Rescrierea unei povești pe care o știm este, de multe ori, semnătura unui povestitor extraordinar!

Din ciclul ”laudă-te, că alții nu o să facă asta pentru tine!” (blink blink :D), așa și io cu acest articol. Care este, după cum lesne se poate vedea, un interviu cu… mine.

Povestea este scurtă. M-am întâlnit la un moment dat la o bere cu Narcis, am râs și am bârfit la modul atât de corespunzător încât omul a zis că merită să îmi ia un interviu pentru revista lanțului de restaurante La Mama.

Drept pentru care m-a luat la întrebări. Foarte bune. Dar lasă că și răspunsurile… :D


Cristian China – Birta: „Eu pariez pe mămăligă!”

Mulți îl știu drept Chinezu, brand sub care a defilat la începuturile sale în social media. Între timp, Cristian China – Birta a scris, în 11 ani de blogging, peste 13.000 de articole, iar de patru ani (consecutiv), este pe locul 1 în topul bloggerilor în relația cu agențiile (realizat de „Biz”).

Antreprenor, consultant, blogger, coaching de social media și speaker la evenimente, Cristian China – Birta este asociat în agenția digitală Kooperativa 2.0.

– Apologeții internetului consideră că mediul on line și audio-vizualul au dat lovitura fatală presei noastre scrise, muribunde. Crezi că se poate face o analogie cu proliferarea comenzilor prin aplicații de delivery, în detrimentul consumului la masă, în restaurant?

– Activez de 15 ani, într-un fel sau altul, în mediul digital. Încă de atunci, tot aud refrenul ăsta cu presa scrisă care moare.

Cam greu moare, se pare. Spre deloc. Se transformă, se mai ia la pilă, se schimbă comportamentul de consum al cititorilor, dar nu moare.

Uite, când a apărut Facebook, specialiștii (cei care se consideră ei singuri astfel) au zis „lumea nu are timp să consume așa ceva”. Și lumea a avut timp.

Când a apărut Instagram, au zis la fel. Și lumea i-a contrazis devastator. La fel cu introducerea newsfeed la Linkedin, cu Snapchat, mai nou cu Tik-Tok.

Oamenii pot consuma muuuuuult mai multă informație decât îi credităm noi.

Așa și cu mâncarea. Sigur că ne este mai ușor să comandăm de pe net. Numai că atunci doar mâncăm, răspundem undei nevoi fiziologice și atât.

Cu unele excepții, desigur. Pe când ieșitul la restaurant presupune mult mai mult, mâncatul fiind doar unul dintre aspecte. Unul important, desigur, dar doar unul.

– Să fie, oare, social media un mijloc optim pentru promovarea localurilor, în condițiile în care nu se pot etala, totuși, câteva calități definitorii ale preparatelor (gustul, aromele etc.)?

– În cursurile și workshopurile de social media pe care le susțin împreună cu colegii mei de la agenția digitală Kooperativa 2.0, insist masiv pe un lucru fundamental: social media nu vinde, tu vinzi.

Unii cred că este o chestiune de nuanță, dar, chiar dacă este așa, este o nuanță fundamentală!

Social media îl atrage pe potențialul consumator în localul tău. Vânzarea propriu-zisă tu o faci, în local. Cel ce taie chitanța face vânzarea, nu cel ce arată direcția spre restaurant.

Social media vine, însă, la pachet și cu o trăsătură esențială: oricine poate zice orice despre oricine și despre orice.

Ceea ce, în cazul restaurantelor, înseamnă că pot apărea anumite probleme, care țin nu atât de calitatea bucatelor, cât de – hai să îi zicem așa – puținătatea caracterului unora dintre consumatori.

– Și atunci, cel mai bun agent de vânzări rămâne – în orice domeniu – povestea?

– Da. Și nu. Grosso modo, există două tipuri de a crea conținut atrăgător.

Povestea, care presupune apelul la emoțional, la anumite declanșatoare din mintea consumatorului de informație 2.0. Merge foarte bine (este indispensabilă, chiar) în cazul în care dorim să conferim brandului anumite valori, anumite sentimente, chiar.

Dar mai este și informația seacă. Care, atunci când este importantă, chiar nu trebuie îmbrăcată în nicio poveste. Spre exemplu: dacă un restaurant primește o stea Michelin, această informație este în sine o poveste. De ce să nu o dai direct și să pierzi resurse și timp ca să construiești o poveste în jurul ei?

Nu de alta, dar scrierea poveștilor costă. Cu cât este mai bună povestea, cu atât costă mai mult.

– Povestea asta cu „mâna care nu spune o poveste” crezi că este și despre meniul din restaurant? Scurta descriere care însoțește denumirea unui fel de mâncare potențează – dacă este bine scrisă – succesul preparatului respectiv?

– Cred că se aplică ce am zis mai sus despre diferența dintre informația brută și poveste.

Dacă, să zicem, anunți că ai în meniu cârnați de Pleșcoi, această informație este o poveste în sine. Orice ai spune în plus nu mai contează.

În schimb, dacă ai în meniu (inventez un termen, să fie mai clar ce zic) Floșnează de Gurbicon cu sos de Hureatină, fără o poveste nu prea ai cum să vinzi produsul respectiv.

Doar că, aici, povestea trebuie să înceapă de la ingredientele din care este făcut preparatul respectiv, dar puse într-un context de, să zicem, „mâncarea preferată de conții francezi după o vânătoare de vulpi”.

– Chiar așa: care sunt preparatele pe care le comanzi, cu predilecție, când iei masa în oraș?

– Îmi place să experimentez. Așa că sunt în categoria celor care au nevoie de povești în meniu.

De cele mai multe ori (nu zic „de fiecare dată”, că aș putea părea cam șablonard…), dacă văd o poveste ca aia cu conții francezi de mai sus, aia e, pun botul (pardon my French) și aia comand. Pentru că implică și multă curiozitate. Sunt un foarte mare curios în domeniul culinar.

– Dacă ar trebui să-i construiești unui client un brand pentru bucătăria citadină românească, de la ce ai porni?

– De la piață, întotdeauna de la piață! Sunt absolut sigur că un adevărat Chef visează să creeze ceva aripă de coropișniță flambată în sos de petunii acrtice. Și, cel mai probabil, ar ieși o mâncare senzațională.

Numai că, dacă mâncarea asta senzațională o să fie comandată de vreo cinci persoane, rămâne la stadiul de moft.

Dar, dacă mâncarea asta a fost făcută în urma unei combinații de studiu de piață (merge și un focus grup), mici teste (includerea preparatului în meniu cu titlul de încercare), discuții cu specialiști și (foarte important!) intuiție proprie, s-ar putea să iasă.

Un brand este prin definiție ceva ce este vândut unor clienți. Sau, întors un pic, un brand este ceva ce clienții cumpără.

Fără „cumpără” și fără „clienți” se cheamă că nu este brand. Poate doar în dorințele unora…

– Ce fel de mâncare consideri că nu ar trebui să lipsească din meniul unui restaurant cu specific românesc?

– Mămăliga. În toate formele sale. Sunt fan al mămăligii; poți să o folosești într-o grămadă de variante, poți să o reinterprezi, poți să faci ce vrei cu ea. Eu pariez pe mămăligă!

– Experții în gastronomie propun două căi – care se bifurcă – pentru evoluția bucătăriei autohtone: reinterpretăm vechi bucate tradiționale, românești, sau adaptăm gusturilor noastre preparate de succes internațional din meniurile de pretutindeni. Pe care ar alege-o un consultant din zona antreprenorială?

– Că tot m-ai întrebat ce comand când ies în oraș, uite că vin și nuanțez răspunsul: dacă văd că zice ceva de „reinterpretarea bucătăriei tradiționale”, aia e, mă bag instant.

Pentru că, apropo de povești, pentru mine faza cu reinterpretatul înseamnă rescrierea unei povești pe care o știu. Iar asta, de multe ori, este semnătura unui povestitor extraordinar!

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.