Later edit: Semanticus ne spune că CE mai face și lucruri bune. Asta este, după capul meu, implicit înțeles. Doar că nu despre asta este vorba. Căci atunci când faci 3 lucruri bune și 3 lucruri deloc bune înseamnă mai mult că nu ești pregătit decât că ești pregătit. Ca să nu mai vorbim de faptul că putem alege 3 din cele jdemii structuri din cadrul institutiilor europene și să zicem că alea se mișcă mai cu talent și să tragem concluzia că toată birocrația europeană se pricepe, în vrele restul de jdemii nu are nici o treabă. Deci, revenind, aici discutăm despre o campanie eșuată din toate punctele de vedere. Din care înțelegem fiecare ce vrem, firește.
Țineți minte în ”Star Wars” când senatorul Palpatine, cel care avea să devină șeful suprem al Imperiului, îi spune reginei Padme Amidala că Senatul a devenit o structură nefuncțională, care trăiește în trecut, plină de birocrați și care mai mult strică decât face bine? Mi-a venit în minte acest episod când am citit excelenta postare a lui Sorin Tudor despre recenta gafă în social media săvârșită de cei de la Comisia Europeană. Căci, în mintea mea, substratul este asemănător. Să mă explic.
Nimeni nu se îndoiește că Geoghegan-Quinn, comisarul european pentru Cercetare, Inovație și Știință, a fost mânat de cele mai bune intenții când a lansat campania în care niște doamne sau domnișoare încercau să ne demonstreze că știința e funny și că tinerii ar trebui să se îndrepte spre știință, ceva de genul ăsta a fost scopul. Evident că toți cei care au lucrat la această campanie aveau în cap să facă o treabă bună, căci targetul era unul nobil. Eu personal chiar cred că ar trebui făcute mai multe campanii de astea. Dar nu așa.
Căci și Senatul din ”Star Wars” era mânat de cele mai bune intenții atunci când încerca să rezolve nenumăratele probleme din Republica Galactică. Numai că tot ce au făcut senatorii a fost să îl aducă pe Palpatine în fruntea lor, iar restul, până la dictatură și Imperiu, a fost chestiune de detaliu. De unde deducem, cu permisiunea dumneavoastră, că voința (buna intenție) fără putirință (aplicarea intenției) nu înseamnă nimic. Ba, mai mult, în unele cazuri strică.
Voi forța o comparație, ca să înțelegem mai bine ce a greșit Comisia Europeană când a lansat o campanie în social media care nu avea nici o legătură cu social media. Voi forța comparația, da? Ca să ajute demersului comunicațional, ca să zic așa. Să ne imaginăm că suntem într-o biserică. La o înmormântare. Și că, la un moment dat, în timp ce preotul amintește cât de tristă va fi lumea fără răposatul, apare o activistă pentru drepturile femeilor, sumar îmbrăcată, pentru a protesta împotriva interzicerii avortului. Contextul e greșit, mesajul e greșit, publicul e greșit, totul e greșit.
Am văzut de multe ori campanii în social media eșuate pentru că nu erau făcute pentru social media. Erau campanii foarte bune de PR clasic, de BTL, de marketing direct, de ce mai vreți voi, dar nu de social media. Bine, măh, ați putea spune, dar ce dreaqu este așa special cu social media astea, de nimic nu se potrivește din alte părți? Răspunsul este foarte simplu și nu ține de nici o aroganță, cum ați putea crede: așa cum nu te duci la TV să bagi reclama pe care o folosești pentru ziar, așa nu mergi în social media cu o campanie care nu se potrivește cu social media.
Comisia Europeană cred că abia începe să vorbească limba social media. Căci una este prezența în rețelele sociale la modul ”suntem și noi aici”, relativ ușor de gestionat, și alta este actvitatea în social media la modul ”facem și noi ceva aici”.
Și mai cred că și noi avem o oareșce responsabilitate să încercăm să mai ”astupăm” gaura 2.0 care există între noi și instituțiile europene. Spre exemplu, ca să nu ziceți că vorbesc ca popa și vă cer să faceți lucruri pe care eu nu le fac, am lansat o campanie în acest sens. La care, în lumina celor spuse mai sus (vorba vine), vă invit să participați.
15 thoughts on “Gafa Comisiei Europene în social media și Star Wars”
Pingback: O precizare privind campaniile Comisiei Europeane « Semanticus Blog
Mai fac si lucruri bune.
Din ratiuni care cred ca iti sunt evidente, acest comentariu nu te onoreaza catusi de putin. Caci faptul ca CE face si lucruri bune este o tautologie. Dar nu despre asta este vorba aici.
Si afirmatia aceasta intra tot la tautologii ”Comisia Europeană cred că abia începe să vorbească limba social media.”
O fi, sefu, dar macar e pe subiect, daca imi permiti sa zic asta. Ca asa putem vorbi si despre faptul ca iarna nu e ca vara, dar care ar fi relevanta pentru subiectul in dezbatere?
Eu nu ma consider un specialist in social media al institutiilor europene asa ca am considerat ca este mai onest si pragmatic sa spunem ce face bine, ce face rau, decat sa spunem vag ”cred ca abia incepe sa vorbeasca…” chestia cu incepi sa stapanesti un domeniu tine toata viata, si cand ajungi la „colt” tragi concluzia ca ”mai am multa pana incep sa…” (ca sa folosesc un argument pe ”stilul tau”). De acord cu toate observatiile pe campanie, in rest. Iar audit social media pe toata Comisia, cu 2 coloane,3 reusite, 3 nereusite, iar nu stiu daca ne ajuta prea mult.
Eu spun ca ajuta inclusiv discutia asta. Pentru ca nici ce zic eu nu e decivis, nici ce zici tu nu e decisiv. Dar e bine ca se discuta. Stii foarte bine ca una din problemele cu problematica europeana este ca nu intereseaza pe nimeni. Mie, cel putin, mi-e foarte greu sa conving pe cineva ca ce se intampla pe la Bruxelles si Strasbourg este extrem de important. Pentru ca trebuie sa fac o munca de ”traducere” colosala. De aceea zic: inclusiv o chestie de asta ne ajuta (daca stim sa profitam) sa facem o dezbatere. Bine, daca tot noi doi discutam despre asta, nu am facut mare lucru, e drept :)) Dar lasa ca citesc si altii si poate, poate… :D
Mi se pare normal, la ce densitate mare de diplome in studii europene, relatii internationale, drept european etc avem de ce sa mai si discutam ?!
Vis-a-vis de cearta asta mi se pare că e cam la fel de potrivită pe subiect ca și activista din comparație (din text)
De ce spui asta ?
Păi ce zicea Cristi mi se pare un subiect, ce face în general și care este scopul C.E. e alt subiect:)
a, ok, am crezut ca ai o parare clara :)si ca imi dai dreptate
Păi ai dreptate, dar e altul cadrul. btw e fain articolul tău;)
Se intampla si la case mai mari sa stiti….
Bine, imi place punctul tau de vedere, dar cum ai conduce tu o astfel de campanie. Bun, solutia este ca voi doi sa discutati, dar construiti ceva, faceti voi o campanie paralela.