Analfabetismul funcțional al copiilor noștri este un răspuns direct la un sistem stricat de evaluare

Am avut o discuție foarte interesantă cu Ovidiu Atanasiu de la AmSchool, școală și liceu pe sistem flipped education. Despre școala românească. Și cea de stat, dar și ce privată. Despre problemele majore care îi face pe copiii noștri să nu fie pregătiți pentru ce urmează după școală. În ciuda faptului că unii sunt zeciști.

O discuție pe șleau din cadrul inițiativei mele #RomaniaDeschisa. În care vrem să află cum arată școala ideală pentru tine. Și chiar te rog să completezi acest chestionar. Care ne ajută să înțelegem cât mai bine de ce un anumit sistem școlar funcționează, iar altul nu.

Ai varianta video a discuției cu Ovidiu, dar și transcrierea mai jos.

De 21 de ani mă ocup de educație, fac traininguri, de 7-6 ani am început să lucrez cu tinerii în Succes Academy inițial și de 3 ani de zile am început să pregătim, și abia anul acesta am lansat AmSchool (American Alternative School). Este un cu totul alt tip de școală, înseamnă gimnaziu, înseamnă liceu, înseamnă diplome acreditate internațional. Este prima școală flipped education din România și poate cu această ocazie dezbatem ce e o școală flipped education. Noi cu drag și spor mergem în fiecare zi la școală, căci avem tineri care ne așteaptă și care își doresc maxim de la noi, vor asta înseamnă că-s motivați.

Am o experiență în spate pe care am obținut-o în zona de training, pe care am adus-o cu mine aici. Am creat în România 11 academii de corporații, companii foarte mari și care vor să obțină într-un timp scurt maxim efect. Modelul văzut la ei mi-a plăcut și m-am gândit cum aș putea face și în România lucru acesta, mai ales că vedeam o ruptură clară în ale educației și în ceea ce se cere pe piața de muncă.

Întrebam ce se cere pe piața de muncă și primeam ca răspuns, că nu avem oameni pregătiți care să știe să rezolve o problemă, să-și asume responsabilitatea, să ia o decizie și astfel am făcut o listă. Am zis să ne uităm în școală și am văzut că aici e o prăpastie, o ruptură astfel am început normal să facem linkul ăsta, astfel tinerii au început să se simtă foarte bine, adică făceam ceva în sfârșit pentru ei, abordam teme care le erau utile, cu care se duceau în viața lor și puteau să obțină succes acolo.

Astfel au început să apară întrebări: De ce nu facem o școală, că noi avem veni la o școală cum e Succes Academy, inițial am rejectat total ideea, nici nu mă gândeam dar au început să vină părinți și dacă am făcut AmSchool pot să zic că curajul mi-a venit clar de la părinții cu care am stat de vorbă.

Aveam un părinte care de acum trei ani îmi zicea “fiica mea e înscrisă la tine”, nu exista nici ca idee, nici ca concept școala dar el îmi zicea că “fiica mea e înscrisă la tine”. Am stat de vorbă cu mai mulți părinți și am zis nu, nu se mai poate vrem ceva dar vrem să arate cam așa.

O școală cum trebuie pornind de la elev

Adolescentul trebuie să fie în mijlocul atenției, nu eu ca profesor să fac o școală și dacă după aia tu te adaptezi la școala mea e perfect dacă nu, nu. Hai să ne adaptăm noi, pentru că noi putem face chestia asta și am început un studiu, e mult spus studiu. Noi l-am făcut în genul discuției grup, fiecare venea și prezenta cum arată școala ideală în viziunea lui, nu e o școala ideală dar e o școală la care să meargă elevii cu drag.

Ei au luat-o foarte în serios, de acolo au venit primele idei și am primit ca răspuns că vor să-și asume responsabilitatea, vor să fie parte activă în procesul de învățare, vor să aibă autonomie, vor să fie în niște spații altfel decât sălile de clasă. Am luat așa, pas cu pas toate ideile de la ei, după care normal am mers către niște furnizori pentru că ideea de a merge cu o curriculă românească a fost exclusă din start.

Nu se poate ca în continuare să facem același lucru, matematica e matematică dar în oricare altă materie lucrurile ar trebui să evolueze, chiar și la istorie învățarea ar trebui să fie altfel. Dintre toți potențialii parteneri cu care am fi putut să mergem la drum, m-am lovit la fiecare de câte un neajuns, într-un final am rămas cu partenerii noștri actuali, e vorba de Universitatea din Missouri departamentul lor de educație, Mizzou Academy. De ce am făcut acest lucru, pentru că:

Își fac contenturile intern cu profesorii lor și continuă să facă upgrade, nu sunt niște manuale create să fie uitate acolo.

Ne-au lăsat să conturăm școala așa cum am vrut noi intern( spațiile, tutorii), ne-au lăsat libertate, ei și-au păstrat partea de evaluare care aparține celor din State, ceea ce mi se pare ok pentru că noi îi pregătim pe tineri, tutorii noștri (profesorii) îi pregătesc pe tineri, examenele le susțin cu profesori americani, profesorii noștri nu sunt văzuți ca bau-bau că ăștia ne evaluează. Evaluarea trebuie să o facă altcineva exact ca în business. 

Despre diplome

Deja am depășit demult pragul ăsta, vorbim de studenți internaționali, totul este global în jurul nostru și noi am ajuns tributari unui sistem, nu, nu îți trebuie diplomă de bac ca să ajungi la facultatea pe care ți-o dorești.

Sistemul e foarte simplu, vorbim despre Mizzou, Mizzou este un colos, au peste 10 mii de studenți în întreaga lume, diplomele sunt clar recunoscute de toate facultățile din lume, fie din State, fie din Europa iar pe lângă diploma pe care o obțin de la Mizzou nu de la AmSchool.

AmSchool este un brand, este școala pe care noi o facem aici iar diplomele sunt date de Mizzou, nu e nici o deosebire dintre studentul român și studentul din campus, de acolo din State iar la final dăm unul din examenele internaționale super recunoscute fie că este SAT sau AS & A Levels, ei vor avea astea două diplomele.

Astfel garantat se pot înscrie la orice facultate din lume și orice facultate din România. La noi e un pic mai complicat, facultățile noastre nu acceptă diplomă de SAT direct, dar se face o echivalare, cu diplomele astea două Mizzou și SAT te duci la o comisie de echivalare a diplomelor, ăștia îți dau o diplomă de bac echivalentă și cu ea te înscrii la orice facultate.

Chiar trebuie să gândim mai global, tinerii noștri sunt internaționali și nu mai văd chestia asta cu țara, e o chestie a noastră cu țărișoara mea, diploma mea. Nu văd de ce ne-am împotrivi noi, uite Clujul, Babeș-Bolyai acceptă SAT direct, având autonomie universitară, e o chestie pur birocratică să obții acest lucru, nu e deloc greu.

O zi de școală la AmSchool

N-am cum să obțin responsabilitate de la un copil atâta timp cât eu îi spun ce să facă, asta e valabil peste tot. Dacă eu vreau să obțin responsabilitate din partea unui om, eu trebuie să fac empowerment pe el, asta înseamnă ca atunci când vreau să responsabilizez pe cineva nu îi spun ce și cum să facă. Tinerii au puterea să decidă, normal că setezi anumite limite, pe baza acestor deadline-uri ei își organizează ziua cum vor.

O zi începe la ora 9:00, ei singuri parcurg un content, o lecție mai pe românește, aceasta e creată special pentru ei, ca ei în calitate de elevi să o înțeleagă, nu e o chestie supra academică, după astea încep să se deschidă centrele, asta înseamnă profesorii, ei în calitate de studenți știu ce au de făcut pentru că învățarea este în responsabilitatea lui și nu a profesorului care încearcă cu forța să-i bage ceva în cap. De la oră la oră, pot alege să facă mate pentru că au rămas în urmă, și vor putea alege să nu fac geografie, de ce, pentru că are nevoie să facă altceva.

Cu ajutorul sistemului ăsta flipped education, am mutat responsabilitatea de la profesor, nu el conduce dar elevul. Ca și tutore, profesorul e obligat să-l ajute astfel profesorul devine coach, consilier sau ce vrei tu, un instrument pe care studentul îl ia și îl utilizează astfel încât să-i fie lui bine și el să aibă succes. Acest lucru le place foarte mult tinerilor, se organizează singuri. Mă uitam la ei cum lucrau în echipă fără nici un impact din partea noastră. Eu le-am prezentat metodele, restul au făcut ei. Copiii noștri chiar vor să învețe.

Examenele

Procesul de învățare este al lor. Nu spun că sistemul e infailibil, avem un caz care trebuie urmărit în de aproape, dar vorbim de un caz restul tinerilor sunt înainte. Pot să facă doi ani în unul, pot să meargă la facultate la 16 ani dacă asimilează informația mai rapid. Pot să facă niște cursuri utile pe care să le aleagă ei în funcție de interesele lor.

Am avut un meeting cu ei, business math se numește, îi învață cum să calculeze TVA-ul, cum să gândească niște active și pasive. Nu e nevoie să ai un business ca să înveți despre asta, e incredibil pentru un liceu. Evaluările nu ai cum să o faci bazată pe memorare când ești în online, și profesorii știu chestia asta dar o fac în continuare că e ușor și facil.

Sistemul nostru de evaluare îți dă lecția și te pune să faci un proiect în care îți iei datele și din lecția pe care ai parcurs-o dar e nevoie să mergi și să cauți și în altă parte informațiile. Este extraordinar câte cunoștințe, skill-uri sunt în spate, la final profesorii își dau seama câte lucruri evaluează: Modelul de gândire, capacitatea pe care studentul o are de a susține ceva, e mult peste.

Analfabetismul funcțional este un răspuns direct la un sistem stricat de evaluare, cât timp tu mă evaluezi reproductiv eu o să învăț mecanic. Copiii ăștia sunt capabili să învețe mecanic și a doua zi să nu știe nimic.

Tot sistemul actual, al nostru de educație este unul care a răspuns epocii industriale. E un sistem care a mers atunci, bandă rulantă. Acum suntem în altă direcție și nu mai are legătură cu ce a fost. Are copilul un talent de obicei renunță la sport în preajma examenelor, ceea ce nu e corect, orice universitate caută oameni care pot face și altceva, acest lucru e valabil pentru universitățile din afară. Lucrurile trebuie gândite din toate perspectivele.

Școala ideală e diferită pentru fiecare părinte, facem studii ca să vedem ce am putea îmbunătăți în acest domeniu. La sistemul de stat cea mai mare problemă e finanțarea, banii se primesc din vreo trei surse: local, generalizat și surse proprii. Nu există o grilă bazată pe competența profesorului, orice profesor când intră în sistem faptul că face un lucru mai bine sau mai prost asta nu se vede la nivel de bani, sunt unii care sunt nebunie, i-am căutat să lucrăm cu ei, cu unii am reușit cu alții nu, nu au vrut să plece, ei rămân să lupte cu sistemul și fac orele altfel.

În afară dacă vrei să ajungi la o școală bună, costă. Toți cred că educația e gratis, nu e adevărat, educația costă. Dacă mergi la Harvard, te costă dar acolo ai cei mai buni profesori din lume, ei au bani să plătească profesorii ăia. Acesta e un sistem care se întreține, ar trebui și aici să se întâmple lucrurile poate la fel, dacă profesorul a avut rezultate ar trebui să fie plătit dublu față de cel de alături și nu s-ar mai duce să facă meditații.

În momentul acesta performanța se obține la meditații, atunci e ora studentului pentru învățare, ăsta e un lucru de care am rămas șocat. Întrebându-i de ce mai merg la școală,  mi-au răspuns socializare. Eu asta aș face, aș plăti pe performanță, aș da putere școlii, banii să fie aduși de părinți, taxele ar fi mai mari dar ar face școala respectivă să aibă un nume. Dacă regândești sistemul și lași profesorul să-și facă treaba cum vrea el, se scoate aur în țara asta!

Lasă-l să-și facă treaba, să nu urmeze planuri, planul profesorului nu are nici o valoare în fața copilului când acesta nu a înțeles. Școala trebuie să se întoarcă totuși la alt model, hai să o digitalizăm dar nu vrea nimeni să o facă pentru că au impresia că își pierd rolul nu, nu și-l pierd, profesorul devine un coach, un antrenor. Fiecare trebuie să-și vadă de treaba lui. Dacă o idee nu merge trebuie să schimbăm ceva, să implementăm ceva până va merge.

Care este școala ideala pentru tine?

Chestionarul ”Care este școala ideala pentru tine”, cred că ne este util tuturor. În momentul în care îți trimiți copilul la școală tu ești de acord cu sistemul , cred că noi toți părinții, educatorii, copiii ar trebui să vedem cam unde și cum ar trebui să arate școala asta. Toți vor să transforme ceva, mă uit pe grupuri de părinți și mă sperii, cu toții ne dorim o școală dar nu am scos niciodată idei.

De asta cu tot sufletul am mers în campania asta, indirect nu ascund că am și un motiv al meu. Noi fiind o școală creată pe indicațiile tinerilor vrem să vedem cum stăm, cred că e primul pas de a produce o schimbare, în momentul în care apar cifrele ele pot fi trimise mai departe unor factori decidenți care nu văd cum ar trebui să arate educația. Nu e mare lucru îți ia 10-15 minute să completezi formularul.

Mă doare cum se întâmplă lucrurile, am o persoană din politică care m-a invitat să vin, să schimb și eu ceva, căci vrea să schimbe el ceva de sus în jos dar eu nu cred în asta, eu cred că de jos în sus trebuie să vină schimbarea, de la firul ierbii. În momentul în care tu faci o școală și tu știi cum trebuie arate va veni și schimbarea. Încet, încet am putea transforma de jos, de la cum ne dorim noi până în sus. Până atunci eu sunt într-o luptă a mea cu tinerii, facem lucruri foarte faine, o să facem și mai faine.

Completați chestionarul ”Cum arată școala ideală” și poate, poate de la firul ierbii ceva o să se schimbe, fiecare răspuns la acest chestionar ne ajută.

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)