Despre presa curului și curul presei

Am citit cu mare scârbă ce a scris Florin Negruțiu. Scârbă față de subiectul abordat, desigur, nu față de textul în sine, care m-a întristat, căci am simțit, la rândul meu, tristețea autorului. Care, din punctul meu de vedere, al celui care îl urmărește pe Florin destul de constant de ceva ani, este unul din jurnaliștii care încă mai încearcă să facă presa aia presă. Dar îmi permit să îl contrazic într-o anumită chestiune.

A spune că ceea ce face Capatos la abureala aia de emisiune este presă este ca și cum ai spune că teleshoppingul și reclamele dintre filme sunt presă. Pentru simplul motiv că apar la televizor. Sau că, pe aceeași logică (oarecum forțată, firește, dar presupun că înțelegeți ce vreau să zic), că HBO România este cea mai mare instituție culturală de presă de pe la noi. Atunci când oferi legitimitate unei verze pe sticlă, așa cum e ce face Capatos pe canapeaua lui, într-un editorial pe Gândul, care, orice s-ar spune, este printre puținele instituții de pe la noi căreia putem să îi punem în coadă liniștiți ”de presă” este, cum să vă spun eu, o scăpare care mă întristează. Și căreia îi pot găsi explicații în tristețea și în enervarea autorului că unii aleg să se uite în curul cuiva pentru subiecte, dar aceste explicații sunt doar așa, ca să scriu și eu ceva aici. Ar mai putea fi motivul că Florin s-a agățat de subiectul zilei – dorsalul lui Boc – pentru a mai face ceva trafic, dar dau așa ceva doar ca o ipoteză pe care o resping categoric.

Există la un moment dat în filmul ”Merlin”, cu Sam Neill și Helena Bonham Carter, o scenă în care Merlin îi îndeamnă pe toți să nu se mai gândească la o anumită vrăjitoare, spunându-le că ea există doar pentru că toți ceilalți se gândesc la ea. Și că, atunci când nimeni nu o să o mai bage în seamă, ea nu va mai exista. Dacă ați înțeles paralela pe care am făcut-o, e bine. Dacă nu, mergem înainte.

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

18 thoughts on “Despre presa curului și curul presei”

    1. @Pavel
      Imi poti da un termen de referinta pentru ceea ce numesti tu presa? Nu de calitate sau de joasa speta, cum zici, ci doar presa pe care o citesti tu. Ca sa inteleg mai bine caracterizarea ta. Multumesc.

  1. Tristetea e ca in „presa” noastra sunt prea multe vrajitoare cu prea multe „vrajeli”: de la alea din folbal carora n-o sa le pomenesc numele, la pitipoance peste pitipoance si oameni de afaceri sau politici.
    Singura scapare ar fi sa le „ardem pe rug” ignorandu-le, vorba lu’ Merlin ;)

  2. Presa de calitate nu e ceea ce face Gândul.

    Nu poţi considera ceea ce face Gândul presă atunci când pune titluri de rahat precum: „Acum în România ploaie îngheţată!” Şi când dai click să intri să ceteşti ştirea, titlu se schimbă în „În România va fi probabil fenomenul numit ploaie îngheţată”. De la „ACUM”, ca să mă faci să dau click pe titlu, la „PROBABIL” e cale lungă.

    Nu mai zic de ştirile în care puneau o imagine peste care „turnau” o pată neagră şi titlu era „O imagine cu adevărat şocantă! Vezi ce se ascunde în imaginea asta!” Nu numai că nu era nimic şocant, dar e penibil să pui astfel de titluri doar ca să-ţi crească traficul pe site. Chestiile astea le fac tabloidele, rezultă că şi Gândul s-a transformat în tabloid.

    Presă de calitate, cel puţin pe online, e la Jurnalul Naţional. Adevărul se apropie de Gândul şi e păcat de ceea ce fac.

  3. @Pavel: chestia asta o face toata presa. In primul rand pentr trafic/rating, in al doilea rand ca mijloc de manipulare a maselor.

    exemplu: politicianul x se baseste in Parlament:
    ziarul 1: SENZATIONAL: nesimtitul s-a basit in parlament!!!!
    ziarul2: EXTRAOPRDINAR: domnul x a muncit pana s-a basit pe el!!!!

  4. Ipoteza ca as putea macar sa incerc sa scriu un comentariu pe sfert de istet, ironic si subtil, comparat cu articolul tau, este total gresita! A, si – nu va ganditi la elefanti albastri!

  5. @Pavel:de acord cu tine.
    Necazul meu e ca aproape tot ce cuminca informatie in Romania e ori tabloid, ori aservit politic ori amandoua :(

    E trist sa ai atatea ziare si sa le citesti doar pe cele umoristice sau (din cand in cand, recunosc) cele de cultura sau (cand ai nevoie) pe cele cu mica publicitate. In fine, sau cumperi un click, gazeta, etc doar ca sa iti cumperi vreo carte de colectie :)
    E trist sa ai zeci de canale la televizor si sa te uiti pe discovery, money channel sau eurosport ca sa ai informatia bruta, neprelucrata pentru rating sau manipulare…

    Personal, canalele romanesti le folosesc pentru a vedea rugby si filme.

    Ce uitam noi sau nu vrem sa intelegem este ca la noi marketingul a fost facut de la inceput copiind sistemele altora, de catre niste necunoasatori in domeniu, iar acest lucru continua odata cu venirea mulinationalelor la un nivel mult mai „agresiv”. Media din romania e tributara si ea acestui lucru.
    Presa a „scapat” de monstrii sacri sau scapa acum iar generatiile noi sunt ceea ce eu as numi „generatiile can-can”. Lipseste substanta, lipseste aspectul, avem parte de 5 randuri si o poza de juma’ de pagina pentru a vedea -SENZATIONAL : „x isi inseala nevasta” (ceea ce sincer nu ma intereseaza)- o poza cu x stand la o cafea cu doamna y…

  6. @ Chinezul:

    Blogul meu e unul micut si pentru rugby.

    Imi permit deci sa-ti fac o sugestie: un sondaj cu intrebarea: „cati dintre voi trebuie sa dea televizorul mai incet cand intra publicitatea?” ;)

  7. Chestiile astea vor disparea in momentul in care nu le vom mai consuma. Dar din moment ce cu totii privim curul lui Boc si ii facem audienta, ne miram ca media e plina de cururi?

    Solutie : Cand vedeti cururi la tv sau chiloti de cruduta, schimbati postul. Cand vedeti acelasi lucru pe un site, scoateti-l de la bookmarks sau din reader. Din moment ce-l vizionati emisiunea sau cititi articolul, ati contribuit la dezvoltarea acestui gen de material.

  8. Pingback: Ceva…nu știu încă ce… » Blog Archive » Mass-media curului…

  9. Pingback: Link-urile săptămânii #8 - Blogul lui Bogdan | Blogul lui Bogdan

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Top articole din această secțiune

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)