Chestia cu gradele apriorice de încredere am luat-o de la Sean Carroll care a scris foarte buna carte ”Marele tot”, pe care ți-o recomand cu mare sârg.
Din punctul meu de vedere, este cartea care îți explică cel mai bine universul din noi și cel din jurul nostru și modul în care aceste două se împletesc în viața noastră. Sau ceva :D
Bine, autorul folosește acest concept când vorbește despre fizică, dar în timp ce citeam mi-am dat seama că se poate aplica lejer și la partea cu influencerii.
Să îți explic.
Moneda forte a unui influencer este credibilitatea sa în cadrul comunității sale.
Și nu te gândi că am ajuns la această măreață concluzie căutând pe Google. Nope.
Fac de 15 ani marketing digital (cei mai frumoși dintre ei în cadrul agenției Kooperativa 2.0) într-un fel sau altul și de vreo 11 ani sunt și eu influencer (deși nu îmi place deloc să mi se spună așa, mi se pare o mare forțare a termenului).
Gândește-te la un influencer care te enervează. Rău. Serios, e important să faci asta ca să înțelegi mai bine ce vreau să zic.
Un scurt calcul probabilistic îmi spune că ți-a venit în minte o influenceriță de pe Instagram. Căci în bula mea ele, influencerițele pozare sunt enervantele de serviciu (deși în cazul unora nu e ok această generalizare).
Bun. Faptul că ție ți se pare oribil ce face un anumit influencer (pe care îl consideri suav un cretinel) înseamnă fix trânta pentru el, dacă tu nu faci parte din comunitatea lui.
Revenind la anumite enervante influencerițe de pe Instagram, la care tu te uiți cu o doză acută de oripilare, privirea ta oripilată nu o împiedică nici măcar cu juma de negru sub unghia dată cu ojă roz să facă bani. Ea, influencerița.
Pentru că ea obține beneficii din comunitatea pe care a strâns-o în jurul brandului său personal prin folosirea monedei forte: credibilitatea sa în rândul fanilor.
Această credibilitate vine la pachet cu încrederea pe care fanii i-o acordă aprioric. Din oficiu, cum ar veni.
Și funcționează pe un mecanism pe care l-aș descrie, extrem de simplificat, așa, în posibilele cuvinte ale unui fan: ”influencerul mi-a tot oferit beneficii în decursul timpului – că doar de aia mă tot uit în gura lui, pentru că obțin ceva de la el – așa că io am încredere de pe acum că ce o să îmi zică pe viitor este ok”.
Iată, deci, gradul aprioric de încredere care se activează în mintea unui fan, membru al unei comunități din jurul unui influencer.
Altfel spus – și mai direct, de la peluza vieții unde îmi cam place să stau cocoțat pentru că se văd lucrurile mai bine – faza cu gradul aprioric de încredere ar fi așa: fanul unui influencer este deja fezandat pentru mesajul despre un brand din partea influencerului cu pricina.
Gândește-te juma de minut cum funcționezi și tu. Când ai niște surse (să le zic așa) de informații în care ai încredere. Și față de care gradul aprioric de încredere este mult mai mare decât în cazul altor surse.
Și ca să înțelegi și mai bine, gândește-te ce grad aprioric de încredere ai în ce zice și face și postează influencerița enervantă la care te-am rugat să te gândești la începutul articolului (sau la un influencer enervant, treaba ta).
Și compara încrederea apriorică pe care o ai în sursa ta preferată cu cea pe care o ai față de influenceriță. Diferența este, desigur, astronomică.
Și acum încearcă să te pui în locul unui fan acerb al respectivei influencerițe (oricât de ucigător ți-ar părea să faci asta). Suprapune, dacă îți este mai ușor, sursa aia a ta de încredere cu influencerița.
Ai reușit? Bun. Iată de ce influencerii sunt așa de influenți.
Mă rog, și de asta. Căci chestiunea este mai complexă. Și o să discutăm mai pe larg în episoadele viitoare.
Motiv pentru care îți recomand să te abonezi la newsletterul meu. Alături de peste 3.300 de oameni. O să primești un mail la două zile. Cel mult. Atât.