10.12.2016

Minte publicitatea? Sigur că da. Ne place să fim minţiţi? Hmmmm…

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Ia uitaţi-vă la reclama de mai jos.

Ştim că este reclamă, ştim că e regizată, ştim că scopul ei este să ne detemine să cumpărăm produsul cu pricina, ştim, deci, că este o formă de manipulare. Dar, cu toate aceste, ne emoţionăm când vedem câte o astfel de abordare. Mă rog, cel puţin eu m-am emoţionat, am motivele mele personale…

Am mai spus-o: problema nu este publicitatea în sine, ci publicitatea făcută prost. Să luăm exemplu de faţă. Păi dacă se apuca să îmi spună că sunt cele mai bune cereale şi alea, alea, închideam filmul după vreo 4 secunde (asta admiţând că mi-ar fi ajuns înaintea ochilor, semnalat de ceilalţi, ceea ce mă îndoiesc). Dar aşa, cu „nana”, mă ia prin învăluire şi îmi creează o emoţie.

Sigur, discuţia s-ar putea duce acum spre partea în care cei care fac astfel de reclame ne şantajează – pardon my French – emoţional prin astfel de trucuri (hai să le spune aşa, generic, deşi forţez un pic nota, recunosc). Adică, pentru a promova produsul, nu ne spun nimic despre produsul în sine, ci îl asociază cu arhetipuri care rezonează cu coraconul celor mai mulţi dintre noi, generând, astfel, o emoţie pozitivă de care se lipeşte, într-o măsură mai mare sau mai mică (depinde de foarte multe variabile personale), şi percepţia noastră despre brand.

Minte publicitatea? Sigur că da. Ne place să fim minţiţi? Nope, desigur. Acceptam să fim minţiţi frumos de publicitate măcar din când în când? Da, mie îmi place :) De voi nu ştiu ce să zic, nu mă bag…

PS Am dat întâmplător peste filmuleţul de mai jos. Cu un nene care a ales, astfel, să îşi arate dragostea faţă de soţia lui şi faţă de copil. Mie mi se pare deplasat. Un soi de exhibiţionism mânat de cele mai bune intenţii, dar care rămâne, totuşi, exhibiţionism. Bine, asta e nimic, am văzut – aiaiaiaiaiaiaiai – filmuleţe montate de la înmormântări, cu poze, cu inserturi video, cu vorbe de duh. De la înmormântări, capisci?

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

– Eu sunt Marele maestru de isprăvi 2.0! – Aşa, şi?

Salvaţi Monta

4 comentarii

  1. sâmbătă, 20 iulie 2013, 10:46

    da, scopul final este sa cumparam produsul. dar pana la cumparare, mai sunt niste pasi,
    o sa scriu cateva lucruri, la modul general, asa ca m-ai provocat :).
    evident, emotiile joaca un rol important in publicitate. in momentul in care creatorul reuseseste sa induca emotii adevarate consumatorilor, atunci se pot crea legaturi utile intre brand si personajele reclamei, personaje si consumator, receptori si brand etc. toate aceste legaturi servesc in ultima instanta la cresterea preferintei fata de brand, la crerea unei imagini favorabile fata de acesta si normal, la incurajarea consumatorului sa cumpere produsul. starile afective traite de consumatori exercita o influenta semnificativa asupra deciziilor de cumparare.

    asta asa foarte pe scurt. interesant este cum se utilizeaza emotiile in publicitate :)

    p.s. am citit de curand ‘psihologia reclamei si a consumatorului’. e ok, merita citita.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. sâmbătă, 20 iulie 2013, 11:10

    Capisci dar te-a obligat cineva sa te uiti la inmormantarile alea :)))?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. sâmbătă, 20 iulie 2013, 11:46

    Cum ar trebui să privim orice reclamă ?
    cu un minim de scepticism.

    http://www.crossfire.ro/2013/07/cum-ar-trebui-sa-privim-orice-reclama/

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. luni, 22 iulie 2013, 22:52

    Uite fix de asta imi plac anumite reclame si chiar le urmaresc cu placere, pentru ca reusesc sa-mi transmita CEVA, ma fac sa simt o emotie! Probabil ca asta e diferenta dintre reclamele facute pe picior si cele de calitate.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *