Ieri m-am apucat să fac centralizatorul metodelor prin care poţi să faci bani din blogging şi să obţii alte beneficii. Lista este în curs de actualizare, căci tot primesc alte sugestii, pe care le completez în postare. Astăzi, la Chintesenţa zilei, vin cu o discuţie despre piaţa blogurilor româneşti în 2013. Zic discuţie pentru că îmi spun şi eu părerea, vă dau şi declaraţiile câtorva tovarăşi care ştiu cât este ceasul pe zona asta (din păcate mulţi nu s-au încumetat să spună nimic, ceea ce pentru mine este trist din extrem de multe puncte de vedere…) şi, fireşte, vă invit să vă spuneţi şi voi părerea.
Pentru început să vedem ce înseamnă blogosfera în România în acest moment. Zelist ne spune că, în 2012, 25.531 bloggeri au publicat cel puţin un post, iar 4.122 au avut o activitate constantă (minim 3 posturi pe lună în cel puţin 9 luni). Menţionez că toate aceste date trebuie puse în context ca să fie înţelese corespunzător. Iar acest context, din punctul meu de vedere, înseamnă că, deşi per total numărul blogurilor este în scădere, creşte calitatea acelor bloguri care au luat-o pe drumul profesionalizării şi al nişării şi care, din fericire, sunt din ce în ce mai multe. Voi reveni asupra subiectului într-o postare separată, căci este mult de scris.
Pe partea financiară, excelentul raport anual pe care refresh.ro îl face despre starea blogosferei (să-ţi trăiască năravul, Costine :D) ne spune că bloggerii intervievaţi (foarte important acest aspect, adică vorbim doar de cei care au completat chestionarul, relevant, absolut, dar nu exhaustiv) au declarat un total de aproape 620.000 euro obţinuţi în 2011 din blogging. Aşteptăm cu interes raportul pe 2012, care – pun pariu – va arăta o creştere înspre 1 milion de euro (estimarea mea personală, desigur).
Faţă de această cifră – care este singura disponibilă ca rezultat al unui studiu, deci un reper foarte important – ar mai fi de adăugat, în opinia mea, cel puţin două chestiuni: alte beneficii obţinute din blogging şi long tailul. Să le detaliez un pic.
Alte beneficii obţinute din blogging. Mă refer aici la produse, servicii, invitaţii la evenimente etc., care, în esenţă, tot bani înseamnă, doar că nu lichizi, ca să zic aşa. Este greu de cuantificat această – hai să îi spunem aşa – piaţă, dar din extrem de multele discuţii pe care le-am avut cu bloggerii din ţară (şi am umblat în ultimii doi ani, fraţilor, am umblat la greu…) aceste beneficii sunt de multe ori mai mari (cuantificate financiar) decât banii propriu-zişi. Mi-e greu să estimez cam cât înseamnă asta, dar mă hazardez să spun că ar fi undeva pe la 300.000 de euro. E doar un gut feeling, dacă vreţi. Şi vă rog să luaţi ca atare ce vă spun.
Long tail. Mă refer aici la foarte mulţi bloggeri care sunt below the radar, din foarte multe motive, pe care nu le discutăm aici. Şi care fac bani sau obţin beneficii din blogging, unii chiar la modul serios. Mă întâlnesc de multe ori când merg prin ţară cu câte un blogger, despre care nu auzisem nimic până atunci, care îmi spune că în ultimele 3 luni a făcut câteva sute de euro din bloggging, folosind unul sau mai multe din sistemele pe care le-am prezentat aici. Sau alţii care îmi spun că blogul lor personal pe .ro este doar pentru branding, căci au proiecte pe .com (bloguri de nişă, de obicei, gen muzică, booking sau – ar fi culmea să nu o spunem şi pe asta – porn) şi fac bani frumoşi din ele. Este mult de discutat şi la acest aspect, dar mă opresc aici, ca să nu o lungesc prea tare.
Aşă că, în lumina celor spuse mai sus, cum ar veni, personal cred că în 2012 blogosfera din România e pe undeva la 1 milion de euro şi că în 2013 o să mergem undeva înspre 1,2 milioane de euro. Este o părere personală, fireşte. Aşa trebuie să o luaţi. Aşa, comparativ, vă spun doar că în 2012 filmele româneşti au făcut sub 1 milion de euro, dar într-o creştere masivă faţă de 2011.
Acum dau cuvântul invitaţilor mei, care mi-au făcut onoarea să îmi răsundă, motiv pentru care le mulţumesc şi pe această cale. Veţi vedea că părerile sunt împărţite, iar asta mă bucură. Pentru că ne obligă să încercăm să înţelegem mai mult despre ce se întâmplă în blogosfera noastră şi să încercăm să găsim nişte modalităţi de monitorizare financiară corespunzătoare.
Mi-e greu să fac o estimare a întregii blogosfere din Ro, dar cred că top 20 de bloggeri au încasat anul trecut, doar din campaniile pe bloguri, în jur de 250.000 – 300.000 Euro. Cât despre întrebarea ta, cu siguranţă există o piaţă de publicitate pe bloguri în România. E o piaţă mică, campaniile tradiţionale nu sunt atât de apreciate de cititorii de bloguri, dar ne adaptăm încet. Sunt şi nişte probleme în această piaţă mică, uneori cu strategile de campanie, alteori cu măsurătorile, dar, cum spuneam şi mai sus, e un mediu de comunicare şi poate fi folosit cu succes oricând.
Consider ca blogurile sunt inca o nisa pentru ca, pe de o parte, nu au fost folosite inca la adevaratul lor potential si, pe de alta parte, inca nu avem nise foarte puternice (a se citi o relatie deja dezvoltata intre blogurile specializate si advertiseri). Insa 2013 are mari sanse sa fie (si) anul blogging-ului, existand nise care cresc destul de bine (tech, travel, food, beauty) si altele care se lansa inca asteptate (cars, business, marketing). Stiu deja o serie de companii interesate sa dezvolte o relatie cu bloggerii si sa creasca impreuna in online si offline. Am avut un an de „pauza” deja, ar trebui sa ne intoarcem la creativitatea din 2011, pe care am vazut-o in blogosfera.
Apreciez ca piata de promovare pe bloguri a scazut cu pana la 20% in 2012 fata de 2011, cand am estimat ca s-au cheltuit in jur de 500.000 de euro.
Banii, produsele sau foloasele materiale (bartere/cazari/inchirieri masini/device-uri/hosting/travel) care ajung direct la primii 250 de bloggeri (care probabil fac 95% din bani) din blogging (nu adsense si alte chestii) la care se adauga rulajele regiilor de blogvertising scazand suprapunerile – estimez pe undeva pe aproape de milionul de euro in 2012.
Blogvertisingul este o piata destul de evoluata in comparatie cu alte tari vecine si prietene. Exista blogosfere specializate (mai ales pe gourmet, travel, foto), dar se cheltuie multi bani si pentru telecom, auto, food si cosmetice/ingrijire.
Din ce mai stiu eu din piata, piata de publicitate (de orice fel) pe bloguri e undeva la 500-600K de euro. Din pacate eu am fost mai putin activ in 2012, asa ca e posibil ca estimarea mea sa fie destul de departe de realitate.
Bine, daca luam in calcul si produsele primite, chiar si masinile testate – potentialele cheltuieli ale companiilor cu ele, e posibil sa fie chiar mai mult, sa se ajunga aproape de 750-800K de euro.
Cat despre piata sau nisa, blogurile sunt o nisa in acest moment. Si ca valoare, si ca interes. Da, multa lume citeste bloguri, dar putini stiu ca asta citesc (majoritatea celor pe care i-am intrebat, care nu sunt din industrie, citesc „pe un site”). Cred ca este o nisa destul de influenta (mai ales prin impactul pe care cei care scriu il au si in retelele sociale, pentru ca nu stiu blogger activ care sa nu fie destul de prezent si pe Facebook, macar), dar totusi o nisa.
Cristiana Andrei – Rogalski Grigoriu
Pentru că e vremea socotelilor pe anul trecut şi a planurilor pe anul acesta, atunci când m-a rugat Cristi să arunc o privire asupra blogosferei din 2012, mi-am adus aminte de jocurile mele de şah cu tata. Să vă spun de ce: după câte mi se pare mie, blogosfera din România a fost parcă un joc de şah prelungit în ultimii ani. Fără o strategie foarte isteaţă care sa combine cele mai bune tehnici de a muta şi folosi toate piesele din joc, cu rolurile lor diverse, pentru a înainta pe tabla de şah, şansele de câştig sunt minime şi depind complet de aşa zisul “noroc chior”.
Tot aşa se întâmplă şi în campaniile pe bloguri: strategiile “câştigătoare” stabilesc cât se poate de bine cum, cât, când şi unde să folosească diverse tipuri de bloguri, nişate şi generalist, pentru a câştiga. Cred că în 2012 blogurile de nişă, considerate până nu demult pioni, au devenit piese importante şi pot fi chiar “regina sau regele” unei campanii, în funcţie de obiectivele stabilite. Aşadar, cum nu cred în norocul “chior” ci mai degrabă în cel pe care ţi-l faci cu mâna ta, aş spune ca planurile de comunicare care includ doar bloguri generaliste ar trebui neapărat revizuite şi extinse către blogurile de nişă şi planificate isteţ.
Mă intreba Cristi dacă blogurile sunt o piaţă în România, ei bine, da eu cred că sunt, o piaţă mică, dar cu potenţial, ca un jucător junior isteţ, pasionat şi consecvent de şah. Dacă ar fi să estimez o sumă aproximativă în piaţa blogurilor din România în 2012, cu o marja de eroare considerabilă pentru că, aşa cum ştiţi o evidenţă clară nu există pe niciunde, aş zice că este undeva între 800.000 EUR şi 1 milion EUR. Includ aici atât campaniile sponsorizate de branduri cât şi costurile “de culise” ale acestor campanii, pregătirile, costurile de promovare ale articolelor pe bloguri şi resursele materiale implicate.
Acum văd că astăzi Alex a publicat şi el ceva pe tema asta, aşa că îmi fac datoria de onoare să vă dau şi punctul lui de vedere :)
22 thoughts on “Chintesenţa zilei – cât de mare va fi piaţa blogurilor româneşti în 2013”
Foarte interesant articolul ! Sincer sa fiu , nu ma asteptam la astfel de sume .. zic eu colosale . Sa speram ca o sa trecem de 1.2 mil E anul asta .. ” Sa fie bine , ca sa nu fie rau ” :)
La Social Media Snow Camp Bogdana a zis foarte bine, e timpul sa ne uitam la piata de publicitate, piata mare si nu spre cele 0.000000% procente care merg catre „nice to have” – Media sau altele.
Daca e sa facem un calcul matematic simplu bazat pe cele de mai sus, avem 1m EUR impartit la 250 de bloggeri, din care rezulta usor peste 330 EUR/luna. Asta e media – care stim cu totii ca este absurda: doar un procent mic din cei 250 castiga constant peste 300 EUR/luna din blogging.
Seems legit, nu zic nu, sumele sunt decente. Dar recomand un pic de cumpatare cand vorbim de cifre: acel milion este valoarea pietei si nicidecum suma ramasa la bloggerilor, cu care platesc (ca e la moda) chiria, papa si benzina.
Unde am zis eu ca 250 bloggeri fac 1 milion de euro??? Dimpotriva, eu ma refer la toata blogosfera, mai ales la long tailul despre care spuneam. Nu imi pune vorbe in gura, te rog eu.
N-am pus vorbe in gura, il citam pe Doru cu primii 250 de bloggeri si estimarea de aproape milionul de EUR.
Eu consider ca cei mai multi bani i-au incasat primii 50 de bloggeri, ce a mai ramas s-a impartit la restul. Toti incercam sa acoperim o nisa,insa unele deja sunt suprasaturate, si chiar daca nu toate au material de calitatea avand in vedere vechimea rezista pe piata si iau banii de la ceilalti. Am fi ipocriti sa nu recunoastem ca se pot face bani din blogging, insa cei mai multi ii faceti voi, cei vechi si cu ceva imagine creata in decursul anilor. Restul incercam sa invatam de la voi, crestem pe parcurs, dar nu rezistam cu totii pana sa ajunem la fel ca voi.
eu cred ca ar putea fi loc pentru toti. Numai vointa de munca sa fie.Ca greii or sa ia cel mai mult , asta e. E recompensa muncii de ani si ani sau oportunitatea. Cert e ca oricine munceste poate face ceva. Depinde si fiecare cu cat se multumeste.
Multam de preluare! Din februarie demarez procedurile pentru BR 2012!
Deci tu zici că piața va crește în 2013? Asta în condițiile în care economia reintră în recesiune și numărul de bloguri scade (cum am aflat acum câteva zile)? Ceva nu iese la calcul… Ce?
Criza a ajutat bloggingul. Pentru ca in conditiile unui buget de promovare redus, companiile si agentiile au fost nevoite sa gaseasca modalitati de promovare cu ROI bun. Si au gasit, printre altele, si blogurile. Si se va merge pe linia asta, cu bugete chiar mai mari.
Am spus si in text ca nu am nici o problema cu scaderea numarului total de bloguri, caci pe mine ma intereseaza mai tare sa creasca calitativ si sa se profesionalizeze cele care raman. Sau, ma rog, cat mai multe din ele.
Pai decat 25.000 cu cate un post doua pe an mai bine 3-4000 cu cel putin 15-20 de articole pe luna.
Interesante cifrele si cred ca asa si este tendinta. Mai putine bloguri, dar mai active. A trecut boom-ul deschid blog si incep sa cada bani din cer. Chestia cu inactivitatea blogosferica am observat-o si la mine in blog-roll si am inceput s-o penalizez, iar update-urile de PageRank au penalizat-o de mult. Observ ca ZeList face diferenta 4122/25531 activ/inactiv, insa criteriul asta nu se observa si in clasamentul ZeList. Zic si eu :)
Lasă că mai creşte blogosfera. O să le ţin bloggeriţelor câteva workshop-uri legate de SEO, freelancing şi online work. Şi sper tare mult ca undeva în câteva luni să văd aplicate măcar 50% din ideile şi sugestiile pe care am să le ofer. Poate într-un an se mai schimbă cifrele astea. :)
Ia hai sa discutam noi pe mail pe tema asta, ca poate se intalneste cererea cu oferta, cum ar veni :))
Îţi trimit un email. :)
Pingback: BLOGURI: Articole pe care le recomand - 17 ianuarie 2013
Cu siguranta va fi mai mare decat in 2013!
Si foarte important este ca, concurenta fiind foarte mare, tendinta este de crestere a calitatii blog-urilor, ceea ce nu este rau deloc! :)
Toate cele bune!
Lorand, pe ce piata din lumea asta ai vazut tu oameni castigand media pe luna?
Unii iau cat nu merita, altii scriu bine si degeaba. Asta e legea junglei. mananci sau esti mancat. Egalitate, dar nu pentru catei. Stiu oameni care au luat bine de tot pentru un singur articol. Poate nemeritat, dar… muncit :)
Frumoasa legea junglei Doru, pacat doar ca jungla asta n-are un rege incoronat pe drept si merit. :-)
In rest, ramane cum am stabilit – se fac bani din online, indiferent de cine si de ce se plange.
Sunt calcule frumoase, dar sa nu uitam si de cheltuieli, iar multi bani care vin sunt cu ajutorul blogului si aici ma refer la magazinele online.
Pingback: Recomandarile saptamanii din blogosfera | M A N A F U *
Corect Constantins!