Exemplu despre cum influențează brandul la care lucrezi ce faci tu personal în social media

De când am lansat cursul ”Cum influențează brandul la care lucrezi ce faci tu personal în social media” (asta este o temă recurentă cu probleme, ca să zic așa, drept pentru care am fost solicitați să realizăm un curs pe tema asta), mă uit atent la situații care ar putea fi material de lucru pentru cursul cu pricina. Din nefericire sunt cu duiumul…

Probabil cel mai ciudat (ca să nu îi zic altfel…) exemplu este cel de mai jos. Cu Roxana Savu (funcția pe Linkedin este Sales Manager Vodafone), care a reacționat după cum puteți vedea în comentarii la un status pe care l-am pus pe Linkedin, în care aveam un link de afiliere către un serviciu (interesant, zic eu, doar de aia l-am pus, în ideea că rezolvă pentru unii o problemă) de livrat cutii cu bomboane la birou (știți faza cu ”shiiiit, am uitat că e ziua lui…”; well, asta ar fi o soluție).

Bun, discuția aici ar fi ideal să o avem pe trei planuri (cu mențiunea că nu doar că nu am nici o problemă cu Vodafone, ba chiar este un brand care îmi place; sunt abonat doar la ei din 1999; ca să nu mai spun că sunt fan, fan, fan de ce face Fundația Vodafone România!):

1. Limbajul folosit. Există, cum am învățat în școală, în orice enunț pe care îl facem o formă și un fond. Fondul în acest caz este dacă ar trebui sau nu să îmi anunț cititorii că le-am dar un link de afiliere (vezi punctul 3 pentru o discuție mai tehnică). Forma este modul în care transmiți acest fond, în cazul Roxanei fiind cu ”încuiat la minte” sau cu ”lucrezi pe la spate”, niște expresii cam deplasate, zic, pentru un profesionist care vrea să își spună un punct de vedere, nu doar să te facă de telecomndă. Apropo de limbaj, vedeți cum îi răspund unii Roxanei, urmăriți limbajul, căci despre asta este vorba.

2. Cum afectează modul în care Roxana vorbește brandul Vodafone? Ei bine, ca să înțelegem mai bine, hai să facem o inversare. Și să ne imaginăm că Roxana ar fi pus niște comentarii cu un limbaj corect (mă rog, mai luat la pilă decât cel pe care l-a folosit), în care aducea argumente serioase, documentate despre subiectul în cauză. Este că altfel ar fi arătat? Și că altfel ar fi transmis niște valori personale, care – într-o măsură mai mare sau mai mică – se răsfrâng asupra brandului? Așa, la modul în care a pus problema, ridicarea de sprânceană este reacția firească atunci când vedem că un om care zice că are o funcție managerială într-o companie vorbește cum vorbește (sigur, discuția dacă este adevărat că lucrează la brandul respectiv sau nu și dacă nu cumva minte persoana în cauzăste una deschisă…).

3. Trebuie sau nu să anunțăm linkul de afiliere? Subiectul este unul, categoric, de discutat, chiar mă interesează ce aveți de spus. Dar nu cu atitudinea de care a dat dovadă Roxana. Sau, mă rog, mie mi se pare că nu așa trebuie să vorbești pentru că, în esență, nu încurajezi dialogul, ci doar cearta, nu vii cu ceva constructiv, doar cu ceva distructiv, nu îndrepți conversația către găsirea de soluții, ci o tensionezi și, în cele din urmă o blochezi.

Dar, cum ziceam, subiectul discuției rămâne. Pentru cei dintre voi care nu știu ce înseamnă un link de afiliere, explic pe scurt: dacă eu dau un link și voi dați click pe el și, din diverse motive, vă place ce vedeți și cumpărați, vânzătorul de la care ați cumpărat îmi dă un mic comision din respectiva vânzare. Cam asta este, pe scurt. Și chiar m-ar ajuta să vă spuneți părerea, dacă vă deranjează că nu vă spun că este link de afiliere, dacă voi credeți că ar trebui să anunț de fiecare dată când folosesc afilierea, o discuție liberă și argumentată, vă rog.

Părerea mea despre chestiunea în cauză o să v-o spun din perspectiva de client, adică de om care dau, la rândul meu, click pe astfel de linkuri de afiliere și chiar cumpăr de pe ele: nu mă derajează de nici o culoare faptul că linkul de afiliere nu este anunțat ca atare. De ce să mă deranjeze? Din punct de vedere financiar, eu client nu pierd absolut nimic. Ba chiar, cumva, am câștigat (din moment ce chiar am cumpărat ceva de pe linkul acela) un beneficiu, altfel de ce să cumpăr?

Sigur, dacă vorbim la nivel de principiu (mergând înspre zona aia cam ciudățică mai nou sinonimă cu political correctness), a-ți asuma public faptul că folosești un link de afiliere ar trebui să existe pe undeva prin enunț. Dar, zău, pe mine nu mă convinge de nici o culoare că DOAR pentru motivul ăsta ar trebui să anunțăm când dăm linkuri de afiliere.

Vă rog să vă spuneți părerea. Pentru că aș vrea să înțelegem, toți, mai multe despre subiectul în cauză. Și, de ce nu, să aplicăm ce am învățat din această discuție. Vă mulțumesc.

33 comentarii la “Exemplu despre cum influențează brandul la care lucrezi ce faci tu personal în social media

  1. Ana Maria Tatucu Răspunde

    Mie un brand mare mi-a spus ca nu colaboreaza cu mine pentru ca fac afiliere… si asta e ceva „cheap” ca si imagine. De cand e cheap sa muncesti pe bani???

    • Cristian China-Birta Răspunde

      What!? Păi ce legătură are afilierea cu ce a vrut să facă brandul direct cu tine? Jur că nu înțeleg…

      • Ana Maria Tatucu Răspunde

        Este un brand de lux si care nu suporta linkuri de afiliere de la aoro, elefant. In alte tari, acelasi brand nu are aceasta problema, dar stii ca romanul cand se vede uneori sus in varful capitei, zice ca are vapor si uita de unde a plecat. E vorba de faptul ca multe branduri isi contorsioneaza politica de comunicare in Romania, pentru ca aici este un Brand Manager care vrea el musai sa arate ca a facut un MBA si care mananca de dimineata pana seara numai viziunea si misiunea companiei, dar uita ca orice companie trebuie sa faca BANI. Tot asa cum multe marci uita ca partea de comunicare trebuie sa o tii la zi cu acel care te cumpara si ca inclusiv marketarea o faci in functie si de cum vine clientul spre tine. Sunt branduri care prefera sa stea cu praful pe produse in magazinele lor oficiale, cu sedii super de lux, si sa se faca ca nu vad ca magazine de discount le vand la greu produsele pe care ei le vand catre centrale de achizitii mai pe la usa prin spate. Hai sa fim seriosi ca atunci cand cumparam un parfum sau un ceas, nu ne deranjeaza asa tare ca il luam cu 70% discount de pe aoro, elefant etc. si ca nu am intrat neaparat in acel magazin sclipicios din mall. Dar unele branduri raman inca intr-o bezna pe care nu stiu de ce o mentin.

        • Cristian China-Birta Răspunde

          Mda, e ciudat. Dar, pe de altă parte, dacă are o logică internă la ei acolo, care și funcționează…

  2. Dan Ciulea Răspunde

    Voi răspunde punctual:
    1. Limbajul folosit (în general, nu doar în online) reflectă personalitatea ta. Eu am rămas marcat de o fază: aveam vreo 4-5 ani și o vecină mi-a spus că în momentul în care casc trebuie să-mi pun mâna la gură, chiar dacă sunt singur într-o cameră în care este beznă. Sincer, de atunci mă comport așa, indiferent de situație.
    2. Cel puțin indirect îl afectează… prin asociere. În 2017 marketing înseamnă emoție, experiență. Asocierile, pozitive sau negative, le fac datorită (și) experiențelor pe care le am cu angajații. E clar că dacă am o experiență negativă, indiferent de natura ei, aceasta se va răsfrânge asupra companiei.
    3. Asta cu linkul de afliere mi se pare cel puțin amuzantă, ca să nu spun prostească. Am mai auzit-o de multe ori. Motivul pentru care mi se pare puerilă este că, eu, ascult sfatul cuiva pe care-l cunosc, nu o să-mi cumpăr niciodată ceva de pe net doar pentru că X a zis că e OK, iar eu nu-l cunoasc pe X. Probabil că mă las influențat dacă pe lângă X mai sunt încă Y și Z care recomandă același lucru. În schimb dacă-l cunosc pe X și am încredere în recomandările lui, nu mă mai interesează altceva. X poate să fie de la prietenul meu cel mai bun, până la influencerul pe care nu l-am văzut în viața mea, dar nu m-a dezamăgit niciodată… de aici și concluzia mea că mi se pare absolut irelevant dacă e sau nu link de afiliat. Nu acesta este un motiv determinant, pentru mine cel puțin, în luare decizii de a cumpăra sau nu produsul sau serviciul.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      1. Excelent exemplu! Pe bune, asta e chiar o pildă sau ceva :)
      2. De acord, mulțam de confirmare.
      3. Nici eu nu înțeleg cu ce ”lucrez pe la spate”, cum zice distinsa din cazul de față, dacă nu anunț afilierea. Adică, să zicem, lumea vede la mine o super-reducer, sare să cumpere și BRUSC își dă seama că e link de afiliere și nu mai cumpără? Oricum, de aia întreb, ca să înțeleg mai bine ce și cum.
      Mulțam!

  3. Cristiana Răspunde

    Cred ca discutia despre linkul de afiliere vine in continuarea a ceea ce ai scris mai devreme: e esential sa ramai acelasi om – atat pe blog cat si in afara lui – si sa iti pastrezi integritatea, coloana, principiile, identitatea. Sunt convinsa ca o strategie buna este sa faci recomandari in functie de ce stii tu ca ar fi interesant pentru comunitate, nicidecum in functie de cat de mult bani castigi dintr-un link. Pe termen scurt functioneaza prostia asta cu promovatul tuturor celor care iti ofera ceva – bani, produse – dar pe termen lung cred ca „damage-ul” e mult mai mare si se reflecta asupra comunitatii si credibilitatii tale ca om/marca personala. Concluzia: pentru mine nu e important daca e anuntat linkul sau nu, oricum daca nu mi-ar fi placut recomandarile tale nu te-as fi urmarit. Si daca tot faci efortul sa te mentii la nivelul asteptarilor cititorilor si sa oferi ceva nou/util, de ce sa nu castigi din asta? E normal sa nu muncesti pe gratis!
    E evident ca toti cei care sunt activi in online, intr-un fel sau altul, cauta un castig – exact cum ai scris. Doar ca noi, romanii, inca sunt ipocriti cand vine vorba de bani si ne place sa ne mintim spunand ca e rusinos sa faci afiliere…
    + Din punctul meu de vedere, Roxana a pierdut mult din capitalul de imagine cu limbajul folosit, afectand indirect brandul pe care il reprezinta…

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Mulțumesc mult pentru comentariu! Pentru că ai sintetizat foarte bine relația dintre mine și cei mai mulți dintre cei care îmi fac onoarea să mă citească: avem încredere unii în alții :)

      Nu cred că mă poate acuza cineva vreodată că am recomandat ceva fără să cred în acel produs sau, măcar, fără să fi verificat riguros dacă este ok sau, în unele cazuri, aspectul legal. Sigur, nu sunt perfect, greșeli mai fac și eu, dar asta este omenește. Și nu sunt voite, asta este sigur :)

  4. Ecaterina M Răspunde

    Nu stii ce scandal e in zona de beauty de pe Youtube pe tema asta ca te crucesti. Jackie Aina a vorbit despre asta pe canalul ei – https://www.youtube.com/watch?v=FQPeK9RaLT0
    Si mereu zice in description box ca sunt linkuri de afiliat si toata lumea pe Yutube pune asta.
    Sincera sa fiu, mie mi se rupe daca tu sau x pune link de afiliat sau nu. Tot eu aleg daca voi cumpara acel produs sau nu, nu imi pui pistolul la tampla sa cumpar sau ma obligi sa cumpar chestia aia.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Corect :)) Spuse în stilul tău caracteristic :D Normal că, până la urmă, tu decizi dacă bagi banu sau nu, vorba ta!

      • Ecaterina M Răspunde

        Nu ii inteleg de loc pe astia ofensati. Asa vieti triste si plictisitoare sa aiba incat sa se ia fix de cele mai nesemnificative lucruri.
        Asa cum am mai zis-o de zeci de ori. 2017 e anul celor ofensati de toate cacaturile de pe internet. Unu mai sensibilos ca altul…

  5. Adrian Răspunde

    1. Subscriu la ce a scris Dan Ciulea mai sus si as adauga si o faza de care m-am lovit de curand.
    Ies cu cainele la plimbare, noaptea tarziu, pustiu, isi face nevoile. Ce fac? Adun sau il las acolo ca oricum nu m-a vazut nimeni?
    Daca esti corect, faci mereu lucrurile corect si cu bun simt chiar si atunci cand nu se uita nimeni.
    2. Daca defilezi cu brandul la profilul personal, atunci esti un reprezentant al brandului indiferent ca esti in timpul liber sau nu. Tot ce publici este asociat automat cu brandul respectiv.
    3. Inainte sa-mi dau cu parerea am intrat si pe linkedin sa vad post-ul initial.
    In mod normal nu ma intereseaza ca este sau nu link de referal. Ma influenteaza in schimb forma expunerii.
    De exemplu in postarea de pe linkedin dai de inteles ca ai testat bomboanele respective si ti-au placut. Acest lucru ii da o credibilitate mai mare, cel putin pentru mine. Pentru ca este o recomandare a unui produs pe baza unei experiente personale.
    Daca din postare nu lasi sa se inteleaga ca ai testat produsul sau serviciul respectiv si vad link-ul de referal, atunci apare o umbra de indoiala „oare chiar e bun produsul/serviciul? sau e doar reclama?”
    Inainte de a cumpara in cazul al doilea, in mod sigur voi mai cauta recenzii de la oameni care au cumparat/utilizat produsul/serviciul respectiv.

  6. Alex Kelerman Răspunde

    Cred că toată discuția cu link-ul de afiliere poate fi rezumată prin sub-elementul de cultură românească ”Să moară capra vecinului”. Pe bune că nu înțeleg frustrarea și înverșunarea unora că tu, ca blogger, ai recomandat ceva, ai pus un link de afiliere (pentru că, de ce nu?) și câștigi X comision din treaba asta. Eu, ca și om care a beneficiat de recomandare, nu am absolut nimic de pierdut, e fix același lucru pentru mine cu link sau nu.
    Dar pentru că elementul de sub-cultură românească menționat mai sus, ești atacat că ”îneșeli” populația. Cât rău poți să faci, măi Chinezule!
    *a se citi cu zâmbetul pe buze, bineînțeles

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Domle, că bine le mai zici matale :D E clar, nu ești crescător de capre! :))
      *a se citi cu zâmbetul pe buze, bineînțeles

  7. Emil Calinescu Răspunde

    Hai sa incerc, ca de obicei, sa enervez ambele tabere. Este, ca de obicei, situatia in care nimeni nu are dreptate in totalitate:
    1. Personal, ca blogger, nu-mi plac link-urile de afiliere. Cu atat mai mult bannerele de afiliere.
    Problema mea e urmatoarea: clientul vede ca-s reduceri la un magazin online pe blogul meu, pe alte 5 bloguri si ultima oara pe blogul lui Chinezu. Dintre toti, doar chinezu ia bani, ca el avu noroc. Deci afilierile sunt de evitat, daca e sa sfatuiesc pe cinevA (in special cu bannere).
    2. A doua problema a afilierii, din perspectiva de client acum, este ca tu primesti ceva chiar daca eu nu am cumparat strict produsul recomandat de tine. Tu recomanzi un telefon, dai link de Emag, eu intru pe emag, dar nu-l cumpar. Din N motive. Dar cumpar peste 2 zile de la Emag altceva, asa ca tu primesti niste bani. Ok, e vina mea ca nu stiu sa sterg cookie-uri etc, dar ca idee, tu primesti bani nemeritati.
    Cand recomanzi un produs si-l iau ca am incredere in ce recomanzi tu, da, meriti. Dar uneori afiliatii primesc bani NEMERITATI (cum e in cazul ala in care spui CE PAPUCI MISTO MI-AM LUAT, face omul click, vede papucii si iesei).
    3. A treia problema, un pic de etica: sunt persoane care nu vor sa faca click pe chestii publicitare. Imi zicea un amic ca nu face click DIN PRINCIPIU pe o postare publicitara. Daca ii apare o pagina in mod natural in feed face click pe ea, daca-i apare ca postare sponsorizata nu face.
    Se pare ca tipa-n cauza este in aceasta categorie (ceea ce nu e neaparat de condamnat).
    4. Nu afecteaza in niciun fel brandul Vodafone. Eu nu ma abonez la o companie in functie de cat de agresive sunt, IN VIATA REALA, angajatii. Daca angajatul in cauza (domnisoara in cauza ori altul) ar fi vorbit asa cu un client care dorea rezolvarea problemei, atunci ar fi fost grav. Altfel, sa nu mai fim ipocriti si sa cerem doar maicute cuminti ca angajati/angajate la diversele companii. Oamenii au si ei opinii, au si ei nervi, pot sa mai sara calul.
    Si da, nu e compania lu ta-su, deci nu toate postarile ei sunt despre compania la care lucreaza.
    5. Tipa nu a avut un limbaj adecvat, demn, a gresit. Sa nu se inteleaga ca-s de acord cu limbajul ei. Al ei pe persoana fizica, nu ca brand. Si, cel mai grav, s-a dus cu atitudinea asta LA ALTUL ACASA.
    Vorbesc serios: eu am fost educat sa nu mai iau de cineva LA EL ACASA (la el acasa, la el la birou, la el in masina). Din acest motiv, cand vreau sa ma iau de cineva, si fac asta destul de des, prefer s-o fac la mine acasa, pe bloguri, pe fb. Unde am eu chef. E ABSURD sa ma duc la om acasa si sa-i spun ca-i incuiat. Cu asta nu-s de acord.
    Ca sa-ti dau un exemplu: am vrut la un moment dat sa am o discutie cu un amic. Nu mai stiu despre ce era, tin minte ca urma sa ma „cert” cu el, ma rog, cearta intre prieteni. El zicea sa mergem la el acasa, sa discutam acolo, eu am tinut mortis sa nu se intample acolo. Pur si simplu simteam ca nu pot sa ma cert cu cineva la el acasa.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Stimabile, mă rezum la a spune: mulțumiri maxime pentru comentariu. Chiar foarte bune observațiile. Adică despre asta este vorba de multe ori: punem fi de acord să nu fim de acord, dar cât de frumos este să facem asta pe un ton civilizat, cu focus pe ce am putea învăța toți din discuție :)

      • Marius Răspunde

        emil, ai dat un exemplu oarecum bun, dar vechi, cel cu eMAG. Situatiile sunt tot mai putine in care se merge pe targetare haotica. Deja nu se mai pune problema de asa ceva de vreo 2 ani incoace. Oricum ar fi, daca ai un comision d-ala, daca vrei sa faci marketing afiliat cu adevarat vei zice ca e bulan, nu ca e un comision meritat.
        Da, acum 2,3 ani se faceau bani din asa ceva. Acum se avanseaza tot mai mult pe multumirea clientului si pentru vanzare cat se poate de relevanta. De altfel, nici nu prea mai merge treaba aia cu: am pus un link si gata, fac comisioane. Vremurile… au apus.

        • Cristian China-Birta Răspunde

          Eu am făcut niște teste pe zona asta. Și pot să îți confirm că zici bine ce zici. Mă rog, nu că am spart norma pe termen mai lung, dar din ce am văzut, nu prea merită. Pentru mine, desigur. Adică ar trebui să gândesc un unit business sperat pentru asta. Și nu prea aș deschide încă un front :)

  8. robert Răspunde

    Parerea mea doar, fara a fi specialist in comunicare sau social interaction (sa zicem asa):
    -tu esti un tip abil cu vorbele si cu manipularea (sau asta am vazut eu) si stii sa duci lucrurile in zona de interes. In lupta asta cu domnisoara de la Vodafone ai folosit chestiunea asta cu succes, zic eu.
    – tipa, care nu e la fel de abila cu vorbele si manipularea intrat intr-un joc cel putin riscant pentru ca orice spune ea, fie ca vrea fie ca nu vrea, lumea vede Vodafone. Daca era femeia de serviciu de acolo era alta discutie, dar in cazul ei lumea vede Vodafone inainte de orice pentur ca brandul ei personal e mult sub brandul Vodafone.
    – eu, il locul ei as fi sters postarea ta fara sa ma complic cu atatea explicatii si discutii din simplul motiv ca nu e etic si ca politica mea si a companiei nu eprmite asa ceva, asta ar fi salvat situatia onorabil;
    Cam atat. Oricum ideea e ca oamenii ajunsi in pozitii importante la multinationale trebuie sa inteleaga ca sistemul ii face ceea ce sunt si ca ei fara sistem nu prea mai au atat de mare importanta. Cand vor intelge asta poate vor incepe sa lucreze la imaginea personala mai mult.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Să luăm pe rând:

      – Așa este, sunt abil, le am cu vorbele :)) Nu i-aș zice manipulare, e cam mult, cred.

      – Nu înțeleg de nici o culoare motivațiile ei, adică la ce o ajută nu să ridice subiectul (dreptul ei și chiar mă bucur că a făcut-o), ci modul în care o face.

      – Aici nu sunt de acord. Eu nu am șters niciodată ceva ce am pus în social media. Pentru că respect prea mult această zonă ca să fac așa ceva. Altfel spus, respectul meu în social media se traduce și pentru că gândesc înainte de a zice ceva. Și o fac, cel puțin, în limitele bunului simț, regulă de bază nu în social media, ci în viață, în general.

      S-ar putea ca stimabila în chestiune să blufeze, ca să zic așa, cu poziția ei din cadrul companiei. Sunt în curs de investigație, ca să zic așa. Și revin cu update dacă și după ce mă dumiresc :)

  9. Petre Răspunde

    – Nu ma deranjeaza linkurile de afiliere pentru ca banu’ e la mine. Ca un afiliat castiga „din greseala” oarece banuti e nerelevant pentru ca asta nu se intampla atat de des pe cat cred unii.
    – Cand folosesti un limbaj neadecvat scuza cu „postez de pe contul personal” nu prea tine atata timp cat tot pe acel cont personal „te dai mare” ca esti „persoana importanta” la o firma, indiferent cum se numeste ea.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Nici pe mine nu mă deranjează, dar am zis că merită discuția asta de principiu. Ca să înțeleg mai bine ce să fac în continuare, când (și dacă, aici văd ce îmi zic rezultatele după ce testez afilierea asta…) merg mai departe.

      Cât despre limbajul folosit, well, aici ai dreptate :)

  10. Damian Irimescu Răspunde

    Hmm altă poveste despre angajați și brand-ul pe care îl reprezintă/lucrează pentru. Acum, ce să zic, sunt afiliat și câștig cât de cât ceva din asta. Am fost și Affiliate Manager pentru o companie și deci știu ambele părți. Asta vizavi de afiliere ca să înțelegi experiența. Acum, cu pus-ul unui text în care să specifici că respectivul link este de afiliere e una care nu prea a fost dezbătută (cred) până în acest moment la modul serios. De ce zic asta? Pentru că majoritatea consumatorilor habar nu au ce înseamnă afiliere (doar o mică parte din cei care comandă online cunosc definiția). Așadar, luând acest aspect în considerare ajungem la următoarea întrebare: „Cât de mult poate să afecteze o persoană habarnistă de fenomenul de afiliere, un link afiliat?”
    Ce nu cunoști, nu te afectează. Acum, dacă tu ai avea plăcerea de a alerta cititorii că folosești un link afiliat, asta ar duce, după părerea mea, la un plus de imagine și unul mare de încredere. Din nou, părerea mea. De ce? Pentru că dispare acel sentiment de jecmăneală (cu toate că această jecmăneală nu există, că nu iei bani de la consumator, ci de la advertiser), dar deh, așa e românul, jecmănește și este jecmănit.
    Acum despre tonul comentariile scrise de respectiva, din nou ajungem într-un punct unde încercăm să disecăm aerul. De ce zic asta? Din nou, părerea mea, mulți consumatori încă nu știu ce înseamnă branding personal, exprimarea personală în social media sub o emblemă a unui brand șamd. Pe scurt, încă există oameni needucați pe acest domeniu. Nu neg faptul că există un număr de persoane conștiente, ci doar încerc să atrag atenția la majoritatea care nu doar că sunt habarniști, ci efectiv nu le pasă (faptul că aici pe blogul tău, sunt peste 50% persoane care cunosc fenomenul, asta nu înseamnă că sunt un eșantion reprezentativ pentru România).
    Dacă stai un pic să te gândești, ar trebui ca fiecare angajat la oricare brand important sau necunoscut din România, să aibă al doilea cont pentru a emite o opinie personală în social media, ceea ce ar complica lucrurile sau într-adevăr să treacă printr-o etapă de educare comportamentală în mediul online (cam ca filmul ăla Anger Management).
    Nu iau partea nimănui în toată această discuție dintr-un motiv simplu. Poate că respectiva persoană o fi avut o zi execrabilă și a răbufnit. Sau mai altă variantă, atitudinea ta de „jecmănitor” a contravenit cu principiile dânsei de corectitudine profesională, te-ai gândit la asta?
    Ca un mic rezumat, suntem un popor specialiști în habarnism, miserupism și mai puțin un popor dornic de evoluție profesională, personală șamd.
    Cât despre implicarea brandului de telefonie mobilă în toată această discuție online între 2 persoane fizice, ca fiind una negativă, sincer mi se pare egal cu zero. De ce? Pentru că un număr insignifiant de oameni se vor gândi la asta atunci când se vor duce să-și ia un abonament ori să prelungească un abonament la ei. Sunt client la ei și chiar mâine mă duc să-mi prelungesc contractul. Mă simt lezat de felul în care o angajată a reprezentat brandul în discuția contradictorie cu tine? Nu…. De ce? Pentru că așa cum am expus mai sus, chiar nu-mi pasă. În schimb îmi pasă de oferta pe care mi-o vor face cei de la Vodafone mâine :)
    Scuze de comentariul lung.
    Cu respect

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Domnule, mulțam mult pentru acest comentariu, este mai mult decât binevenit! Și mă ajută foarte mult perspectiva ta ca să îmi formulez o opinie. De fapt, cred că tocmai ce m-ai ajutat să decid că, de acum înainte (când și dacă mai fac de astea) o să menționez că este afiliere, tocmai pe motivația pe care ai zis-o. Deci dau o bere data viitoare :))

      În rest, legat de tonul folosit, ai dreptate când disesci. Adică e necesară o astfel de analiză. Doar că, dacă ea nu pornește de la regula de bază a folosirii bunului simț în discuțiile cu alții, analizăm nu prea integral, ca să zic așa :D

  11. Dorian Răspunde

    Si articolul asta ce e? Unul prin care iti doresti ca d-soara de la Vodafone sa aiba probleme? :-))
    N-a gresit cu nimic, din pacate pt tine si cei ca tine.
    Sper in schimb ca Vodafone si alte companii mari sa stea departe de piscotari.

  12. Iulian Grigorescu Răspunde

    Sper ca ‘fenomenul’ nu este valabil doar prin partile noastre. Nici un blogger de succes de afara nu are vreo problema de genul asta cu cititorii sai, iar acolo vorbim de zeci sau sute de mii de dolari pe luna castigati din afilieri.
    Cat despre cei care se simt ‘lezati’ … ca sa fie treaba corect facuta, fa o pagina simpla gen disclaimer si explica ca unele linkuri sunt afiliate. End of story.
    P.S. Am cautat ceva ptr tine rapid ca poate na esti coupat
    This website contains endorsements for products and services, which means when you click on a link that we recommend, we may receive a commission. Not every link is an affiliate link, but some are.
    We may occasionally place banner ads on the site that will also result in commission. Furthermore, some of the text/image ads throughout the site are Google AdSense ads.

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Mulțam! Apreciez maxim efortul de a mă ajuta, să știi :) Dar întrebarea mea este: dacă pun disclaimerul ăla, cine o să dea click pe linkul de afiliere vine să îl citească? Tot o să i se rupă, zic :)) În rest, perfect de acord cu tine.

      • Iulian Răspunde

        Probabil ca nu DAR ai un loc unde mentionezi ca folosesti linkuri de afiliere. Simplu si la obiect. Evident vor aparea altii care vor spune ca ‘nu am vazut, e ascuns bine textul’. Creaza pagina aia si lasa-i sa fiarba in sucul lor daca asta vor. Aici pana la urma este vorba de recunostinta. Le oferi o parte din timpul tau, informatii, incredere, buna dispozitie si pasul logic ar fi sa te sustina nu sa te critice. Fenomenul nu poate fi inteles asa ca treci pe langa el.

        • Cristian China-Birta Răspunde

          Absolut de acord cu ce zici, este absolut fair să fac așa de acum înainte. Uite, exact pentru a ajunge la astfel de concluzii am lansat subiectul ăsta :)

          • Iulian Răspunde

            Ma bucur ca am putut sa ajut intr-un fel :)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *