Văd la Alina faza cu elevii pe care Ministerul Educaţiei ar vrea să îi plătească dacă vor lua nota 10 la BAC. Cu câte 3.000 de lei, adică o sumă frumuşică. Pentru că nu îmi dau seama dacă e bine sau e rău să faci aşa ceva, am apelat, fireşte, la bunul meu obicei, care nu numai că nu e ruşinos, dar e chiar foarte sănătos, adicătelea să vă întreb cum vi se pare chestiunea în cauză.
Aşa, de încălzire, eu aduc 3 argumente pro şi trei argumente contra. Cu menţiunea că o fac doar că să avem material de lucru şi că nu e chiar obligatoriu, ca să zic aşa, să cred în toate argumentele astea. Dar le dau ca să avem pe ce discuta.
Argumente pro (adică să îi plătească pe elevi)
Elevii au altă tragere la învăţătură dacă ştiu că pot pune mâna pe aceşti bani, deci elevii învaţă mai mult, deci rămân cu mai mult în cap.
Copiii învaţă de pe acum că în viaţă – oricum o dai – trebuie să te gândeşti la partea financiară, adică „trebe să faci bani cu mintea ta, nu diplome şi glorie„.
Copiii învaţă de pe acum că doar cei care vor fi cei mai buni primesc răsplată, ceilalţi trebuie să se stea să le pice câte ceva de la masa celor dintâi.
Argumente contra (adică să nu îi plătească pe elevi)
Transformă actul educaţional într-o competiţie pentru bani.
Perverteşte rolul şcolii, adică din spaţiu de educare şi de formare a tinerelor caractere într-un fel de „arena leilor”.
Pune presiune teribilă asupra copiilor buni la învăţătură, pentru că părinţii şi unii profesorii îi vor bate la cap să tragă tare să ia banii.
No bun. Acum e rândul vostru. Hit me.
37 thoughts on “E ok sau nu să plătim elevii pentru performanţe şcolare?”
Mie-mi place cum pune Alina problema: să le asigure statul un job în loc să le dea banii ăia.
Sau dacă elevul nu-i pregătit să lucreze, să-l ţină minte şi când îi va dori să se angajeze, să-l ajute statul cu ceva.
Eu la faza asta, desi sunt socialist convins, ma opun. Pentru ca statul, in jdemii de cazuri, va asigura acestor tineri niste joburi de rahat, in care – s-au vazut n cazuri – ei ar putea intepeni forever si s-ar rata iremediabil.
Chiar nu sunt de acord cu asta, am lucrat in sistem si stiu cum iti poate distruge sufletul daca stai prea mult acolo…
Eu as fi de acord sa-i plateasca, dar, doar pe cei cu situatie materiala precara. Oricum, nu cred ca se va transforma intr-o cursa pentru bani. Pentru 3.000 lei nici nu stau mai mult de 4 ore la scoala :). Si sa-i plateasca doar pe cei care vor sa-si continue studiile.
Fiecare trebuie sa invete pentru viitorul lui, nu pentru 3.000 lei.
Pai in cazul asta vorbim de ajutor social, nu de rezultate la invatatura. Si sunt, cum ar veni, alte categorii de cheltuieli bugetare.
NU sunt de acord ca din impozitele necalificatilor si a femeilor de servici sa le plateasca astora o prima in bani.
Sesizez o nuanta de alea, alea in „astora”? Intreb pentru ca una este intentia ministerului si alta este sa ii luam la misto pe cei care iau nota 10 la BAC si care, ma intelegi, sunt chiar de laudat.
Transforma actul educational intr-o competitie pentru bani? Dar viata ce este? Ok, ne place sa ii dam alte nume, supravietuire, implinire, si altele. Foarte corecte, de altfel. Dar cred ca le putem traduce, fara jena morala, prin lupta pentru castigul asigurat si decent.
In aceeasi ordine de idei…transforma scoala in arena leilor? Foarte bineeee, zic! Asta si urmeaza dupa scoala. Sau e cazul sa amintim cum stai cu un CV si cauti de munca, si adeseori un detaliu, poate cel mai mic detaliu din el, face diferenta?!
Eu nu cred de multe ori in expresia ,,tata, inveti pentru tine, nu pentru altceva” (desi sunt un om care am ales si seminarul si facultatea pentru mine)! Nimeni nu traieste pentru sine dupa scoala! Traieste in societate pentru el, pentru familie, si impreuna cu toti din jur! Si este, indiferent ca accepta, in competitie cu ceilalti pentru un mediu de viata mai bun!
Daca gestul asta pregateste intr-o oarecare masura atmosfera de dupa, care-i baiul?
Baiul ar fi – o bag pe asta tot pe stilul sa avem argumente – ca s-ar putea sa fie prea repede aruncati in groapa cu lei. La varsta asta sa inveti ca, de fapt, in viata totul e pe bani poate ca e ceva ce te marcheaza mai mult decar ti-ai dori…
E, aici zic eu ca e o nunata. Si nu stiu cum e adevarul pentru ca, din pacate, nu mai pot gandi ca un copil. Nuanta e ca se poate intelege cum ai spus tu ca in viata totul e pe bani (ceea ce eu sincer nu cred ca e prima invatatura care ar trebui trasa) sau se poate intelege ca se recompenseaza in viata, financiar, performanta si numai performanta de varf! Ceea ce nu ar fi rau ca invatatura.
Cat despre faptul ca ar fi aruncati prea devreme…nu stiu ce sa zic. Hai sa iti povestesc o chestie care m-a pus pe ganduri. Atentie, nu am zis neaparat haioasa desi pare, dar m-a pus. De ani buni de zile organizam la masca Targul de Jucarii. Ei bine, anul acesta, pentru prima data, am observat urmatorul fenomen: un copilas, a luat o jucarie de pe taraba altuia cu 1 leu (era pe terminate, era la oferta. Peste cateva minute, soc! O vad pe taraba lui la vanzare, cu 3 lei!
Interesanta intamplare cu copilul afacerist… Daca tot vorbim, o zic din nou: foarte, foarte tare isprava cu Targul de Jucarii, am fost aproape in fiecare an :) Anul asta Mara a rupt, a facut vreo 200 de lei :))
Pai si de ce nu ne-am vazut, bre, pe acolo! :( Al meu are 1 an jumate acu, dar de la anul il arunc in arena :D
La mine in liceu, multi dintre cei care au luat 10 au fost aia care au copiat la greu. Posibil ca cei care se straduiesc, invata pe bune si iau un 9.80, sa zicem, sa traiasca cu frustrarea ca daca esti corect, ramai cu buza umflata. Unde mai pui ca cei care copiaza sunt, probabil, cei care dau 3000 lei ca mita. Nu vad o solutie a da bani pentru nota 10…
Buna precizarea asta cu copiatul. Ca se intampla la greu. Ca sa nu aduc in discutie – caci doar am vazut foi cu subiecte bagate in sutien – scenariul cu profesorii care le dicteaza elevilor si dupa aia isi iau comision de la fiecare din cei 3.000 lei – doamne, iarta-ma, cat de magar pot sa fiu, retrag ce am zis!
Dar taberele gratuite nu mai reprezinta o atractie pentru elevi? Nu sunt de acord sa fie rasplatiti cu bani. Asta va perpetua si mai mult ideea ca banul este valoarea suprema. Nu, nu sunt de acord sa fie platiti pentru ceva ce este responsabilitatea lor sa o faca. Rasplata ca iei bacul cu nota mare este ca te duci la facultatea la care doresti si mi se pare suficient. In curand o sa-i rasplatim si pe cei care iau bacul.
Fratele meu cand a intrat la facultate a primit o servieta frumoasa, iar eu am primit un set de bijuterii mai deosebit. Asta a fost rasplata din partea parintilor nostri, dar a fost mai mult un cadou simbolic ca am trecut inca un prag cu bine.
Ca sa impacam si capra si varza, cum ar veni, nu ar fi rau sa le ofere locuri in tabere, niste tabere brici de tot si acolo sa fie niste competitii de astea cu premii in bani. Dar care sa se dea celor care ne arata nu ca au tocit Bacovia, ci ca pot sa aplice la modul practic ce au invatat in scoala. Plus ca in astfel de tabere nu prea se poate copia…
Eu zic asa: inca din scoala primara elevii au o relatie „de afaceri” cu invatatorul/profesorul. Adica: pedagogul iti da materia prima (cunostintele), tu ii dai inapoi produsul finit, in speta cunostintele procesate de tine. El iti da apoi un calificativ.
In industrie ar fi ceva de genul: eu iti dau lemnul, tu pui cuie si aracet si faci biroul si mi-l vinzi inapoi pe lei… In functie de calitatea biroului primesti mai multi sau mai putini bani.
Concluzia mea? Elevul este deja recompensat prin notele de la bac. Ce avantaje prezinta ele?
1. Un loc cu bursa la facultate… vreo 300RON/luna parca e bursa de merit. Daca e bun o va primi timp de 30 de luni, adica un total de 9000 RON!
1b. Posibilitatea unei burse in strainatate! Spun asta fiindca in tarile in care scoala e scoala, notele sunt mult mult mai mici. Exemplu: am studiat in Franta; jumatate din grupa a trecut anul I cu note intre 10-12 (din 20), cam o treime intre 12-14, UNUL din 40 a avut peste 14 si restul au mers in restanta sau au trecut anul cu recuperari in anul urmator… Nu am vazut in grupa mea in 5 ani de studii decat o (1) nota de 19… vreo 4-5 de 18, sub 10 de 17 (din care eu 3 la engleza sic!)… Ca sa continui, de-atunci unii colegi sunt doctori in sociologia sportului, altul jurist la Comitetul Olimpic Francez, unul antrenor campion al Frantei la rugby feminin. Da! baieti care avand traducerea notelor ca 5 si 6 la noi, au ajuns acolo fara pile si alte alea… Inchipuiti-va cum da la ei un roman cu 10/10 la bac, cand ei il iau cu 10,5/20???
2. Dovada in fata unui posibil angajator ca are cunostinte intr-un anumit domeniu (romana, bio, etc).
Bineinteles, chestiile astea pleaca de la premisa unui bac corect, fara copiat si alte alea…
Nu e ok. Ai scris mai deunazi ca oamenii sunt oameni sau nu. Poti fi ghertoi pur sange si sa fii plin de bani, asa ca nu banii reprezinta valoarea fundamentala pt a fi om.
Alta ar trebui sa fie motivatia invatarii, nu direct banii. Un job asigurat sau cumva, o siguranta ca nu ingrosi randurile somerilor dupa ce termini un liceu, asta da, perfect de acord.
Eu as investi banii aia in cursuri motivationale. Stiu ca pare stupid, dar tind sa cred ca inca din liceu trebuie sa stii care-i treaba cu triburile.
Cum a spus si Alina, mi se pare stupid sa premiezi normalitatea. Invata pentru ei. Sau, cine stie, poate inca nu stiu asta.
Uite asa aruncam banii aiurea:).
Desi ideea de a rasplati rezultatele elevilor nu mi se pare una rea, as tinde sa cred ca cei 3.000 ron nu sustin valorile pe care eu le-as cultiva intre elevi. Spiritul de echipa ar trebui pretuit si insuflat copiilor inca de mici, in locul individualismului si castigului personal. Daca ne educam copiii intr-un continuu spirit de competitie de ce ne mai intrebam de ce societatea este asa cum este?! Eu i-as implica in proiecte inteligente, utile, de echipa si as recompensa grupul care a excelat.
Imi place si mie ata cu ideea de echipa si sa fie rasplatiti pentru ce reusesc sa faca impreuna. Dar nu cred de nicio culoare ca asta se poate face in cadrul unui examen. Ci prin ceva activitati extracuriculare sau cum li se zice.
Pentru bani se vor gasi mai multe metode pentru a fenta sistemul.
sunt si nu sunt de acord cu treaba asta.
1. e datoria lor sa invate, invata pentru ei
2. nivelul bac-ului este foarte scazut (pe bune, m-am uitat ce subiecte s-au dat, sa fim seriosi)
3. oamenii, in general, nu pot fi de nota 10 in mai multe domenii. de acord, exista si exceptii. p’alea le-as premia.
mi se pare ca se exagereaza cu acest bac. parca ar fi admitere la harvard, cel putin.
din punctul meu de vedere ne scade mult valoarea. ca ajungem sa ne bucuram ca a luat fi’mea bacul, de parca nu ar fi ceva normal. in fond ce reprezinta bacalaureatul? suma cunostintelor acumulate in liceu. ori, daca elevul are alte preocupari in liceu, poate e bine sa nu-l mai faca deloc.
O să spun că nu, nu este normal. Iar principalul motiv pentru care gândesc aşa a fost detaliat de tine, deja. Să-l cităm:
„Perverteşte rolul şcolii, adică din spaţiu de educare şi de formare a tinerelor caractere într-un fel de “arena leilor”
Şcoala este şi trebuie să rămână un loc al acumulărilor. Nu spun că performanţele nu trebuie recompensate, dar nu sub formă de bani. Treaba asta va transforma totul într-o goană după „caşcaval” şi va avea influenţe nefaste asupra colegialităţii, urmând ca aceasta să dispară pe măsură ce competiţia se va încinge.
În alte țări elevii buni sunt vânați de încă din liceu și mai apoi de companii din facultăți.
Probabil că în România acest sistem nu funcționează bine, sau poate chiar deloc.
Personal am avut ocazia să fiu vânat de o companie încă din facultate, însă din cauza unui management defectuos am plecat după doi ani.
Cred că avem talente (a se citi ”resurse”), însă lipsesc manageri și mecanisme de recrutare viabile.
Așadar nu cred că se pune problema recompenselor în bani, mai bine aceștia s-ar investi în centrele de ocupare a forței de muncă regionale care să facă treabă.
Buna perspectiva. Asa este, dincolo este bataie pe tinerii brici, sunt vanati inca de mici, li se ofera burse, e macel din punctul asta de vedere. Dar nu stiu ce face statul pe dincolo, prin alte tari, adica daca se baga si el la premii de astea.
Pe viitor, orice guvern ar trebui sa citeasca comentariile oamenilor inainte sa dea sau nu bani… In situatia asta, este evident ca lucrurile nu-s asa clare. Nu toti vor bani.
Corect. Si mie mi se pare ca o astfel de decizie trebuie luata dupa o dezbatere publica serioasa. Ma rog, cat de serioasa se poate face o astfel de dezbatere la noi. Dar sa ne anunte Ministerul ca, gata, dam banii astia, mi se pare asa doar sa ne jucam de-a PRul si ca cat de destepti suntem noi si de orientati spre capitalism.
Populista masura, domne’, populista! :))
Se schimba un rau cu altul, dar nu se face nimic pentru rezolvarea unei situatii ce tinde sa capete conotatii tragi-comice, transformand un sistem educational fie intr-o vanatoare de vrajitoare, fie intr-o vanatoare de note de 10! :D
Cumva are totusi efect masura, vor fi cativa elevi ce vor primi niste bani care le vor fi de folos, mai ales acelora ce provin din familii cu o situatie financiara precare! Totusi, cu buna stiinta se fixeaza o recompensa pentru cei ce vor lua BAC-ul cu nota 10, si nu e recompensa cea mai potrivita, pentru ca se transforma totul intr-o vanatoare de note de 10, ori vanatoarea asta aduce de la sine invatatul mecanic, in care discernamantul individului nu mai conteaza!
Acum, un elev care a luat 10 la Bacalaureat merită fără îndoială doar cuvinte de laudă, însă nu cred că era necesară o premiere pecuniară. Dacă la Bac dăm premii de aproape 1000 de euro celor care iau nota maximă, celor care câștigă olimpiade naționale (nu zic de cele internaționale)ar fi trebuit să-i recompensăm cu mult mai mult, și toți știm că asta nu prea se întâmplă.
Eu una sunt eleva si nu sunt intru totul de acord sa se primeasca bani. Sau, in orice caz, nu o suma atat de mare. Sa fim seriosi, BAC-ul e examenul pe care orice elev de liceu ar trebui sa il ia. Avand in vedere si cat de aberant de simplu e… *oricine ar trebui promoveze, daca ar fi ca toti sa se faca prezenti la ore, bineinteles, dar la noi nu e cazul. de aia am ajuns noi in situatia absurda de a avea o rata de promovabilitate atat de scazuta…*
Revenind. BAC-ul nu e examenul care ar trebui sa le aduca premii elevilor. BAC-ul promovat e, de fapt, un fel de „da” al vietii profesionale, cum ca poti inainta. Nu prea e vazut in felul asta, e vazut asa, la modul superficial. Doar ca o povara, un motiv sa inveti (in majoritatea cazurilor) zi si noapte cu doua saptamani inainte de el, un impediment al vietii sociale. Cam de asta nu as fi eu de acord. Nici macar elevii nu trateaza problema cum ar trebui. Bine, avand in vedere ca e vorba sa fie premiati cei cu media 10, s-ar putea sa fie ceva constructiv, dar sa nu uitam de cat de mult se copiaza la noi, cum a mai zis si altcineva intr-un comment mai sus.
Mai bine s-ar investi mai mult in elevii care participa la olimpiade, ca, pana la urma, ele sunt optionale, copilul se duce acolo ca-i place o materie, are o pasiune, pe cand bac-ul e obligatoriu.
In orice caz, toata stima celor care au reusit performanta de a avea media 10 la BAC. Ma asteapta si pe mine la anul…:)
În România statul nu asigură elevilor cretă/markere pentru tablă. Costul „premierii” acestor elevi este de 70.000€.
Totuși, așa finanțăm educația ? Îi punem să-și plătească creta/markerele/salubrizarea etc. 12 ani de zile + meditații și câtorva le dăm 3000 de lei ?
Publicitate si atat.
Cei care invata – invata oricum, si nu pentru bani, cei care nu invata de fel, poti sa le dai si premiul de la LOTO, si tot nu vor putea lua 10.
Excluzand variantele in care se aduc subiectele in clasa, la materiile exacte, ca sa copiezi pe cont propriu de 10, fara sa ti se invarta rotitele… e aproape utopie. Sau sa-i loveasca ceva in cap pe corectori, sa nu se prinda ca citesc a suta oara acea varianta, cu mici virgule scoase.
Vreau „sa se recompenseze, pe ici pe colo, in punctele esentiale”, gen corelat media din liceu, cu rezultate la bac, si daca copilul chiar a stat cu burta pe carte, sa i se dea un premiu la final (seamana cu insigna aia rotunda, de merit, de la pionieri…). Sa-i punem la panou daca ii avem, sa le aratam si celorlalti 50% ca la varsta aceasta se poate.
Dar sa nu derapam… caci ce-i mult, strica… ca de obicei, la romani.
PS. de acord cu recompensarea olimpicilor. sau poate ei sunt exceptiile exceptiilor, nu trebuie sa ne batem capul :(.
Faza cu olimpicii e ca… ei au dat alt bac si nu toti au avut 10 :(. Si e foarte probabil sa vina Caidel (baiatul lui Nea Caisa) din Cucuietii din Deal, cu Liceul facut la Glamboaca si care a copiat de 10 si sa-i ia locul la facultate olimpicului. Noroc ca olimpicii au alte burse, ca ne umpleam de rahat…
nu. in primul rand, Humboldt, spune ca facultatea nu trebuie sa creeze specialisti ci sa deschida orizonturile unui tanar in asa fel incat el sa decida ce fel de specialist devine. Putem extinde asta la orice forma de invatamant.
Daca se dau bani, copii aia vor invata doar la materiile pt bac si atat. romana, mate si ce mai vor ei.
Invatamantul romanesc este sub orice critica. accentul este pus pe toceala nu pe creativitate.
In anul 1 de facultate un profesor mi-a spus: nu regreta ca nu ai intrat la drept. acolo intra cei face fac dopaj de istorie si literatura si cei mai multi clacheaza dupa primul semestru.
pe de alta parte nu sunt de acord cu ideea ca statul sa creeze locuri de munca.
Treaba statului este sa creeze sanse pentru intreprinzatori, sa garanteze sansele egale pe piata muncii. La o asemenea parere ma asteptam din partea d-rei liberale (statul minimalist Alina ! )
La stat acum se angajaza pe pile nu pe merite. dar nu asta e problema acum.
Btw: statul discrimineaza categorii intregi de cetateni.
exemplu: primesc 10.000 de euro, tinerii sub 35 de ani pt un start up. ori, cea mai defavorizata categorie in romania are in jur de 40 de ani (39-44).
de ce? simplu
anul 1970 – cand m-am nascut eu – a fost anul cu cel mai mare spor demografic din romania: decreteii. pe la jumatatea lui 69 Ceausescu interzisese avorturile. asa ca in 69 a inceput sa creasca fantastic natalitatea din romania crestere care a avut apogeul anul urmator. Abia prin 1975 s-a revenit la rata natalitatii din 1968.
Statul roman, nu da sanse egale tuturor cetatenilor sai.
Nu vad nicaieri un argument, de ce aia sub 35 de ani merita, iara aia peste 35 nu merita sa primeasca bani pt un start up.
Din pacate, cei care sunt la guvernare de 23 de ani habar nu au de statistica , sociologie si politici publice. Legile pe care le dau nu au un fundament social. sunt data pt ca asa cred ei ca e bine. probabil viseaza noaptea.
back on topic:
eu zic sa dam prime si celor care traverseaza strada la sema for, si soferilor care semnalizeaza in trafic… barmanului pt ca imi umple paharul, femeii de serviciu pt ca da cu matura.
Ce dracu… meritam toti prime pt ca ne facem treaba.
Prime sa dea olimpicilor care castiga titluri internationale. cu asta sunt de acord. su nu 3000 lei. Macar 3000 de euro – sa ii ia din fondurile de la Loteria romana ca tot sunt impozitate castigurile.
Atat timp cat sunt scoli care sa darama peste elevi, nu cred ca 130 x 3000 RON merita investiti in elevi in modul acesta.
În educația românească (formală sau nu) se insistă prea mult pe BANI CA SCOP ULTIM al oricărei acțiuni omenești, accentuându-se exagerat înclinații naturale ca materialismul extrem, lăcomia, competiția fără nici o limită morală. Printre altele, aceste însușiri sunt generatoare ale mârlăniei naționale, mai ales când sunt asociate cu lipsa poftei de lectură.
Un om de calitate poate fi deosebit de restul societății cunoscându-i atitudinea, părerile și conversațiile despre subiectul „bani”. Omul needucat și cu bani simte nevoia animalică să ARATE ALTORA acești bani, ceea ce constituie însăși definiția mârlăniei.
NU, nu cred că performanțele școlare trebuie răsplătite cu cecuri. A nu se înțelege că nu trebuie răsplătite pe alte căi, cum ar fi burse și suport (ajutor administrativ) în activitatea viitoare, pentru cei care dau dovadă de reală pasiune pentru un anumit domeniu.