Am avut onoarea să fiu maestru de ceremonii la lansarea stației de încărcare electrică rapidă E.ON Drive din MOL Păcurari din Iași. Moment care a constituit, practic, lansarea autostrăzii electrice Iași – Târgu Mureș, în cadrul proiectului NEXT-E.
Am plecat tare energizat de la acel eveniment. La propriu :)) Pentru că am simțit că (frumos echipat la costum și cravată, după cum puteți vedea :D), am simțit că am asistat la un mic moment de mare istorie.
De ce zic asta? Dacă aveți puțintică răbdare, vă explic în rândurile de mai jos.
Haideți să luăm exemplul orașului Amsterdam. Care este lăudat de toți (și pe bună dreptate) când vine vorba despre cum au reușit să împace capra mobilității cu varza protecției mediului (pardon my French). Și pe bună dreptate este lăudat.
Doar că, dacă ne uităm un pic retrospectivo-istoric, o să înțelegem că și olandezii, cât de deștepți sunt ei, au fost nevoiți să ia măsuri pentru că ajunseseră și ei la stadiul în care multă lume răbufnea ”așa nu se mai poate!”.
Știți care a fost principiul de bază după care au gândit strategia și după care au implementat-o? Build it and they will come. Adică, pentru cei care ați făcut engleză cu profa de muzică (blink blink :D), construiește ceva întâi, că apoi vine lume să folosească ce ai construit.
Mi se pare un principiu minunat. Fundamental chiar. Mai ales într-un context în care – ca să o zicem direct – pesismismul dezvoltațional (nici măcar nu știu dacă există așa ceva, dar așa mi-a venit să îi zic, mai politicos, înțelegeți…) este ridicat la rang de artă.
În sensul că orice face cineva, marea majoritate reacționează în cel mai bun caz cu cu ”mda…”.
Ce fac cei de la E.ON se bazează exact pe acest principiu: întâi construiesc rețeaua de puncte de încărcare electrică rapidă, consumatorii urmând să vină.
Este, dacă vreți, o privire rațională spre viitor. Un pariu pe care eu îl consider deja câștigător.
Automobilele electrice se vând din ce în ce mai bună inclusiv în România. Deși încă sunt puține, este drept. Dar, cel mai probabil, se va întâmpla în cazul lor cam cum s-a întâmplat mereu cu o nouă tehnologie care a schimbat viața oamenilor.
Adică acea curbă de adoptare a noii tehnologii are o creștere mică, dar sprințară, dacă îmi permiteți, după care, când atinge acel punct de formare a masei critice, o să vedem o creștere explozivă.
Iar rețelele de puncte de încărcare electrică rapidă construite de E.ON și de toate entitățile (private sau de stat) o să fie (sunt deja, de fapt!) un factor determinat în această evoluție.
Câteva detalii mai tehnice, dar necesare pentru cei care au deja mașini electrice sau care intenționează să își achiziționeze în viitorul apropiat.
Timpul mediu de încărcare a unei maşini electrice la o stație de genul acest (care are 93Kwh) va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie.
La nivel de costuri, în funcție de tipul mașinii, vorbim despre un ”plin” între 55 și 75 de lei. Cu mențiunea că această tarifare intră în vigoare de la 1 martie 2019, până atunci puteți încărca mașina gratuit la stațiile E.ON.
Vă recomand să vă faceți abonament la E-ON, pentru că așa beneficiați de tarife mai mici. Adică 1,2 lei (față de 1,4) per unitate de încărcare pentru stațiile AC și 1,7 lei (față de 1,9 lei) per unitate de încărcare pentru stațiile DC.
Până la sfârşitul anului viitor, E.ON îşi propune să implementeze proiectul pe ruta Iaşi – Gheorghieni – Tg. Mureş, care va deveni astfel o “autostradă electrică” de care vor putea beneficia toţi posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul având asigurată infrastructura de încărcare pe întreg traseul. O altă “autostradă electrică”, care va lega municipiul Iaşi de Bucuresti, se află în plină dezvoltare.
Până la finalul anului 2020, E.ON va instala 19 stații de încărcare rapidă, iar MOL România 21. Acestea vor fi amplasate pe rutele: Suceava-Bacău-Călărași, Constanţa-Bucureşti-Timişoara şi Iaşi-Tîrgu Mureş – Alba Iulia.
Instalarea stațiilor se face în cadrul proiectului NEXT-E, susţinut din fonduri europene, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF).
Puteți vedea în acest filmuleț cum a fost lansarea stației de încărcare electrică rapidă E.ON Drive de la MOL Păcurari din Iași, unde am avut onoarea să fiu maestru de ceremonii (chiar a fost o onoare, a fost un mic moment de istorie!).
3 thoughts on “Cum a fost la lansarea autostrăzii electrice Iași – Târgu Mureș”
Dragi soferi posesori de masini electrice, vreau sa vad ce o sa faceti iarna cand e ger sub minus 10 – 15 grade, daca vreti sa mergeti de la Iasi la Cluj sau Tg. Mures, de cate ori o sa incarcati, cat o sa va coste si in cat timp o sa ajungeti ….si astea nu sunt singurele impedimente.
Ce Grinch sunteți, jur… :))
Merge dintr-una John, sunt 392 km intre Iasi si Cluj, daca nu esti sigur te mai opresti la o incarcare de 20-30 de min. Presupun ca si in mod normal iei o pauza pe drumul asta