01.10.2016

Bloggerii sunt foarte neserioși. Da’ lasă că și agențiile…

Am foarte mulți prieteni prin agenții. Și și mai mulți amici. De aceea ar fi tembel să credeți că ce zic mai jos e o generalizare. Pe de altă parte nici nu o să dau nume. Cel puțin nu încă. Data viitoare când o să mă mai enervez, o să o fac. Deocamdată (da, sunt arogant ca un nemernic) aș vrea să considerați ce zic mai jos un avertisment. Doar pentru UNELE agenții care sunt nesimțite. Și îmi asum când zic acest cuvânt.

Am decis să scriu asta pentru că toată lumea vorbește pe la colțuri, se bârfește de se rupe, dar public nu se spune nimic. Bloggerii nu prea zic nimic pentru că, nu-i așa, de la agenții vin banii, așa că lasă, chiar dacă sunt cam de caca unele, mai bine tăcem. Numai că zău dacă vreau să trăiesc într-o blogosferă care este infestată (și îmi asum când zic acest cuvânt) de unele practici ale unor profesioniști de pe la noi.

Agențiile nu plătesc la timp. E chestie deja știută. Și acceptată. Căci trăim niște vremuri mai nașpa și înțelegem că anumite înțelegeri trebuie respectate și în spiritul lor, nu doar în litera lor, adică să mai lăsăm de la noi o perioadă de grație, ca să zic așa. Asta până se depășește o limită a bunului simț. Asta până când ori trece anul de când bloggerul nu și-a primit banii sau când trece juma de an de când tu, dacă lucrezi pe firmă, ai făcut factura – ”trimite factura, nicio problemă, o plătesc mâine, ce dracu, mă știi” -, când nu ți se răspunde la telefon sau la mail, de astea, practici de ”profesioniști”.

Astfel de agenții o dau pe varianta cu ”e criză, mă înțelegi”. Nu, nu înțeleg. Sau, mă rog, înțeleg contextul. Dar nu pot înțelege nesimțirea. Nu pot înțelege de ce, dacă îți plătește clientul, tu nu plătești mai departe bloggerul. Am pățit eu situații în care un VP sau un director de comunicare de la ceva firmă mare care se face ca racul când aude că bloggerii prinși în campania pentru ei nu au fost plătiți căci ”am trimis banii către agenție acum 3 luni…”. Nu pot înțelege cum de o atât de mare agenție (cum se țin unele) nu reușește să aibă o sumă tampon din care să plătească bloggerii și apoi treaba lor să își recupereze banii de la clienți, că doar ei au semnat cu clienții ăia neserioși, nu bloggerii. Faptul că o bagă pe aia ”știi, nu a plătit jegul ăla de client, nu am banii” nu face altceva decât să certifice că o asemenea agenție este doar un comisionar-căpușar. Care nu sunt sănătoase pentru piață și nu o să fie niciodată.

O agenție care se respectă nu stă la negocieri cu bloggeri post-campanie. Își asumă prevederile contractuale și plătește. Treaba ei de unde face rost de bani, treaba ei cum a negociat cu clientul. Restul sunt povești. Basme de astea de prost gust cu agenții care sunt, de fapt, niște comisionari cu nume bombastic și siglă mișto. Buticăreala 2.0.

La urma urmei, totul se reduce la relația umană. Dacă ești om cu mine, pot înțelege multe din probleme prin care treci. Discutăm și rezolvăm. Omenește. Bărbătește. E foarte simplu. De ce aleg unii varianta aburelii și a fugii de responsabilitatea pe care, oricum o dau, și-au asumat-o, mă depășește.

Și eu am de recuperat bani de la unele agenții. Că și asta trebuie să faci ca blogger, să fii recuperator. Și o să-i recuperez, stați liniștiți. Dar nu despre mine e vorba. Căci cu sau fără banii ăia eu sunt bine, merci fain. Dar la nivel de piață (ceea ce vreau eu să văd cât mai repede pe la noi) practica asta e o mare mizerie. Drept pentru care eu o să fiu ăla buhai și rău care strigă în gura mare ceea ce alții șușutesc pe la colțuri și apoi ieșim ca reprezentanți ai blogosferei să aburim clientul și cititorul cu tot felul de statistici și pe la tot felul de manifestări, când, de fapt, copilul 2.0 nu mai e șters la cur de vreo 5 ani.

Vaaaaaai, ți-ai dat foc la valiză, nu mai pupi bani de la agenții, veți spune unii. Așa și? De astfel de agenții nici nu mai vreau să aud. Iar celelalte sunt sigur că vor înțelege ce zic eu aici.

Hai pa, că m-am enervat.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Liberă trecere, băăăăăh, că vine io!

Unii polițiști tot niște epuleți rămân

44 comentarii

  1. marți, 15 martie 2011, 07:38

    asteptam si nume. cat mai curand daca se poate. un articol ca asta tre’ sa aiba si nume, mai devreme sau mai tarziu. pentru mine, e ca mancarea fara sare :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. marți, 15 martie 2011, 07:43

    asa e primavara, mai facem si curatenie in agenda cu carti de vizita :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. marți, 15 martie 2011, 07:49

    din pacate unele agentii fac bani cu banii clientului / furnizorului. asa cum spui si tu chinezule, nu e treaba furnizorului daca agentia si-a incasat sau nu la termen banii de la lcientul final. agentia are un contract cu furnizorul, blogger, tipografie, orice, iar acel contract trebuie respectat si neconditionat de alte intelegeri ale agentiei cu tertii / clinetii.
    din pacate insa, in Ro se poarta smecheria asta de 2 bani, in care unii omanie fac bani prin nesimtire si pe spinarea altora. 5 le ide colo, 5 de dincolo, mai o interziere mica, mai o teapa mica si uite asa ne facem businessmani peste noapte :))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. marți, 15 martie 2011, 07:56

    Exact de asa ceva ma lovesc eu acum. Am semnat cu o agentie care brusc a uitat sa mai dea vreun semn de viata. Trist ! De acum ma enervez si eu, fac ca taranu’ : banii inainte !

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. marți, 15 martie 2011, 08:43

    Cand vine o agentie mai serioasa la mine, le fac discount ca na aduce niste bani poate ii aduce constat. Dar doar atat. Le las mai ieftin dar bani in maxim o saptamana. Daca nu la revedere. Pana cum nu am avut probleme ca sa stiu cum as reactiona dupa. Dar intodeauna ajung ei la mana mea inapoi.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. marți, 15 martie 2011, 10:14

    Eh, ai dreptate. Am participat si eu la o campanie prin vara, si am primit banii dupa revelion…
    Intradevar, este aiurea. Insa daca voi astia mari nu comentati si nu incercati sa schimbati ceva, noi astia mici putem doar sa inchidem ciocu si sa jucam jocul lor.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. marți, 15 martie 2011, 10:17

    eu cred ca agentiile serioase nu mai fac asa ceva. si mai cred ca un blogger care se respecta trebuie sa isi gaseasca o agentie care sa ii reprezinte interesele. de aceea nu mai am eu grija, de cand am exclusivitate cu standout. dar si agentiile cu care lucrez pe chestii mici, gen the practice, republika sau V+O sunt extrem de paroliste cand e vorba de bani.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. marți, 15 martie 2011, 10:29

    @Arhi
    ma bucur ca esti multumit de standout, serios, esti un fericit
    nu am vorbit de toate agentiile, dupa cum ai vazut, ci doar de unele
    faptul ca tu nu ai probleme de astea de care zic eu ma bucura, dar nu e foarte relevant
    dar, dupa cum banui, nu despre noi doi, ca indivizi este vorba aici, ci despre ce face acest comportament pentru piata

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. marți, 15 martie 2011, 10:40

    @chinezu mai spune, mai spune … :D
    @ihearlights stii cum se spune, mai bine mai tarziu decat niciodata :(
    @dani asta cu banii imi surade. probabil pentru ca sunt taran :D

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. Daniel
    marți, 15 martie 2011, 10:43

    Cristi, sper ca articolul asta pe care l-ai scris sa puna multi dintre bloggeri pe ganduri. Cum zicea Cabral anul trecut la workshop-ul dinaintea Roblogfest. Daca nu exista unitate intre bloggeri sau daca mereu va fi unul care va accepta orice pret, orice conditii pe orice suma de 2 lei + tva, avem deja precedent si restul bloggerilor nu mai fac nimic, chiar daca incearca sa se impuna.

    Asadar, UNITATE si hai sa dam mana cu mana, sa ne tragem o asociatie… asociatia bloggerilor din Romania (ca e cul), poate chiar un partid si sa ne vindem singuri serviciile, sa negociem noi cu clientii etc :))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  11. marți, 15 martie 2011, 10:47

    Eu simt ca stiu despre ce agentie vorbesti. Dar ma abtin de la nume, cel putin momentan. Insa iti zic in privat si ma contrazici sau imi dai dreptate :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  12. marți, 15 martie 2011, 11:02

    lumea in ziua de astazi pe langa nesimtire s-a invatat ca a da tepe ii bine si inca tine…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  13. marți, 15 martie 2011, 11:59

    e o problemă când agenţia şi-a primit banii şi „a uitat” să îi dea mai departe. altfel, sunt ca farmaciile, prizonieri ai sistemului. sigur, uneori poţi negocia plata la 30 de zilei sau mai devreme. depinde doar de cât de multă nevoie au de tine în campanie.

    altfel, alt articol super de inutil. aşteptăm să fie rescris cu ceva nume în el, pentru a-i conferi greutate.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  14. marți, 15 martie 2011, 13:07

    V+O – Super OK. Parolişti şi serioşi.
    Standout – Aveam o impresie mai bună. Post-prima-campanie nu mai răspund la telefon. Clickio spune că e ocupat şi nu poate vorbi la telefon deşi twittereşte banalităţi de zor.
    ARBOmedia – mi-au trimis un contract pe email ca şi cum: „Semnează, târfă!” fără nici un fel de discuţii, oferte. Habar nu am cu cine vorbesc de acolo. Hai, sictir!

    Mă revanşez faţă de nesimţiţi cu anti-reclamă. Clientul de la care au încasat îi va suna pentru mine. Garantat.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  15. marți, 15 martie 2011, 13:39

    […] Link: pentru intreg manifestul chinezesc dati click AICI. […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  16. marți, 15 martie 2011, 13:52

    @Blogger de nisa – o fi fain sa dai „anonime”, din astea ? Daca tot acuzi niste oameni, nu crezi ca ar avea vreo valoare ce spui daca ti-ai si ASUMA acuzele ?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  17. marți, 15 martie 2011, 14:01

    Când te hotărăști să scrii cu nume , dă-mi un mail înainte să-ți mai zic și eu :D
    P.S. zoso are dreptate, ca de obicei.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  18. marți, 15 martie 2011, 14:25

    ah. era sa zic eu numele, dar atunci zic astia de mai sus ca’s hater

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  19. marți, 15 martie 2011, 15:06

    Hop si eu: The Practice, V+O = mega OK. Si la virament, si ca abordare si ca oameni mi s-au parut mega profesori.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  20. marți, 15 martie 2011, 15:47

    Hai ca incet incet apar si nume. Pana acum doar cei care sunt OK. Sa inteleg ca restul nu sunt OK?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  21. Ana
    marți, 15 martie 2011, 16:33

    zoso, comentariul tau este „super inutil” pentru ca tu in sine esti un blogger de nimic.
    andre crivat: e mai ok sa fii anonim avand in vedere ca unii au nevoie de bani iar aparand public cu un asemenea comentariu te mai trezesti cu un sut in fund si cu banii neprimiti!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  22. Ana
    marți, 15 martie 2011, 16:35

    ps: mancarea fara sare e mai sanatoasa :D

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  23. marți, 15 martie 2011, 17:25

    Celelalte vor înţelege ce zici tu? Celor care practică nesimţirea nu le dai nicio şansă? Crezi că vor continua să îi ia la mişto pe bloggeri sau vor realiza că treaba nu mai poate funcţiona şi că tre să-şi regleze şi ei comportamentul? Io întreb, că nu le am cu lucrul cu agenţiile.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  24. marți, 15 martie 2011, 17:30

    ana, esti incredibil de proastă. ştiu că n-o să iti dai seama de ce zic asta, dar presimt că viitoarele tale comentarii vor fi mai siropoase. si la fel de proaste, desigur. succesuri.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  25. marți, 15 martie 2011, 17:36

    @Ana @zoso
    daca va rog io frumos, asa-i ca incetati cu dialog de asta care, zau, e super-inutil?
    hai va rog io, e casa mea si nu imi place ce vad
    multumesc frumos pentru intelegere

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  26. marți, 15 martie 2011, 18:14

    Fii suparat. Dupa munca si rasplata, nu? Mai demult scriam articole pentru bani de nimic, acu cer ceva mai mult. Cine vrea bine, cine nu – hai pa. :D Imi place ca vad ca bloggingul incepe sa fie vzut cat mai serios. Zi-le in continuare pe romaneste, ca asa mai invatam si noi ceva :D

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  27. marți, 15 martie 2011, 19:22

    down with the system .. ! :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  28. marți, 15 martie 2011, 22:31

    @arhi, @groparu Mulţumim şi sperăm să facem şi pe viitor chestii mişto şi (tot) profi împreună!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  29. miercuri, 16 martie 2011, 11:31

    […] cand scriam postul asta, Chinezu a publicat si el experientele lui cu agentiile de publicitate. Se pare ca nu e vorba de bransa, ci […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  30. icst
    miercuri, 16 martie 2011, 12:48

    1. Pe la sfârșitul anilor 90 am lucrat jumate de lună la o revistă veche și cu renume; și, între altele, m-au rugat să racolez niște nume grele din domeniu și să le conving să scrie în revistă / moca. Pentru că, mă-nțelegi, spune-le că e o onoare să îți apară numele în …
    2. Când am decis să plec din România lucram într-o redacție cu publicații de nișă. Prin martie ne-a rugat să îl înțelegem că trece printr-o perioadă dificilă și – temporar – trebuie să strângă din buget. Pentru că făceam parte din gașca celor care a moșit câteva dintre revistele cu pricina, m-am simțit solidar. Prin mai a început să ne roage să-l mai așteptăm două săptămâni cu leafa. S-au strâns două luni fără leafă așa că mi-am strâns viața într-un portbagaj și am plecat în lume. Au trecut niște ani, de atunci, patronul umblă brambura ba prin Australia, ba prin safari – însă restanțele pe vreo două luni (nu mult, vreo 2000 și ceva de euro, dar ai mei) nu le-am văzut încă. Sunt în instanță dar mica reformă a justiției e pentru dulăi, nu pentru căței…
    Domnule, or fi oamenii, dar e contagios, să știi, la nivel de – cum le zice un prieten – gogoșării

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  31. miercuri, 16 martie 2011, 16:23

    Prin ceea ce propui tu cu fonduri tampon cu care sa fie platiti oamenii si blocarea banilor ai lasa in piata doar niste firme mamut si ai juca tu si altii doar dupa regulile lor si crede-ma ca nu ai vrea sa fie asa.Da , sunt de acord ca atunci cand se primesc banii de la client si nu se fac platile catre subcontractori trebuie fututi in gura cei de la agentie dar in momentul cand se chinuie sa recupereze trebuie sprijiniti ca nimeni nu gaseste 100 euro sub perna cand se trezeste. Banii se invart intr un cerc

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  32. Ana
    joi, 17 martie 2011, 16:09

    cu un om ca zoso nu se poate mentine un dialog :) are probleme mari cu articularea cuvintelor..and yet, he’s still a blogger..
    @ Bodu, majoritatea agentiilor (daca nu chiar toate) isi primesc banii la timp de la clienti.
    Agentiile sunt cele care intrerup cercul..

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  33. vineri, 18 martie 2011, 17:25

    […] panelul susţinut de Sorana Savu – Senior Partner la Premium PR, Piticu (Cristian Dorombach), Chinezu (Cristian China Birta) şi Cristina Bazavan – red. şef Tabu şi blogger, şi vă redau […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  34. sâmbătă, 19 martie 2011, 21:00

    mai bune cu proastele anonime, ele are mereu dreptate!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  35. duminică, 20 martie 2011, 01:28

    […] cuvintele lui Cristi din finalul articolului Unele lucruri se rezolva dupa bloguri, ca raspuns la articolul scris de Cristian China-Birta, articol pe care il declar nul. Fara nicio suparare Chinezule, insa […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  36. duminică, 20 martie 2011, 09:35

    […] De ce nu se plătesc campaniile la timpAm văzut vreo trei articole, pînă acum, despre seriozitatea agenţiilor sau despre cum se fac plăţile pe campanii. E un cerc vicios şi, dacă nu mă-nşel, am mai scris […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  37. duminică, 20 martie 2011, 10:08

    […] pornita de Chinezu despre agentiile rau-platnice si-a gasit o continuare pe Refresh.ro, dupa ce a poposit un pic si la […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  38. luni, 21 martie 2011, 08:57

    […] Chinezu 2) Manafu (1 și 2) 3) Refresh 4) Subiectiv Pe aceeasi tema: Reclamă pe bloguriIn sfarsit discutam […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  39. Cosmin
    luni, 21 martie 2011, 12:33

    Salut. Noi suntem una dintre agentiile care au platit la timp.

    Multumesc :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  40. luni, 21 martie 2011, 12:38

    Apasasem enter din greseala si uitasem sa ma semnez :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  41. luni, 21 martie 2011, 23:45

    […] citit aici, apoi aici, apoi aici despre agentiile care nu platesc bloggerii la timp pentru campaniile […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  42. marți, 22 martie 2011, 01:12

    […] întâi a scris Chinezu un post, Costin a dat şi nişte nume, Subiectiv a continuat povestea, acum a scris şi […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  43. marți, 22 martie 2011, 09:19

    […] pentru ca discutia despre intarzierile platilor campaniilor(1 si 2), situatie cu care toata piata de publicitate online se confrunta de cativa ani, a luat accente […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  44. luni, 28 martie 2011, 08:56

    […] la Rezistenta Urbana, ne vorbeste despre regulile de marketing in avocatura si diferendele dintre bloggeri si agentiile de publicitate si ne introduce in chestiunea dreptului de proprietate […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *