Ioan Bocșa împlinește 70 de ani pe 13 decembrie. Vă spun asta pentru că surpriza pe care am avut-o când, într-o discuție cu un amic, i-am aflat vârsta a fost una majoră. Pentru că, în mintea mea (așa cum se întâmplă pe zona asta artistică, dacă vreți, cu anumite branduri majore, care mi-au transmis, în timp, câte ceva), domnia sa îmi părea mult mai tânăr…
De fapt, adevărul despre Ioan Bocșa – acum, că am aflat multe lucruri despre dânsul, mult mai multe decât faptul că este un interpret foarte bun de muzic populară – este acesta:
Ioan Bocșa nu are vârstă. Pentru că moștenirea pe care ne-o lasă nu poate fi calculată în ani umani.
Dacă ați ridicat sprânceana când ați auzit-o pe asta cu ”moștenire”, să vă explic ce și cum. Și să vă provoc să găsiți voi alt cuvânt. Căci mie ăsta mi-a venit. Căci, dacă vă uitați la informațiile de mai jos (primite de la echipa de organizare a turneului Trans-Transilvania, motiv pentru care le mulțumesc la modul corespunzător), o să vedeți că e greu să îi zici altfel activității maestrului pe zona de folclor.
Apropo de turneul Trans-Transilvania, vă recomand măcar să analizați varianta de a merge să vedeți un spectacol complex și complet. Dar să analizați repede. Căci biletele se vând ca pâinea caldă :)
Despre profesorul Ioan Bocșa
IOAN BOCŞA este prof.univ.dr. în cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, conducând Modulul de Muzică Vocală Tradiţională şi Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane”. Personalitate marcantă a culturii româneşti, mentor a mai multor generaţii de interpreţi şi cercetători preocupaţi de studierea folclorului muzical românesc, Ioan Bocşa a adus contribuţii semnificative etnomuzicologiei româneşti prin culegeri de folclor efectuate în judeţele Alba, Hunedoara, Sălaj, salvând din teren peste 3500 de producţii muzicale folclorice, prin organizarea unei arhive/fonoteci digitalizate şi elaborarea unor cursuri de specialitate.
În anul 2002 a obţinut titlul de Doctor în Muzică cu teza: Colinda de pe Valea Mureşului Mijlociu (coordonator ştiinţific prof.univ.dr. Ileana Szenik). Munca în domeniul cercetării ştiinţifice s-a concretizat prin editarea mai multor lucrări: 1484 Colinde cu text şi melodie (1999)- 2 volume; Colinde Româneşti (2003) – 2 volume (pentru acestea, în anul 2005 s-a acordat Premiul Ciprian Porumbescu pentru Muzicologie de către Academia Română); Muzică vocală tradiţională din Sălaj (2009) – 2 volume; Colinda în Transilvania – Catalog tipologic muzical (2011) autori Ileana Szenik, Ioan Bocşa – 2 volume; Muzică vocală tradiţională din Munţii Apuseni (2013). A scris și două cărți, una cu impresii de călătorie – Cu cântecul în jurul lumii și una de eseuri – Alfabetul gândurilor mele.
În paralel cu munca de cercetare ştiinţifică, profesorul Ioan Bocşa s-a dedicat şi activităţii artistice alături de Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane”, manifestând o preocupare permanentă pentru dezvoltarea calităţilor vocale şi interpretative ale tinerilor studenţi şi pentru înţelegerea stilului de interpretare caracteristic diferitelor teritorii dialectale. Spectacolele susţinute şi înregistrările realizate cu Ansamblul „Icoane” constituie o modalitate practică de restaurare sonoră şi restituire către marele public a patrimoniului tradiţional imaterial.
Este totodată un interpret vocal de excepţie a folclorului muzical românesc, susţinând sute de concerte în ţară şi străinătate (Europa, America, Asia şi Australia).
ANSAMBLUL DE MUZICĂ TRADIŢIONALĂ ROMÂNEASCĂ ICOANE al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca a fost înfiinţat în anul 1995, din dorinţa de a reînvia şi promova valorile spirituale tradiţionale româneşti, constituind în acest sens un model la nivel naţional. Ansamblul, instruit şi condus de către prof.univ.dr. Ioan Bocşa şi lect.univ.dr. Alina Stan, este format din studenţi şi absolvenţi, având ca liant pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă tradiţie populară.
În cadrul spectacolelor susţinute, Ansamblul „Icoane“ (grup vocal fete, grup vocal băieţi, grup mixt, trio transilvan şi interpreţi individuali) îşi propune restaurarea sonoră a unor producţii muzicale tradiţionale arhaice, preluate din colecţii şi fonoteci sau culese direct din teren, din zone ale ţării unde încă folclorul se mai practică după ritualuri străvechi.
Repertoriul abordat acoperă tot ciclul vieţii, cuprinzând cântece rituale ce însoţesc cele mai importante praguri – evenimente ale trecerii omului prin viaţă: naştere, cătănie, căsătorie, muncă şi moarte. Ponderea cea mai mare o ocupă colinda, cel mai important gen muzical din cadrul Sărbătorilor de Iarnă, având o bogăţie şi varietate unică.
Prin modalităţile de preluare ale cântecelor, prin emisia vocală specific folclorică şi prin formula instrumentală tipică muzicii ţărăneşti transilvănene, Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane” îşi doreşte atingerea firescului şi adesea a dramatismului ritualurilor folclorice şi reconstituirea unei atmosfere proprii satului românesc de acum câteva sute de ani.
Discografie:
• „Colinde transilvane I” (1998)
• „Colinde transilvane II” (2000)
• „Colinde transilvane III” (2004)
• „Praguri”- I şi II (2007)
• „Praguri – Muzică vocală tradiţională din Sălaj” (2009)
• „Colinde transilvane IV” (2011)
• Muzică tradiţională din Munţii Apuseni (2014)
Ce ne spune Ioan Bocșa despre activitatea sa
Colinda tradițională românească reprezintă un adevărat univers de o frumusețe tulburătoare, cu origini precreștine. Inițial, colinda avea funcție rituală, de urare înaltă întru rodire și fertilitate, omul sperând că în această perioadă de tranziție, cum este începutul de an, poate influența în bine, prin anumite practici, ciclul naturii și principalele evenimente ce vor urma.
Personal, mi-am dedicat câțiva zeci de ani cercetării colindei: am cules din teren peste 2000 de colinde; am coordonat editarea a două volume Colinde Românești, cuprinzând aproximativ 1500 de colinde, pentru care am primit Premiul Academiei Române; am editat împreună cu cercetătoarea Ileana Szenik două volume cu caracter antologic Colinda în Transilvania – catalog tipologic muzical (ediție bilingvă, română – engleză), în care sunt catalogate peste 7500 de colinde; am editat volumele Muzică vocală tradițională din Sălaj și Muzică vocală tradițională din Munții Apuseni, care la rândul lor cuprind aproape 1000 de colinde; împreună cu Ansamblul de Muzică Tradițională Românească ICOANE am susținut zeci de spectacole în țară și străinătate și am înregistrat 4 CD-uri, Colinde Transilvane. Toate acestea le considerăm acțiuni de restituire către cei de la care am cules colindele și către publicul larg.
Prin aducerea colindelor pe marile scene (Ateneul Român, Teatrul Național București, Filarmonica din Chișinău, precum și majoritatea sălilor de teatru sau operă din capitalele de județ), le dăm acestora șansa la o nouă viață.
4 thoughts on “Ioan Bocşa – dincolo de interpretul de muzică populară”
Într-adevăr, este unul dintre marii reprezentanţi ai muzicii populare şi timpul pare să ţină cu el.
Spunea cineva că : „Glasul lui nu şi-a pierdut „chemările” şi vigoarea, iar fălnicia i-a rămas neatinsă”. Este un artist care a ştiut să rămână el însuşi, frate de cruce cu bucuria de a trăi.
Şi mă bucur că vine şi la Iaşi, imediat încerc să fac rost de bilete.
Mulţumesc
Bună seara. Din păcate este o greşeală pe afişul de mai sus deoareve la Iaşi nu o să ajungem cu colinda :(. Sperăm la anu’. Sărbători fericite
Este frumos sa cinstim aceste valori ale Romaniei si sa ne amintim de ei si cand sunt in viata si nu doar cand se duc..
Felicitari Cristian ! Iata o fateta a ta pe care nu o banuiam!
Sunt o mare admiratoare a lui Ioan Bocsa si recunosc ca am aflat lucruri pe care nu le stiam.
Imi pare rau ca nu are spectacol si in orasul nostru.
Geo