Tu câte greșeli din acestea șapte faci legat de anvelopele de iarnă?

Notă: articol realizat în colaborare cu anvelope.ro.

Am carnet din 1995. Și undeva înspre 1 milion de km conduși. Din fericire, am avut extrem de puține incidente în trafic. Le-aș putea număra pe degetele de la o mână. Dar prefer să nu mi le mai aduc aminte, omenește vorbind…

În toți acești ani, am auzit o căciulă de mituri despre condus. Și am văzut o grămadă de greșeli făcute de șoferi. Celor pe care îi cunoșteam, le ziceam că nu e bine ce fac. Unii ascultau, alții nu. Dar eu măcar încercam să îi aduc pe calea cea dreaptă.

În ceea ce privește anvelopele, mereu mi-am cumpărat de alea bune. Mă rog, ce credeam eu că sunt bune. Că și pe linie de ales este multă documentare de făcut. Pe scurt, nu le luam nici pe cele mai scumpe, dar în niciun caz pe cele mai ieftine! Undeva pe la mijloc mă opream și alegeam.

Iată câteva mituri despre anvelope. Care or fi ele mituri, dar atunci când tu mergi pe fenta lor – pardon my French – te pot afecta foarte tare. Și nu e că e ca la o băută cu prietenii. Din care îți revii la un moment dat.

Aici vorbim despre mașini. Despre responsabilitatea de a-ți conduce mașina din punctul A în punctul B în cele mai bune condiții și în siguranță. Să ai grijă de tine, de cei din mașină și de ceilalți participanți în trafic. Așa că eu personal cred că ar fi foarte, foarte bine să știi lucrurile de mai jos.

Am super-sisteme pe mașină, deci nu-mi trebuie anvelope de iarnă!

Dacă îmi permiți, sistemele deștepte foc de pe o mașină (controlul tracțiunii, ABS etc) sunt ca frigiderul pentru bere. Degeaba răcește frigiderul berea la temperatura optimă, dacă berea este una de calitate slabă. Sigur, e mai bună de băut, dar tot un fel de poșircă este. Așa și la mașină. Sistemele cu pricina pot să îmbunătățească la maximum calitatea și performanța anvelopelor, nu le înlocuiesc! Combinația cea mai bună, deci, este anvelope de calitate (adică adaptate mediului extern) și sistemele deștepte.

Păi, dacă nu ninge, la ce îmi trebuie?

Bun, înțeleg de unde vine confuzia. De la denumire: anvelope de iarnă. Iarna în mintea noastră este asociată cu zăpada. Doar că nu este despre zăpadă. Ci despre temperatură. La o temperatură mai mică de 4 grade, anvelopele de iarnă își fac cu adevărat treaba. Că de aia îți și arată pe bord (la cele mai multe mașini) semnalul că a scăzut temperatura sub 4 grade. Nu îți arată că ninge! În plus, vin și te întreb apropo de denumire: cum să le zicem? Anvelope de 4 grade? Anvelope pentru frig? Sau cum? Eu zic să le păstrăm denumirea încetățenită, dar să înțelegem că nu sunt pentru zăpadă, da? Adică, mă rog, evident că te ajută și la zăpadă și la ghețuș. Cam cum îți arăt în filmul de mai jos. Dar nu sunt DOAR despre zăpadă, aia e ideea.

Am all-season, sunt ok.

Asta este o discuție, clar. Căci tehnologia mai nou a creat super anvelope all-season. Doar că există o mică extorsiune a degajamentului: oricât de bune ar fi, tot nu își fac treaba precum cele de iarnă. Vorbesc de ce se întâmplă în România. Unde diferențele de temperatură între vară și iarnă sunt enorme din punct de vedere al compoziției anvelopelor. Este absolut imposibil să funcționeze la aceeași parametri și pe 35 de grade și pe minus 10 grade, imposibil. Așa că, atunci când mai vezi că unii susțin înflăcărat teza all-season, vezi pe unde se plimbă cu mașina. În alte țări, cu temperaturi apropiate indiferent de anotimp, sunt cea mai bună variantă, clar. La noi, însă, tot schimbul sezonal de cauciucuri rămâne de bază.

Alea de iarnă sunt mai scumpe.

Eu nu am înțeles-o niciodată pe asta. La câte branduri de anvelope (Wikipedia zice că sunt peste 70) sunt și la câte tipuri de anvelope produc aceste branduri, prețul este doar o opțiune. Adică este fix alegerea ta cât vrei să dai pe un set de anvelope. Altfel, comparația cu cele de vară e echivalentă cu a compara mere cu pere. Sigur, sunt ambele fructe și își aduc aportul de vitamine în alimentație, dar asta-i singura legătură. Fiecare te ajută în alt fel. Așa și cu anvelopele. În plus, faza cu ”mai scumpe” n-ar trebuie să fie un obstacol în calea lui ”mai în siguranță”, știi cum zic?

Le schimb doar pe alea două pe față.

Prima dată am auzit asta la un amic. În urmă cu mulți ani, când abia începusem șoferia. Și mi-a dat grav cu virgulă. Că l-am și întrebat: ”păi, și ce faci în curbă, când spatele mașinii are inerție mare?”. I-a dat lui cu virgulă. Evident că asta cu două cauciucuri bune pe față (sau pe spate, în funcție de unde ai tracțiunea) este o aiureală. Pentru că degeaba trag alea două anvelope bune, săracele. Dacă prinzi carosabil alunecos și tragi doar un pic de volan, inerția și greutatea mașinii ”apasă” și asupra părții care nu e echipată corespunzător. Și faci poc.

Le folosesc pe alea de vară cu presiunea redusă în ele.

Probabil cei care zic asta au fost prin expediții de astea off-road. Mai ales pe nisip. Pentru că acolo funcționează așa ceva. Dar să nu facem confuzie între compoziția drumului pe care rulăm și temperatura de afară. Că degeaba ai cauciucuri de vară nou-nouțe și scoți aerul din ele, la minus 10 grade tot varză se comportă. Tocmai pentru că ele nu sunt făcute să funcționeze la asemenea temperaturi scăzute.

Îmi schimb cauciucurile pe 1 noiembrie.

Aici confuzia este absolut de înțeles. Există prevederea legislativă despre faptul că iarna automobilistică începe pe 1 noiembrie. Doar că legislatorul nu a dorit-o a fi un termen legal, obligatoriu. Ci doar unul de contextualizare, ca să îi zic așa. Deci nu există obligativitatea legală să îți schimbi cauciucurile musai de la 1 noiembrie, dă-i pace. În plus, e cumva firesc să simțim la nivel de calendar personal și de societate că de pe la începutul lui noiembrie se răcește grav. Iar asta, în combinație cu ce scrie vag la lege, a fixat ziua de 1 noiembrie în mentalul colectiv al șoferilor. Realitatea este, însă, următoarea: riști să te prindă onor poliția cu anvelopele neschimbate când se schimbă brusc temperatură de pe o zi pe alta? Că aia e ideea: legea zice că e obligatoriu să ai anvelope de iarnă la o temperatură de sub 7 grade. Indiferent că e 14 octombrie sau 8 decembrie.

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

4 thoughts on “Tu câte greșeli din acestea șapte faci legat de anvelopele de iarnă?”

  1. Foarte bun articolul, doar că nu exită o prevedere legală legată de temperatura de 7’C. Este doar un best-practice să treci la anvelopele de iarnă când temperatura scade sub 6-7’C. Legea spune doar că vei fi sancționat dacă te prinde fără anvelope de iarnă când pe carosabil este zăpada, gheață sau polei.

  2. Conform Codului Rutier, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Pe scurt, legea spune că trebuie să ai maşina dotată cu anvelopele potrivite indiferent de sezon, astfel că poţi fi amendat dacă eşti prins cu cauciucuri de vară pe o porţiune de drum acoperită cu zăpadă sau polei. Nerespectarea prevederilor privind cauciucurile de iarnă constituie contraventie şi se sancţionează cu o amendă prevazută în clasa a IV-a de sancţiuni. Codur Rutier prevăzând această sancţiune la art.102, alin. 1, punctul 28.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.