CHEMPOET – studiu de caz despre cum să promovezi chimia practică

Notă: Acest text face parte din seria #CititoriiAuCuvantul, prin care ofer celor care îmi fac onoarea să mă citească posibilitatea de a scrie un articol la mine pe blog pentru a promova ce fac, în conformitate cu acest regulament.

Textul este scris de Marius Matache. Make pentru prieteni. Tovarăș de-al meu. Care s-a înscris în conform regulamentului. Adică degeaba are pile la mine dacă nu se pupă cu regulamentul.

Și s-a pupat. Așa cum puteți vedea în descrierea proiectului pe care o face mai jos :)


Chimia este materia de care se plâng 90% din elevii de liceu că le-a pus probleme sau, mai rău, la care au fost la un pas de corijență.

Ceilalți 10% sunt cei pasionați, fie din interes (dau la Medicină și au nevoie de chimie organică), fie au acel spirit exploratoriu al omului de știință.

Tot despre chimie se spune că este știința care miroase, pătează, uneori arde.

Unde mai pui că în România am avut și o academiciană de “renume mondial” cu 4 clase care se dorea chimistă… de clasă!

Nu în ultimul rând, situația disciplinelor STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) la nivel european nu e nici ea foarte roză, tot mai puțini copii alegând cariere în aceste direcții.

Cam acesta ar fi tabloul general de la care am plecat când ne-am gândit să facem un proiect de promovare a chimiei ca disciplină. Nu foarte încurajator, nu?

Dar chimiștii nu au niciodată probleme, pentru că ei au toate soluțiile (haha! Ați prins ideea, da?).

Iar când s-a lansat competiția Științescu pe București am zis că e momentul să arătăm comunității cât de mult este prezentă chimia în viața noastră.

Proiectul CHEMPOET vizează două grupuri țintă: pe de-o parte elevii susceptibili de a urma o carieră în chimie, iar pe de altă parte profesorii de chimie, în calitatea lor de formatori pe termen lung.

Primii sunt, dacă îmi permiteți analogia, semințele pe care le plantezi ca peste doi, trei sau cinci ani să poți recolta.

Profesorii sunt “uneltele” care pregătesc terenul pentru viitor, dacă ei nu sunt eficienți în ceea ce fac, din varii motive, recolta de peste ani va fi săracă.

Elevilor le-am pregătit trei tipuri de activități care să realizeze o legătură între liceu, facultate și piața forței de muncă din domeniu.

În prima fază, tocmai încheiată, echipa de implementare a proiectului a mers în șase licee din București și a susținut o serie de prelegeri interactive pe teme de chimie practică printre care chimie și cosmetică, chimia medicamentelor, substanțe chimice în bucătărie, chimia și autoturismele (combustibili, catalizatori).

Ne propusesem să ajungem la 150 de elevi, am avut peste 500 în total la cele șase prezentări, semn că și liceele simt nevoia unor situații de învățare informală pentru elevii lor.

În etapa a doua, e rândul elevilor să treacă la masa de lucru din laboratoarele Facultății de Chimie a Universității din București, dar și din cadrul Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Materialelor, pentru că cel mai bun mod de a învăța este cel prin care ei fac experimente.

Astfel că, pe baza unor chestionare de evaluare și cu ajutorul profesorilor din cele șase licee am selectat aproximativ 40 de elevi, care pentru o jumătate de zi să fie parte din cele patru ateliere de chimie practică (organică, anorganică, analitică, materiale).

Ei vor avea ocazia să sintetizeze aspirina, să afle mai multe despre celulele solare sau să determine concentrația apei oxigenate prin titrare, înainte de a fi utilizată la decolorarea părului.

Cea de a treia etapă cuprinde vizite ale unor companii cu profil chimic sau institute de cercetare care includ laboratoare de profil, pe listă fiind o fabrică de medicamente (Microsin), Institutul Național de Criminalistică, Muzeul Național de Istorie a României și platforma de la Măgurele.

Profesorilor le-am pregătit o sesiune de training de două zile, în care să realizăm împreună cu ei o serie de experimente demonstrative, care să implice materiale pe care elevii le întâlnesc în viața cotidiană și pe care ei să le poată reproduce cu ușurință la clasă.

În loc de concluzii la CHEMPOET

Am avut de trei ori mai multe cereri decât cele șase licee în care ajungem, unele din țară. Acest aspect ne face să credem că proiectul CHEMPOET poate fi un excelent pilot pentru o inițiativă mai mare, la scară națională sau măcar regională si că putem lasa într-adevăr „ Chimia pe mâini bune”!

Cursul de chimie practică pentru profesori va fi disponibil online, ca să ajungă la cât mai mulți profesori de chimie, pentru a-i ajuta să convingă tot mai mulți elevi de frumusețea chimiei, dar  și de veridicitatea sintagmei Chimia este pretutindeni.

CHEMPOET este un proiect finanțat prin Fondul Științescu București, gestionat de Fundația Comunitară București. Parteneri naționali: Romanian-American Foundation și FFCR. Parteneri locali: Transport Service Group, WDP Development RO, Element Development, euRobotics AISBL.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.