Citește acest decalog al campaniilor cu bloggeri. O resursă de aur despre influencer marketing!

Ce vreau să vă spun după ce am băgat, ca blogger, în Facebook cam 10.000 de Euro în 4 ani

La un eveniment organizat de inepuizabilii colegi de la Biz, am fost întrebat cât câștig ca blogger (pardon, ca influencer, că tot uit că s-a schimbat nomenclatorul, dreaqu de bătrân senil care sunt!).

Aș fi vrut ca atunci să mă fi gândit (n-ai cu cine, vă zic io, dreaqu de bătrân 2.0 senil care sunt!) să am cifrele astea pe care vi le zic acum și pe care am căzut ca din întâmplare (desigur, tot ce fac eu este pură întâmplare, firește).

Adică 10.000 de Euro investiți în Facebook. Ca blogger, make no mistake, nu are legătură cu ce fac eu la Kooperativa 2.0.

Și aș fi vrut să am aceste cifre pentru că, din punctul meu de vedere (bătrân 2.0 senil, cum ziceam), a înțelege cu adevărat ce înseamnă un mindset de business când ești blogger (pardon, influencer!) presupune a înțelege ecuația cât investești versus cât câștigi.

Hai să facem un calcul ipotetic. Căci nu îmi place să stau în teorie. Eu sunt mai de la peluză, gen, mai practic.

Să zicem că ai o combinație (ah, acest cuvânt mizerabil…), în care, dacă investești 10 lei și câștigi 50 de lei, înseamnă că ai câștigat de 5 ori mai mult. Într-o matematică simplistă, desigur. Și care nu ține cont de nici o culoare de chestiunile pe care vi le zic mai jos. Și la care să vă uitați plecând de la ideea (furculition, desigur) că din start ”câștigul” tău (o să înțelegeți mai încolo de ce pun ghilimelele) este ăla fără cei 10 lei investiți inițial. Adică pornim de de la 50-10= 40 de lei.

Contextul fiscal (taxe, impozite, măsline, alte frecții). Să zicem, grosier, că vorbim despre 5 lei în minus. Adică 40-5=35 lei.

La banii ăștia care ar trebui să adaugi (în minus, desigur) costul muncii tale. Adică, dacă ai muncit 2 ore la activitatea care ți-a adus ăia 50 de lei, trebuie să calculezi și cât te-a costat să muncești atât. Ceea ce presupune că ar trebui să ai un tarif orar. Hai să zicem în cazul de față că e 5 lei per oră. Adică 35-(2×5)=25 lei.

Ai câștigat 25 de lei! Asta în cel mai fericit caz (căci tot ce am zis mai sus puteți încadra lejer la rubrica ”fericit”, trust me…). Și vine întrebarea întrebărilor întrebătoare: cât poți să trăiești cu ăștia 25 de lei?

Și întrebare ajutătoare: dacă ai fi investit 1.000 de Euro și ai fi aplicat același calcul, ai fi câștigat, in the end, 2500 de Euro?

Dap, aici dă cu virgulă multor influenceri. Care confundă incredibilul de necesar mindset de business cu printscreenul cu reachul. Care cred că jdemiile de Likes pot ține locul unei strategii de business. Care se oftică masiv pentru că ceilalți le cer un comportament de business (seriozitatea intră aici în cazul în care credeți că intră la ”bunele maniere” sau ceva) în loc să le aprecieze valoare lor de generatori de ingăigimânt.

Auto-promo deșănțat: nu v-ar strica de nici o culoare să citiți acest Decalog al campaniilor cu bloggeri. Cu influenceri, pardon.

Desigur, există și influenceri (na, ca acum am nimerit din prima titulatura!) care nu investesc nimic și câștigă bani căcălău.

Cum? Ce ziceți? Nu există așa ceva??? Nu mă șocați în asemenea hal, doamnelor, domnișoarelor și măi domnilor, nu cred că există oameni în lumea asta care câștigă o căruță de bani și nu bagă nici un leu în afacerea asta!

Ați putea întreba, pe bună dreptate #cumva, ”bine, măh, dar ce te roade pe tine grija că ei nu fac atât de mulți bani pe cât ar trebui?”. Ei bine, stimabilor, vă zic pe foarte scurt de ce mă doare (dacă unora vi se pare că e pe lung, imaginați-vă că aș putea scrie câte un scurt tratat despre fiecare din cele trei puncte de mai jos). Așa, în trei puncte principale mă doare.

Punctul 1. O astfel de atitudine din partea unui influencer transmite mesajul că nu are mindset de business. Mesaj care – iată o explicație frumoasă, cât de cât despre ”de ce nu mă ia lumea în campaniiiiiiiiiiiii” – este tradus de companii și de agenții (căci de aici vine banul, să fim clar înțeleși) cam așa: ”hai să nu ne batem capul cu influencerul ăsta că numai probleme o să avem cu el”.

Deși are cifre impresionante (ziceam că). Deși a făcut succesuri de reach teribile. Dar nu are API-ul (pardon my French) ăla de business în care companiile și agențiile să se ”înțepe” ca să își atingă obiectivele.

Și, totuși, revenind la posibila voastră întrebare, de ce mă roade pe mine grija? Pentru că activez în această piață. Și pentru că fiecare influencer care nu livrează sau care nu reușește să convingă companiile și agențiile să îl considere resursă utilă pentru ei înseamnă o piață mai mică. Iar eu vreau să trăiesc într-o piață mai mare. Pe principiul mai bine mai puțin din mai mult decât mai mult din mai puțin.

Punctul 2. Aici vorbesc în calitate de partener în agenția digitală Kooperativa 2.0. Unul din serviciile pe care le oferim (și lumea zice că nu suntem chiar praf) este de influencer marketing. Iar aici orice influencer cu care nu reușim să ne conectăm pe sistem de business (din varii motive, e mult de discutat și aici) înseamnă o resursă în minus pe care să o oferim clienților noștri. Iar mai multe resurse în minus înseamnă mai puțini bani pe piață. Adică, recte, o piață mai mică decât ar putea fi.

Punctul 3. Influencerii care se cred gaură din covrig și sâmbure din prună și care nu prind campanii (a se citi: văd că alții fac bani și ei nu) încep să devină frustrați. Și să – vorba Star Wars – alunece pe partea neagră a forței. Și încep un ciclul care se autoalimentează, gen.

Adică ei împroașcă, grămezile de frustrați de pe interneți reacționează, dau jdemii de Likes și alea alea, influencerul crede că face succesuri așa, drept pentru care iar împroașcă, ăștia iar îi dau jdemii de Likes și iaca poznă.

De ce poznă? Pentru că brandurile și agențiile (remember că aici sunt banii, da?) văd ciclul de negativism și de mizerie (dap, așa se vede de la branduri și de la agenții, înțelegeți asta odată, măh!) și se distanțează și mai tare de respectivul influencer. Pe principiul (atât de evident, măi, oameni buni…) că nu vor să își asocieze brandul cu niște mizerii.

Ah, iar dacă unii dintre voi credeți că dacă ziceți ceva nașpa de brandul X o să se bucure concurentul său, brandul Y, aveți dreptate, o să se bucure. Oamenii de la brandul Y, ei o să se bucure că și-o fură concurentul lor. Dar numai un pic. Pentru că după câteva secunde devin profesioniștii de la brandul Y, care intră într-o altă logică, una de business. Care logică le spune exact asta: ”nu putem asocia brandul cu astfel de mizerii”.

Așa, revenind la ce ziceam în titlu. Cam 10.000 de Euro am băgat eu ca blogger în ultimii 4 ani în Facebook. Adică, pe medie, cam 2.500 de Euro pe an. Și acum, luând ca model (dar așa, cam cum faci poză unuia pe care îl vezi în metroul care trece în viteză în timp ce stai tu pe peron) calculul pe care l-am făcut mai sus, calculați cam cât câștig eu din ce fac ca blogger. Pardon, influencer.

Sau ați putea face ceva mult mai util: să înțelegeți că intrarea în acel necesar mindset de business presupune nu a băloși invidios la câți bani face vecinul, ci la a înțelege cât de multă muncă, resurse și alte cele a investit vecinul să facă banii ăia. Ce ce vă doresc în draci, parol!

Cât despre ce mi-a adus mie această investiție (sper că v-ați prins, după tot ce v-am zis mai sus, că este investiție, da?), faptul că încă sunt bine înfipt în această piață, în ciuda valurilor peste valuri de ”ăștia noi o să vă omoare” ar trebui să vă spună ceva. Și și faptul că nu m-am oprit după, să zicem, primul an de investit în Facebook, dacă aș fi văzut că sunt bani aruncați. Sau credeți cumva că nu fac io calcule de astea și că îmi place mie să îi cumpăr o juma de led la casetofonul double-deck a lui Zuckerber?

13 comentarii la “Ce vreau să vă spun după ce am băgat, ca blogger, în Facebook cam 10.000 de Euro în 4 ani

  1. Gina Bradea Răspunde

    Asa este. Un blog bun, castiguri mari (nu jdemiideeuro cum se presupune) inseamna enorm de multa munca, studiu, seriozitate si bani investiti.
    De ce munca?
    Pentru ca stai ore in sir in fata calculatorului, sa scrii articole bune, sa ai continut de calitate. Si munca e si interactionarea cu cititorii, aici se duc ore bune, sa raspunzi fiecaruia in parte.
    De ce studiu?
    Pentru ca zilnic descoperi cat de putine stii si ca e nevoie sa inveti alte si alte notiuni noi. Daca esti influencer, nu poti debita cai verzi pe pereti si sa sustii ca au culoarea vantului turbat. Trebuie sa-ti asumi ceea ce spui si sa dai informatii cat mai bine documentate.
    De ce bani?
    Pentru ca toate costa: si reclama pe febe, si un hosting bun, o tema buna, persoane care sa te ajute profesionist la diverse, ca nu le stii pe toate ca mama Omida. Iar ca blogger culinar, costurile sunt si mai mari. Noi avem nevoie de aparatura foto si video performante, sisteme de lumini si audio (daca facem video), vase, ustensile si diverse electrocasnice pentru gatit, vase de prezentare, tot felul de chestiute care ajuta pozele sa fie frumoase, gen bibelouri, floricele, fete de masa, servete etc…
    Adunate la un loc inseamna mii de euro.
    Da, daca vrei sa faci ceva de calitate, de top, totul costa. Si nu putin.
    Ca sa respecti aceste lucruri, trebuie sa le faci. Daca le faci tu, vezi ca si altii le fac, asa ca nu poti decat sa respecti si munca si investitia altuia in egala masura cum iti respecti munca si investitia ta.
    Cei care vorbesc si crapa de invidie privind capra mai grasa a vecinului, de fapt habar nu au ce inseamna toate aceste lucruri.
    E loc pentru toti sub soare, pentru fiecare in functie de cat merita. Prea putini sunt norocosi fara sa faca nimic pentru asta :)

    • Cristian China-Birta Răspunde

      De acord cu tot ce zici. Dar mai ales aia cu locul sub soare pentru fiecare. Căci, vorba aia, soarele e mare și vede. Chiar printre norii pe care îi adună unii pe cerul 2.0 :D

  2. Daniela Irimia Răspunde

    Bine ca ai spus-o. ..
    Pai nu se spune mai peste tot ca e simplu sa faci bani din online? Acum tu spui ca trebuie sa investesti si bani? Si inca mii de euro? :)
    Am 5 ani de cand scriu….de dragul de a scrie. Pentru ca vreau sa ajut putin la schimbarea metalitatilor de pe meleagurile astea. Si am investit bani nu pentru a castiga altii, ci pentru ca mesajul meu sa ajunga la cat mai multi oameni.
    Si ghici ce? Vin si banii, chiar daca nu ii cauti in mod special. Insa banii aduc alti bani, asta e cert :)

    • Cristian China-Birta Răspunde

      Foarte frumos spus, minunat chiar! Să vrei să faci bine altora și să investești în așa ceva și să ți se întoarcă înapoi, ei bine ăsta este cel mai bun semn că ecosistemul în care activăm nu e chiar așa de nașpa cum zic unii :) Bravo!

  3. Stoian Ciprian Răspunde

    Mai bine de atat nu cred ca se putea scrie un astfel de text. Ai mare dreptate, eu am investit foarte putin in perioada in care ma ocupa de ComunicarePR, insa acum, noul blog va beneficia de investitii mult mai mari si mai bune! :)

  4. TmBlog Răspunde

    Eh, vezi? De-asta tu esti omul care a scris Decalog al campaniilor cu bloggeri, iar eu sunt TmBlog cu un blog obscur din Timisoara.
    Ma inclin in fata omului cu experienta asta!

  5. Mama Aluniţă Răspunde

    Şi pân’ la urmă, cât câştigi ca blogger? ;-)

  6. hole io Răspunde

    Eu sunt persoana care folosește bloggee, mulțumită pentru toată experiența ta valoroasă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.