De când am scos cartea mea despre influencer marketing, am avut nenumărate discuții cu stimabile și stimabili care îți doresc să publice și ei. Principalul punct pe ordinea de zi a acestor discuții: să meargă la o editură sau să meargă pe sistem self-publishing.
Răspunsul meu la această întrebare era invariabil: Da. Căci unora li se potrivește prima variantă. Altora a doua. Depinde de foarte multe variabile ce ar fi bine să alegi. De obiectivul pe care îl ai cu cartea respectivă. De așteptările pe care le ai, inclusiv financiare. De ce ești în stare să faci singur vs ce nu ai putea face niciodată fără ajutorul unei edituri. Adică sunt multe lucruri de luat în considerare.
Iar decizia este a fiecăruia în parte. După ce se iau în calcul toți factorii. Și toate variabilele. Cu mențiunea că, oricât o sucești și o învârtești, decizia tot a ta este. Și tu trebuie să trăiești cu ea, ca să ți-o zic direct.
Eu am zis să fac așa întru ajutorarea celor care încă… deliberează. Să întreb unii autori de self-publishing cum au procedat ei. Căci mi se pare la modul irefutabil că aceasta este cea mai bună modalitate de a învăța. Să te uiți cum au făcut alții. Și dacă le-a ieșit sau nu.
Așa că l-am invitat pe David Mitran să îmi spună cum a fost în cazul său această experiență. Ai mai jos textul său. Unul foarte util. Bine, ce să mai zic și eu, doar e blogul meu, știi cum zic :D
I-am furat tastatura lui Chinezu și m-am asigurat că, pentru cel puțin 1000 de cuvinte, o să butonez ce vreau eu.
Mă numesc David Mitran și urmează să citești un guest-post în care îți povestesc despre cum e să fii autor self-published în dezvoltare personală.
Totul a pornit de la o idee… O idee pe care am vrut s-o transmit mai departe.
Îmi amintesc cu vag anul 2016, fără prea multe detalii. Însă, chiar dacă memoria mă faultează, anul 2016 a fost important pentru mine. Atunci reușeam, cu ajutorul unei campanii de crowdfunding (pe platforma Creștem Idei), să strâng puțin peste 3000 de lei ca să printez o carte formată din două volume. Ca să fiu specific, am strâns 3111 de lei, în 66 de zile, și am printat 200 de bucăți pentru fiecare volum.
Aveam în jurul meu o comunitate de oameni și am fost norocos ca oamenii ăștia să vrea să investească în ideea mea.
Era o carte despre antreprenoriat online și despre cum să faci acele lucruri care îți plac și să trăiești din asta. Era o carte despre felul în care eu reușisem să fac asta.
Însă cum am reușit să fac ce-mi place fără mor de foame? Ca să-ți povestesc asta, voi da timpul și mai mult înapoi.
Undeva în anul 2009, am scris și publicat pentru prima dată ceva pe internet. A trecut atât de mult timp de atunci încât, când spun asta cu voce tare, am dificultăți în a-mi da seama că vorbesc despre mine.
Însă atunci, în 2009, eram anonim. Scriam texte mici, de 100-200 de cuvinte, pe un blog și știau doar câțiva prieteni apropiați că eu eram autorul.
Din 2009 și până în 2012, cred că am publicat 10-12 articole.
Apoi, în 2012, am prins curaj și mi-am făcut un alt blog, unde am început să vorbesc despre dezvoltare personală, fără să mai fiu anonim. De fapt, pe atunci habar n-aveam ce era dezvoltarea personală. Știam doar că lucrurile pot fi mai bune decât erau (atât pentru mine cât și pentru cei din jurul meu) și încercam să scriu articole despre asta.
Acela cred că a fost momentul cheie. A fost momentul în care am făcut un pas important către dezvoltarea personală.
De fapt, a fost atât de important să încep să scriu despre dezvoltare personală încât datorită lucrului ăstuia am fost invitat să vorbesc la conferințe precum TEDxYouth, Bookland sau 11even Experiences. Ba chiar am organizat conferințe împreună cu bloggeri Craioveni, unde l-am și întâlnit pe Chinezu (cheers, omule!).
Așadar, vezi tu, din 2012 și până în 2016, când am luat decizia de a scrie și publica o carte, am trecut prin multe experiențe. Iar decizia de a scrie cartea a venit atunci când m-am uitat la viața pe care o construisem, și mi-am dat seama că în jurul meu se formase un business. Un business care avea la bază pasiunea mea pentru dezvoltare personală.
De la articole la cărți de dezvoltare personală
Să nu crezi că articolele mele au fost fantastice. De fapt, dacă îmi citești articolele pe care le-am scris în primii ani (care încă sunt publicate pe site) probabil vei zice că unul care scrie astfel de articole n-are cum să scrie cărți. Cel puțin asta-i părerea mea.
Însă hai să nu ne focusăm pe lucrurile de care nu prea mai sunt mândru.
Fast forward în decembrie 2019, am luat decizia să îmi printez toate cărțile scrise. Mai mult de atât, am luat decizia să le printez în limba engleză.
Am printat 5 cărți, fiecare în 250 de exemplare, și am investit câteva mii de euro bune în toată afacerea asta.
În cazul în care nu ai nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă să publici o carte, uite câteva informații:
- După ce scrii o carte, trebuie s-o trimiți la edituri până când găsești una care să vrea să îți publice cartea
- Editura trimite cartea la tipografie unde sunt formatate paginile și unde se creează un design pentru coperți
- Editura urmează să ia o decizie de business și să aleagă câte cărți urmează să printeze
- Cărțile tale ajung în rafturile librăriilor și magazinelor, iar tu primești un procent din vânzare
Destul de simplu, nu?
Ei bine, am ales să fac lucrurile fix pe dos.
După ce am scris cărțile, am colaborat cu un corector și un traducător pentru a mă asigura că informația e cât mai clară și că nu sunt greșeli gramaticale.
Mi-am făcut singur designul la coperți și mi-am formatat singur paginile. Am lucrat cu programe precum Photoshop și InDesign.
Am căutat singur tipografie care să-mi printeze cărțile, fără să implic o editură în tot procesul ăsta.
Apoi, am investit câteva mii de euro în printarea a 1250 de cărți.
Iar ca să fie treaba treabă, am mai făcut o chestie, care are legătură cu faptul că am ales să nu implic o editură în tot procesul ăsta.
Dacă ai vreo carte pe lângă tine, ia-o în mână și analizează-i coperta din spate. Lângă codul de bare, vei găsi un cod ISBN (international standard book number). Codul ăsta se atribuie cărților, de către edituri, astfel încât să fie recunoscute.
Fără codul ISBN, cartea nu e carte. Fără codul ISBN, nu poți vinde cărțile în magazine.
De fapt, am încercat la un moment dat să îmi pun cărțile la vânzare pe emag și nu am reușit să le adaug în platformă pentru că eram obligat să completez câmpul codului ISBN.
Poate că ți se pare stupid sau nebunește. Sau poate că nu are sens.
Însă nu am decis să îmi printez cărțile pentru că am vrut să fac bani din ele. De fapt, îmi aduc aminte că făcusem un calcul în 2019 și, ca să poți trăi doar din vânzarea de cărți, ca autor, și să faci asta prin intermediul unei edituri, trebuie să vinzi cam 10.000 de cărți pe an.
Nu eram acolo când am decis să-mi printez cărțile. Încă nu sunt acolo. Și nu sunt acolo pentru că atunci când am printat cărțile nu am avut ca scop principal să fac bani din ele.
Scopul meu cu cărțile pe care le-am scris
De când am printat primele cărți în 2016 și le-am făcut cadou anumitor oameni, mi-am dat seama că atunci când oamenii primesc cărțile pe care le-am scris, se uită la mine cu alți ochi.
Atunci am înțeles cu adevărat puterea cărților printate: dezvoltarea brandului personal.
De atunci, de fiecare dată când am vrut să creez o impresie bună, în loc să mă duc la o întâlnire de business cu cărțile de vizită (așa cum fac majoritatea oamenilor), am ales să mă duc cu cărțile pe care le-am scris.
Uneori ofer toate cele 5 cărți printate, alteori doar una din cele 5. Însă întotdeauna primesc înapoi un zâmbet și surprind plăcut persoana căreia îi dau cărțile.
Așadar, am ales să printez cărțile pe care le-am scris nu pentru a le vinde, ci pentru a le face cadou, astfel încât să pun încă o bilă albă la prima impresie pe care o creez.
Iar financiar vorbind, cărțile scrise nici nu se compară cu cele de vizită.
Da, costul a 100 de cărți de vizită e 50 de lei. Costul a 1250 de cărți scrise a fost 5000 de euro – o medie de 4 euro/carte.
Îți recomand să încerci. Scrie o carte mică, de 100 de pagini, și printeaz-o în 50 de exemplare. Nu cred că o să-ți trebuiască buget mai mare de 1500 de lei. Iar apoi, când te întâlnești cu oamenii cu care vrei să construiești o relație frumoasă (mai ales de business), fă-le cadou cartea pe care ai scris-o.
Apreciez că ai citit până aici.
Dacă vrei să descoperi cele 5 cărți printate, verifică The Optimist Box.
În caz că vrei să mă cunoști mai bine, mai multă informație găsești la mine în site, în pagina Despre. Și tot la mine în site găsești un ebook gratuit cu 11 pași strategici pentru depășirea procrastinării. Iar dacă descoperi ceva în site pe placul tău, folosește codul CHINEZU și ai 50% DISCOUNT pentru orice produs digital, până pe 28 februarie.
Merci, Chinezule, pentru că mi-ai oferit ocazia să împărtășesc o mică parte din experiențele de până acum.