Exemplu concret despre cum instituția de învățământ devine un supliment al familiei

Ce vedeți mai jos este un guest-post scris de Marius Matache. L-am rugat să scrie rândurile de mai jos din două motive: 1. l-am ascultat cu gura căscată povestindu-mi despre cum văd oamenii ăștia educația 2. am simțit că și el a fost impresionat de ce a învățat acolo. Vă recomand să citiți cu atenție. Și, poate, să învățăm măcar că mai avem foarte multe de învățat…

Cu mențiunea că, dacă vă interesează subiectul, pe 25 noiembrie în Bucuresti (Hotel Novotel) si 26 noiembrie la Craiova (Ramada Plaza Hotel) au loc două întâlniri cu Tarek Kouatly, reprezentant al Swiss Education Group, cu care puteți discuta despre posibilitatea de a studia la una din instituțiile din grup.


Au trecut aproape două decenii de când existența mea este legată, pare-se ireversibil, de sistemul educațional, de universități în general. În toți acești ani, am interacționat cu multe instituții de învățământ superior, din numeroase țări.

Sfârșitul lui octombrie m-a găsit vizitând câteva instituții elvețiene din zona de hospitality (voi detalia termenul în partea a doua), plus ocazia de a participa la International Recruitment Forum 2017. Un eveniment ce reunește companii interesate să recruteze din studenții celor 5 instituții care alcătuiesc Swiss Education Group (SEG):

– Hotel Institute Montreux;
– Cesar Ritz Colleges Switzerland;
– School of Hotel Management IHTTI Neuchatel (vezi articol);
– Culinary Arts Academy;
– Swiss Hotel Management School (vezi articol).

La târg participă în special studenți, dar ocazional chiar și alumni vin pentru a interacționa cu posibili angajatori. Din companiile prezente la târg în 2017, 21 sunt reprezentate de alumni ai Swiss Education Group veniți pentru a recruta din elevii instituțiilor în care au fost formați. Florent Rondez, CEO al SEG, spunea că este cel mai important “return of investment”.

Mai mult, există o platformă cu peste 23.000 de absolvenți (din care mai bine de jumătate sunt activi) unde aceștia rămân în contact cu actualii studenți și, la o adică, îi pot sprijini în subiecte legate de alegerea unui internship în țara respectivă sau chiar oferi informații legate de poziții disponibile în companiile în care lucrează.

Impresionantă mi s-a părut abordarea companiei. Florent Rondez, CEO, spunea că SEG are două obiective majore:

– Studenții sunt clienții, iar compania trebuie să se adapteze nevoilor clienților;
– Părinții trebuie să fie încrezători că SEG face tot ce poate pentru binele copiilor lor.

Și spune asta pentru că, în cei 2, 3 sau 4 ani petrecuți în Elveția, instituția de învățământ devine un supliment al familiei, situată, de multe ori, la foarte mare distanță. Pentru că, trebuie să știți, 95% din studenți sunt internaționali, doar 5% sunt elvețieni. Iar la IRF am întâlnit studenți din România, Bulgaria, Kazahstan, China, Rusia, Franța și multe alte țări.

Limba oficială în toate instituțiile din grup este engleza, ceea ce poate părea ciudat într-o țară cu 4 limbi oficiale ca Elveția. Elevii trebuie să învețe cel puțin o limbă străină (cel mai frecvent franceza, pentru a se putea descurca în viața de zi cu zi). Profesorii sunt aleși atât pentru experiența pedagogică, dar mai ales pentru experiența din industrie. Veți vedea în articolele despre fiecare instituție în parte (urmează pe blogul lui Marius Matache – nota mea) că aici predau sau sunt implicați manageri de la companii de top precum Rolex, Omega etc. Totul pentru a acorda o atenție sporită părții practice a pregătirii studenților.

Fiecare student trebuie să urmeze două internship-uri, fără de care nu pot primi o diplomă de absolvire. Atenție, toate aceste stagii sunt plătite, mai bine sau mai prost, de obicei, ele asigurând cel puțin cheltuielile timpului petrecut. Stagiile pot fi efectuate în Elveția sau oriunde în lume.

Ca să vă faceți o idee, 50% din contractele de internship se semnează în perioada International Recruitement Forum (IRF, statistică făcută în 2016), circa 2.000 de interviuri având loc în cele două zile, pe lângă prezentări ale companiilor prezente.

În plus, vorbim de o nouă generație – Generația Z (copii născuți după 1995), pentru care tehnologia este o parte integrantă a existenței. Care nu se vor schimba de dragul școlii, orice am spune și am pretinde. Și pentru că nu ne putem opune tendiței tehnologice, există doar două variante: te arzi cu focul sau înveți să îl folosești.

Iar pentru a se adapta clienților, SEG a solicitat un studiu asupra generației Z, tocmai pentru a înțelege mai bine necesitățile și modul de a-i aborda pe reprezentanții acestei generații, inclusiv la nivelul tehnicilor de predare.

Apple Distinguish School Award (primul premiu de acest tip primit de o instituție de hospitality și anume de SHMS) este însă o dovadă că oamenii s-au adaptat, iar așa ceva nu primești pentru că ai cumpărat fiecărui student un iPad sau pentru că ai înlocuit tabla și creta cu un AppleTV. Ci pentru modul cum au reușit să integreze tehnologia în procesul educațional, pentru capacitatea de inovare a cursurilor la nevoile pieței și clienților (studenții).

Despre hospitality

Trebuie să recunosc că habar nu am care ar fi termenul echivalent în limba română. Știu că există cuvântul ospitalitate în limba română, dar nu vorbim de felul în care te primește omul când îi calci pragul, ci de o întreagă industrie de servicii.

Prezența la International Recruitement Forum 2017 de la Montreux m-a adus foarte mult în apropierea acestui termen și din discuțiile cu oamenii pe care i-am întâlnit, am concluzionat că e cazul să dezvoltăm un pic despre el. Mai ales că în România nu există o instituție de învățământ superior pentru așa ceva. Am înțeles că situația este similară și în alte părți, unde domeniul este găzduit de școlile de business.

De altfel, uitându-mă pe curriculumul universităților ce fac parte din Swiss Education Group, am constatat că sunt foarte multe cursuri de economie – inclusiv contabilitate, marketing, management, industrie HORECA – management hotelier, food&beverages etc. Există și un stereotip, pe care Tarek, coordonatorul SEG pentru Europa de Est, îl numește “părerea bunicii”. Acesta este că hospitality înseamnă să lucrezi toată viața într-o recepție de hotel.

E adevărat că domeniul a început cu management hotelier, dar este un domeniu foarte interesant pentru că dezvoltă în cei care îl urmează o plajă foarte mare de transferable skills. Astfel că cei care absolvă astfel de studii pot fi legați de design interior, finanțe sau domeniul bancar, logistică, management. Dovadă și faptul că la IRF 2017 sunt prezente companii precum UBS (instituție bancară), Swiss Airlines sau, pe viitor, Tesla (vor fi prezenți în 2018 la târg, dar un absolvent de IHTTI School of Hotel Management face parte din top managementul companiei).

A culture of welcoming, hospitality is about interpersonal abilities. Service is about being humble and proud of being of service – Emanuel Donhauser, Chief Academic Officer, Swiss Education Group

Pe unul dintre reprezentanții Swiss Airlines l-am luat la întrebări legat de prezența lor la târg, tocmai pentru a înțelege mai bine raționamentul companiei de a fi la IRF 2017 și ce tip de studenți recrutează.

Avem aceleași tipuri de clienți ca industria hotelieră, cursele noastre includ 3 clase de confort, în clasa Lux oferim servicii de nivelul unui hotel de 5 stele. Ne interesează două tipuri de studenți la târg. Pe de-o parte recrutăm personal de bord pentru bazele din Zurich și din Asia, dar oferim și internshipuri pentru o serie de posturi precum product development, sales, marketing, toate în Elveția – Reprezentant Swiss Air

Vorbind cu același Emanuel Donhauser (recunosc, unul din oamenii care m-au fascinat la IRF 2017, aș fi stat de vorbă cu el zile în șir), l-am întrebat care sunt ideile de bază în hospitality. Mi-a spus foarte ferm că aici nu e loc de rasism, de xenofobie, de discriminare. În plus, fiecare din cei care fac parte din structură au aceeași importanță, indiferent de nivelul la care sunt situați în piramida decizională. Degeaba ai o promovare excelentă și facilități de top, dacă cel care interacționează cu clientul la recepție sau cel care face curățenie în camera nu își fac treaba.

În articolele următoare (de pe blogul lui Marius Matache – nota mea), voi povesti mai detaliat despre fiecare din cele cinci instituții care alcătuiesc Swiss Education Group, ca să înțelegeți mai bine de ce spun că este o abordare total diferită față de sistemul educațional românesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sau comentează direct cu contul tău de Facebook: