Cum prea-frumoasa emisiune în răpeşte ca un predator o grămadă din prea-puţinul meu timp, nu am reuşit să ajung la Internet & Mobile World 2013 nici măcar pentru o amărâtă de secundă. Sigur că m-am mai uitat pe twitter la htag, am mai dat un ochi pe la ce au mai scris unii bloggeri, dar tot nu se compară cu a fi acolo.
Numai că, într-un fel 2.0 :D, am fost acolo. Căci l-am delegat pe stimabilul Alex Bohariuc să mă reprezinte cu succes. Ceea ce, fireşte, a şi făcut. Iar mai jos aveţi „raportul” lui. Pentru care îi mulţumesc :)
––––––––
Timp de două zile, la Romexpo a avut loc Internet & Mobile World 2013, cel mai mare eveniment B2B din România, dedicat soluțiilor digitale, mobile și software. Pe scurt, două zile de networking, conferințe și stand-uri cu diferite produse sau servicii cel puțin interesante.
Event-ul a adus know-how-ul necesar pentru cele mai dinamice domenii ale momentului și a creat o punte între furnizorii de soluții business și potențialii beneficiari.
Ce mi-a sărit în ochi
Din fericire nici o așchie. Atracția principală de la #imworld a fost de departe Google Glass, aflat la standul Future Corner. Cât timp bateria ochelarilor viitorului era încărcată(aproximativ o oră), participanții dădeau năvală. „Ok Glass”, cam așa începe aventura cu gadget-ul de la Google. Cel puțin interesant, cam asta pot spune despre inovația companiei lui Larry Page și Sergey Brin. Nu am apucat decât să fac o fotografie și să mă joc puțin prin meniu. Funcționează pe bază de comenzi vocale, iar una din principalele utilități cred că ar fi în trafic, pentru navigare. Chiar și așa, pentru 1500 de dolari mă mulțumesc și cu aplicația pentru iOS. Cel mai probabil Google Glass va apărea pe piață la sfârșitul acestui an sau la începutul lui 2014.
Un alt gadget interesant este și Galaxy Gear, smartwatch-ul de la Samsung, care a ajuns de curând pe piață împreună cu Galaxy Note III. Un ceas deștept, cu Android și un preț de aproximativ 300 de euro. Acesta este în mod clar realizat pentru „operațiunile de bază”: preluare și efectuare de apeluri(doar prin conectarea la un alt device Android) sau obținerea de informații despre vreme. Nu suportă aplicații ale rețelelor sociale sau email, iar un sistem de recunoaștere vocală lipsește, ceea ce este un minus.
Tot la Future Corner a fost prezent și Oculus Rift, un headset de Virtual Reality pentru 3D gaming. Ca să vă prindeți despre ce este vorba, sunt niște ochelari care odată puși pe ochi te introduc într-o realitate virtuală, iar cu ajutorul unor senzori, atunci când miști capul coordonezi întregul joc. Rezoluția nu era excelentă, iar după ce mi-am dat jos ochelarii parcă eram de pe altă lume. Oricum, în materie de gaming, Oculus marchează un punct important.
Fujitsu și Asus au venit la #imworld cu artileria grea în materie de business. Japonezii au prezentat un All in One PC, care te asigură că nu vei pierde datele nici dacă te amenință cineva cu pistolul. Mai exact, aceștia au creat un dispozitiv biometric care îți scanează mâna. Dar, ghici ce? Nu structura exterioară a acesteia sau amprentele, ci venele din interior, iar pentru o securizare mai bună îți detectează pulsul. În cazul în care cineva stă cu pistolul la tâmpla ta deoarece vrea cine știe ce conturi din Elveția, sistemul va ști asta pe baza semnelor vitale și îți va restricționa accesul. Mai mult, are și un sistem de face recognition, care atunci când pleci de la birou va bloca PC-ul, iar când revii îl va debloca automat.
Nici Transformer Pad-ul celor de la Asus nu mai e ce era. Asus Trio TX201 vine acum cu două procesoare puternice, două module de memorie și spații de stocare și două sisteme de operare, Android și Windows 8. Mai exact, tableta poate fi folosită standalone, fără să depindă de dock, iar atunci când este conectată se transformă într-un ultrabook în toată regula, cu un procesor puternic Core i7, memorie și spațiu de stocare suficiente. Noul device de la Asus are și un buton cu ajutorul căruia poți comuta între cele două sisteme de operare.
De la #imworld 2013 nu au lipsit nici televizioarele deștepte, mesele cu touchscreen sau dronele care zburau pe deasupra participanților.
În ceea ce privește conferințele, un lucru e clar: tehnologia cloud și mobile-ul reprezintă viitorul. Nu au fost puțini cei care au prezentat soluții cloud sau aplicații pentru device-urile mobile. Mai mult, bugetele alocate pentru aceste sectoare arată că clienții au din ce în ce mai multă încredere în digital.
Cea mai plină secțiune de conferințe a fost de departe Marketing Technologies, unde au vorbit nume mari, atât din România cât și din străinătate, cum ar fi Bogdana Butnar sau Weronika Sobolak (Client Partner CEE Global Marketing Solutions la Facebook).
Câteva idei:
• Digitalul nu a omorât tradiționalul. Avem de a face cu tradigitalul – idei de bază împrumutate de la tradițional, pliate pe nevoile actuale. S-a pornit de la ideea că noi, consumatorii suntem tradigitali. Chiar dacă suntem „pe net”, citim și print și ne uităm și la televizor.
• Tot despre digital: mai are de crescut în România, e încă minor(are 10 ani), până când va ajunge la nivel instituționalizat.
• Online + Offline = love: digital has no point without integrating it with offline.
• Mix de comunicare și marketing integrat. Cam acesta pare a fi viitorul.
• Design for every channel and think mobile first. Da, încă o afirmație care pune mobile-ul pe un loc fruntaș în ceea ce privește viitorul. Mai mult, în cadrul penultimei conferințe de la Marketing Technologies, Andrei Georgescu a pomenit de un client al cărui trafic din mobile a crescut de la 20% în prima parte a anului la 40% astăzi. Pe Facebook, din 6 milioane de utilizatori, 2.4 mil intră de pe un device mobil
• Se poate face și email marketing smart. Profilul consumatorului, segmentare și oferte bazate pe comportamentul de consum.
• 2.0, back to the basics. Nu e vorba de nici o revoluție, ci o simplă evoluție, deoarece fundamentele sunt aceleași.
• Practică în social media: If you want to curate content let everyone talk about it, allow it, embrace it. You will get a f**k you anyway. Chiar dacă mulți vor să controleze mediile sociale, inevitabilul se poate produce oricând, deci nu îl poți controla, deoarece odată externalizat, un produs sau un serviciu, oamenii vorbesc despre el, iar tu nu îi poți opri.
• singură zi pe Facebook, în materie de trafic = 30 de zile pe Realitatea, Pro Tv și Rol.ro
• Numai în 2012 trei dintre marile agenții de publicitate din piață au „învârtit” în jur de 70 de milioane de euro în social media, iar bugetele au crescut de aproximativ 10 ori doar în ultimii trei ani
In a nutshell:
• 5000 de participanți
• peste 25 de speakeri internaționali
• 130 de companii furnizoare de soluții business
• Organizare ca la carte (înregistrare electronică, aplicații web și mobile)