Tare ne mai place să ne mădărim (în traduce din moroşeneasca mea de baştină: „să ne alintăm”) cum că România e naşpa şi că nimic nu merge bine aici şi că aşa şi că pe dincolo. Din nefericire, scumpa noastră patrie ne oferă muniţie la greu să facem asta. Chiar la foarte greu. Din fericire, nu există doar negru şi urât şi vetust. Ci se mai întâmplă şi lucruri faine, doar să avem noi ochi, coracon şi dorinţă să le vedem. Iar, când privim înspre aceste lucruri, o să vedeţi că 1. începem să ne simţim mai bine 2. România este un pic mai frumoasă :)
Vă invit, aşadar, să citiţi guest postul de mai jos, semnat de Laura Curcă, cea care a reuşit, în ciuda tuturor chestiunilor naşpa care se spun despre finanţările de acest gen, să îşi dorească mai mult victoria :) Un scurt ghid despre ce trebuie să faceţi, dacă vreţi să obţineţi finanţare de la stat (mă rog, pe o componentă, nu de la STAT). Ceea ce, fireşte, vă doresc la modul corespunzător!
–––––––
A obține finanțare pentru o idee de afacere este o aventură oriunde în lume. Gurile rele spun că în România este mai nașpa ca peste tot, că este birocrație, că la noi oamenii nu înțeleg ce înseamnă un business, iar lista de motive pentru care spunem că țara noastră nu e ok poate continua la infinit. Deși pare ciudat, vă voi vorbi astăzi despre unul dintre motivele pentru care România este un mediu fain pentru a începe o afacere. Sunt convinsă că sub o formă sau alta cam toți am auzit că există tipuri de finanțare de stat pentru startup-uri și nu numai, dar am eu așa o bănuială că nu v-ar prinde tare rău câteva detalii suplimentare.
Să încep prin a mă prezenta. Eu sunt Laura și, împreună cu Vlad, l-am înființat pe Neakaisa cu fonduri ca alea de ziceam eu mai sus. Guest post-ul este un mic îndrumar pentru cei care se hotărăsc să aplice anul acesta la finanțare nerambursabilă de tip SRL-D, pe numele ei întreg Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii tineri, dar să începem cu începutul, adică pe super scurt povestea noastră.
Cine este NeaKaisa?
Pe cât de naturală a fost ideea NeaKaisa, pe atât de complexă a fost implementarea. Am aplicat pentru aceste fonduri pe 10 martie, pe 23 mai am primit o scrisoare de respingere a aplicației și am făcut o contestație. De vină era un calcul eronat al instituției care aprobă proiectele, iar la doar o săptămână distanță, a fost acceptată contestația ca fiind întemeiata și s-a revenit asupra deciziei. Ce-i drept, ne cam pierdusem speranța, deși știam că avem dreptate, că ei interpretaseră greșit un procent și ieșise prost un calcul. Începusem să dăm dreptate tuturor celor care ne spuseseră că este un proces de selecție bazat pe altceva decât pe planul de afacere, însă ne-am înșelat. Am ținut legătura cu niște doamne foarte drăguțe de la AIPPIMM care ne-au anunțat cum a fost modificat statusul proiectului, ne-au ajutat cu transmiterea ulterioară a dosarului către banca de la care urma să luăm diferența necesară implementării sub formă de credit. Cel mai important, au avut răbdare să ne răspundă la telefon chiar și atunci când sunam aproape zilnic pentru noutăți.Deși nu a fost ușoară nici analiza pentru credit, la finalul lunii August au fost semnate toate contractele pentru finanțare și în septembrie a început decontarea cheltuielilor.
De ce suntem pe CristianChinaBirta.ro?
După ce am trecut prin întregul proces de finanțare, ne-am dat noi seama așa că ne-ar fi prins bine să știm de la început tot ce știm acum: de la alegerea consultantului, arie unde ne-am chinuit enorm până am făcut click cu Vali Duță de la Just-Ideas, la parteneriatul cu ContentSpeed fără de care am fi o idee simpatică și încă planuri mari, la tips and tricks despre implementare și sistem efectiv de finanțare, durata aprobării proiectelor, și tot așa. Ne-am gândit că ar fi foarte tare să putem contribui cu info pentru cei care doresc să aplice la aceste fonduri în viitorul apropiat și am început să comunicăm foarte mult pe forumuri, dar mai ales pe grupuri de Facebook unde erau foarte multe întrebări fără răspunsuri sau cu răspunsuri eronate, bazate pe opinia asupra unei opinii și definitiv nu pe experiență.
La un moment dat ne-am gândit că ar fi foarte fain să ne întâlnim cu cei care au nevoie de informații sau vor pur și simplu să afle o opinie de la cei care tocmai au trecut prin asta și așa s-a născut eventul SRL-DO. Pentru că sunt foarte multe întrebări la care nici noi nu avem răspunsuri, colaborăm cu super partenerii noștri, ContentSpeed (cei care i-au dat viață lui NeaKaisa) și Just-Ideas (consultantul finanțării). Evenimentul se adresează tuturor celor care doresc să afle mai multe despre această modalitate de a-și finanța startup-ul, mai ales cei care aleg un business în online, deoarece în mediul acesta ne desfășurăm noi forțele și avem câteva informații suplimentare față de alte domenii. Evenimentul care se va desfășura pe 4 februarie la ora 16:00 poate fi găsit pe Facebook, unde sunt toate detaliile necesare, inclusiv adresa de Skype unde poate fi urmărit online de cei care nu pot participa fizic.
Al doilea motiv pentru care suntem pe CristianChinaBirta.ro
Dacă tot vorbim despre informații utile, hai să facem și aici un mic îndrumar pentru cei care doresc să aplice la finanțare. În primul rând, trebuie îndeplinită mama tuturor condițiilor: să nu mai fi avut niciodată o firmă, să nu fi fost acționar sau administrator al uneia. Limita de vârstă au scos-o anul trecut pentru că tânăr antreprenor nu ține de ani împliniți, ci de curajul de a începe ceva al tău. D-ul din SRL-D ține loc de Debutant și vine cu o serie de beneficii, precum înființare gratuită (taxe RECOM = 0), scutirea de plată a contribuțiilor de asigurări sociale (taxe mai puține pentru maxim 4 salariați, în limita salariului mediu brut pe economie), posibilitatea de a aplica pentru 10.000 Euro fonduri nerambursabile și garanții acordate de Fondul Național de Garantare a creditelor pentru IMM-uri, până la 80% din valorea creditului solicitat.
După ce firma este înființată, începe lucrul pentru proiectul care urmează a fi finanțat. Nerambursabili sunt 10.000 euro, acordați din partea statului. Tricky este ca pentru a îi folosi, ai nevoie de încă pe atât, problemă unde intervin fie fonduri proprii (economii, împrumut de la prieteni/familie) sau, dacă nu dispui de sumă, credit rambursabil în 5 ani din partea CEC Bank. Dobânda creditului este avantajoasă din punctul meu de vedere, mai ales pentru că nu dispui garanții pentru toată suma, primele 6 luni de la finanțare sunt de grație, adică nu se plătește decât dobânda, ai un mic respiro pentru a pune business-ul pe picioare înainte să începi să plătești rate, ceea ce mi se pare o abordare sănătoasă, având în vedere că este vorba despre startup-uri.
Aici la povestea cu bănuții este puțin mai complicată povestea, deoarece pentru a aplica la finanțare, trebuie ca minim 40% dintre cheltuielile prevăzute în proiect să fie investiții. Ele diferă în funcție de domeniul de activitate al firmei. Noi am mers pe comerț online și la categoria investiții am avut în principiu: echipamente IT (laptopuri, un hard extern, o imprimantă, etc), realizarea paltformei ecommerce (obligatoriu cu limită de 10.000 RON + TVA, motiv pentru care ContentSpeed a și creat un produs detinat exclusiv acestor startup-uri), softul de contabilitate pentru a gestiunea internă și antiviruși. Restul 60% s-au concentrat pe: salarii pentru o perioadă de până la un an pentru cei 2 angajați pe care ești obligat să îi ai după ce primești finanțarea (norocul nostru este că suntem fix 2, Laura și Vlad, dar de principiu la început ești sigur tu, cel care înființează SRL-ul și angajezi pe cineva să te ajute), buget de marketing/promovare, chirii (dacă este cazul), comisionul consultantului (plătibil doar după ce se face prima tragere, adică după ce primești bănuții) și alte cheltuieli operaționale.
O altă întrebare pe care am primit-o foarte des este: cu cât trebuie să vii de acasă, chiar dacă accesezi și creditul? Răspunsul este amplu, dar voi face tot posbilul să fiu precisă și concisă :) La început ai nevoie de o contribuție proprie. Ea se rambursează destul de repede și este necesară abia după semnarea contractelor de finanțare, deci nu se blochează banii fără ca finanțarea să fie aprobată.
• TVA-ul aferent achizițiilor este considerat cheltuială neeligibilă. Exemplu: dacă prin proiect dorești să achiziționezi un laptop de 1000RON +TVA, adică 1240RON, statul va plăti 500, din credit se vor plăti 500, iar cu TVA-ul, 240, vei veni tu ca aport asociat. Dacă declari firma plătitoare de TVA, după ce faci toate achizițiile, TVA-ul pe care l-ai plătit se rambursează.
• Alte cheltuieli , cea mai mare parte se returnează: un depozit de garantare făcut la CEC care se eliberează în momentul în care faci achizițiile, cheltuieli de aprobare a creditului (exemplu:taxă de analiză a dosarului) și un depozit care însumează dobânda pe câteva luni care se eliberează când se este rambursat întreg creditul.
Sumele diferă de la proiect la proiect, în funcție de valoarea acestuia (nu este obligatoriu să aplici pentru toți cei 10.000 euro, poți aplica pentru suma care îți este necesară începerii business-ului) și de procentul achizițiilor, detalii pe care este bine să le puneți la punct cu un consultant care se ocupă de asta.
Înscrierea proiectelor se face începând cu o dată fixă, la o oră fixă, care urmează să fie anunțată pe site-ul oficial www.aippimm.ro, iar sistemul de departajare, pe lângă planul de afacere în sine, se bazează pe sistemul primul venit, primul servit, deci este bine să fii printre primii.
La finalul zilei, noi credem că toate eforturile merită dacă ai încredere în ideea ta. Ușor nu este, dar nici atât de complicat cum pare :)
Vă așteptăm cu drag la eveniment și dorim mult succes celor care aleg să depună proiecte anul acesta!
2 thoughts on “Scurt ghid (şi studiu de caz) despre cum poţi obţine o finanţare de la stat”
Pingback: NeaKaisa.ro
Pingback: Chinezu vorbește despre povestea lui NeaKaisă | NeaKaisa.ro