Cel mai probabil că sunt din altă generație, alt leat, cum ar veni. Dar, când eram copil, unul din lucrurile care făceau parte din ADNul nostru ca brand personal (bine, nu știam atunci că așa se numește, desigur) era cartierul din care făceam parte.
Cred că nici ”cartier” nu știam că îi zice, dacă este să o dăm pe aia dreaptă. Mai ales că, de fapt, pentru noi la vârsta aia cartier însemna cam cele 4 străzi în care ne mișcam mai cu talent. Dar ați înțeles ideea, trag nădejde :)
Io tare mă mândeam când mă întâlneam cu băieți din alte găști (hai să le zicem așa, generic) și le ziceam semeț ”eu sunt din Hortensiei” (așa se numea strada pe care am copilărit; și acum sunt tare mândru de ea, de fiecare dată când ajung în orașul meu natal Baia Mare trag o fugă nostalgică pe acolo…).
Noi făceam parte din cartier și cartierul făcea parte din noi. Era atât de simplu să judecăm așa. Era atât de bine să te simți parte din ceva mai mare și să ”defilezi” cu asta. Sigur, și contextul era diferit, eram totuși pe vremea comuniștilor, eram cumva forțați să găsim valori identitare și personale în ceea ce aveam lângă noi. Dar ideea de ”cartierul meu” tot rămâne adânc săpată în mine.
În cei peste 20 de ani de când locuiesc în București, am purtat cu mine ideea asta de ”cartierul meu”. Doar că acum, la maturitate, mă raportam altfel la ea, acționam altfel. În primul rând, în fiecare cartier în care am stat, am încurajat economia cartierului, ca să îi zic așa.
Cumpăram de la magazinele din zonă, mă duceam la frizeria din zonă, îmi beam cafeaua la cafenelele din apropiere și mâncam la restaurantele din jur (chiar dacă nu îmi era musai să ies din casă, ca să zic așa).
Cumva, așa am simțit că trebuie să mă manifest ca cetățean al cartierului. Și o să fac asta mereu și mereu, indiferent unde o să ajung să mai stau. Pentru că așa cred eu că este bine, că este normal:
Atâta vreme cât facem parte dintr-un cartier, și cartierul trebuie să facă parte din noi.
Pe sistemul ăsta al meu de funcționare a venit foarte lejer și s-a așezat inițiativa „A FI vecin bun”, care înseamnă că – vă zic pe foarte scurt, căci se pupă firesc cu ideea de cartier – AFI Europe România pune la bătaie 70.000 de lei pentru proiectele care vizează cartierele 13 Septembrie, Tudor Vladimirescu, Uranus, Rahova, Ferentari și zona adiacentă Parcului Carol.
Am declarat încă de la lansarea inițiativei că vreau să mă implic. Pentru că susțin la modul de-a dreptul organic ideea de ”cartierul meu”- după cum v-ați prins deja, cred. Doar că, vedeți voi, vreau să mă implic în astfel de isprăvi pentru că simt că ar trebui să merg mai încolo de faza cu încurajatul economiei locale (cum vă ziceam că am făcut până acum) și să intru în niște chestiuni mai de implicare cetățenească, dacă îmi dați voie să le spun așa. Și cum altfel să învăț să fac asta mai bine decât stând aproape de astfel de inițiative?
Zilele trecute, spre exemplu, m-am întâlnit cu Miruna Tirca, membru al Grupului de Inițiativă Carol, cu proiectul ”Cartierul Carol” finalist în competiția ”A FI vecin bun”. Ca să aflu mai multe despre ce și-au propus să facă. Și ca să îi aduc contribuția, dacă pot și dacă o să fie considerată necesară, în acest proiect.
Ce își propune proiectul ”Cartierul Carol”
Oficial, sună așa: demararea procesului de construire a identității cartierului Carol și coagulare preliminară a unui grup civic în zona cartierului, prin organizarea unei serii strategice de activități care cuprind ateliere de educație urbană, mici activări urbane, tururi ghidate, focus grupuri cu oameni resursă din cartier și cartografierea resurselor locale prin intermediul unui Ghid de utilizare a cartierului.
Așa, mai tradus, mie îmi place mult ce vor să facă. Practic să construiască un fel de ”buletin de identitate” în mediul digital al Cartierului Carol. Dar nu doar să fie ceva care să existe la nivel online, ceva pus acolo și hasta la vista Carol, ci să fie interactivitate, declinare a onlineului în offline prin diverse tipuri de activități (vă zic doar că eu am zâmbit cu drag la faza cu niște căsuțe pentru păsări :D), cercetări sociologice pentru a înțelege nevoile cartierului și multe alte lucruri.
Nu știu dacă oamenii din Grupul de Inițiativă Carol o să apuce să le facă pe toate. Și, cel puțin într-o primă etapă, nu asta este cel mai important, să facă o cursă pentru ”bifarea” mai multor activități. Ci să intre în acel mindset necesar unui proiect de durată, care înseamnă asumare proiectului un doar la nivel rațional, ci la la nivel de suflet (știut fiind că, în astfel de inițiative, dacă nu le ai pe amândouă…). Miruna mi s-a părut că a intrat foarte bine în acest mindset, drept pentru care presupun că și ceilalți colegi din grup sunt pe același sistem.
Proiectul se adresează zonelor de mai jos. Apropo, dacă vreți să vă aduceți contribuția, să vă dați cu părerea, să veniți cu idei, puteți să îmi dați un mail pe adresa cristi@kooperativa.ro și eu vă fac legătura cu cei responsabili de proiect.
Candiano Popescu – Frigului – Lânăriei – General Haralambie – str. Soldat Ștefan Simion și parcul Carol (zona de nord-vest aferentă parcului);
Strazile 11 iunie-Gramont – Justiei – Principatele Unite -strada Patriarhiei- Cornelia- Gheorghe Preotescu-Olimpului (zona de sud aferentă parcului);
Zona Filaret, cu limită la șoseaua Viilor, str. Constantin Miculescu, Roznov, str. Silexului și Pța Coșbuc (zona de nord-est aferentă parcului).
Ce înseamnă inițiativa ”A FI Vecin Bun”
Fondul „A FI vecin bun” (un proiect AFI Europe România, derulat alături de Fundația Comunitară București), se adresează ONG-urilor și grupurilor de inițiativă și oferă finanțări totale în valoare de 70.000 de lei pentru până la trei proiecte. Obiectivul fondului este de a colecta și de a sprijini implementarea unor idei de proiecte care să contribuie la revitalizarea urbană și la revigorarea spiritului de comunitate în zonele din apropierea celui mai nou parc de afaceri pe care AFI Europe România îl construiește în București, AFI Tech Park.
Cele cinci idei de proiecte selectate pentru etapa a doua a competiției sunt:
- Cartierul Carol, propus de grupul de inițiativă Carol: demararea procesului de construire a identității cartierului Carol și coagulare preliminară a unui grup civic în zona cartierului, prin organizarea unei serii strategice de activități care cuprind ateliere de educație urbană, mici activări urbane, tururi ghidate, focus grupuri cu oameni resursă din cartier și cartografierea resurselor locale prin intermediul unui Ghid de utilizare a cartierului.
- AFInități pentru o comunitate unită, propus de Fundația PARADA: proiectul va urmări revigorarea spiritului în comunitate în zona Parcului Carol și în zonele adiacente acestuia prin reunirea locuitorilor din zonă în jurul unor activități menite să reducă disparitățile sociale, să stimuleze dezvoltarea de relații armonioase între persoane din clase sociale diferite prin crearea de punți de comunicare sub forma artei spectacolului.
- Măsuțele cunoașterii, propus de grupul de inițiativă 4 KIDS: mese educative amplasate în vecinătatea zonelor de joacă, cutii poștale în care se vor colecta idei de la copiii și părinții din zonele vizate, pentru o mai bună dezvoltare a acelor perimetre.
- Schimbarea, propus de grupul de inițiativă „Schimbarea”: îmbunătățirea mediului social și urban în cartierul Ferentari, reamenajarea și înfrumusețarea spațiilor verzi, a locurilor de joacă și a spațiilor de recreere din jurul blocurilor.
- Big Brother/Sister pentru un cartier sănătos, propus de Societatea Română de Educație Nutrițională: sustinerea si promovarea comunitatii tinerilor din scolile de cartier Rahova-Ferentari, clasele 5-8 Școala nr. 280, Școala Tocilescu, promovarea unui program de mentorat Big Brother/Big Sister astfel încât cei mai mici din cartiere să fie încurajați în a avea o mai bună igienă a vieții.
„Ne bucurăm că ONG-urile și grupurile de inițiativă au răspuns demersului nostru și au înscris idei de proiecte care să ajute cartierele lor să arate mai bine și să devină mai prietenoase pentru comunitățile care locuiesc în ele. Am apreciat faptul că vecini de bloc sau de cartier s-au mobilizat și s-au reunit în grupuri de inițiativă care să creeze un impact real în comunitate. Prin «A FI vecin bun» ne dorim să consolidăm o investiție pe termen lung pe care o aducem în comunitatea vecină cu noul nostru proiect,” a spus Tal Roma, Business Development Manager AFI Europe România.
AFI Tech Park este un parc de business de 56.000 mp. pentru birouri Clasa A, situat în imediata apropiere a hotelului JW Marriott și a Parlamentului României, ce va cuprinde două clădiri de birouri P+8 și un turn de 14 etaje, având peste 5.000 mp. de spații verzi. AFI Tech Park este construit astfel încât să obțină cea mai mare recunoaștere pentru clădiri verzi și a primit deja pre-certificarea LEED Platinum pentru utilizarea tehnicilor și tehnologiilor de construcție, proiectare și operare cu impact minim asupra mediului.
„Acum șase ani, am pornit la drum cu viziunea că Bucureștiul poate deveni un loc unde oamenilor le pasă unora de alții și tuturor de oraș. Ne bucurăm că, prin acest fond de finanțare, aducem împreună oameni care fac ceva în cartierul în care locuiesc. Sperăm ca proiectele alese să devină un model de bună practică pentru toți bucureștenii,” Alina Kasprovschi, Director Executiv, Fundația Comunitară București.
Juriul fondului „A FI vecin bun” este format din: Oana Preda, director executiv Centrul de Resurse pentru Participare Publică, CeRe, Ana-Maria Elian (Țoni), urbanist, specializată în planificare și regenerare urbană, MKBT:Make Better, Andrei Mihail, doctor în antropologie, cadru didactic asociat al Facultății de Științe Politice, SNSPA, Cătălin Iorgulescu, Membru al Asociației Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România, Tal Roma, Business Development Manager AFI Europe România.
1 thought on “Atâta vreme cât facem parte dintr-un cartier, și cartierul trebuie să facă parte din noi”
Bună ziua,
sună bine inițiativa !
Sunt din cartier , așa că mă interesează ! :)
Multumesc,
Daiana Budrugeac