Explicația psihologică din spatele înghesuielii la reduceri

Fie că vorbim de Black Friday, ofertele de Crăciun și Revelion sau pur și simplu de reducerile ocazionale la haine și pantofi, ceva-ceva ne face să dăm iama prin magazine și există o explicație psihologică pentru asta. Cel puțin așa este de părere psihologul Iuliana Fűlaș:

“Oamenii încearcă să compenseze lipsa afectivităţii, lipsa atentiei sau lipsa aprecierii, umplând golul interior cu obiecte, chiar dacă le sunt sau nu folositoare. În spatele acestei dependenţe se află depresia, anxietatea, sentimentele de culpabilitate, tulburările de personalitate (de exemplu, tulburarea borderline are ca simptom cumpărăturile excesive). Când sunt reduceri sau oferte gratuite, se pot observa foarte uşor persoanele cu aceste comportamente compulsive, ei nu au capacitatea de a rezista tentaţiei ofertelor, si au nevoie de ajutor specializat”

În plus, se pare că dependenta de cumparaturi este similară cu adicţia de droguri, alcool, jocuri de noroc sau mâncatul compulsiv, şi apare pe fondul unor carenţe afective din copilărie sau pe fondul evenimentor traumatizante petrecute la maturitate.

De asemenea, conform  Iulianei Fűlaș, la români, pe lângă carenţele afective din copilărie sau evenimentele traumatizante petrecute la maturitate, se numără perioada de haos şi furturi imediat după căderea comunismului, dar şi criza financiară.

“În psihicul colectiv există destul de bine împregnată credinţa conform căreia dacă tu ai, posibil să ai din furt, şi poţi să-mi dai şi mie gratuit”

Mno, ce să zic. Așa o fi, totul e posibil. Voi ce părere aveți despre treburile acestea?

vlcsnap-2015-12-22-15h18m33s159-380x290

2 comentarii la “Explicația psihologică din spatele înghesuielii la reduceri

  1. Ionut Răspunde

    Nu stiu despre cercetările doamnei psiholog Fulas, insa stiu ca in toata lumea oamenii se înghesuie atunci vând sunt reduceri pe perioade de timp limitate, sau volume de produse limitate. Aceasta practica de marketing e exemplificata de sociologul Robert Cialdini in cercetările făcute de el si echipa sa, sub forma principiului deficitului, unul dintre cele 6 principii de influența. Deficitul, pe scurt, înseamnă: ne dorim ceea ce nu putem avea si ne activam dorința cand oferta e limitată sau exclusiva. Pe lângă exemplele date de tine cu reduceri, BF etc, acest principiu e vizibil in piata asigurărilor, in piata obiectelor de arta si a diverselor colectii (timbre, vinuri etc). Site-ul unvinpezi.ro funcționează la fel :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sau comentează direct cu contul tău de Facebook: