Apăsarea care îți poate salva viața pe munte

Dacă doar un singur om salvăm așa, merită!

Cu această concluzie a lui Sabin Cornoiu, Președintele Asociației Naționale a Salvatorilor Montani din România, am plecat de la evenimentul Vodafone. În care am văzut ”utilajul” cu drone. O inovație a echipei tehnice Vodafone. Care, așa cum îți spun mai jos, chiar o să salveze vieți.

În 2021, Salvamont a salvat peste 8.500 de oameni rătăciți pe munte. Și când zic rătăciți, nu e de parcă nu-și găseau strada unde era crâșma aia de ar fi vrut să ajungă. Ci vorbesc despre oameni care se aflau într-un potențial pericol. Uneori letal. Unii răniți, alții epuizați, alții pur și simplu speriați.

8.500 de oameni într-un an înseamnă 23 de oameni pe zi. Pe medie. Atâția oameni au recuperat extraordinarii oameni de la Salvamont în 2021. Iar creșterea numărului de intervenții este cam de 30% pe an. Ceea ce înseamnă mai multe resurse implicate. Și, din fericire, din această lună înseamnă și mai multă tehnologie. Mai ales pentru cazurile complicate.

Apasă funcția ”Porniți localizarea”

Încep direct cu a-ți spune despre funcția ”Porniți localizarea” din aplicația Salvamont. Pe care îți recomand să o descarci. Să o ai în telefon. Și să îți faci un cont acolo.

Și, de fiecare dată când pornești într-o drumeție pe munte, să apeși ”Porniți localizarea”. Este apăsarea care, în cazuri extreme, îți poate salva viața.

Pentru că această apăsare înseamnă că le oferi celor de la Salvamont posibilitatea să îți urmărească tot traseul. Bine, asta nu înseamnă că cei de dispecerat stau geană pe unde umbli tu. Că nu asta-i treaba lor. Ci înseamnă că atunci când tu lansezi semnalul de SOS (din aplicație sau suni direct), ei pot să intre în soft să vadă unde este poziția ta. Sau, dacă nu ai semnal unde ești, să vadă unde a fost ultima ta poziție. Ca să limiteze cât de mult posibil aria de căutare.

În cazurile în care ai avut ghinionul să ai o problemă în zonă fără semnal, aici intră în funcțiune excelenta soluție dezvoltată în premieră de echipa de tehnologie a Vodafone România. Care asigură acoperirea cu semnal mobil în zonele montane greu accesibile şi înconjurate de pereţi stâncoși care blochează propagarea semnalului mobil generat de releele terestre actuale.

O soluție dublă, de fapt. Prin asta vreau să spun că ajută de două ori.

Cum funcționează ”utilajul” Vodafone

”Utilajul” este formată dintr-un echipament instalat la sol, pe un mijloc de transport specific acestor zone, care se conectează prin satelit la centrul rețelei Vodafone, şi un echipament radio instalat pe o dronă profesională ce este ridicată deasupra zonelor de căutare.

Echipamentul radio instalat pe dronă generează semnalul mobil (voce și date), inclusiv semnal 5G, pe o rază de până la 10 km. Telefonul mobil al persoanei căutate se conectează, astfel, în mod automat la rețeaua Vodafone, victima putând contacta serviciul unic de urgenţă 112, indiferent de operatorul ale cărui servicii le folosește.

Ziceam de soluția dublă. Pentru că, pe lângă opțiunea de mai sus, mai există una: care utilizează fotogrametria și inteligența artificială pentru capturarea și analizarea imaginilor geolocalizate, colectate pentru detectarea în mod automat a persoanelor dispărute.

Capturarea imaginilor de înaltă rezoluţie în zona de căutare este realizată de o a doua dronă profesională, echipată cu tehnologia necesară pentru fotogrametrie și termoviziune. Astfel, în doar 30 de minute, drona poate parcurge 5 km liniari și poate acoperi o suprafață de 24 de hectare, realizând între 130 și 300 de imagini, în funcție de parametrii de zbor și de rezoluția camerei din dotare.

Fotografiile sunt transmise după descărcare, prin intermediul rețelei create special pentru misiunea de salvare, către Centrul Național de Analiză Date Salvamont-Vodafone pentru a fi procesate.

În centrul de analiză conectat la rețeaua Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, datele sunt analizate și procesate în câteva minute (aprox. 100 fotografii în 2 minute) prin intermediul programului de detecție automată cu inteligență artificială SARUAV.

Sistemul face identificarea după o serie de indicii, cum ar fi silueta sau haina unei persoane, iar echipa din centrul de analiză trimite salvamontiștilor din teren coordonatele exacte unde acestea au fost reperate.

Îți recomand să vezi acest documentar. Ca să înțelegi mai bine cum funcționează dubla soluție care va salva vieți pe munte.

Cum a fost posibilă această inovație

Vodafone a lansat această soluție dublă într-un dublu context, ca să îi zic așa.

În primul rând, brandul colaborează cu Salvamont din 2004. Așa că există deja o chimie, ca să îi zic așa :)

Printre primele proiecte în care s-a implicat, împreună cu Fundația Vodafone, au fost înființarea Dispeceratului Național. În prezent, dispeceratul primește peste 12.000 de apeluri anual, iar pentru mai mult de 50% dintre acestea este necesară intervenția echipelor de salvatori. Despre aplicația Salvamont, realizată tot în colaborare cu Vodafone, ți-am spus mai sus.

În 2019, Vodafone a devenit oficial partener de tehnologie al Salvamont, implicându-se mai ales în proiecte care folosesc soluțiile digitale în activitatea de salvare montană. Una dintre cele mai recente colaborări a fost dotarea Asociației cu echipamente de găsire a persoanelor surprinse de avalanșă. Sistemul RECCO este format dintr-un dispozitiv de localizare utilizat de salvamontiști și plăcuțe reflectoare pe care turiștii le pot purta în echipamente.

Iar acum au lansat această soluție dublă. Care, o zic din nou, va salva multe vieți.

În al doilea rând, soluția a fost lansată în contextul în care are loc tranzitia de la Supernet la Vodafone GigaNetwork. Care rețea a fost certificată „Best in test” în martie 2022 de către auditorul german umlaut, obținând un punctaj total record al ultimilor șase ani în evaluările umlaut, de 922 de puncte, la o diferență de 25 de puncte de următorul operator clasat.

Astfel, rețeaua de comunicații mobile GigaNetwork a Vodafone s-a remarcat ca fiind cea mai bună rețea de voce și date mobile la nivel național, obținând cel mai mare punctaj total, cel mai mare punctaj pentru serviciile de voce mobilă, cel mai mare punctaj pentru serviciile de date mobile, cel mai mare punctaj pentru zonele urbane și cel mai mare punctaj pentru fiabilitatea rețelelor mobile.

În ceea ce privește rețeaua Vodafone GigaNetwork FIBRĂ, aceasta a fost deja certificată de același auditor german, în luna august 2021, pentru cea mai bună experiență de utilizare a internetului fix din România, fiind prima astfel de certificare conferită de auditorul umlaut unui operator de rețea de internet fix din țara noastră.

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.