Ce trebuie să înţelegi când ceri o sponsorizare de la un brand

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro.

Una din chestiunile care mi se întâmplă mie în ceea ce îndeobşte se numeşte viaţă profesională este că primesc multe mailuri sau telefoane (mai rar de astea, e drept) pe sistemul „am şi eu nevoie de o sponsorizare/ajutor, vorbeşti tu cu brandul X sau Y să se bage„. Dacă mă ştiu cu cea sau cel care îmi cere aşa ceva, îi explic ce vă explic mai jos. Dacă nu ştiu despre cine este vorba, fac minimul efort să trimit solicitarea brandului cu pricina, dar cu menţiunea că nu mă bag, e treaba lor, eu doar am dat mai departe. Căci aşa mi se pare fair să fac. Din mai multe motive, pe care nu le discutăm aici.

Dacă ştiu persoana care îmi solicită lipeala de un brand, mesajul meu este, în funcţie de tipul solicitării (ca să îi zic generic) ia următoarele forme. Cu menţiunea că exagerez puţintel pe alocuri, dar doar ca să se înţeleagă mai bine demersul meu comunicaţional, cum ar veni.

1. Ce vrei tu este ca tămâia pentru diavol. Prietene, serios, cum să îmi zici că te-ai gândit tu să organizezi o competiţie sportivă pentru copii (adică minori) şi mă întrebi dacă nu s-ar băga brandul X de bere. Really? În ce constelaţie poate un brand de bere să fie asociat cu minori? Căci, aşa la un minim research, legea interzice aşa ceva, bunul simţ interzice aşa ceva. Mai bagă o fisă.

2. Nu se potriveşte ce vrei tu cu valorile brandului. Tu vrei ajutor financiar pentru că ţi s-a năzărit ţie că vrei să sari cu paraşuta. Şi mă rogi să vorbesc cu brandul Y să te susţină. No can do pentru simplul (dar, se pare, atât de complicat de înţeles) motiv că brandul Y se implică doar în proiecte culturale. Punct. Dacă nu îţi propui să cânţi la clavecin în timp ce sari cu paraşuta, nu merită nici măcar să faci cererea aia de finanţare, serios.

3. Nu aduci nici un beneficiu brandului. Trebuie să înţelegi că atunci când ceri sprijin financiar unui brand aşa ceva funcţionează ca un soi de contract (juridic oricum se întâmplă asta, dar io vorbesc aici de ceva mai mult decât juridic). Adică eu, brand, îţi ofer ceva, tu îmi dai altceva. Aşa că atunci când te duci să ceri 50.000 euro şi tu tot ce poţi oferi este „prezenţa logoului pe mapa de prezentare” nu te obosi, căci transpiri degeaba.

4. Vorbeşti limbi străine. Adică tu nu înţelegi că un brand care are bani de dat pentru orice fel de ajutor (să-i zicem aşa, ca să fie mai clar) este un organism complex. Şi că banii ăia nu sunt într-un sertar din care ceva şef de pe acolo scoare un foştomoc de bancnote şi le dă când şi cui are chef. Ci îi dă în baza unui dosărel (uneori chiar dosăroc), care trebuie să fie scris în limba vorbită de brand. E greu de tot să obţii ajutor dacă faci o cerere de finanţare pe spatele biletului de la meciul Steaua – Clinceni, indiferent cât de splendidă este acţiunea pe care vrei să o faci.

5. Tu te duci să ceri ceva, nu invers. Poate că e mai de la peluză rostirea asta, dar este purul adevăr. Adică tu mergi înspre brand, ai nevoie de ceva de la brand, aşa că – nu am cum să ţi-o spun mai direct – intri în logica brandului, în sistemul lui de funcţionare. Joci după regulile brandului. Căci aşa e joaca. Cu cât înţelegi mai bine asta, cu atât mai bine pentru naturelul tău simţitor.

Ar fi mai multe. Dar mă opresc aici. Pentru că, parol, dacă nu le înţelegeţi pe alea 5 de mai sus, orice discuţie este de prisosul prisosului…

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

22 thoughts on “Ce trebuie să înţelegi când ceri o sponsorizare de la un brand”

    1. Ceri un prea mare efort de imaginaţie şi simt intens că excedem limitele discuţiei :D Eu înţeleg ce zici, fireşte. Şi bine zici, desigur. Dar jur pe roşu că discutăm degeaba dacă nu se bifează primele 5 chestiuni pe care le-am înşirat eu acolo :)

  1. Foarte faine si la subiect cele 5 puncte.
    Un lucru pe care multi il sar cu vederea este ca firmele mari sunt abordate de toata lumea. Toate proiectele sunt frumoase, importante si utile dar cum nu sta nimeni pe un foştomoc de bancnote trebuie sa aleaga doar 1-2 sau cate pot sustine, pe baza unor criterii care se suprapun cu siguranta cu punctele enumerate de tine.

  2. Pingback: Linkuri de weekend

    1. Cu siguranta o familie care n-are bani de mancare se va bucura mult mai tare decat tine daca ar primi o suma de bani. Am vazut ca te plangi mult, pe multe bloguri… dar totusi, crede in visul tau. Multa sanatate!

      1. Doresc să cunosc un sponsor pentru deschiderea unei firme pentru, confecții metalice,și de turnari pavele cu rețete noi și borduri. Relații la nr.de tel.0748388062, și dacă este cazul chiar și pentru colaborare pe viitor, cu stimă și respect vă mulțumesc frumos.

  3. Pingback: Ajutorul nu cade din cer. Mai ales dacă nu îl ceri - Cristian China Birta

  4. Am nevoie de o sponsorizare/ajutor de 10 sau 15.000 euro ca sa imi ajut mama și frații. Sunt in țară de exact 1 an și tot ce am strâns în 4 ani de muncă din Italia, am dat la datori. Nu imi pare rău decât că nu am cum să impac capra și varza. Stăm in chirie ,vin facturi pe care nu le pot achita integral din cauza salariilor mici care se câștigă la noi si asa ramanem restanti si se tot aduna. Am avut oferte de lucru în America și nu am putut pleca din cauza lipsei de fonduri , (pentru că până ajung la bani să pot să imi ajut familia și să pot achita una și alta, am nevoie de bani) in schimb mă bucur că lumea e cât de cât înțelegătoare și mă așteaptă. Dar până când ‘or să mă mai aștepte…. Spuneți-mi va rog unde pot sa merg sau la cine pot să mă adresez pentru un mic ajutor. Cu respect si stimă

  5. Buna ziua
    Caut sponsori care vrea sa mă ajute dacă vrea astept un telefon din partea dvs cât vreți dvs nu sunteți obligați dacă vreți sa mă ajutați sa fac un tratament de par la o clinica privata mă coste în jur de 9000euro va mulțumește pentru înțelegere am și un tel 0727921576 sau 0724129926 cu stima Nicolae

  6. caut sponzor pentru a deschide o casociatie de copii orfani.Momentan am3 copii.Asi dori sã mai iau încã 10.Detin spatiu suficient pentru 20 de copii.

  7. Bună ziua! Sunt educatoare la o grădiniță de stat din Timişoara şi aş dori să obțin sponsorizare de la una sau mai multe firme/ branduri în vederea reamenajării spațiului educațional al grupei la care lucrez. Dacă mă puteți ajuta cu informații şi îndrumări în demersul meu, vi-aş fi profund recunoscătoare, iar în ceea ce priveşte suma, cred că undeva între 5.000 şi 10.000€ ar fi suficient. Nu mă pronunț exact asupra sumei, deoarece nu am făcut calculele necesare pentru reamenajare- de la zugrăvit la mobilire şi jucării- absolut tot ce presupune o renovare. Vă mulțumesc, R.P.

  8. Vreau sponsorizare pentru o minitipografie . Sunt din Prahova mai precis din Municipiul Ploiesti si vreau sa lucrez acasa pentru ca am piciorul stâng taiai de la glezna 30 cm. mai sus.Am tel. 0731292226 si ma numesc Machitescu Tudor profesia mea este de Economist licentiat A.S.E. Bucuresti.Am 59 de ani si sunt nascut in Comuna CEPTURA jud.PRAHOVA. Sufletul meu va multumeste si va asigura de toata recunostinta mea de azi inainte.

  9. Buna zïua, am nevoie de un ajutor, sponsor penrtu o operatie pe coloana care nu suporta amanare. Am nevoie de 9000 de lei pentru aceasta operatie. Dupa operatie trebuie sa faca chimioterspie. Va multumesc anticipat.

  10. Buna ziua! Caut niste sponsori pentru un Bal al bobocilor. Daca aveti vreo idee la ce fel de firma/companie sa ma adresez sau cum i-as putea aborda, ar fi de mare ajutor! Multumesc anticipat!

  11. Buna ziua! Caut sponsorizare pentru o petrecere privata Marriott! Public 700-1000 persoane. Branduri țintite: bauturi alcoolice , non-alcoolice, branduri tigari. Ce ofer? Prezenta logoului pe afisul vietual al evenimentului + posibilitatea amplasarii unui bar/stand personalizat unde se vor comercializa bauturile/produsele respective! Data: 09.11.2018 Numar contact: 0738275873 / email :gabrielserban.inquiries@gmail.com

  12. Buna ziua! Asociatia Iti arat ca pot, Asociatie din Iasi , ce are ca misiune terapia copiilor cu autism , cauta sponsori/donatori ce doresc sa ajute acesti copilasi.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

4900 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)