Explicația psihologică din spatele înghesuielii la reduceri

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro.

Fie că vorbim de Black Friday, ofertele de Crăciun și Revelion sau pur și simplu de reducerile ocazionale la haine și pantofi, ceva-ceva ne face să dăm iama prin magazine și există o explicație psihologică pentru asta. Cel puțin așa este de părere psihologul Iuliana Fűlaș:

“Oamenii încearcă să compenseze lipsa afectivităţii, lipsa atentiei sau lipsa aprecierii, umplând golul interior cu obiecte, chiar dacă le sunt sau nu folositoare. În spatele acestei dependenţe se află depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate, tulburările de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom cumpărăturile excesive). Când sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa foarte uşor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea de a rezista tentaţiei ofertelor, si au nevoie de ajutor specializat”

În plus, se pare că dependenta de cumparaturi este similară cu adicţia de droguri, alcool, jocuri de noroc sau mâncatul compulsiv, şi apare pe fondul unor carenţe afective din copilărie sau pe fondul evenimentor traumatizante petrecute la maturitate.

De asemenea, conform  Iulianei Fűlaș, la români, pe lângă carenţele afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate, se numără perioada de haos şi furturi imediat după căderea comunismului, dar şi criza financiară.

“În psihicul colectiv există destul de bine împregnată credinţa conform căreia dacă tu ai, posibil să ai din furt, şi poţi să-mi dai şi mie gratuit”

Mno, ce să zic. Așa o fi, totul e posibil. Voi ce părere aveți despre treburile acestea?

vlcsnap-2015-12-22-15h18m33s159-380x290

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

2 thoughts on “Explicația psihologică din spatele înghesuielii la reduceri”

  1. Nu stiu despre cercetările doamnei psiholog Fulas, insa stiu ca in toata lumea oamenii se înghesuie atunci vând sunt reduceri pe perioade de timp limitate, sau volume de produse limitate. Aceasta practica de marketing e exemplificata de sociologul Robert Cialdini in cercetările făcute de el si echipa sa, sub forma principiului deficitului, unul dintre cele 6 principii de influența. Deficitul, pe scurt, înseamnă: ne dorim ceea ce nu putem avea si ne activam dorința cand oferta e limitată sau exclusiva. Pe lângă exemplele date de tine cu reduceri, BF etc, acest principiu e vizibil in piata asigurărilor, in piata obiectelor de arta si a diverselor colectii (timbre, vinuri etc). Site-ul unvinpezi.ro funcționează la fel :)

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)