Cumpără o carte și poți câștiga o mașină. Hmm…

Am trecu pe la Universitate și am văzut mașina din imagine, pe care, firește, am fotografiat-o. Cu un gust amar și ciudat. Pentru că, deși înțeleg perfect de ce au făcut cei de la Litera această campanie și chiar apreciez că văd campanii cu premii atât de mari inițiate de o editură. Așa că din acest punct de vedere acord o bulină roșie binemeritată editurii.

Numai că (și aici și pe mine m-am surprins când m-am încruntat, zău) mi se pare ciudat să promovezi cumpărarea de carte (căci despre asta e vorba, nu despre promovatul lecturii, evident) oferind premiu o mașină. Pentru că distanța dintre cele două entități (dacă îmi permiteți să le spun așa în acest context) e imensă și îmi pare că fac parte din galaxii diferite. Sigur că o editură e un business și că trebuie să trăiască în aceste vremuri care numai literare nu sunt, dar a vinde cărți prin tombole de astea îmi pare că se îndepărtează prea mult de, totuși, misiunea socială și culturală pe care o are o editură. Sau, mă rog, așa mi se pare mie, așa văd eu lucrurile. Căci mercantilizarea și comercializarea și marketizarea (în sensul de adaptarea tehnicilor de vânzare a unui detergent la vânzarea de cărți) în acest domeniu ar trebui, zic eu, să țină cont și de spiritul produselor care trebuie vândute, nu doar de litera lor, ca să zic așa.

Poate că aberez degeaba pe aici și nu înțeleg io că totul e un business și punct. Dar mi-am sus părerea. Așa cum am făcut tot timpul și o să fac mereu.

Acestea fiind spuse, chiar îmi doresc ca această campanie a editurii Litera să fie un succes. Adică să vândă cât mai multe cărți. Căci în această campanie e clar că făcutul de bani înseamnă succesul.

4 comentarii la “Cumpără o carte și poți câștiga o mașină. Hmm…

  1. ioana Răspunde

    iti dau dreptate. pe de alta parte, daca dai numai carti risti sa te vada lumea ca pe omul a carui singura realizare e ca citeste.
    intr-un fel concursurile cu premii mari valorizeaza mai mult produsul respectiv, in cazul asta cartea, si inlatura perceptia omului cum ca daca citesti ramai intelectual si cam atata.
    ai carte, ai parte!

  2. Chinezu Răspunde

    @ioana
    e drept ca e de discutat pe subiectul asta
    cum ziceam, apreciez ca se fac campanii, dar parca asta mi se pare ca iese din ce ar trebui sa fie o campanie pentru carti
    si de vandut dar si de citit :)

  3. Bogdan Th. Olteanu Răspunde

    Subscriu la ce spune Ioana. Si adaug: între extrema „cărțile se vând singure” si excesul de marketing din poza ta aleg varianta 2. E ceva mai sănătoasă.

  4. Chinezu Răspunde

    @Bogdan Th. Olteanu
    mah, daca ai de ales intre varianta a si b, atunci si io aleg b
    o fac cu inima neimpacata, dar clar e varianta mai buna
    desi s-a dus dracu poezia din toata afacerea…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *