Notă: Vă recomand să înţelegeţi ce înseamnă „Chintesenţa zilei”. Ca să nu avem discuţii :)
Tema zilei: e-commerce în România
Cei de la Silkweb, în parteneriat cu GPeC, ne prezintă un excelent grafic despre ce a însemnat e-commerce în România în 2012.
Netopia mobilPay estimează după cum vă raportez:
– peste 1,5 milioane de români au efectuat circa 6 milioane de tranzacții online cu cardul în 2012, cu aproximativ 85% mai mulţi români decât în 2011
– volumul total al cumpărăturilor online în 2012 a ajuns la 260 de milioane de euro, depășind cu 4% estimările inițiale și cu 30% valoarea din 2011
– tranzacția medie s-a situat în jurul valorii de 43 de euro
Câteva tendinţe în e-commerce în 2013, aşa cum le vede Liviu Taloi.
Mihai Brehar ne dă info din bucătăria internă despre cum arată un caiet de sarcini atunci când ai de făcut un magazin online.
Văd pe blogul celor de la PayU o interesantă prezentare a lui Cristian Miculi-Pop (Avangate) despre paşii esenţiali pe care să îi urmezi dacă implementezi un program de affiliate marketing.
De la Dan Dragomir aflăm că veniturile din comerțul electronic cu plata online cu cardul, în România, în 2012, au fost de 220 milioane euro. Creșterea este de 38% comparat cu 2011, totalul fiind de 4,1 milioane de tranzacții.
Cum să îţi faci un magazin online poţi să vezi pe acest site special creat pentru aşa ceva.
Din ciclul „primite la redacţie”
Ciprian şi-a pus în cap să descopere noi talente.
Din 14 ianuarie, pe Prima TV puteţi vedea Zilele Speranţei, o emisiune în care oamenii fără adăpost vor prezenta rubrica meteo.
Faină asta cu Pauza de educaţie fizică :)
11 thoughts on “Chintesenţa zilei – despre e-commerce în România”
Este foarte interesanta analiza pe e-commerce. Din punct de vedere al comertului online, Romania incepe sa se inscrie pe directia buna, din punctul meu de vedere.
Mai ales ca inca sunt site-uri care utilizeaza platforme de tip EMS unde 3Dsecure-ul nu este necesar. Ceea ce inseamna ca cifrele sunt si mai mari fata de cele prezentate.
Din cate inteleg, analiza este facuta cumuland exclusiv sumele tranzactionate prin intermediul 3D Secure-ul.
Legat de platile online, da, informatiile sunt luate din tranzactiile prin intermediul 3D secure.
mi se pare cam umflat numarul de carduri inrolate : 11 milioane si ceva la o populatie de 19 milioane, majoritar imbatranita
Nu stiu ce sa zic, nu e domeniul la care as putea spune ca ma pricep. Dar cand ma uit in portofel vad ca am mai multe carduri. Si cred ca in situatia asta suntem toti. Probabil ca o informatie interesanta ar fi numarul de carduri pe cap de posesor.
Cristi, ideea e relativ simpla: da, fiecare avem mai multe carduri in portofel. Dar cu cate platesti pe net? Plus ca avem o impresie gresita, raportata la Bucuresti. In restul tarii nu cred ca exista atat de multe carduri/cap de locuitor, cu atat mai mult, nu se fac plati online la volumul de aici
Desi cifrele par extrem de incurajatoare, consider ca ne aflam la ani lumina de tarile prezentate mai sus. Desi suntem o tara preponderent rurala, oamenii de acolo nu au inca acces la internet, iar daca au din pacate sunt usor de fraierit de magazinele fantoma. Direct implicat in acest domeniu am vazut, simtit si auzit cum a crescut piata online. Aici e inca o paine de mancat :)
Sa stii ca cifrele nu sunt neaparat extrem de incurajatoare daca ne uitam la alte tari, insa este clar ca e-commerce-ul romanesc creste (intr-un mod natural, destul de lent as spune eu).
Pe de alta parte, Romania sta destul de bine la numarul de conexiuni internet – ba mai mult, suntem printre fruntasi in ceea ce priveste conexiunile broadband (viteza de acces). Asadar, premise bune exista – trebuie doar sa obisnuim internautii cu ideea comoditatii care este asigurata de cumparaturile online.
In incheiere, nu stiu de ce exista aceasta perceptie oarecum generala ca sunt multe magazine fantoma care dau tepe etc. Realist vorbind (si activez in piata de e-commerce de 10 ani), procentul de frauda este extrem de mic in Romania (nu spun ca este zero, dar este sub 1%) si majoritatea magazinelor online sunt responsabile si isi doresc sa faca un business curat. Ca nu exista padure fara uscaturi, asa este… dar sa fim seriosi: in offline (viata de zi cu zi) nu exista hoti de buzunare? Asta inseamna ca niciunul din noi nu vom mai merge la piata sa cumparam cartofi de teama hotilor? Nu – asta inseamna ca trebuie sa fim un pic atenti (nu e mare efort) sa ne pazim portofelul. Cred ca e printre primele lectii de viata invatate de la parintii nostri.
Regula se aplica si in online: daca suntem un pic atenti si verificam ca magazinul online sa aiba toate informatiile de contact la vedere, citim despre experientele altor clienti pe google, ne documentam asupra conditiilor de livrare, garantie etc. sansele de a fi „tepuiti” tind catre zero. E vorba doar de un pic de responsabilitate si din partea clientului ca – vorba aia – Dumnezeu iti da, dar nu-ti baga si in sac :)
Articolul cu magazinul online m-a ajutat mult sa inteleg anumite lucruri. Ms.
Ii bine ca-s abonat :)
Salutare tuturor si la multi ani!
Intrucat noi suntem cei care au centralizat datele si au dat publicitatii cifrele pe e-commerce, raspund la micile nelamuriri ridicate mai sus.
@RazvanHimself: este foarte adevarat ca piata romaneasca de e-commerce creste si ca Romania este in acest moment una din putinele tari din blocul de est care devine interesanta pentru investitorii straini.
Raportarile in ceea ce priveste plata online prin card reprezinta doar sistemul 3D Secure, intrucat nu exista nicio entitate care sa „monitorizeze” platile prin card facute in sistemul clasic (ex: SSL). Insa, vezi ca exista si o estimare de 600 milioane EUR ca volum total realizat in Romania 2012 pe segmentul e-tail (adica doar produse, nu si bilete, turism, servicii, utilitati etc. – cu tot cu acestea, cifra este mult mai mare).
@andrei cismaru – nu este deloc umflat numarul de carduri inrolate, desi tu ai tras o concluzie foarte buna. Ca idee, acum cativa ani bancile romanesti au inceput sa preinroleze toate cardurile emise in sistemul 3D Secure. Cu alte cuvinte, daca tu vroiai un card de la o banca, il aveai automat preinrolat in 3D Secure (fara macar sa stii ce inseamna 3D Secure). Din acest motiv, ne putem lauda cu un numar mare de carduri preinrolate, INSA (asa cum bine ai punctat), este o MARE diferenta intre cardurile preinrolate si cardurile active (adica exact acele carduri pe care se inregistreaza tranzactii online in 3D Secure – numarul lor fiind de doar 400.000). Cele 400 de mii reflecta, de fapt, realitatea si ne fac sa ne gandim ca exista mult loc de evolutie.
exact! merci de lamurire :)
Sunt f bune raportările, sunt f bune si cifrele din dreptul RO-ului, nu trebuie să ne mai plângem ațât, deoarece trebuie să înțelegem că noi am facut in 20 ani de au făcut alții in 100-200 de ani.
Suntem pe o direcție bună conform graficelor, conform oamenilor de afaceri, conform celor care se pricep cât de cât, însă eu spun că NU!
Ce recomandam pe blogul meu și pe parte de turism, recomand și pe partea de e-com. : shop-uri în .com!
Când o să înțelegem că noi ( românii ) nu trebuie să facem afaceri ( turism, industrie, etc. ) DOAR pe banii noștri și că trebuie să rulăm pe toate piețele ( nu doar RO și UE ) atunci o vom duce mult mai bine !
Succese!