Am trecut, aşa cum faceţi mulţi dintre voi, de multe ori pe lângă staţiile alea de alimentare cu GPL. Le vedeam, treceam de ele, atâta tot. Auzisem de la nişte amici, aşa, la o bere, că ei şi-ar pune instalaţie cu GPL pe maşină, dar nu am fost foarte atent la discuţie. Am reţinut, însă, că motivul principal (dacă nu chiar unicul…) era că ar face nişte foarte mari economii. Căci, nu-i aşa, oricât de chinezu imperturbabil la cele lumeşti sunt (sanchi :D), atunci când aud de variante de a economisi bani mă activez, cum ar veni. Dar, oricum, nu eram eu foarte atent la discuţiile astea, îmi părea că nu au legătură cu mine, ca să zic aşa.
Apoi, zilele trecute, au venit cei de la AGR Autogas Group şi m-au provocat. „Tu ştii care sunt principalele motive pentru care ar merita să îţi instalezi pe maşină un kit GPL dedicat?„. Moment în care mi-am dat seama că nu am nici cea mai mică idee despre ce înseamnă faza asta, despre ce presupune, atât din punct de vedere tehnic (al performanţelor autovehiculului, dacă vreţi), dar şi din punct de vedere al banilor. Căci, după cum v-am spus mai sus, ştiam de la amicii cu pricina că „ieşi mai ieftin”, dar habar nu aveam ce înseamnă asta.
Aşa că, pentru a putea răspunde provocării celor de la AGR Autogas Group, m-am pus pe cercetat. Şi am găsit nişte informaţii foarte interesante, pe care vi le dau mai jos. Ca un fel de punere în context, dacă vreţi, necesară ca sa înţelegem mai bine despre ce vorbim, desigur. Şi ca să ne putem raporta mai bine la cele 5 motive pe care le-am găsit eu pentru care merită să îţi instalezi un kit GPL dedicat.
Prima instalaţie GPL a fost introdusă în Italia în 1950. Adică acum vreo 65 de ani. Ce înseamnă asta? Că este, după capul meu, o tehnologie testată, verificată, cu rezultate măsurate, de unde şi implementarea sa pe scară largă în anumite ţări şi în anumite contexte (vezi criza). Din câte înţeleg, lideri ai promovării acestui tip de combustibil sunt (again…) Olanda, Anglia, Franta, Italia sau Germania.
Aproximativ 30 de milioane de maşini din întreaga lume circulă pe GPL. În România, cam 4% din tot ce înseamnă parc auto naţional (ca să folosesc un termen generic) funcţionează pe bază de GPL. Există 2.000 de staţii de alimentare, iar numărul lor este în creştere. În plus, în ultima vreme s-au pus la punct şi nişte chestiuni legislative, privind normativele de amplasare a staţiilor GPL dar şi din punct de vedere al regulamentelor de montaj şi verificare ale acestora, ca să fie totul safe şi în regulă.
Ecologic vorbind, GPL este mai puţin poluant decât alţi combustibili. De unde şi dorinţa din ce în ce mai pronunţată la nivel european pentru implementarea unei reţele de staţii de alimentare cu combustibili alternativi GPL, GNC sau LNG pentru alimentarea autocamioanelor şi a autoutilitarelor pentru diminuarea nivelului de poluare.
Benzina s-a scumpit în ultimii ani cu 63%. Dap, cu 63%. Altceva nu mai are rost să zic aici, chiar nu mai are rost…
Bun, acestea fiind spuse, hai să vă dau cele 5 motive pentru care cred eu că ar merita să îţi instalezi pe maşină un hit GPL dedicat. Cu menţiunea că nu sunt specialist sau ceva, ci simplu cetăţean, care a analizat nişte date şi a tras nişte concluzii. Pe care, desigur, vă invit să le discutăm şi să învăţăm mai multe împreună. Cu menţiunea că ce vedeţi mai jos răspunde cumva şi unor mituri despre GPL.
Motivul 1. Banii. Oricum o dai, oricum o întorci, de departe cel mai mare avantaj al instalării unui kit GPL dedicat ăsta este. Aveţi mai jos un exemplu de calcul pentru un autovehicul care rulează cam 100 km pe zi. Ca sa înţelegeţi mai bine ce zic.
În aceeaşi idee, vă dau şi graficul de mai jos, care mi se pare exemplificator.
Motivul 2. Siguranţa. Ştiu că multă lume se gândeşte că e periculos să ai un „bidon” de ăla în portbagaj. Doar că studiile şi istoricul acestui tip de instalaţie ne arată că nu există nici o problemă. Şi că există reglementări şi răs-reglementări care îşi fac treaba, cum ar veni. Pe scurt: dacă ţi-ai montat bine instalaţia nu ai nici o şansă să păţeşti ceva. Vorbim despre studii aici, nu despre bârfotecă. Aha, că unii îşi montează ei instalaţiile („ce-o fi atât de greu?”) în loc să apeleze la specialişti, aia este altceva, ce nu are rost să discutăm.
Motivul 3. Performanţa motorului. Sunt unul dintre cei care credeam că alimentarea cu GPL scade drastic performanţa motorului. Numai că nu e chiar aşa. Adică, sigur, scade un pic puterea, doar că, aşa cum ne arată studiile, această scădere este de vreo 3%. Păi comparat cu beneficiile pe care le obţii, nu prea e mare durere o asemenea scădere, parol.
Motivul 4. Ecologia. Mulţi dintre voi mă ştiu că nu sunt dintre cei care o ard permament cu salvarea planetei. Ba chiar mă plictiseşte o forţare pe zona asta. Dar, în acelaşi timp, chiar sunt atent la – hai să le zicem aşa – fapte mărunte pe care le-aş pute face pe sistem ecologic. Iar o instalaţie pe GPL are efect mare în planul ăsta, pentru că este mai ecologică decât un sistem de pe benzină, de exemplu. Nu că ar fi un motiv hotărâtor (în cazul meu nu este), dar merită categoric pus în „coşul” deciziei.
Motivul 5. Banii. Pe bune că mi se pare foarte mare economia pe care o poţi realiza, foarte mare. Aşa că acord acestui motiv o dublă importanţă, ca să zic aşa. Fără mişto şi fără caterincă.
Repet, ce v-am spus mai sunt sunt concluziile mele după ce am studiat chestiunea. Dacă vă interesează cu adevărat, mai bine contactaţi-i pe cei de la AGR Autogas Group, căci ei sunt specialiştii, pe piaţă din 1999. Şi care tocmai au lansat un catalog cu 4.500 de instalaţii GPL pentru peste 400 de modele de autoturisme, pe care îl găsiţi în magazinele Praktiker, Auchan şi la cei 70 de reprezentanţi AGR din toată ţara.
Aşa pe final, vă dau şi infograficul de mai jos, care sintetizează bine ce am zis până aici. Ba chiar mai mult un pic :))
34 thoughts on “Cinci motive pentru care merită să îţi instalezi un kit GPL dedicat (A)”
Total de acord. Noi (adică eu și soțul) avem instalație gpl de 4 ani. Avem o huidumă de mașină care consumă destul de mult (10 l la 100 de km, un Renault Espace de 7 locuri). Tot 10 la 100 consumă și pe gaz, dar gazul e la jumătate de preț. În condițiile în care facem mai mult de 20000 de km pe an am economisit foarte mult.
Iar frica de ”explozie” e total nejustificată. Ați auzit vreodată la știri așa ceva la o instalație omologată?? never. În schimb, din cauza vitezei, zilnic se intâmplă ceva.
Merci de comentariu. Chiar mă ajută să ies din zona „teoretică” şi să aud că şi la nivel practic e cum mi-a dat mie cercetarea :)) Dar despre puterea motorului ce ne poţi spune? Se simte mare diferenţă?
Cred ca tocmai din acest motiv suntem indemnati sa mergem la instalatori de renume si apreciati pe piata. Din fericire, AGR se numara printre acestia vad..
Noi avem de 3 ani GPL. Cred ca am făcut 100000 de km cu instalația. In buzunar se cunoaște diferenta de bani, mai ales la drumurile noastre zilnice. Personal, dc accepți opinia unei femei :) șoferițe, se cunoaște un pic la demaraj, dar nu e mare diferență. Doar unede ne grăbim :). Eram curioasa dacă au studii cu privire la uzura motorului sau a pieselor în timp, folosind GPL?
Mulţam de comentariu! Aşa ştia şi eu, că se simte un pic, dar nu mare şmecherie. Bună asta cu uzura, uite că nu m-am gândit să mă documentez pe chestia asta… Hai ca îi întreb pe cei de la AGR Autogas Group, poate ne spun mai multe.
Teoretic cică există o diferență dar la instalațiile astea moderne, numite secvențiale sau așa ceva, practic nu ai cum să simți , are exact același demaraj.
Carevasăzică diferența asta se simte numai când pui mașina pe tester, pe drum în niciun caz. Poate doar dacă o conduce Schumacher să conteze, dar cred că pe bietul de el nu-l mai interesează :(
Păi aia mă interesea, in situaţie normală de folosire, nu pe tester :) Merci!
Nu am observat in articol, sau poate nu am citit cu atentie, dar stiu ca Autogas a lansat un sistem nou cu injectie lichida de gaz, care ajuta la pornirea masinii si in conditii speciale.
Stiu ca se numeste Direct Liquid Maxx si ajuta masina sa porneasca fara benzina sau motorina, doar pe gaz.
Asta e un lucru care mi se pare destul de tare
La câte am văzut că fac ei de la Autogas, dacă aș fi scris despre toate, se chema monografie sau ceva :)) Mulțam, oricum, pentru precizare, e binevenită. Ei fac tare multe pe partea asta, se pricep, știu, așa că mai bine să îi întrebe lumea direct.
Autogas comercializeaza o astfel de instalatie insa nu ei au lansat sistemul ci firmele specializate in instalatii de alimentare cu GPL ca Prins Olanda (asta este firma ce a lansat modelul indicat in comentariul dvs.) si se poate monta doar pe masinile cu injectie directa.
De 3 ani am instalatia de GPL pusa pe motor de 1.5 si fac naveta la Buc in fiecare zi…adica 80 km dus-intors:
Situatia este urmatoarea:
– consum benzina la 100 km cu maxim 100 km/h – 8 litri adica 43 lei iar Gaz tot 8 litri adica 23 lei
– motorul este putin mai puturos dar nesemnificativ pentru un om normal
– la 10000 km la revizie mai adaugi 80 lei pentru revizia de gaz
– consumul este identic cu un motor de aceeasi cilindree dar Diesel
– in special iarna consuma mai multa benzina decat vara pentru ca motorul se incalzeste mai greu….aproximez 5 minute de mers pe benzina iarna vs maaaaxim 2 in alt sezon. In caz de nu stiati masina perneste si merge pana se incalzeste motorul doar pe benzina si trece apoi pe gaz.
In concluzie merita investitia unei instalatii, adica de minim 2000 lei doar daca:
faci multi KM pe luna
Sau
daca ai cilindree mare…..pe benzina deci implicit consum mare.
Eu spre ex fac 2500 km pe luna minim si mi-am amortizat in 4 luni investitia.
Daca ai motor diesel…. nu ai nevoie de nimic pentru ca singurul consumator este „piciorul tau” .
Multumesc pentru comentariu! Si imi place paritatea asta benzină/GPL ca unitate de consum, căci așa se vede și mai clar avantajul la preț, cum ar veni :)
Salut,
De aproximativ 11 ani de cand am permis conduc autoturisme pe GPL. Primul contact a fost cu masima parintilor, o dacie 1310, apoi cu un Logan care il conduc si acum.
Ce pot spune este ca este foarte bun insa are si el problemele lui.
Pro:
– pret aproape la jumatate
Probleme:
– culbutorii trebuiesc reglati mai des
– un pret un pic mai mare la revizie, datorita celor 2 filtre.
– puterea autoturismului scade putin.
Cei care afirma ca uzeaza motorul vorbesc din amintiri. Dacia are in prezent 150.000 Km numai pe gaz, fara a se repara motorul, iar Loganul are 100.000 Km cu mici probleme la instalatie, insa nimic serios.
Mulțam pentru comentariu! Cred că este pentru prima dată când cineva vorbește la mine pe blog despre culbutori… :))
Pingback: O discuţie cu Zolty din Bogata | Călin Hera. PA-uri şi mirări
Dar despre uzura prematura a motorului nu spune nimeni, nimic ?
Ai avut gaz? Mergi si la taximetristi, sa vezi ce uzura prematura au ei la motoare :)
Imi place faptul ca multi discuta din auzite si nu utilizare.
Uzura prematura? Eu am 100.000 Km numai pe gaz!
Cei de la AGR ofera solutii si pentru motoarele cu injectie directa pe benzina ceea ce mi se pare foarte tare.
Am intrat si eu in familia celor cu gaz din iunie 2014, am facut peste 6000 de km din momentul respectiv. Pe langa un cost mult mai mic, nu mai ma doare sufletul cand vad ca bagi 100 sau 50 de lei si mergi doar cateva zile. Zilnic fac 30 de km cu masina si pot sa iti spun ca merita din plin.
Exista si probleme, cand esti prin tara iar locurile nu au pompe da, trebuie sa mergi pe benzina insa pana la urma, o ai ca o rezerva fix pentru situatii de genul asta dar si pentru pornire dimineata.
Recomand tuturor sa traca pe gaz. Costa ceva cand o instalezi insa exista o gramada de solutii: rate fara dobanda, strangi la ciorap sau investitie pe care apoi te feliciti singur pentru alegere.
Cristian, tu cand treci pe gaz?
Măh, ce să mai zic… Când vă aud cum propovăuiți GPLul, mă puneți pe gânduri, jur… :))
Cristiaaaan, regilia GPL te vreeeaa!
Alaturate :)
Cum e cu spatiul din portbagaj? Mai poti pleca la drum cu 2 geamantane?
Se poate monta o butelie toroidala ( in locul rotii de rezerva )
Eu am instaltie GPL si pe masina mea ( un Seat Ibiza de 1,2) si pe masina pe care o folosim in deplasarile in afara orasului ( Un Grand Cherokee) . Instalatiile le-am montat la cateva luni de la achizitionarea masinlor de la reprezentanta. Economia este incredibila, in contdtiile in care Ibiza consuma cam 10% in ora si Jeep-ul peste 15%… Asta mare cel putin nu a vazut benzina decat la pornire. Acum masina are peste 150.000 si merge impecabil, in conditile in care o folosesc foarte mult pe namoale si teren accidentat. Ca si putere, simt o mica diferenta la Ibiza unde e motorul mic, dar la ce trafic e in Bucuresti, nu ma deranjaza. Ce am observat in schimb este ca la viteze mari, consumul este mult mai mare decat pe benzina.
Salut!
Sunt utilizator de masina diesel. Urmeaza sa o schimb si, la insistenta unui utilizator de GPL, am luat in calcul si varianta asta.
Mentionez ca „rulez” undeva la 5000 km/luna deoarece fac naveta zilnic de la departare pana la birou. La ora actuala conduc o Octavia 1.6 TDI iar costul combustibilului ajunge pe la 1300-1400 ron lunar.
Apoi, orice masina as lua, ar fi cu motor de 2.0 sau peste pentru ca am nevoie de masina mare, spatioasa (oriunde as pleca, sotia si copiii umplu orice spatiu disponibil din masina; gasesc utilitate pentru orice obiect, numai sa fie masina plina…). Iar o masina mare echivaleaza cu o masina grea. Daca mai luam in calcul si incarcatura, cu siguranta e nevoie de motor mai puternic.
Asadar, luand in calcul cele spuse mai sus, merita trecerea la benzina/GPL sau tot dieselul e mai potrivit?
Multumesc!
Si ti-a venit tie, asa, sa faci reclama gratis la importatorii de instalatii GPL …
Jalnic, parca esti Arsinel cu reclama la alifii pt. dureri de spate !
Auzi, știi că castravetele este un fruct dicotiledonat? Zici că ești Dorel. Ala din nici o reclamă.
Salut.Am un Chevrolet Captiva ce consuma in unele situatii chiar si 11-12/100(semafoare,cutie viteze automata,4*4 permanent).Dar e motor diesel 2,2.Am auzit uneori de instalatie GPL pentru motoare diesel.Evident ca unii spuneau ca nu cred a fi posibil.Aici pe acest forum constat ca se vorbeste de asa ceva,dar totusi toti au motoare pe benzina.Este careva care are motor pe diesel si,evident,instalatie GPL?Daca da,pot afla ceva impresii,pareri?De la cei ce au si utilizeaza instalatie GPL la motoare diesel?
Se poate pune si pe diesel doar ca acolo in loc de GPL se foloseste GNC iar in Romania singura statie de alimentare e in Ramnicul Valcea.De locuiesti in V se poate alimenta in Ungaria unde statile GNC sunt mai raspandite decat acaca.Ce trebuie sa sti e ca la instalatile GNC pt diesel nu functioneaza asemenea GPL-ului…porneste pe benzina si trece pe gaz.La GNC pt diesel combustibilul diesel si GNC functioneaza impreuna reducand consumul de combustibil diesel si marind puterea motorului…….cheltuielile scad intradevar in buzunarul tau.Ce mai e de adaugat insa e ca GNC e mai scump ca si GPL-ul.
Reclama clara la AGR Autogas.
Ati „omis” niste aspecte foarte importante despte AGR si modelul lor de business.
Dar de asta suntem noi pe aici, ca sa va reamintim cum e realitatea din teren.
Eu personal chiar caut o varianta de instalatie GPL pentru masina mea. Nu ma intereseaza sa fie cea mai ieftina, dar un kit „dedicat” este cu circa 60% mai scump decat un kit „universal”.
Am studiat putin problema si nu e absolut nici o sfaraiala cu asa-zisele kit-uri ” dedicate”. Nu scrie pe nici unul din ele „made for Ford” sau „made for Volksvagen”, nu garanteaza absolut nimeni ca fiind kit ” dedicat” nu vei avea probleme cu el, ba mai mult, brandurile auto se feresc sa-si asocieze numele cu vreunul din aceste kit-uri. Deci, unde e smecheria? Hai sa facem putina lumina. Kitul „dedicat” are intradevar unele componenta usor mai scumpe decat kitul universal, poate si un plus de performanta (neglijabila oricum).
Am cerut oferte si de la AGR si am fost suficient de inspirat sa mai arunc niste intrebari suplimentare, pe care le voi expune si aici:
1. I: Cat costa revizia unei instalatii GPL la dvs?
R: 150 lei ( aici mi s-au aprins 2 niste beculete, deoarece majoritatea altor firme percep doar 100 lei /revizie, care in fond nu e mare smecherie, dar cat e instalatia in garantie, o faci obligatoriu la ei).
2. I: Cat e perioada de garantie?
R: 3 ani fara limita de km (alte beculete aprinse, majoritatea montatorilor ofera 2 ani garantie si posibil si o limita de km
3. I: La ce interval se face revizia la instalatiile de Gpl comercializate de dvs?
R: 6 luni sau 10.000 km (aici am realizat faptul ca in 3 ani de zile, mai faci obligatoriu minim 5 revizii , adica minim 800 lei in plus, in timp ce la alti montatori, faci maxim 2 revizii care costa 200 lei).
4. I: Garantati prin contract ca instalatia „dedicata” este agreata de producatorul masinii mele?
R: Nu, insa componentele sunt alese pentru a face fata cu brio specificatiilor tehnice ale masinii dvs., in cazul kiturilor dedicate.
Deci platim taxa pe prostie cum imi place mie sa spun.
Normal că e clară, doar are (A) în titlu, nu-i rocket science, really.
Se poate pune si pe diesel? Si unde as putea face.
Mersi mult de ajutor