Da, știu, iar mă mănâncă prin părțile dorsale să deschid subiecte despre care vorbim pe la colțuri, noi între noi, dar care nu sunt discutate cu adevărat niciodată. Căci discuțiile alea de pe la colțuri sunt bârfe, dragii mei, din care nu învățăm nimic. Ce am putea învăța din faptul că tu îmi spui că X e un dobitoc care a făcut 2 campanii pe facebook și se crede mare sculă în social media, sau că eu îți spun că Y e un cretin și mai mare pentru că a vorbit la nu știu ce conferință prostii despre twitter? Nimic, evident. Adică, mă rog, să nu credeți că resping puterea cathartică a bârfei, dă-i pace, e literă de lege asta :D Doar că aș vrea să încercăm, măcar din când în când, să o lăsăm un pic la o parte și să discutăm dincolo de colțurile de care ziceam…
Revenim la întrebarea din titlu: social media expert e ăla care face bani din, să-i zicem așa, meseria asta sau doar cel care știe teorie de rupe, poate scrie un manual pe tema asta, dar e mai greu cu încasatul banilor din ce știe?
Eu cred că ar trebui să fie un pic din amândouă. Pentru că, după mintea mea, e imposibil să performezi într-un domeniu dacă nu ai învățat despre el. Adică învățat de ăla ca la școală, cu citit, conspectat, ținut minte, băgat la cap, exersat așa de test. Poți să dai vreo 2, hai 3, țepe dacă ești tabula rasa pe social media, dar până la urmă, vorba aia, piața e mică și pe o piață mică proștii sunt, din fericire, puțini. Deci, ca să o scurtez să vă las și pe voi să vorbiți, trebuie să îți înveți bine lecția.
De cealaltă parte, degeaba ai citit 14 quintale de cărți în domeniu, și 18 giga de ebooks dacă nu faci bani cu asta. Să nu confundăm, ajunși la acest punct al discuției, profesorul cu practicianul. Și profesorul face bani când predă social media (nu știu dacă există așa ceva, dar no, de dragul discuției…), dar nu practică, nu prestează în piață, nu participă la pitchuri, nu se uită în ochii uneori de o inocență devastatoare ai clientului, nu face facturi, deci, dacă îmi permiteți nu l-aș include, cu tot respectul de rigoare, în discuție.
În categoria practicienilor sunt unii, e drept, care au doar o spoială de know how social media, dar ca o duc bine, băi, o duc foarte bine. Pentru că spoiala aia nu face toți banii, cum ar veni, dar au un papagal (adică forță de vânzare) teribilă și uite că așa își face rost de clienți. Și, că aici e șpilul, cu cât are clienți mai mulți, cu atât învață mai multe. Căci meserie se prinde de tine mai bine atunci când o faci decât atunci când o înveți. De obicei aceștia sunt freelanceri, adică se ocupă de la a merge la client, a gândi campania, a o implementa, până la făcutul facturii, recuperatul banilor, plătit impozite la stat, de astea. Și ne trezim cu unii dintre ei că, după vreo 2, 3 ani, sunt cu 20 de angajați și o duc din ce în ce mai bine. Și când te gândești că au plecat de la spoiala aia de know how în social media și cu câtă aroganță se uitau unii la ei…
Io zic să mă opresc aici. Pentru că nu mai am opritor dacă mă apuc să scriu :)) Dar, consecvent principiului meu că mai multe minți la un loc gândesc mult mai bine decât o singură minte indiferent de câți neuroni participă, vă dau cuvântul ca să ne conversăm :)
19 thoughts on “Social media expert e ăla care face bani sau care știe meserie?”
Scurt: ala care stie „meserie” are sanse muuuuuuuuuult mai bune sa si faca bani, decat unul care e habarnist.
Daca imi aduc un zugrav care il vad ca nu stie sa tina bidineaua in mana, il dau afara si deci nu face nici bani :)
Daca ne luam strict pe „Social media expert” este clar ca cel care este expert in asa ceva, este (ar trebui sa fie) expert si in a face clientii sa bage mana in buzunar ;-)
Ai punctat foarte bine ca expertul trebuie sa fie la mijloc de drum intre teoretician si practicant. Dar intrebarea mea e, cum ii diferentiezi? Cum stii care e profesorul, ala de-a citit toate how to-urile de pe net si din carti, care e practicantul, ala care nu prea a citit el multe, dar a vazut la altii, si invata din mers, pe banii clientului, si care e ala cu adevarat valoros, care stie si teoria si a si aplicat-o inainte? Tie ti se arata doar cuvantul lui. Trebuie sa te gandesti, care la final isi va prezenta cel mai bine serviciul in fata clientului. Romania are o piata tanara, clientul nu stie tare bine ce vrea, si daca vrea asta. Daca vin toti trei, romanul cum e botanist, il va alege pe teoretician, deoarece acela ii va prezenta biografii, si studii de caz ce le-a facut, si asta la noi atarna greu. Foarte putini sunt deocamdata la noi in tara, care cauta omul cu experienta, in defavoarea celui care are o diploma.
@adspedia
dar ce faci cand iti dai seama ca nu stie tine bidineaua in mana cand a zugravit deja jumate apartamentul?
si cand i-ai dat si avansul?
:)
@Marius Corici
as face o completare la ce zici: sa faca in asa fel incat clientul sa isi bage mana in buzunar de mai multe ori :)
@alex bartis
corect ce zici
caci plecand de la parerea ta putem discuta despre diferenta dintre tepari si profesionisti
profesionistii, cred eu ca ar trebui sa fie desi, evident, nu se intampla asa, trebuie sa fie sinceri cu clientul
degeaba ii promiti abureli si nu poti livra, te faci singur de telecomanda
ideea e, cum ziceam mai sus, sa il faci pe client sa bage de mai multe ori mana in buzunar
abia atunci esti profesionist adevarat :)
Ca si client, cred ca te uiti la un portofoliu. Da, de multe ori nu e neaparat elocvent portofoliul ala, insa iti poate spune ceva despre om. Pe langa asta, ca sa ii raspund lui @alex bartis, cum zice si chinezu, piata e mica. Daca tii cu adevarat la banii tai, atunci intrebi in stanga si dreapta cata treaba a facut x pe proiectele pe care a lucrat. Pana la urma, si in social media e un fel de Word of Mouth.
Atat timp cat social media din Romania reprezinta vreo 20 de insi care se pricep si 2000 care admira, habarnistii de teorie ce detin papagal de vanzari se vor descurca brici.Cand vor pricepe mai multi ca FaceBoc nu e neam cu primul ministru, iar tuiter rimeaza dar nu rasare cu leru-i ler, atunci papagalul va fi doar un animal ce traieste in colivie.
Romanul trebuie sa se lase vandut de omul cu experienta. Dar noi inca nu suntem capabili de asta. Nu ne dam seama ca experienta e valoarea nu cunostintele. Ca sinceri sunt amandoi, si practicantul si teoreticianul, dar mentalitatea spune sa-l alegem pe ala cu carte. Dar nu e asa.
Bine, acuma vorbesc la nivel de client mic sau mediu. Ca firmele multinationale, firmele cu valoare adevarata, vad pe zi ce trece ca sunt tot mai pregatite in cautarea oamenilor cu experienta, oameni care vin deja antrenati de piata din care fac parte. Daca nu, iesind mai mult sau mai putin din piata asta de social media expert, chiar isi cauta oameni tineri, chiar si incepatori in domeniu, dar care pot sa ii formeze ei, si sa ii antreneze pe ce au ei nevoie de la un angajat.
Gata, ca mai scriem un post :). Te pup dragule.
ALA CARE ARE RELATII :-)
Pingback: Titus Blog » Cum iti dai seama ca nu esti expert social media
amu intrebarea care se naste este urmatoarea: cum anume masori performanta unui Social Media Expert (SME)? pentru ca in bani poti sa masori eventual unui vanzator, unde exista o corelatie directa…
poate ca SME poate iti aduce milioane de prospecti, dar vanzatorul nu-i in stare sa vanda nimic
sau poate produsul e atat de prost ca oricat l-ai promova, nu se vinde (mcdonalds si coca cola ma contrazic aici regeste :P )
revenind: un SME nu vinde, sau cel putin nu pe bani, deci cum ii masuram eficienta/performanta?
două întrebări de „diletant”:
1. cum poate face bani – pe termen lung – dacă nu știe meserie?
2. ce înseamnă „a și meserie”? cum se cuantifică asta? dacă nu pecuniar, într-un final…Concurs de popularitate? Diplomă? (mai nou există și facultăți de profil, dacă nu mă înșel)
Mă! După ce am scris io asta parcă ați luat-o toți pe ulei. :))
@Chinezu tată. Sincer amu’, de unde o început să apară așa puzderie de articole despre SM ixpărți?! :)) Că l-am văzut și pe Liviu Alexa, și ironia lu’ Groparu, a mai scris și Titus… Ah, parcă și Tara Duveanu. Numa’ întreb, așa… ca-ntre ardeleni, că doar știi prea bine că mi-ești drag. :))
Baftă, și tot la cât mai multe articole d-astea! ;)
Chinezule, asa de bine iti construiesti articolul, k in timp ce il citesc si mi se formuleaza in cap ideea de comentariu, tu deja o dezbati in urmatorul paragraf. Dar in fine, tot adaug si io ceva:
Si io ma gandeam la comparatia cu profesorul si practicianul, dar cum domeniul asta e in constanta schimbare, nu poti sa zici ca exista teoreticieni care nu au realizat ceva practic (money).
Deci cand te poti numi expert in social media? Pai:
1. daca stii meserie si nu faci bani, esti prost, dar poate ii ajuti pe altii (totusi, trebuie sa fii super non-profit orientat ca sa nu vrei sa aplici ceea ce stii, de stii bine)
2. daca nu stii meserie si faci bani, esti cel mult hustler, sau gigibecali, tot respectu, pana la un anumit nivel
Astea sunt cazuri extreme, bineinteles ca e cu nuante, nimeni nu e geniu si nu e perfect, asa ca mai bine nu s-ar numi experti, ci poate specialisti, asa cum s-a mai zis la SMS Cluj. Lasa-i pe altii sa te numeasca, nu te autodenumi, ca risti sa devii penibil. Dar pana la urma cine sunt eu sa fac toate aprecierile astea? Risc sa devin teoretician :P
Cu cat citesc mai mult cu atat vad cat sunt de prost. Adica, nu exista nici o scurtatura? Pai.. nu. Lucru bun pentru noi, astia mai de la „coada vacii”(cum am fost invrednicit a fi numit prin oarece unghere obscure ale blogosferei) ca terenul a fost deja batatorit de mai marii blogosferei locale.
Adica, nu apar eu de nicaieri, imi fac blog si trebuie sa descopar apoi ce trebuie facut. Poti lua modelul american, dar aici e Romania, diferentele culturale sunt uneori evidente. Cu alte cuvinte, multumesc de pomenirea subiectului social media expert si clarificarea ca pentru oricare pamantean strain de online. Si, cum zice tot romanul nostru, practica este sfanta. Ai nevoie de teorie, dar atat cat sa iti poti permite sa scoti nasul in lume, apoi inveti lucrurile practicand. My oppinion.
Pingback: BTO | PR BLOG » Blog Archive » Social Media Expert. Definiție. A mea.
Pingback: diferența dintre relevanță și notorietate « Camil Stoenescu's blog
Pai dupa mintea mea inceata raspunsul e simplu: sa stie meserie si sa aiba aceasta meserie, adica sa faca si bani din ea. Deci aleg ambele variante, multumesc :)
Pingback: RIM ne da o lectie de social media
Pingback: Sa vorbim despre S.E.X. « katai