Cum poți să depistezi din timp dacă te paște un burnout

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.000 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

A simțit semnele de burnout doar atunci când a fost prea târziu. Și a lovit- dur. După care a început o muncă teribilă de a ieși din întunecime și de a urca spre lumină. 

Antoneta Gales, cunoscuta si sub pseudonimul (asumat) de Tony Mott a trecut prin toate aceste etape. Și a reușit atât de bine să ajungă pe ceea ce am putea numi înălțimile bune din viața ei, încât a vrut să îi ajute și pe alții, care sunt (sau vor fi…) în anumite momente dificile din viața lor. 

Și a scris Caietul Fericirii. O carte, de fapt, care te poate ajuta (așa cum o facem orice caiet) să înveți mai bine materia personală a fericirii din viața ta :)

Uite un rezumat al discuției din podcast. Dar, desigur, este altceva să asculți podcastul, ceea ce îți recomand la modul cel mai călduros cu putință :)

Ce semnifică Burnout-ul?

Burnout-ul este acea stare de epuizare totală care rezultă în urma unei suprasolicitări, epuizări profesionale disproporționate în raport cu felul în care ne apreciem resursele – “dăm mai mult decât putem”.

Semnele acestuia

Semnele sunt mult prea personale la fiecare persoană, în cazul Antonetei a fost așa: ”Eu nu prea plâng mai deloc, și când am făcut o prăjitură și am explodat în plâns am înțeles că e ceva în neregulă cu mine. Burnout-ul dă senzația că ești lipsit de putere, că nu poți să controlezi nimic”

Cum a depășit această stare și a revenit la normal

Terapia cognitiv- comportamentală a fost de mare ajutor în situația Antonetei, astfel aceasta a început zilnic munca cu sine. Din această stare nu te poate ajuta nimeni să ieși trebuie să conștientizezi singur că ai o problemă și să mergi la specialist. În cazul Antonetei medicul de familie i-a pus o diagnoză greșită și i s-au oferit pastile, deși problema se putea rezolva pe o altă cale. Sprijinul celor dragi, familiei, colegilor de muncă este vital atunci când te confrunți cu o astfel de problemă. Pe lângă terapia cognitiv-comportamentală și conștientizarea problemei, Antoneta a început să citească cărți și anume psihologie pozitivă, cărți ce îi ofereau o stare de fericire. Formările prin art terapie și couaching au făcut-o să se descopere pe sine și să depășească stările de epuizare mintală. Fiecare persoană trebuie să se urmărească pe sine în această lume iar acest lucru este foarte dificil, să fii total cuprins într-o activitate e o muncă imensă.

Stările de burnout dispar definitv?

Stările de burnout pot să mai reapară pe parcursul vieții dar odată învățând cum să le evităm, cum să numai cădem în prăpastie și aflăm ce se ascunde în spatele stresului nostru, în aceste momente învățăm să facem pauze, să ne oprim și să depășim momentul. Exercițiile gândirii sunt cele mai eficiente iar soluția vine când suntem capabili să ne observăm noi pe noi.

Caietul fericirii

” Fericirea e acea stare de lungă durată nu euforie pe moment. Acțiunea benefică a acestui caiet e ca tu să faci față problemelor tale și să-ți revii mult mai repede din anumite stări pe care le vei trăi. Ești mai pregătit mai antrenat să știi cum să procedezi”, afirmă Antoneta.

Caietul Fericirii implică o anumită ordine, astfel fiecare persoană e capabilă să-și dezvolte capacitatea de observație, ca să perceapă momentele frumoase din viață. Pe parcursul zilei fiecare persoană are parte de evenimente pozitive și negative iar această permanentă căutare a ce e greșit și ce nu obosește foarte tare mintea umană. Astfel trebuie să ne liniștim, să observăm anumite chestii iar caietul e creat anumite pentru aceste momente.

Poți face burnout chiar și de la prea mult consum de media

În momentul în care consumăm foarte multe materiale media, creierul nostru obosește foarte mult. Pentru a evita stările de burnout trebuie să știm când să ne detașăm, putem să facem exerciții gen: „uitatul pe geam”.

Cel mai eficient pentru sănătatea mintală e să gândim despre ce gândim și să fim într-o bună legătură cu sine însuși. Astfel vom cunoaște cum să depășim fiecare stare mai puțin plăcută din viața noastră.

Dacă te-a ajutat această discuție, dă-o mai departe. Ca să ajute și pe alții. Mulțumesc.

Uite alte episoade din seria Podcastul lui Chinezu:

Petronela Rotar – despre cele 1.500 de ore de psihoterapie prin care a trecut

Cristina Bălan – despre cum a câștigat Vocea României când trecea printr-o perioadă de depresie

Andrei Vulpescu – despre feminism și anti-feminism

Andreea Irimia – despre drumul de la ”grasă și urâtă” la iubirea de sine

Alexandra Maia – despre sindromul ovarelor polichistice

Cristian Dorobănțescu – despre depresia de antreprenor.

Dacă vrei, Podcastul lui Chinezu poți să îl asculți și pe: Spotify, Apple Podcast, Youtube, SoundCloud sau Libsyn.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

2 thoughts on “Cum poți să depistezi din timp dacă te paște un burnout”

  1. Excelent podcast-ul, burnout-ul este ceva foarte real si cu care ne confruntam poate foarte multi dintre noi fara sa ne dam seama si cateodata fiind la un pas sa clacam psihic.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5000 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Înainte să pleci

Dacă te abonezi la newsletterul meu, promit să nu-ți dau mai mult de 1 mail pe zi :)