Lucrul de la distanță sau hibrid a adus numeroase schimbări în modul de funcționare al companiilor de toate dimensiunile. Una dintre cele mai mari nevoi este legată de regândirea proceselor de brainstorming și de colectare de feedback de la potențiali clienți sau utilizatori.
Idea Morph este un tool care poate rezolva această nevoie și poate aduce o mulțime de avantaje companiilor care îl folosesc. Idea Morph nu este doar o aplicație, ci și un proces de generare de idei rapid și simplu, de oriunde și oricând. Noutatea absolută este procesul ghidat și automat care ajută cu organizarea și buna desfășurare a generării de idei. Astfel, oricine poate să devină creativ și să contribuie cu soluții la actualele provocări. Este folositor atât pentru echipele interne din companii, care pot lucra mai eficient împreună, dar și pentru a implica potențialii clienți în co-crearea campaniilor, produselor sau caracteristicilor unor produse.
Ce este co-crearea?
Co-crearea, deși poate suna complex, este un proces simplu. Se referă la colaborarea strânsă pentru generarea ideilor împreună cu alții. În esență, punem umăr lângă umăr pentru a găsi cât mai multe concepte și idei cu putință. Co-crearea este un concept cheie în evoluția unui mod de lucru modern, unde munca în echipă și inovația deschisă devin din ce în ce mai valoroase.
De ce este importantă co-crearea?
Tradițional, companiile generează idei prin sesiuni interne de brainstorming. Aceste sesiuni pot fi extrem de eficiente în echipe mici, unde există o dinamică solidă și unde fiecare membru îl respectă pe celălalt, ascultă activ și contribuie fără a critica. De cele mai multe ori, brainstormingul este o întâlnire în care fiecare se gândește la abordări și idei și le discută cu cei prezenți pentru a le îmbunătăți, fără a avea neapărat un proces bine pus la punct, ceea ce poate duce la întâlniri lungi, cu productivitate scăzută.
De aceea, în funcție de echipă și de tipul de organizație (mai mare sau mai mică), aceste brainstorminguri pot avea rezultate bune sau nu prea. Succesul brainstorming-ului depinde de colaborarea eficientă și de respectarea procesului creativ, care trebuie facilitat adecvat pentru a preveni blocajele.
În majoritatea cazurilor în care sesiunile de brainstorming nu au succes, problema principală este lipsa unui proces creativ bine pus la punct, de generare de idei și soluții, precum și de dezbatere a acestora.
Inspirația și creativitatea nu se întâmplă de la sine. În spate există un proces cu anumiți pași care le facilitează:
1. Înțelegerea problemei
O înțelegere profundă a problemei îmbunătățește șansele de a genera idei relevante și inovatoare. Cu cât este mai bine înțeleasă problema și implicațiile ei, cu atât cresc șansele generării unor idei mult mai bune.
2. Inspirația
Contrar credinței populare că ideile vin din nimic, acestea sunt de obicei rezultatul interacțiunii cu alte idei, tendințe și exemple din industrie. Mai precis, ideile vin plecând de la alte idei, combinând soluții din industria proprie sau din alte industrii, analizând ce au făcut și cum au făcut alții, care sunt trendurile, care este perspectiva de viitor, ce este posibil și ce nu. Acest lucru necesită atât discuții în echipă, cât și timp pentru a gândi și cerceta individual.
3. Generarea individuală de idei
Creativitatea este un proces personal și fiecare persoană are metode diferite prin care își stimulează gândirea, fie că este vorba de plimbări, activități relaxante sau brainstorming individual și schițe. Pentru un proces creativ de succes, oamenii au nevoie de timp în care să își lase creierul să așeze informațiile, să le decanteze și din ele să formeze conexiuni și idei noi.
4. Alegerea celor mai bune idei
Un proces bine structurat generează multe idei care apoi au nevoie să fie supuse unui sistem de votare pentru a le restrânge la cele mai bune câteva opțiuni. Pentru a da șanse egale tuturor ideilor și a înlătura subiectivitatea, este recomandat să se voteze anonim.
5. Dezvoltarea conceptelor
Mai departe, plecând de la acest top de idei votate, sunt create concepte, ca soluții detaliate pentru problema inițială, combinând mai multe idei care se susțin reciproc. Ideile selectate sunt rafinate și pregătite pentru implementare.
Idea Morph creează cadrul ideal pentru ca fiecare dintre participanți să poată înțelege pe deplin provocarea și să genereze idei valoroase. În Idea Morph, orice proiect vine cu resurse selectate atent pentru a stimula creativitatea oricui, dar și cu exerciții de ideație cu rol în schimbarea perspectivei și creșterea ingeniozității. Totul se desfășoară asincron, fără a fi nevoie de call-uri sau întâlniri online, facilitând astfel accesul la întregul proces pentru orice membru al echipei, de pretutindeni.
Avantajele co-creării
Beneficiile co-creării sunt evidente: când mai multe persoane participă la generarea de soluții, diversitatea și calitatea ideilor cresc semnificativ. De asemenea, implicarea clienților în procesul de co-creare poate aduce perspective valoroase direct de la utilizatorii finali.
Atunci când sunt mai mulți oameni care generează idei există șanse mai mari să apară mai multe soluții optime. De exemplu, când ai de găsit soluții pentru un produs nou, este bine să implici cât mai multe persoane care au o relație directă cu clientul și, desigur, colegi care vor lucra la implementarea produsului. Astfel ai buy-in-ul lor încă de la început. Fiind implicați în procesul de gândire, de ideație al produsului, vor simți că este și produsul lor și se vor implica mult mai mult.
Idea Morph, grație faptului că este un proces asincron și un tool digital, poate fi folosit de orice coleg sau potențial consumator (potențial client al companiei sau cumpărător al produsului), de oriunde ar fi, la orice oră își dorește. În plus, pot participa chiar sute de persoane, procesul nefiind condiționat de o locație sau o oră anume.
Iar când vine vorba despre șansele de reușită ale unui produs, ei bine, invitarea clienților în procesul de co-creare este extrem de valoroasă. Ei generează idei de la “firul ierbii”, pentru nevoile reale, nevoi pe care ei știu foarte bine că le au. La final, din sute de nevoi și idei descoperite, mulțumită sistemului de votare, ai o listă incontestabilă de preferințe, dorințe și așteptări ale actualilor și potențialilor clienți.
Cum poți adopta co-crearea
Primul și cel mai important pas este să începi. Și, desigur, ca în orice proces nou, este indicat să ai un pic ajutor pentru a te asigura că ai un proces care va da rezultate. Pentru că fără rezultate, acest mod de lucru nu va fi adoptat de echipe. Recomandarea este lucrul cu un facilitator sau cu un proces ghidat, cum este Idea Morph, care replică modul de ghidare al unui facilitator.
Un exemplu concret de succes este o bancă majoră din România care a inițiat un proces de co-creare cu clienții săi, invitând 4000 de clienți. În doar 2 ore de la lansare, 800 dintre ei s-au înscris, generând 900 de idei, iar în două săptămâni numărul de idei a ajuns la 5000.
Idea Morph este un proiect co-finanțat în cadrul programului „SME Growth Romania – Support for Startups”, încheiat cu fondul Innovation Norway în calitate de operator al programului.
Notă: acest articol este un guest post.