Scriu pe acest blog de peste 12 ani. Am avut ocazia, ca blogger, să vizitez zeci (dacă nu cumva sute…) de fabrici, uzine, unități de producție sau cum mai vreți voi să le ziceți.
Dar chiar nu îmi aduc aminte să fi rămas cu gura căscată în nici una din aceste locuri în care am fost.
Asta până am vizitat fabrica Arctic de mașini de spălat rufe de la Ulmi (lângă Târgoviște). Despre care auzisem că este construită după ultimul răcnet în materie, ca să îi zic așa, dar nu prea știam ce înseamnă asta.
Ei bine, înseamnă că, dacă nava Enterprize din Star Trek o să aibă nevoie de mașini de spălat rufe pentru călătoriile sale intergalactice, apoi de aici de la noi de la Umi o să le comande.
Bine, nu trebuie să mă credeți de cuvânt. Mai ales că io sunt din categoria de oameni care mă minunez mult și des de ce vremuri trăim din punct de vedere tehnologic.
Așa că hai cu mine la un scurt tur prin această fabrică, uitându-vă la filmul de mai jos. După care puteți citi în continuare, căci aveți ce.
Arctic face parte din Arçelik Group. Un grup care deține 13 branduri de electrocasnice și are 30.000 de angajați în 23 de fabrici din 9 țări. Produsele realizate în aceste fabrici ajung în nu mai puțin de 146 de țări.
România este pentru Arçelik Group a doua bază de producție la nivelul grupului (după Turcia, țara mamă).
La noi în țară se produceau până acum aproape 3 milioane de unități, dar odată cu începerea producției la capacitate maximă la fabrica de la Ulmi, o să fie produse cam 5 milioane de unități.
În acest moment, Arctic are o cifră de afaceri de aproape 500 de milioane de Euro și 4.400 de angajați.
Arçelik Group a achiziționat Arctic în 2002. De atunci, investițiile în dezvoltare au ajuns la 318 milioane de Euro. Din care 150 de milioane de Euro s-au dus către fabrica din Ulmi. Care, așa cum vă povestesc este parcă din Star Trek.
Dar înainte vă zic direct: Forumul Economic Mondial a introdus fabrica în Lighthouse Network.
Care, practic, este un fel de Nobel la nivel de fabrici la nivel mondial. Adică un club foarte select, din care mai fac parte doar 25 de fabrici.
Fabrica de la Ulmi a primit această extraordinară distincție dintre 2.000 de fabrici din toată lumea! Aceasta este o certificare a faptului că fabrica Arctic de la Ulmi este o fabrică Industry 4.0.
Victor Kapra explică foarte bine ce înseamnă acest ”Industry 4.0”, eu doar o să ”traduc” în termenii mei: fabrică inteligentă, în care oamenii și mașinile comunică deștept :D
Fabrica Arctic din Ulmi se întinde pe o suprafață de 700.000 metri pătrați. Este uriașă. Am făcut un tur al fabricii mergând la pas sprințar, ca să îi zic așa, și tot ne-a luat o oră doar să ne plimbăm pe acolo!
Curățenia este de farmacie. Desigur, este o fabrică nou-nouță, deci este normal să fie așa. Dar simt intens că tot așa o să fie și peste câțiva ani. Pentru că automatizarea producției de acolo pur și simplu presupune condițiile astea de curățenie maximă .
La Ulmi, fabrica este automatizată în proporție de 70%. Ceea ce este uluitor. Așa, ca o punere în context, fabrica Arctic de la Găești este automatizată doar în proporție de 27%, iar nivelul întregului grup Arcelik, vorbim despre doar 47%.
Iar domnul Gökhan Engin – Washing Machine Factory Director zice că planurile sunt și mai mari: să se atingă în perioada următoare un extraordinar prag de 80% de automatizare.
Ce înseamnă această automatizare
Vă spun din start că nu am de nicio culoare pretenția că în aceste rânduri o să vă prezint TOT ce înseamnă automatizare la fabrica Arctic din Ulmi. Pentru că nici nu sunt de specialitate, dar nici nu am înțeles chiar tot din ce am auzit pe acolo (eventual să citiți la Dan, că el este mai tehnic, așa :D).
Așa că o să vă zic doar ce m-a surprins pe mine și am reținut din catralionul de informații pe care l-am primit la fabrică.
Cel mai mult mi-au plăcut roboții autonomi, care se plimbau peste tot prin fabrică (inclusiv pe deasupra noastră, au niște lifturi și niște ”piste” special construite pentru ei).
Așa, la prima vedere, este cumva ciudat să vezi că nu le dă nimeni atenție, că niciun angajat nu are treaba lor, de parcă nici nu i-ar vedea.
Dar înțelegi apoi că asta se întâmplă pentru că fiecare robot știe ce are de făcut (e programat să facă ce face, desigur) și execută aceste sarcini cu precizie milimetrică. După care, dacă și-a făcut treaba, se retrage singur într-o zonă de ”parcare”, unde așteaptă următoarele ordine.
Fiecare robot este dotat cu senzori, care depistează un obstacol apărut pe neașteptate în calea lui (de obicei oamenii, care trec pe acolo), astfel încât să se oprească până se îndepărtează obstacolul, după care își continuă activitatea.
Am stat minute în șir și m-am uitat fascinat la cum se plimbă zeci de roboți prin fabrică și la eficiența cu care fac ce fac.
În fabrică există 22.000 de data points. Adică senzori (hai să le zicem așa, ca să fie mai clară treaba), care înregistrează în permanență informații, pe care le trimit în timp real la ”creierul” central al fabricii. 22.000!
Vă ziceam la începutul articolului că am rămas cu gura căscată. Hai să vă raportez de ce.
Fabrica Arctic de la Ulmi este atât de deșteaptă încât în câteva luni, o să monitorizeze activitatea angajaților și, în baza unui algoritm de inteligență artificială, o să facă fiecărui angajat câte un profil de eficiență, ca să îi zic așa.
Astfel încât, după ce s-a realizat acest profil, când Vasile (personaje fictive, v-ați prins) vine la serviciu, scanează cardul la intrarea în fabrică, după care o să primească un mesaj de genul ”dragă Vasile, du-te la bancul de lucru 43, o să lucrezi împreună cu Ioana și cu Marian, pentru că stilul vostru se potrivește cel mai bine împreună și împreună sunteți mai eficienți decât separat”.
Yeap, la asta am rămas cu gura căscată. Mie mi se pare Star Trek așa ceva, cum ziceam.
Tot la capitolul ”așa da”, am mai înțeles că în cadrul grupului există o adevărată obsesie în sensul bun pentru zona de sustenabilitate.
Adică inclusiv CEO-ul mare al grupului a urcat pe Everest tocmai ca să promoveze faptul că producătorii de electrocasnice trebuie sa se alinieze în identificarea și implementarea de strategii sustenabile!
Ei bine, la fabrica Arctic din Ulmi procentajul de reciclare a apei este unul uau: 99%. Altfel spus, doar 1 din apa folosită în procesul de producție se pierde. Uau…
Ca să înțelegeți cât de tare e faza asta, apa salvată astfel este echivalentă cu consumul a 450 de gospodării din România! Pe durata unui an!
Există peste tot panouri solare și voltaice, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. Construcția fabricii a ținut cont, de altfel, de folosirea la maximum a luminii naturale, de unde geamurile foarte mari și acoperișul doar parțial acoperit.
Despre Koç Group
Așa cum Arctic face parte din Arçelik Group, așa face Arçelik Group parte din Koç Group. Care are la nivel mondial nu mai puțin de 100.000 de angajați, cu o cifră de afaceri de aproape 30 de miliarde de dolari în 2018 (cam 8% din PIB-ul Turciei).
Așa, ca punere în context, Koç Group este responsabilă pentru 10% din întregul export al Turciei și pentru 19% din piața de capital a țării.