Muzica face parte din mine. Și o să fie o bucățică din sufletul meu cât o să trăiesc. Vă spun asta pentru că vreau să înțelegeți că am ascultat atât de multă muzică la viața mea, încât am ajuns la maturitatea (îmi place să cred…) când zic doar că îmi place mie ce îmi place și nu că ce nu îmi place este de rahat. Chestiune de nuanță, știu, dar extrem de importantă, după capul meu.
De Inna am aflat relativ târziu, într-o emisiune de final de an (acum 2 ani, parcă) la Antena 3. Când Sandra Stoicescu a fost foarte surprinsă să audă că eu nu știu de Inna, cântăreața româncă ce spărgea topurile la vremea respectivă. Mi-au pus în plasme în studio ceva piese de-ale ei, dar tot m-am declarat neștiutor, căci nici măcar nu recunoșteam piesele alea, care, am înțeles, rulau pe toate posturile de radio atunci. Nici acum nu aș putea spune că, dacă îmi puneți vreo 10 piese din genul muzical cântat de Inna, recunosc melodiile ei. Eu am alte gusturi, nu sunt pe felia pe care prestează Inna, așa că trăim, din acest punct de vedere, în lumi diferite.
Aș vrea, însă să vorbim despre Inna ca produs 2.0. Căci, oricât de nașpa ar suna, asta este și cam asta, un produs, suntem toți. Sau ar trebui să fim, să ne vedem brandul ca pe un produs pe care să îl construim, promovăm, vindem așa cum trebuie. Din acest punct de vedere, al promovării în social media, Inna este un succes. La momentul în care scriu aceste rânduri, pagina ei de facebook are peste 2,4 milioane de fani. Ceea ce este impresionant. Un studiu de caz din care avem ce învăța.
Sigur că tentația de a face mișto de Inna cântăreața e mare. Dar și facilă. Numai că dacă ești cât de cât profesionist în zona de social media, ar cam trebui să treci peste acestă tentație și să studieze produsul și modul în care acest produs reușește să fie vândut. Căci din acest punct de vedere cu contează foarte mult că nu îți place ce cântă sau că nu ai putea fi prieten cu Inna, ci alte lucruri, mai de industrie, ca să zic așa. Așa fac profesioniștii sau, cel puțin, așa ar trebui să facă.
V-am auzit pe unii spunând că e ușor să o promovezi pe Inna că doar are tot ce îi trebuie ca să o scoți la înaintare. Da și nu. Căci mai sunt și altele/alții care, ca produs, au aceeași ”package” ca Inna, dar care nu reușesc să iasă atât de bine în față. Am înțeles, spre exemplu, că Eduard Maya (sper să nu greșesc…) rupe prin Europa acuma cu muzica lui. Numai că pe social media e cam pastă.
Sigur că promovarea în social media este o opțiune, nu o obligație. Unii aleg să presteze pe zona asta, alții nu. Dar atunci când ai făcut alegerea, faptul că ai un produs vandabil nu e de ajuns. Trebuie să te și pricepi să o faci. Și să te pricepi bine. Iar, cu voia dumneavoastră, în cazul Inna cei care se ocupă chiar se pricep. Unul dintre ei este Marian Dorobanțu. De la care, în discuțiile destul de dese pe care le-am avut cu el, am avut multe de învățat. Chiar dacă (și el știe foarte bine asta) nu ascult și nu îmi place Inna :)
23 thoughts on “Astăzi, cu voia dumneavostră, vorbim un pic despre Inna”
Pe mine unu sincer m-a „impresionat” cu Engleza ei hahaha…Dar dacă stai sa te gîndeşti Engleza ei este mult mai buna decît a primului-ministru al României :)) care in pana mea ar fi trebuit sa stie si el ceva acolo cat sa se descurce…’allright mate?
cum e pasta edward maya daca are aproape 300.000? ok, daca il compari cu INNA are mai putin, dar in acelasi timp e no.2 pe paginile romanesti. si Aerosmith au 2,7 milioane in timp ce Guns au 7,6 milioane. Inseamna ca Aerosmith sunt pasta pe Facebook? :)
@zimbrul
ai prins exact esenta discutiei, asa ca eu nu mai insist…
@hoinaru
asa, mah, loveste-ma dur :D am asteptam cu mare interes sa vad cine o sa imi reproseze faza cu pasta (caci, ma intelegi, de aia am si scris-o – stiu, sunt un mare magar care alearga dupa trafic :D) si ma bucur ca, inca o data, nu m-ai dezamagit si tu ai fost ala :D
pai atunci scrie si tu in tweeturi direct: „edward maya e pasta pe facebook” ce naiba, trebuie sa te invat eu cum sa te promovezi pe twitter? :P
io as avea o alta intrebare, apropo de ce scrii un pic mai sus, pentru ca mie nu mi-e clar: poti sa imi enumeri cam ce ai invatat tu din studiul de caz Inna? Ca sa invatam si noi… :-)
@hoinaru
cred ca trebe sa te fac o bere sa imi aprofundezi chestiile astea la care nu ma pricep :D
@dragos
ar fi culmea sa ajung eu sa te invat pe tine, nu imi permit nici macar sa fac misto de astea, ce dracu…
Ramane de vazut peste vreo 10 ani, asa, cum sta cu social media, draga noastra INNA, de care, noi romanii suntem atat de mandri :))
edward pe social media e cum e pentru ca nu vine cu faze de genu „cand ajung la 1 miliard de like-uri va arat tsatsle” sau ceva de genu’ facea Inna si, poate cel mai important, se ocupa foarte mult doar el, personal, de contul de FB, plus Twitter, unde se posteaza automat de pe Facebook.
Niciodata nu e usor sa promovezi. „Nobody cares about your product, but you”.
Sigur n-a fost de-ajuns ca Inna sa deschida gura si sa cante sau sa dea, ma scuzati, din fundulet, ca toata lumea sa cada pe spate si sa zica: asta e, meserie!
Si sigur nici pentru Inna nu e usor sa stea acolo unde e acum, ca te cam iau nervii de la un moment dat, sa joci rolul propriului tau brand. Ar fi interesant de aflat concret CUM a fost gandita promovarea asta si care au fost actiunile concrete pe online. Poate ne spune si noua Marian Dorobantu? :)
@Teniescu
stii tu sigur ca asa face edward? ca daca e asa, tot respectul
numai ca daca te bazezi pe ce zici cum te bazezi cand zici de inna cu tsatsele, atunci da-mi voie sa ma indoiesc de corectitudinea spuselor tale
daca imi arati unde a zis inna de tsatse, atunci retrag ce am spus
ca asa povestim povesti
UPS! Ai atins un subiect fierbinte rău de tot. Ai să vezi amuş ce de păreri… Dar poate sînt argumentate de data aceasta.
Despre Inna se ştiu foarte puţine lucruri, le putem număra pe degete: 1 – nu vorbeşte foarte bine engleză; 2 – este cea mai apreciată artistă peste hotare; 3 – arată bine; 4 – nu vorbeşte foarte bine engleză (nu mă repet, te asigur).
Cred că din dorinţa noastră maximă de a denigra, Inna a devenit peste noapte, cum a devenit de altfel şi vedetă, o ţintă sigură pentru cei care nu ştiu să facă mare lucru. Ştim cît de uşor este să completăm petiţii pe internet, dar dacă tot frecăm timpul aici de ce să nu facem mişto de limba engleză vorbită de Inna.
Uneori nu ştim să racţionăm la aflarea veştilor mişto care ne spun că Inna a mai luat un premiu peste hotare, motiv pentru care preferăm să mai amintim odată de limba engleză vorbită de Inna.
Cînd o vedem la televizor ne cam place că, acum fie vorba între noi băieţii, Inna este… bine de tot. E clar că acest aspect ţine foarte mult de gusturi dar procentul celor care salivează la apariţia ei este covîrşitor. Cu toate acestea, dacă sîntem întrebaţi de neveste „cine-i fufa?” răspunsul este unul şi sigur: „Cum, nu ştii? Stai să-ţi pun un clip pe net cu ea vorbind engleză!”
Revenind la campania de promovare a Innei pe internet putem spune că este un succes dar nu unul răsunător. Avînd în vedere faptul că performanţele ei sînt uitate de la mînă pînă la gură dovedeşte că orice campanie de denigrare a fost mai puternică şi mai bine direcţionată. Am impresia că promovarea ei s-a făcut strict pe partea estetică şi s-au neglijat tare de tot partea artistică (Inna chiar cîntă!) şi latura umană. S-a mers pe stilul american de promovare adică au făcut din ea doar un star şi atît. Iar oamenii, consumatorii de gen şi nu numai au nevoie să ştie că în spatele starului există o persoană (rea sau bună), un om (mănîncă, bea, doarme, se distrează), un artist adevărat. Pe de altă parte e adevărat că Inna este un produs 100% pentru export şi că „lumea civilizată” a europei este superficială şi nu merită un foarte mare efort privind promovarea laturei umane a artistului. Ăia sînt consumatori şi atît!
Am făcut o afirmaţie mai sus şi trebuie să o argumentez. Am zis că Inna chiar cîntă. Eu nu sînt un ascultător fidel al ei dar odată cu apariţia filmuleţelor ce etalau engleza defectă din dotare mi s-a trezit curiozitatea asupra artistei. Şi am descoperit în căutările mele un moment în care Inna cînta live acompaniată de o chitară una din melodiile care au făcut-o cunoscută. Şi mi-a plăcut.
Inna cîntă, orice s-ar zice despre ea şi cultura ei generală. Probabil are carenţe mari la geometrie, la artimetică, la gătit sau la şofat dar artista de pe scenă îşi face treaba aşa cum trebuie. Doar lăutarii şi neştiutorii o pot denigra.
Dacă mi s-ar permite un sfat legat de promovare aş recomanda o mai bună etalare a calităţilor umane (generozitate, afecţiune) lăsînd în urmă puţin latura sexy care oricum va pieri la un moment dat. În plus nu ar strica cîteva apariţii live a Innei însoţită de cîţiva artişti consacraţi şi compleţi.
Să vezi ce mi-o iau amuş! :)
Inna ramane un one-tract artist. Orice are canta ea suna la fel, de aceea nu cred ca ar face fata langa artisti consacrati si completi, insa sunt acolo in primul rand daca se intampla asa ceva :).
Dincolo de asta, Meneopol, ai mare dreptate. Si as mai adauga aici sumele pe care le incaseaza draga noastra din concerte, in comparatie cu alti artisti autohtoni, de calibru, care nu se duc in cativa ani.
In orice caz, Inna n-o sa mai tina mult si o sa apara Inna 2 (sau Inna, razbunarea :)), care va fi si mai tare, si mai de succes si cu 4 milioane de fani pe fb.
scuze: *one-track artist
@chinezu edward da, el asa face. :)
cu tsatsele …. nu erau chiar tsatse, da’ era o faza cu strangere de likeuri sau fani si era vb de numere mari, care nu se atingeau. pe scurt, e prosteala pe fata, ca sa zic asa. premiile nu se dau, fanii raman si … aia e, mare succes pe social media.
asa ca unu are fani pentru ce posteaza artistul respectiv si celalalt are fani pentru premiile pe care le promitea. observi diferenta?
Edward Maya alege sa se ocupe el 100% de conturile lui, de la seri in care sta pentru 1h-2h pe facebook cu fanii, pana la nu stiu, campanii prin care incearca sa ii stearga pe „fake” Edward Maya. De asemenea el alege sa isi lege conturile (ce e ep fb, e si pe twitter)… Vad ca asta a zis si Teniescu. Poti sa observi asta la Edward prin posturile pe care le lasa, de la updatat poze cu telefonul, pana la alte diferite chestii, ca acum e acolo, ca acum e dincolo etc. La Inna e alta mancare de peste, are o adevarata industrie in spatele conturilor ei de pe social media :)
@Stefy: aproape 100%, ca nu stie el sa-si faca fan page-urile alea :) da’ in rest se ocupa mult, isi cara macbooku si 2 telefoane cu net dupa el si posteaza ce si de pe unde apuca.
mersi mult Cristi. am zis ca nu vreau sa intru in polemici cu nimeni, dar sunt surprins de cativa de aici.
@zimbrul: e de fapt „alright” sau „all right”. pana si Inna stie asta.
@Teniescu si @stefy – da, noi suntem o armata si de aia facem si dregem. chiar e nevoie de o armata cand ai o strategie bazata pe tate. acum, pe-o nota mai serioasa, eu am avut o discutie cu Edward la un moment dat si stia cat de slab e pe partea de comunicare. si-a mai revenit, da’ nu cu mult. vrea sa faca lucruri, da’ vrea sa le faca el si le face prost. acum, pe-o nota mai ironica, poate-l ajutati voi ca tare va pricepeti :)
@Laurentiu Horubet Inna are un album, deci cu greu poti sa o numesti one-track artist, poate one hit wonder voiai sa zici, da’ si asa ar fi gresit. cat despre sumele incasate… fiecare culege ce seamana. si daca tot stii tu lucruri pe care nu le mai stie nimeni, zi-mi, te rog, cat o sa mai tina Inna? numerele la loto de saptamana asta care sunt?
@Meneopol ai dreptate din mai multe puncte de vedere: in Romania nu s-a facut foarte mult promo, ea n-a prea aparut la TV, radio, evenimente etc… motivele sunt evidente.
@Robert Antonescu sunt multe lucruri de spus. am emailul public daca te intereseaza ceva in mod special.
@Marian Dorobantu one-track artist, in sensul ca toate piesele ei suna la fel (dupa parerea/urechea mea), nu ca ar avea o singura piesa. Sincer nu vad cum ai interpretat asa. Cand ziceam ca nu mai tine mult, n-o faceam pe-a Tata Omidu’, deci nu pot sa-ti zic numerele la loto; Inna o sa tina atat timp cat o sa tina genul de muzica pe care il canta. Simplu. Si cum publicul ei e strict consumator, no…
Multumesc
Nu e preferata mea Inna sa fiu sincer Chinezule. Nu zic, muzica e buna, ca e pe CD de aia dar la vocea pe care o are (Pe care n-o are mai bine zis) si a englishu’ pe care-l stie…
In primul rand ca solist, nu iti trebuie numai „aspect” pe care-l are.. nu-s absurd, insa la voce lasa de dorit si nici sa se manifeste live nu stie.
Acum, eu am alte gusturi. de exemplu: Sash! :)
Pingback: O intrebare serioasa la care am nevoie de voi! | Valentin Bosioc
@Marian Dorobantu: deja e vb de altceva aici, da’ intre noi fie vorba … unii, fara sa dam nume, ar vrea ca altii, nu dam nume iar, sa lucreze gratis daca se poate, pt ca cineva sa faca multi bani din treaba asta. imposibil. de aici si unele rezultate. :)
nu pot sa zic ca imi plac toate melodiile Innei doar 2-3 melodii dar sunt bombardat la propriu cu melodiile ei, la radio, pe net… si in afara Inna chiar face ravagii, pentru asta o respect pana la urma.
Inna e promovata foarte mult si deaia are succes. Parerea mea.