Despre importanța feedbackului după o campanie cu bloggeri

Recent am împlinit 10 ani de blogging. Cu peste 13.000 de articole scrise. Din acești ani, 5 i-am petrecut și în calitate de consultant social media, know-how pe care acum îl aplic în cadrul Kooperativa 2.0, agenție iscusită de social media. Am participat la sau am organizat peste 500 de campanii. Am ținut peste 100 de workshopuri de social media. Din tot ce am făcut în social media am învățat enorm. Și vreau să vă spun și vouă. De aceea am dat drumul serialului ”Decalogul campaniilor cu bloggeri”, din care acest articol face parte.

social media coachingDupă ce ai bifat pasul în care ai decis că merită să faci o campanie cu bloggeri, după ce te-ai înhămat la munca teribilă numită alegerea corectă a bloggerilor, după ce le-ai dat mailul corespunzător (nu de alta, dar chiar nu ai vrut să ajungi în situația de a nu ți se răspunde la mail) și după ce ai stabilit clar ce le ceri în campanie și după ce ai decis cum îi plătești, după ce am stabilit care-i fază cu libertatea de mișcare necesară bloggerului versus nevoia de control din partea clientului și după ce am stabilit ce trebuie să faci pe partea de monitorizarea a campaniei, trecem la următorul capitol: feedbackul oferit și primit la finalul campaniei.

Cumva, aproape că mă simt stingher să scriu despre astfel de lucruri. Care nu țin de nici o culoare de social media. Adică, mă rog, țin, dar cam cum ține factura pe care o trimite bloggerul unui client sau unei agenții după o campanie, adică face parte din bucătăria campaniei, dar nu este social media în sine.

Așa și cu partea de feedback la final de campanie. Ar trebui să fie de la sine înțeleasă. Ar trebuie ca bloggerul să ofere fără să îi fie solicitată în mod special părerea despre cum i s-a părut campania, pentru a ajuta brandul sau agenția ca pe viitor să facă să fie și mai bine și nu mai rău. La fel cum și brandul sau agenție ar trebui să îi spună bloggerului cum i s-a părut colaborarea cu el, fix pe aceleași principii de învățare ca pe viitor să fie mai bine și nu mai rău.

Însă regula este invers, adică de cele mai multe ori faza asta cu feedbackul reciproc avantajos nu se întâmplă. Din păcate. Pentru că tare mult am avea de învățat unii de la alții.

La ce este bun feedbackul după o campanie cu bloggeri

Cum ziceam, mi se pare furculition să vorbesc despre beneficiile pe care ți le aduce o discuție cu părțile implicate, ca să zic așa, după o campanie. Așa că o să mă rezum la trei chestiuni, mari și late, dar tocmai de aceea exemplificatoare.

Înțelegi dacă brieful a fost corespunzător (again, un brief bun îți rezolvă enorm dintr-o campanie!). Bloggerul înțelege dacă a reușit să ”traducă” pe înțelesul comunității lui ce a vrut clientul de la el și de la campanie, iar clientul înțelege 1. dacă a reușit să facă un brief cât de cât ok (dacă bloggerul a fost total pe lângă brief, uneori chiar nu este vina lui…) 2. dacă bloggerul a reușit să respecte brieful și să livreze beneficiile estimate (și sperate).

Înțelegi gândirea din spatele relației comerciale. Asta este un pic mai complicată. Dar crucială, de multe ori. Așa, pe scurt, înseamnă asta: clientul vede cum reacționează bloggerul când i se oferă feedback (mai ales dacă e pe negativ…) și înțelege foaaaarteeeeee mult despre ce fel de caracter are bloggerul (ca să o zic așa, pe lejereanu…), iar bloggerul înțelege 1. dacă clientul are o cultură organizațională cât de cât nașpa sau cât de cât mișto 2. dacă omul de la client cu care a discutat pe campania cu pricina este cât de cât nașpa sau cât de cât mișto. Uneori discuția asta pe sistem de feedback este decisivă pentru o relație ulterioară. De cele mai multe ori, de fapt…

Înțelegi dacă veți mai lucra împreună. Pentru cei care nu fac la modul constant campanii cu bloggeri, poate asta nu pare mare lucru. Dar dacă faci des spre foarte des știi că ce zic eu aici este aur curat. Adică să ai un istoric de lucru corespunzător cu anumiți bloggeri, pe care i-ai văzut implicați și livrând ce s-a negociat cu ei, ei bine asta este fix ce îți trebuie on the long run. Iar bloggerii înțeleg că ești un client cu care ar mai vrea să lucreze, firește.

De ce nu oferă bloggerul feedback după o campanie

Cum ziceam, bloggerul nu prea oferă feedback după o campanie. Deși, again, eu cred cu tărie că ar trebui. Dar, pentru că suntem în situația de față, am zis că să explic – așa cum cred eu, desigur – de ce nu face bloggerul asta, de ce nu oferă feedback. Nu ca o scuză, firește. Ci ca o explicație. Mă rog, mai multe explicații…

Bloggerului nu i se cere feedback. Dap, este atât de simplu. Nu ceri bloggerului feedback, nu îți dă. Și pentru că nu s-a obișnuit el să îl dea oricum, dar mai ales pentru că cei hârșâiți în lucrul cu brandurile au văzut în timp că – după ce au trimis vreo 785 de mailuri cu feedback – nici măcar nu au primit răspuns. Așa că, firește, why bother?

Bloggerul se simte cu musca pe căciulă. Pe sistem de ”nu prea am performat cum trebuie în campania asta, deci ia să nu zic io nimic, poate nu o să zică nici clientul…”. Need I say more?

Bloggerul consideră că clientul oricum este praf și degeaba îi zice cum i s-a părut campania, că oricum nu înțelege. A durat un pic la mine să mă prind că unii bloggeri gândesc așa, probabil pentru că pur și simplu nu sunt setat să accept o asemenea gândire! Chiar dacă un client este neinspirat (ca să îi zic așa…) în relația cu un blogger, dacă tu ești blogger profesionist trebuie să îți faci PARTEA TA la nivel profi, fără alte considerente sociologico-antropologico-morale (ca să nu zic altfel…). În fine, am menționat asta aici pentru că, din păcate, se întâmplă.

Bloggerul nu are timp. Asta se aplică din ce în ce mai des la bloggerii care sunt extrem de prinși cu tot felul de proiecte. Ați putea gândi că ce mare jmekerie să dai un feedback după o campanie. Bine, ar putea zice bloggerul ceva e genul ”a fost fain, mi-a plăcut campania!”, dar asta este o aburelă. Adică, mă rog, nu e ce trebuie. Așa ceva nu este feedback, este o băgare în seamă. ”Mi-a plăcut campania pentru că…”, ăsta este feedback serios. Pe care, uneori, din păcate, bloggerul pur și simplu nu are timp să îl dea. Mai ales când nu i se cere. #DacăÎnțelegețiCeVreauSăZic.

Bloggerul nu înțelege ce fel de feedback i se cere. Sunt cazuri în care clientul cere feedback, dar îl cere pe baza unui formular sau ceva. Din care bloggerul nu înțelege mare lucru. Caz concret: mi s-a cerut să îmi dau cu părerea după o campanie despre cum cred eu că a ajutat campania la partea de employer branding. Aș fi putut să îmi dau cu părerea așa, în general, dar am preferat să zic direct: ”Nu am de unde să știu cum v-a ajutat pe zona asta ce am prestat eu atâta vreme cât mie mi-ați cerut să trimit oamenii către un landing page, adică un cu totul și cu totul alt obiectiv”. În fine, dacă nu ați înțeles ce am vrut să zic, vă explic pe privat…

De ce nu oferă clientul feedback după o campanie

Clientului nu i se cere feedback. Cumva în oglindă cu ce am zis mai sus la blogger. Trag nădejde că s-a înțeles, mergem mai departe.

Clientul nu vrea să supere bloggerul. La fel, se leagă cu musca de pe căciula bloggerului de mai sus. Bine, cei mai mulți clienți chiar și-au atras niște vorbe spuse de blogger la supărare după ce i-au dat un feedback nu tocmai plăcut, probabil de aia preferă să nu îi mai zică nimic. Doar că e greșit. Foarte greșit. Pentru că o relație mai de lungă durată se construiește inclusiv pe partea de cum treci de un feedback sincer, chiar dacă este negativ. Pentru că ideea este să faceți ceva corect împreună. Ca o echipă care lucrează la un proiect temporar comun.

Clientul nu știe ce feedback să ofere. Adică în afară de ”uaooooo, am avut 67856 de Likes!”, pur și simplu nu are aparatul necesar, dacă vreți, să ofere un feedback profesionist. Se întâmplă. Mult mai des decât ați crede. Din păcate…

Clientul consideră că bloggerul nu o să înțeleagă. Asta se aplică în special în cazul clienților corporații, care pun totul într-un excel și care analizează o campanie pe bloguri cu niște criterii și indicatori din care – aici au dreptate cei mai mulți – bloggerii nu au cum să înțeleagă mare lucru pentru că nu au cum să pună lucrurile în contextul brandului. Bine, ar putea face clientul un efort să ”traducă” excelul ăla, dar aici, în cam 99% din cazuri, intrăm în punctul de mai jos.

Clientul nu are timp. Mai rău decât în cazul bloggerului. Pentru că, de regulă, omul de la client (sau din agenție) care se ocupă de campania cu bloggerul X mai are încă 89890678 de lucruri de făcut. Așa că faza cu oferit de feedback bloggerului este ca 8978906 roată la căruță.

Cristian China-Birta
Cristian China-Birta
Fondator și Asociat
Kooperativa 2.0

Hai să povestim mai multe pe office@kooperativa.ro :)

Dacă v-a plăcut sau dacă v-a fost util ce am scris acilea, dați mai departe :)

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosofutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩaAG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

NOU: Îți recomand masterclassul meu de digital marketing în 22 lecții video.

Citește cartea mea ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?” și, dacă nu îți place, îți dau o bere :D

Abonează-te la newsletterul trimis de maximum două ori pe săptămână celor peste 5.300 de abonați.

Despre autor: Fondator și asociat al agenției de comunicare integrată Kooperativa 2.0. Trainer cu peste 300 de workshopuri pe teme de marketing digital susținute. Speaker și moderator la peste 300 de evenimente de business. Blogger din 2007, cu peste 13.000 de articole scrise.

Contact: cristi@kooperativa.ro

Share on facebook
Distribuie pe Facebook
Share on linkedin
Distribuie pe LinkedIn
Share on whatsapp
Distribuie pe Whatsapp

2 thoughts on “Despre importanța feedbackului după o campanie cu bloggeri”

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.

5300 de abonați la newsletterul meu n-au cum să greșească :)

Abonarea este aproape gata!

Mai trebuie doar să îți confirmi adresa de email.

Pentru a completa procesul de abonare te rog să accesezi link-ul din emailul de confirmare pe care l-ai primit.

A apărut o eroare.

Te rog să reîncerci mai târziu.

Dacă problema presistă, te rog să îmi scrii.