03.12.2016

Marius Glonț, chitaristul cu Conservator și cu cameră Go Pro de la fabrica Procter&Gamble din Urlaţi

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

M-am dus să vizitez Fabrica Procter&Gamble Urlaţi cu un gând ascuns: am vrut să văd, înainte de toate, ce impact are o astfel de întreprindere în comunitatea locală. Pentru că – simplu spus – trăim niște vremuri în care un business mare, așa cum este această fabrică, trebuie să aibă în ADN, dacă vreți, și partea aceasta de implicare comunitară. Și am mai avut un motiv de a vedea această fabrică: să văd dacă ”feelingul” pe care l-am găsit când am fost să văd surprinzătorul Centru Regional de Servicii P&G București.

Și ce am găsit la Urlați, din aceste două perspective, mi-a plăcut la modul corespunzător. Și m-a lămurit că sloganul ”Creștem împreună” este, în cazul acestei fabrici și a comunității în care activează, nu doar un slogan. Ci un principiu de existență. După cum vă raportez mai jos.

Câteva statistici despre fabrica P&G de la Urlați

PG_Urlati_exterior 1Fabrica Procter&Gamble Urlaţi a fost inaugurată în 2009, find costruită în doar 15 luni. De atunci, ce s-a întâmplat aici a făcut ca în 2015 fabrică să primească titlul de „Cea mai bună fabrică P&G din Europa, din anul 2015”, distincție de care toți cei 260 de angajați sunt foarte mândri. Unitatea de la Urlați reprezintă o nouă generaţie de fabrici P&G care incorporează elemente de sustenabilitate de la design până la operaţiuni şi serveşte drept model pentru alte fabrici construite de companie în întreaga lume.

Așa, pe parte de statistică, fabrica produce anual 65.000 de tone de șampon și balsam (cam 150 de milioane de sticle) pentru 1 miliard (dap, ați citit bine, 1 miliard) de consumatorii din 40 de țări din Europa, Turcia, Israel, Asia Centrală şi Regiunea Caucaz.

Moderna fabrică este concepută în mod sustenabil pe trei piloni: grija faţă de energie – prin orientarea clădirii astfel încât să folosească la maxim lumina naturală, folosirea energiei geotermale, recuperarea energiei folosite în producţie, pentru încălzirea / răcirea aerului din interior; grija faţă de apă – grație unui design compact între liniile de producţie şi ambalare pentru reducerea pierderilor şi a recuperării apei de ploaie pentru irigaţii şi utilităţi; grija faţă de mediu – prin separarea deşeurilor, pentru a permite reciclarea şi valorificarea acestora.

Talentul românesc, ingredient principal la Fabrica Procter&Gamble Urlaţi

Ne-am întâlnit și cu Luca Schianchi, managerul fabricii (un împătimit de sport, alergător la maratoane) și cu Hans Dewale, vicepreședinte P&G South East Europe. Pe lângă lucrurile normale, ca să le zic așa, pe care cei doi ni le-au spus despre companie și despre fabrică, ce mi-a atras atenția a fost că amândoi au vorbit în termeni elogioși (și nu este forțat deloc cuvântul, vă asigur) despre ceea ce am putea numi într-o sintagmă ”talentul românesc”. Și mă refer aici la abilitățile pe care – zic ei – românii le au, la dorința lor de a învăța și de a se implica, la dorința lor de a deveni din ce în ce mai buni și de a progresa. Cumva, același ”feeling” pe care l-am simțit și când am înțeles de ce compania a ales Capitala României pentru excelentul CentruRegional de Servicii P&G București, de unde se coordonează activitatea din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA).

Nu știu voi cum sunteți, dar eu, când aud lucruri bune despre ai noștri, ca să zic așa, mă simt mândru. Nu știu de ce. Poate pentru că de prea multe ori auzim din partea străinilor numai lucruri rele. Poate, zic. Dar mie fiecare astfel de părere bună îmi dă încă un motiv de speranță că România se află pe drumul cel bun.

Marius Glonț, chitaristul cu Conservator și cu cameră Go Pro

Marius Glonț este profesor de muzică. Are Conservatorul terminat. Predă chitară copiilor din Urlați și cântă în două trupe locale. Asta când nu este la serviciu, adică la fabrica P&G. Unde supervizează procesele de pe una din liniile de fabricație. Ne-a spus cu mândrie cum echipa sa a venit cu o inovație care a dus la înjumătățirea, pe medie, a timpului necesar pentru schimbările de pe linia de producție în momentul în care se trece la producerea unui nou sortiment. Și că au făcut asta pentru că au folosit… niște camere Go Pro.

MAT_0238Am ridicat sprânceana când am auzit asta. Dar apoi ne-am lămurit. Pe scurt, este vorba despre faptul că, pentru a îmbunătăți procedurile de pe linia de fabricație, lucrătorii și-au montat o cameră pe cap, cu care au filmat toți pașii pe care îi făceau. Aceste filmări au fost analizate, s-au tras concluziile necesare, astfel încât, cum vă spuneam, timpul în care se făceau schimările de utilaje s-a înjumătățit. Calculați și voi ce înseamnă asta în decursul unui an, având în vedere că sunt zile în care se fac și 4 schimbări. Timp enorm economisit și, evident, produse mai multe ieșite de pe linie.

Dar să lăsăm astfel de calcule economice. Căci ce mi se pare mie important la asta este faptul că se încurajează astfel de inițiative din partea angajaților. Și că, dacă inițiativa lor are finalitate practică, mândria pe care o simt angajații față de ce au făcut, față de impactul pe care ideilor l-a avut asupra activității din fabrică este ceea ce mi se pare că este de mare angajament. Pentru că, simplu spus, angajații simt mândri că li se acordă dreptul de a avea un cuvânt de spus în munca lor. Ceea ce, desigur, ar trebui să vedem peste tot. Not really…

Am auzit astfel de povești despre inițiative ale angajaților de la mai mulți oameni de acolo. Așa, ca idee, această chestiune este atât de importantă pentru conducerea fabricii încât o dată pe săptămână echipa care se ocupă de o anumită linie de producție oprește munca și se adună ca să discute și să vină cu soluții inovative. Ceea ce mi se pare foarte tare! Mai ales că, așa cum ne-a demonstrat echipa domnului Glonț, soluții sunt uneori excelente.

Ce înseamnă fabrica Procter&Gamble Urlaţi pentru comunitate

20160512_100434427_iOSUitați-vă un pic la logoul fabricii. Un ciorchine (zonă viticolă, firește) cu niște bule de șampon, practic. Simpatic :) Dar nu-i așa că o să vă placă mai mult acest logo dacă auziți că ideea a venit chiar de la angajați și de la famiile lor? Și că ideea câștigătoare a fost selectată din 68 de astfel de idei? Mie mi-a devenit cam de 76789756 mai simpatic logoul în momentul în care am aflat cum a devenit realitate!

Din discuțiile pe care conducerea fabricii le-a transformat în principii de funcționare a instituției, a reieșit, spre exemplu, că angajații și-ar dori o sală de sport, cu aparate, pentru a-și îmbunătăți condiția fizică. Și au primit această sală, modernă, cu toată aparatura necesară. Pentru că și-au dorit-o și pentru că au prezentat motivele ca această sală să existe. Simplu. Mă rog, simplu când ai un asemenea feng shui de companie, desigur. Tot așa, copii angajaților au și un after-school, realizat tot în urma discuțiilor.

Dar de departe cea mai faină modalitate de a se implica în comunitate mi s-a părut Școala Tehnică. Singura din Prahova și una din extrem de puținele, din păcate, astfel de școli de la nivel național. Să vă zic direct ce și cum: 5 dintre absolvenții acestei școli au fost deja angajați în fabrică, iar pentru încă doi se așteptă să împlinească 18 ani pentru a fi angajați. Excelent!

P&G oferă și burse elevilor buni, se fac stagii de practică în fabrică, există specialiști ai companiei care se implică în formarea copiilor, una peste alta un exemplu excelent de win-win situation: copiii primesc educație aplicată și un loc de muncă, iar compania primește angajați pregătiți deja. Un sincer bravo!

Tot pe partea de implicare în comunitate mi-a plăcut foarte mult faptul că P&G organizează concursuri de proiecte pentru copiii din localitate. Și ia luați de aici: unul din proiectele câștigătoare (lansat de copii, da?) a fost să se realizez refugiile din stațiile de autobuz din localitate :)

Am plecat din Urlați zâmbind. Pentru că de fiecare dată când văd așa ceva, adică un brand internațional imens care înțelege să facă parte din comunitate din toate punctele de vedere, zic că e bine, e foarte bine. Ceea ce le doresc cât mai multor branduri :)

PG_Urlati_exterior

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Cum ar fi ca votul tău să îi ajute pe românii de la SafeDrive să câștige o finanțare?

Candidatul Pizdocea

2 comentarii

  1. Cernat Nicusor
    luni, 16 mai 2016, 19:30

    Da! Sa spun felicitari daca intradevar este adevarat tot ce s-a spus aici. Faptul ca se produce, faptul ca este o fabrica renumita…este o reusita datorita angajatilor, si aici sa facem referire la operatorii din productie!, de altfel cum este peste tot, insa nu se arata adevarata valoare a oamenilor de jos. Toti ne dorim sa lucram intr-un mediu unde si tu ca angajat (operator) sau orice altceva, sa fie apreciat, sa fie luat in seama cand vine cu unele idei, insa nu se intampla peste tot asa :( !

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • marți, 17 mai 2016, 10:47

      Este adevărat fiecare cuvințel! Mă rog, ce am văzut eu în timpul vizitei :)) Dar să ști că ăsta a fost cam tot feelingul acolo. De aceea mi-a plăcut :)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *