Vorbesc serios. De când am citit cartea lui Muhammad Yunus despre afacerile sociale, mă tot gândesc că trebuie să găsesc o variantă care să combine ceea ce fac eu îndeobşte, adicătelea social media, şi acest tip de social business. Ceea ce pare înălţător şi uşor de făcut la prima vedere, dar nu este deloc. Căci, veţi vedea mai jos, afacerea socială este un alt tip de business, cu anumite particularităţi, cu toate că, în esenţă, este o afacere. Şi cum, deşi îmi doresc tare să pornim aşa ceva, nu am avut timp sau creier sau inspiraţie să găsesc o nişă pe care să începem să construim un proiect, m-am gândit (dah, greu a fost să îmi vină mai repede ideea asta…) să vă provoc pe voi să veniţi cu idei. Dar la modul serios, chiar foarte serios. Pentru că cea sau cel care va veni cu o idee foarte bună şi ne va demonstra că poate să o managerieze corespunzător, va deveni partenerul nostru într-o asemenea aventură. Cu riscurile şi cu frumuseţile de rigoare. După cum vă raportez mai jos.
Hai să începem prin a încerca să înţelegem ce înseamnă o afacere socială. V-aş putea da o grămadă de definiţii savante, dar mai bine vă spun eu ce am înţeles că înseamnă şi, mai ales, cum înţeleg eu să coordonez – hai să îi zicem aşa – o astfel de ispravă. O afacere socială este o iniţiativă de business al cărei scop este nu profitul, ci rezolvarea unor probleme sociale. Cu particularităţile următoare: trebuie să scoţi profit, că de aia este afacere; trebuie să îţi plăteşti bine oamenii care gestionează această afacere socială, căci eu nu cred în manageri-voluntari pe o perioadă mare de timp şi cu obiective de business pe care trebuie să le atingă, dă-i pace; tot profitul pe care îl obţinem să fie reinvestit, nici un ban nu este dus acasă (există afaceri sociale care nu funcţionează pe regula asta, dar eu aşa vreau, nu scoatem nici un ban din firmă, cum ar veni). Cam asta este în mare.
Hai să revenim la oile noastre 2.0, ca să zic aşa. Căci, repet, afacerea socială în care aş vrea să mă implic ţine obligatoriu de social media. Şi aici devine chestiunea complicată. Căci a cupla cele două noţiuni – social media şi social business – este mult mai greu decât pare la prima vedere. Pentru că – aţi fost atenţi la definiţia de mai sus, da? – o afacere socială trebuie să rezolve nişte probleme sociale. Drept pentru care următorul pas ar trebui să identificarea problemelor sociale din lumea 2.0. Greu, ştiu. Dar, sper eu, nu imposibil.
Aici vine rolul vostru. Adică să identificaţi ce probleme sociale ale bloggerilor (desigur, nu trebuie să vă limitaţi doar la blogosferă) ar putea rezolva o astfel de afacere şi să propuneţi, în mare, modalităţile prin care această afacere le poate rezolva. Aş prefera discuţii mai spre business, căci vreau să văd şi potenţialul vostru (atâta cât se poate în nişte comentarii, normal) de a aborda la modul profesionist această chestiuni. Nu de alta, dar, dacă chiar reuşim să încropim o idee bună, cea sau cel care ne convinge va deveni project manager al acestei afaceri sociale, adică nu e jucărie. Sper că m-am făcut bine înţeles.
Evident că, odată trecut „hopul” de mai sus, provocarea nu se termină. Ba chiar începe cea mai dură provocare pentru cea sau cel pe care îl alegem şi pentru noi, ca echipă: obţinerea finanţării. Căci una din liniile de acţiune pe care mi le propun la un business social este să obţinem finanţare. Pentru că acest proces în sine este un test excelent pentru un business social incipient. O etapa obligatorie, după mintea mea, care trebuie bifată şi în care echipa înţelege dacă ştie juca împreună şi dacă este pregătită să câştige frumos, nu să înfrângă lamentabil.
Şi ca să discutăm aplicat (ştiţi că aşa îmi place mie), avem deja un posibil finanţator: programul „Fabricat în Ţara lui Andrei„. Putem obţine un grant de vreo 30.000 de euro, dacă proiectul nostru va trece de toate furcile caudine (şi atât de necesare) ale finanţatorului. Termenul este foarte scurt, adică noi ar trebui să fim pregătiţi până pe 4 martie cu înscrierea proiectului, aşa că trebuie să ne mişcăm cu talent.
Avem de luat în considerare următorele aspecte:
– până pe 4 martie, repet, trebuie făcute înscrierile.
– programul Fabricat în Ţara lui Andrei targetează doar 28 de comunităţi, cele mai multe din mediul rural. Aveţi pe site prezentarea fiecăreia din acceste comunitaţi.
– comunităţile sunt Merişani, Băbana (judeţul Argeş); Zemeş, Moineşti, Comăneşti (judeţul Bacău); Suplacu de Barcău, Abrămuţ (judeţul Bihor); Corbu (judeţul Constanţa); Moreni, Gura Ocniţei, Măneşti, Şelaru (judeţul Dâmboviţa); Independenţa, Schela (judeţul Galaţi); Clejani, Ghimpaţi, Bucşani (judeţul Giurgiu); Bustuchin, Hurezani (judeţul Gorj); Icoana (judeţul Olt); Băicoi, Boldeşti- Scăeni, Telega (judeţul Prahova); Marca (judeţul Sălaj); Siliştea, Poeni (judeţul Teleorman); Guşoeni (judeţul Vâlcea); Burcioaia (judeţul Vrancea).
– ştiu că aţi ridicat deja sprânceana când aţi văzut comunităţile, căci – veţi întreba – ce social business pe social media am putea face noi în Clejani? Eu zic să profităm de oferta acestui program şi măcar să ne facem „antrenamentul” dacă vreţi, după cum spuneam mai sus.
– chiar dacă nu o să identificăm o afacere socială care să fie eligibilă pentru acest program, poate reuşim să identificăm un posibil project manager cu care să atacăm alte linii de finanţare, aşa că iar o bag pe asta cu „antrenamentul”.
– vă rog din nou să discutăm la modul cel mai serios această potenţială colaborare căci pe mine mă bate serios gândul să mă implic în aşa ceva şi chiar avem nevoie de un project manager care să se ocupe zi de zi, ceas de ceas de isprava asta.
Bun, şi ca să punem un pic lucrurile în perspectivă, hai să vă dau nişte informaţii suplimentare despre ce înseamnă economia socială în România. Sursa este Institutul de Economie Socială.
– 3,3% din totalul salariaţilor din România lucrează în economia socială. La nivel de UE procentajul este de 6%, deci nu stăm chiar rău.
– asociaţiile şi fundaţiile reprezintă grosul economiei sociale din România, aproximativ 93% din totalul entităţilor care activează în economia socială
– cadrul legal pentru această activitate este ca la noi, adică nici călare, nici pe jos; se lucrează la o lege mai clară, dar dă-i pace, deocamdată lucrăm pe ce avem, adică pe nişte legi din care înţelegi cu manta cam ce poţi face, nu direct.
Cam asta este, dragilor, acum hai la treabă. Chiar îmi doresc să iasă ceva fain din provocarea asta, foarte tare îmi doresc!
15 thoughts on “Se poate face social business în social media? Căutăm project manager pentru o afacere socială 2.0”
Prietene, eu te-am invitat demult sa te implici intr-o afacere sociala, insa te-ai „codit”. Invitatia ramane valabila!
Dupa cum vezi mai sus – sper – obiectivul meu este afacere sociala in social media, care sa rezolve anumite probleme sociale 2.0. Pentru ca, zau, nu ma pot imparti in jdemii de directii :)
@Chinezu,
in Tara lui Andrei scrie clar ” îi vom selecta pe cei cu abilităţi şi experienţă antreprenorială” asa ca nu prea vad cum se leaga de sugestia ta ”Aş prefera discuţii mai spre business, căci vreau să văd şi potenţialul vostru (atâta cât se poate în nişte comentarii, normal) de a aborda la modul profesionist această chestiuni. Nu de alta, dar, dacă chiar reuşim să încropim o idee bună, cea sau cel care ne convinge va deveni project manager al acestei afaceri sociale, adică nu e jucărie. Sper că m-am făcut bine înţeles.”
Candidatul, daca nu a dus la capat, cu succes, un program de micro-finantare, nu prea este candidat pentru Tara lui Andrei. Da stiu, eu comentez, tu faci, dar asa cred eu ca se poate lega afacerea sociala de social media adica in ambele cazuri ai nevoie de un lider confirmat care stie cum sa foloseasca resursele locale/comunitare (virtuale sau nu) pentru dezvoltare.
Ipotetic dar practic, eu as face,un program/platforma de instruire online pentru o retea de traineri in micro-finantare din toate cele 28 de comunitati. Asa ai si afaceri sociale si social media.
Eu nu vad nici o contradictie intre ce se spune acolo si un potential comentator de aici. Adica sunt multi care imi fac onoarea sa comenteze din cand in cand pe aici care au eperienta serioasa in domeniu. Plus ca nu se stie niciodata unde ajunge „oferta” asta, lumea 2.0 e mare si ruleaza in mysterious ways :))
Imi place ideea ta. Chiar imi place. Ma pun sa o rumeg…
Hm, eu cred ca am o viziune diferita asupra felului in care se imbina cele doua componente (social business si social media), mai ales in contextul limitarii la acele zone rurale. Tu zici „să identificaţi ce probleme sociale ale bloggerilor (desigur, nu trebuie să vă limitaţi doar la blogosferă) ar putea rezolva o astfel de afacere”. Eu zic ca in loc sa incercam sa rezolvam problemele sociale ale celor ce deja activeaza in social media (din care nu cred ca gasim prea multi in comunitatile mentionate), mai degraba am folosi uneltele social media (bloggerii inclusi aici) pentru a rezolva o problema sociala din acele comunitati. Exemplu: sa ajuti la dezvoltarea comunitara si personala, dezvoltarea anumitor abilitati si punerea in valoarea a creativitatii copiilor din comunitatile respective prin crearea unui spatiu fizic (sa zicem adiacent bibliotecii scolii) dotat cu calculatoare, carti, CDuri cu muzica / filme educationale etc, ce functioneaza ca un hub informational. Geniala ar fi crearea unui asemenea loc in fiecare comunitate, iar hub-ul sa le permita comunicarea inter-comunitara. Astfel, s-ar putea pune bazele unor competitii inter-disciplinare, prin care copiii din fiecare sat sa poata participa la diverse actiuni (dezbateri pe diverse teme, crearea de bucati literare – si publicarea lor pe bloguri, why not? -, crearea de desene sau piese muzicale folosing softuri / programe speciale etc. Practic, asta ar fi infrasctructura pentru o retea de invatare a tinerilor din comunitati, si bloggerii pot fi inclusi ca “mentori” sau instructori nu neaparat pentru copii, ci mai degraba pentru cineva din comunitatea locala dispus sa se ocupe de acesti copii in continuare.
Ma mai gandesc si la alte exemple, ca asta poate nu se pupa chiar 100% cu social media, ci mai degraba cu new media. :D
Hai ca n-am citit cu maxima atentie pana la final si am ratat partea cu afaceri sociale IN comunitatile locale. My bad! :P
Fair enough ce zici tu. Nici eu nu stiu exact cum ar trebui apucata chestiunea, de aceea invit lumea la discutii :)
Imi vine in minte sloganul lui Auras de acum ceva vreme: „Trimite-ma la munca”. Tu donai niste bani, el dubla suma si apoi se ducea sa repare nu mai stiu ce, undeva la tara.
Ma gandesc la o platforma care sa adune toate ofertele de genul asta, sa le promoveze si sa le administreze (unde e cazul se poate aplica si sistemul de imprumut practicat pe http://www.kiva.org).
Apoi, ma gandesc la proiectul „O sacosa in dar”. O tipa picteaza 150 de sacosele pe care le vinde cu 18 lei, banii obtinuti donandu-i catorva familii din Frumusani. Daca ar fi avut o platforma care sa o ajute si promoveze ar fi putut vinde mai multe sacosele, ar fi gasit colaboratori, sponsori, pe cineva sa o imprumute.
O ultima idee: o companie vrea sa isi intareasca renumele de bun angajator. Intra pe platforma si posteaza provocarea. Cand vede ca 5 bloguri de HR sunt disponibile pentru guestposting, vireaza o anumita suma in contul unei cauze sociale.
Desigur, activitatile si „taxarea” pot fi diversificate. Merita aruncat un ochi pe kiva.org.
Bun asta, chiar buna. Cel mai probabil asa s-ar inchega combinatia despre care vorbeam si de care avem nevoie. De analizat. Merci :)
Suna faina ideea! :D
Ce nu am inteles este daca proiectul se vrea pe o anumita comunitate(sau un numar) sau pe toate!
Imi pare interesanta alegerea respectivelor comunitati, toate din mediul rural, toate cu multe(ipotetic) probleme sociale!
Se poate marsa pe informare si profesionalizare in domeniul operarii pe calculatoare-online, in special pentru ca exista in primariile ”de la tara” extrem de putini oameni capabili sa gestioneze documente si date pe computer, ca sa nu mai spun despre partea de online unde sunt cu adevarati pierduti! Nu e o jignire, e o realitate!
Pe aceeasi linie se poate merge inspre pregatirea si profesionalizarea celor din primarii ce trebuie sa gestioneze utilitati precum apa curenta! Nu e o tampenie ce spun, e o realitate, in multe localitati din mediul rural se desfasoara ample lucrari de construire a instalatiilor de apa curenta si canalizare, instalatii ce la final vor ramane in gestiunea si administrarea primariilor, unde specialisti sau oameni capabili sa gestioneze un volum mare de date nu prea exista!
Ar mai fi proiectele mai soft, care sa aduca in scolile primare computere sau proiecte prin care sa poate fi promovata utilizarea calculatorului in mod constructiv-educativ si nu doar pentru distractie!
Creearea de mini-centre unde pot fi accesate diverse informatii, gen taxe locale, drepturi cetatenesti, ajutoare sociale etc.., iar poate fi o solutie!
Deci nu, nu mi se pare chiar greu asocierea dintre cele doua, sical business si social media, tocmai pentru ca social media e suficient de flexibila incat sa se preteze lejer pentru orice domeniu(sau aproape)!
Important din start este nevoia de a sti cerintele exacte ce trebuie indeplinite de proiecte, domenii de activitate etc…, pentru ca probleme sociale e cam generalist spus! :)
*erata: ”crearea” si ”social business”! :D
Sunt bune ideile tale, doar ca imi pare ca social media sunt folosite aici doar pe post de suport online pentru ce ar trebui sa se intample offline. Spre exemplu aia cu apa imi pare mai mult offline decat online. Eu as vrea ceva care sa rezolve probleme 2.0. Daca exista, desigur. Multumesc pentru comentariu, e chiar ok sa expandam discutia, cum ar veni, ca sa avem mai multe puncte de referinta :)
Ma mai gandeam ca locuitorii din zonele respective sa se adune intr-un fel de ateliere de lucru (de la prelucrarea lemnului / pietrei / argilei / ceramicii la cusut / tesut etc), in functie de abilitati. Si proiectul sa presupuna educarea acestor oameni in a-si promova produsele pe internet (via site / retele sociale) si sa le si vanda printr-un magazin online. Practic activitatile proiectului ar fi:
1. cineva sa le faca un site (ca nu cred ca pot acumula ei cunostintele astea pt ceva cat de cat aratos) cu informatii si imagini produse de ei din timpul lucrului + un magazin online;
2. un workshop hard-skills pe cum sa administreze site-ul si magazinul, sa le updateze, sa isi creeze pagini in retelele sociale;
3. un workshop soft-skills pe cum sa se promoveze in Social Media.
1. pe linia de gandire folosita in articol ar trebui sa definim intai ce inseamna o problema sociala pentru a crea o afacere sociala. eu cred ca o problema a utilizatorilor social media de ex. nu poate fi considerata ca fiind sociala. pt ca o problema sociala este a) o problema a unei categorii vaste de persoane si b) o problema vitala
2. in termeni de business afacerea fie ea si sociala trebuie sa genereze profit. cui te adresezi? cine iti sunt clientii? desigur platitorii nu trebuie sa fie si beneficiarii solutiei tale, ceea ce cred ca este cheia si in acest caz. vei rezolva o problema a unei comunitati defavorizate, dar prin intermediul fondurilor venite de la alte persoane (clienti) care iti vor plati pentru beneficii adiacente pe care le vor avea.
3. hai sa simplificam problema si sa ne gandim asa… nu e important sa rezolvam o problema sociala – nu avem o problema sociala in 2.0 ci sa rezolvam o problema punct a celor ce activeaza in 2.0 in spiritul afacerii sociale – profit reinvestit.
4. din experienta mea accesarea fondurilor din partea unor institutii, fie ele si private (includem aici si tara lui andrei) mai mult te incurca prin birocratia care o presupun. hai sa ne gandim la surse mai creative de capital initial…
Am fost astazi la intalnirea Petrom din Craiova,asa ca va recomand sa va duceti la intalnirea care se va organiza la Bucuresti.In acest proiect,este vorba despre comunitatile in care Petrom are activitati.Inainte multi lucrau „la oras”,dar in prezent somajul este crescut in acele comunitati,asa ca acest proiect isi doreste sa creeze locuri de munca (si in cartea despre afaceri sociale tot asta se povestea).Comunele respective au fost implicate in mai multe proiecte,au calculatoare,cursuri facute,etc (multi antreprenori au inceput anii trecuti cu aceste tipuri de activitati).Acum se doreste crearea unor locuri de munca in comunitatile in care activeaza Petrom,care sa ramina si peste 1 an,doi,etc.Se completeaza niste formulare in care trebuie sa spui cum va fi afacerea in viitor,etc.Asa ca e musai sa va duceti la intalnirea organizata de Petrom.Daca mai aveti intrebari sau pot sa va ajut,e ok.