Și eu m-am întrebat ce e acest „data journalism” când am aflat de existența lui. Așa că m-am documentat puțin și am aflat că „data journalism” este un concept nou și nu foarte dezvoltat în România și reflectă colaborarea dintre creatorii de conținut (jurnaliștii) și specialiștii din alte domenii: design, statistică, informatică etc.
Paul Radu, RISE Project: În România, mișcarea pentru „data journalism” este încă într-o fază incipientă, însă grupuri de jurnaliști, hackeri și artiști vizuali se reunesc și testează proiecte investigative prin care analizează cheltuielile de la nivelul bugetelor centrale și locale, aspecte legate de corupție și alte chestiuni de interes public. Data journalism-ul este o punte între observarea directă, munca de teren a reporterilor și volumele de date deschise, care se află într-o continuă creștere.
În acest context, Centrul pentru Jurnalism Independent și Google România anunță lansarea proiectului comun “Datele schimbă jurnalismul”, prin care oferă sprijin tinerilor interesați de data journalism. În cadrul proiectului vor fi organizate o serie de prezentări și ateliere de lucru în două universități din București și Craiova – Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității București, respectiv Universitatea din Craiova. Acestea vor pune accentul pe utilizarea datelor, de la extragerea acestora până la descoperirea poveștilor interesante care se ascund în spatele acestor date. Prezentările vor fi făcute de experți români și străini, inclusiv Beata Biel, jurnalist polonez, specializată în data journalism.
Proiectul „Datele schimbă jurnalismul” are ca scop familiarizarea jurnaliștilor, studenților și altor categorii interesate din România cu acest fenomen, urmărind să prezinte modalitățile, metodele și instrumentele disponibile pentru a le simplifica munca și pentru a crea o perspectivă nouă și relevantă. Proiectul include o serie de seminarii educaționale organizate în universitățile partenere, la finele acestui an și în prima jumătate a următorului semestru.
Ca parte a proiectului, studenții și tinerii cu vârsta sub 30 de ani se vor putea înscrie la „Concursul Google pentru tinere talente în data journalism” organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent. Cei înscriși vor avea ocazia de a prezenta o idee pentru un proiect bazat pe date. „Acest premiul se adresează tinerelor interesați de noile tendințe în jurnalism și care sunt în căutarea de noi contexte ce pot fi extrase din datele publice, în beneficiul publicului” declară Dan Bulucea, country manager Google Romania.
Câștigătorul concursului va lucra împreună cu jurnaliștii de la Centrul de Investigații Media care îi vor ajuta la implementarea proiectului. Concursul va demara în prima parte a lui 2016, iar mai multe informații despre concurs vor fi anunțate în următoarea perioadă.
În cadrul proiectului va fi publicat manualul Data Journalism, dedicat studenților și tuturor celor interesați de data journalism și alte noi tendințe din domeniul jurnalismului.
Cât de tare e asta? Fiți pe fază că urmează alte informații cât de curând despre acest proiect. :)