Notă: Acesta este un post plătit dintr-o campanie pentru Air France. Care pune accent pe oferta lor de 159 euro prin Europa. Menționez acest lucru fix la început pentru că nu vreau să avem discuții mai încolo cum că iar mi-am vândut sufletul și chestii de astea. Mai zic doar că am ales să fac parte din această campanie pentru că subiectul este unul pe care chiar am vrut să îl abordez, dar m-am luat cu altele. Așa că acum e momentul. Deci? Rămâneți cu mine să citiți mai departe? Merci, sunteți simpatici :)
În ultimii ani și eu, ca și mulți dintre voi, am călătorit mult cu avionul. Și m-am plimbat cu tot felul de companii. Unele mi-au confirmat părerea bună pe care o aveam despre ele, altele mi-au confirmat părerea proastă, dar au fost și surprize pe invers, ca să zic așa. Lungile și multele mele călătorii m-au ajutat să înțeleg și diferența dintre low cost și călătoria normală (apropo, cum i se zice călătoriei care e opusul low costului? :D).
Singurul lucru pentru care noi alegem biletele low cost este banul. Punct. Pentru că orice alt criteriu cade decisiv. Companiile low cost au prețuri mai mici decât companiile normale. Dar și condiții care te fac să ajungi, uneori, cu nervii praștie la destinație. Despre care condiții îmi permit să vă spun mai jos.
După mintea mea există 3 lucruri nașpa la companiile low cost, care le diferențează în jos față de companiile clasice. Sigur că există excepții, în sensul că și unele companii mari sucks pe bani mai mulți, dar alea sunt doar excepții. Nu am trecut mai jos nici faza cu mâncarea și băutura incluse la cursele clasice față de cele low cost nu pentru că nu îmi place să ronțăi ceva pe avion (că îmi place, recunosc :D), ci pentru că la un drum scurt, prin Europa, nu e chiar capăt de continent dacă nu ai ceva de mâncare. Mai fac o mențiune aici la Air France (e campania lor, da? :D), care se prezintă bine la capitolul catering pe avion. Și nu am inclus nici faptul că cei de la low cost îți iau banii pentru bagaje suplimentare și pentru alte servicii (ceea ce mă enervează, recunosc), pentru că aici e simplu, dacă vrei plătești, dacă nu, nu. Dar tot rămân cele de mai jos.
Întârzierile. Îmi face impresia că aceste curse low cost sunt ca și câinii vagabonzi. Care încearcă să se strecoare și ei printre celelalte viețuitoare ale junglei aeriene (no dă-i pace, ce comparație am băgat :D) când pot și cum pot. Regula la companiile low cost este că întârzie. Ceea ce e enervant nu pentru întârzierea în sine, că se întâmplă și altor companii, dar din lumina, ca să zic așa, punctelor de mai jos.
Locația. Stația de autobuz aerian Băneasa este ilustrativă pentru ce vorbesc io aici. Io mizerie mai mare ca aici nu am văzut nicăieri. Ar fi un excelent aeroport pentru avioane de alea de stropesc viile și livezile. Dar pentru oameni e o mega-mizerie. Și cam așa e peste tot în aeroporturile unde companiile low cost aterizează. Sigur că nimic nu se compară cu Băneasa noastră, că doar nu om fi noi dobitoci să cedăm ultimul loc din Europa în această privință.
Călătorii. Nu sunt nu știu ce papițoi cu aere de trendy flendy. Dar nici să stea la 5 locuri de mine un conațional pentru care săpunul e ceva ce vede doar în reclamă la TV și care pute de îți întoarce stomacul pe dos. Și nici să te calce pe picioare nește doamne cu plasele de rafie numai ca să prindă primele loc în autobuzul, din care, făăăă, proastelor, ieșiți ultimele la scara avionului dacă intrați primele in autobuz! V-aș mai putea da nu știu câte exemple, dar mă opresc aici, conștient fiind că ați înțeles ideea.
Atunci de ce alegem, totuși, low costul? V-am spus deja, banul. Pentru că, deși unii dintre noi nu au nici o problemă să dea 100 de euro pe un tricou bengos, preferă să își ducă tricoul de 100 de euro într-un low cost pe care a dat puțin peste jumătate din costul tricoului. Iar apoi, în avion, să mai cheltuie câțiva euro, așa de plezir, pe nișe unele de la bordul avionului.
Îmi aduc aminte că acum vreo 2 luni, la Munchen, un polonez mă întreba mirat de ce pe cursele de România ale unui operator low cost (nu dau nume, că doar e campanie Air France aici, da? :D) se cheltuie de două ori mai mulți bani decât pe cursele de Polonia, românii fiind lideri europeni în acest clasament. Eu nu am putut să îi dau o explicație. Mă rog, puteam să îi spun că noi, românii, suntem mai gherțoi așa de felul nostru. Dar nu am vrut să îi dau idei. Lasă-l mai bine să rămână cu nelămurirea decât să știe adevărul…
Concluzia mea și sfatul meu pentru voi (atâta cât contează): dacă circuli o dată pe an cu avionul, du-te cu low costul, că tot acolo ești. Dar dacă circuli mai mult, du-te cu companiile normale. Pentru că nervii tăi nu o să fie așa de întinși și, la urma urmei, dacă nu te respecți tu, nu te respectă nimeni.
30 thoughts on “Cursele aeriene normale versus low cost (=nervii făcuți praf)”
Am eu o vorba: companiile low-cost sunt pentru budget traveler; eu care circul in mod normal cu trenul si stau in hostel (camera privata, de obicei, dar tot ieftin), SIGUR nu voi da banii unei companii de linie. Da, low-cost zboara pe aeroporturile secundare pentru ca sunt TAXELE MAI MICI (si de acolo, tzup intr-un metro, autobus, etc si ai ajuns la hostel). Nu consider ca mancarea este decisiva; cu bagajele…well, pentru un weekend ti-e suficient carry-on-ul de 10-12 kg (din care vreo 5 are laptopul cu accesorii lol) … Aiurea e faptul ca NU poti face asigurare pentru un zbor low-cost (da, exista asigurari incluse dar nu primesti NIMIC daca se suspenda zborul si etc… esti pe picioarele tale).
Overall, companiile de linie au o clientela, cele low-cost ALTA.
Si low-cost in Europa civilizata e nitel difert de low-cost in Romanica. Ryanair, Air Lingus, easyJet, WizzAir si bmibaby concureaza cot la cot cu British Airways, Air France si alte companii de linie. :)
Cine-mi stie blogul de foto&travel stie ca am fost intr-o gramada de locuri si implicit am zburat cu avionul de o gramada de ori. Am facut-o si cu low-cost-ul si folosind cursele marilor companii asa incat pot spune ca am o perere avizata. Care suna cam asa: daca stai prost cu nervii, te duci si te cauti. Ceea ce costa. Cum bani oricum dai, atat pe medic cat si pe medicamente, mai bine ii dai pe cursele de linie ale companiilor cu multe stele. N-ai stres, ai program fix, ai mancarica si bauturica asigurata, ultima la discretie.. Daca n-ai o problema sa constati cu 9 ore inainte de zbor ca ti s-a amanat de la prima ora spre dupa-amiaza (cum mi s-a intamplat acum 3 saptamani catre Italia), ca n-ai mancare gratis in avion (nici biletul nu costa la fel iar preturile sandvisurilor sunt la fel in aeroport si in avion), atunci te duci cu low-cost-ul. Cu exceptia acestei regretabile intarzieri pe care am constatat-o (bine ca am intrat sa-mi fac check-in-ul) pe site, eu n-am intalnit situatii anapoda la low-cost dar am auzit de multe la TV asa incat inclin sa le cred. Tot de mai sus pentru zborurile de concediu. Apai daca te duci la interviu la Paris sau la Londra ar fi bine sa iei zboruri ale companiilor mari caci functioneaza ca la asigurare: dai mai mult dar te bazezi pe programul de zbor si pe cel mai bun aeroport. Daca pleci cu copiii la fel, n-ai vrea sa ii pierzi prin aeroport de la plictiseala. In ceea ce priveste jegul, Baneasa rulz dar n-or opri ei activitatea sa dea cu var si sa inlocuiasca caloriferele.. Asa ca eu o sa merg in continuare cu ambele, dupa caz.
High-cost?!… :))))))
Cel mai important aspect la o cursa aeriana e siguranta. Cat timp cele doua tipuri de transport (high si low) te duc in siguranta la destinatie, totul e ok. Si spre supriza mea, am avut motive de nervi si de la companii high gen Tarom si SN Brussels. Nu am mers cu Air France, dar la ce preturi au nu cred ca voi merge prea curand. Desigur ca o companie high ma va multumi mai mult, dar uneori o calatorie cu ei inseamna vreo 3,4 cu low cost. Si cat timp am mers cu Blue-Air, Vueling si Ryan-Air am fost foarte multumit mai ales ca am ajuns la timp de cele mai multe ori. Si personalul de la bord s-a comportat uneori mai ok la low cost decat la high cost. Oricum, trebuie retinut ca singura cursa low-cost pe care nu as mai face-o e Italia-Romania. Deja nu mai semana a avion. Dar poate sunt eu prea mofturos.
nu pot sa cred ca air france face promotie acum, la 10 zile dupa ce mi-am luat bilete la paris :(((((((((((((((
dar daca tot sunt la postul asta o sa impartasesc putin din experienta mea de frequent flyer :)). evident, in mod normal as prefera sa dau cat mai putini bani pe bilete, dar trebuie luate in considerare si urmatoarele:
– costul concret linie normala vs low-cost pentru data programata a zborului (de exemplu, cand mi-am luat eu biletele de care ziceam mai sus, oferta lowcost pentru aceeasi data era cu cativa eur mai scumpa decat oferta tarom/airfrance)
– locatia aeroportului unde aterizezi (esentiala dpmdv). pe mine nu ma deranjeaza baneasa asa rau, este horror intr-adevar dar macar e f aproape de oras, ajungi imediat. dar pentru paris de exemplu lowcosturile aterizeaza la beauvais (adica in alt oras), ceea ce inseamna ca la drum adaugi inca 60-80 de minute de hurducait cu un autobuz vechi pana in paris. (been there done that, de atunci am zis ca never again low cost pe ruta asta)
– costurile pentru bagaje de cala. n-am cum sa iau cu mine la bagaj de mana cele cateva kg de branzeturi frantuzesti imputite :)))))). daca aduni toate costurile neincluse, biletul low cost e mai degraba medium cost si in f multe cazuri nu merita. (again, exista si exceptii, cum ar fi viena cu minunata linie niki)
acestea fiind zise, revin la supararea ca mi-am luat bilete fix inainte de promo :))
apoi eu cit am mers cu low cost, m-a cam ferit de intirzieri. In orice caz, nu mai mult decit cu high-cost. Ba chiar imi aduc aminte la Ryan Air la aterizare se auzea o trimbita vinatoreasca anuntind cum acesta este inca un zbor din cele 98% on time. Cu Baneasa, hai sa fim seriosi: arata naspa, dar cit de repede iesi de acolo. Cum ai iesit ai zeci de taxiuri si un pic mai incolo – autobuze. Aeroport in mijlocul orasului = LUX! O sa-i dea si o vopsea si o sa-i faca si (inca) un duty-free si o sa fie bine. In rest, am zburat cu low cost din Stuttgart, Basel si Zurich, fix de unde am zburat si cu Air France. Calatorii: am vazut de toate felurile in toate avioanele. Am venit cu Tarom si Swiss si Lufthansa cu sub 100 € si erau si acolo sacose de rafie pline cu robineti! Papica … nu stiu ce o fi la Air France, dar in Europa nu am beneficiat de mai mult de un sandwich amarit la nimeni in afara de … Tarom! Ha! :)
E campanie, adevărat. Dar mai sunt niște adevăruri care ar trebui precizate (și precizez și eu că am zburat mult, atât cu low cost cât și cu companii „normale”, atât în Europa și Africa de N, cât și zboruri de 7-12 ore, prin Americi).
Întârzierile. Toată lumea întârzie. Unii mai mult, alții mai puțin, dar cine se grăbește la o întâlnire de afaceri ar fi bine să plece cu câteva zile înainte, că nu există furtuni, zăpadă și ceață care afectează doar low cost-urile. Poate că statisticile zic că low-cost-urile întârzie mai mult/mai des, dar afirmația ta, la modul general, este nefundamentată.
Locația. Aici ai dat-o în gard total. Băneasa este plasată superb, ai la câțiva pași mijloace de transport în comun și îți vin taxiuri la comandă în 5 minute, dacă nu-ți plac cei care staționează chiar în față. Unii dintre noi au chiar obiceiul de a-și parca mașina pe lângă un bloc, atunci când pleacă din țară doar 2-3 zile. Bagaj ușor, 5 minute pe jos și ești în mașina ta.
Călătorii. M-am întors din state cu un împuțit în fața mea (nu era român), iar boraci care urlă din toată inima am prins la 90% din curse, fie ele low-cost, fie normale. Atunci când o să-mi garanteze vreo companie că în jurul meu stau doar oameni spălați și non-flatulenți, iar borac urlător nu există în tot avionul, argumentul ăsta o să aibă o valoare. Pentru moment, e o aiureală.
Așa că din tot articolul tău aș reține ca valide doar mâncarea, băutura, bagajele și aeroporturile pe care folosesc companiile normale. Într-adevăr, astea sunt diferențe notabile și pentru anumite destinații nu aș zbura low-cost nici mort.
Regulile mele sunt așa:
* zbor până în 3 ore – 99% șanse de low-cont, mai puțin câteva destinații „blacklist-ate”.
* zbor între 3 și 5 ore – 50-50 șanse, de obicei mă documentez bine înainte.
* zbor peste 6 ore și/sau cu transfer – zbor cu o companie normală.
Am priceput aluzia. Aici ai procedat corect si apreciez faptul ca ai inteles punctul meu de vedere, chiar daca te-ai suparat.Sa ai o zi faina, ca in finalul din „Strainul”, de Camus. :).
E simplu: daca ai bagaje multe si te muti undeva pentru o perioada (ca mine) e bine sa iei companii de linie (eu am luat BA). Daca pleci la plimbare in Europa si vrei sa te incadrezi intr-un buget, iei lowcostul. N-am avut niciodata probleme cu RyanAir, pacat ca nu sunt si in Romania. Iar faptul ca nu-mi da de mancare, chiar nu ma deranjeaza, stiu perfect pentru ce am platit. Da, intr-adevar, preturile low-cost din RO si catre RO sunt nesimtit de mari.
P.S.: Daca tot e platit, de ce nu ai scris nimic de KLM? Au niste curse pentru SUA, mama-mama.
* e o virgula in plus acolo, stiu
Pingback: Românii redefinesc sportul extrem | Blogul meu
@doulfe: Avem Ryanair si-n Romania, dar opereaza numai de pe Constanta doua destinatii in Italia. Au vrut sa intre si pe Baneasa, dar le-au cerut autoritatile prea multi bani, logic. :)
In rest, trebuie sa spun ca zbor destul de mult cu low-cost-ul, insa in mai am fost la Madrid pentru finala UCL si am zburat cu Tarom. M-am simtit ca un rege, pe cuvant (si biletul a fost 130 euro vs. 100 cat era un low-cost). Bine, poate si evenimentul pentru care zburam a contat, insa a fost un zbor extrem de placut – si cu haleala buna!
Tare ne place să ne dăm balene-n borcan….
Inca prea putin e numarul acelora din tara care circula cu avionul, asa ca circulatia cu avioane low cost o sa infloreasca si in urmatorii ani la noi in tara ….. zic eu
@Ovidiu
zici ca am dat-o in gard total
nu, io zic ca tu o dai in gard si esti un pic nesimtit cu formularea asta
eu doar mi-am exprimat o parere
dura, dar nu despre tine, personal, asa cum faci tu
e de prisos sa iti explic de ce imi repugna baneasa, iar faza cu aproape de oras e atat de poetica incat ma apuca rasul
in rest merci de coment, apreciez gestul
Chiar mîine zbor cu un low-cost – cel puţin sper că va zbura. Nu-mi place, costă mult şi din ce în ce mai mult, cu toate taxele suplimentare pentru bagaje, asigurare etc., dar e cea mai comodă variantă ca să ajung de la Bucureşti în orăşelul din Germania unde stă mătuşa mea, la 20 km de aeroportul din Dortmund.
Pe alte rute folosesc numai companii normale – Air France, Tarom, KLM.
Aeroportul Băneasa nu mă deranjează, e aproape de casă şi asta contează. Cînd aterizez la Otopeni trebuie să rog pe cineva să mă ia.
@Chinezu, n-am avut intenția să te atac personal, pentru mine expresia „a o da în gard” înseamnă „a avea o greșeală de logică/gândire”. Ți-am criticat concluziile, nu persoana. DEX e de acord cu mine:
Conform: http://dexonline.ro/definitie/gard
Expr. A nimeri (sau a da) (ca Ieremia) cu oiștea-n gard = a spune un lucru nepotrivit, a face o gafă, o prostie.
Îmi cer scuze dacă am folosit expresii colocviale, am rămas cu impresia că asta-i exprimarea obișnuită pe aici. Aparent m-am înșelat, așa că te rog să-mi editezi comment-ul inițial astfel încât să zică „Locația. Aici ai gândit complet greșit.”
Sper că așa nu te vei mai simți atacat. Dacă în continuare crezi că am ceva cu tine, oh well, sper să pot dormi noaptea, chinuit fiind de sentimentul de vină.
Cât despre insulta ta directă, stai calm, nu am nevoie de scuze, știu că ești nervos, probabil că ai zburat low-cost :)
Pingback: Cum se zboară corect cu avionul (advertorial pe gratis) | Andryusha's Blog
@Ovidiu
tot colocvial iti spun si io ca tu ai o greseala in logica/gandire atunci cand consideri ca io am o greseala in logica/gandire atunci cand imi spun parerea
si daca imi spui unde te-am insultat in asa masura incat sa iti cer scuze, atunci io imi mananc blogrollul cu totul
hai nu o mai da in gard cu alte explicatii gen ”ti-am criticat concluziile colocvial” ca mie, fire mai simtitoare, desigur, mi s-a parut ca ai vrut doar sa te dai destept
pot sa spun asta, nu? conform dictionarului e de bine, da?
si e si, culmea, foarte colocvial
@Ovidiu
haide, mah, ca nu ma pot duce la culcare asa :))
in commentul anterior iti aratam ce inseamna sa scrii in stilul tau, corect si colocvial, dar tot sa ii dai una peste bot cuiva :D
stiu ca nu ai avut nici o intentie nasoala, ca nu esti genul :D
dar uneori e faza aia cu drumul spre iad pavat de intentii bune :))
peace :D
@Chinezu, evident că am scris ca să mă dau deștept (pentru că sunt, clar :D), și evident că nu mă așteptam să îți schimbi părerea. Am vrut doar să prezint un alt aspect, să vadă stimații cetitori și alte opinii. Și da, îmi plac loviturile peste bot, colocviale (chiar dacă le iau eu). Că înjurături și trivialități vedem peste tot…
Acu’ vrei pace, după ce am dat drumul la DDOS?! :) Glumesc, evident. Pace!
@doulfe: KLM?
aha, magic joint effect!!! ;))
@chixovici nu inteleg ce zici :))
@Ovidiu
O fi Băneasa plasată superb, dar cand iesi din avion, inca incarcat cu energia pozitiva a meleagurilor civilizate si dai fata cu retardismul romanesc de sistem in stare pura din sala de preluare a bagajelor si de triburile de GIBONI care stau ca hienele la iesirea din aeroport, cred ca se alege praful de toata investitia in concediu…
Eu uneori zbor cu low-cost, alteori cu companii de linie. De data asta am profitat de oferta Air France si mi-am luat de ieri bilete spre Stockholm pentru luna martie. Abia astept.
N-am zburat decat de cateva ori cu low cost dar zborul la Barcelona cu WizzAir a fost cu intarziere si la plecare si la intoarcere ceea ce n-a fost prea amuzant. Baneasa nu e un loc unde sa astepti (e bun ca pozitie, e adevarat) si trei ore noaptea in aeroport din Barcelona in care nu mai sunt decat niste amarati de romani si totul e inchis, nu e e amuzant.
Si mai recunosc ca o foarte mare parte a calatorilor parea a fi cei care mergeau sau se intorceau de la munca (nu stiu zau ce munca ca daca m-as fi intalnit cu ei noaptea pe vreo strada pustie as fi murit de frica (daca nu de-adevaratelea).
Chestia cu mancarea nu ma afecteaza in mod deosebit si cu bagajele ma descurc (mai ales ca am platit online si e mai ieftin).
As merge in continuare cu low cost din motive financiare (eu nu dau 100 de euro pe un tricou de fite dar prefer sa mananc civilizat acolo unde merg si sa beau o bere, doua – cu 100 euro in plus, beau chiar trei).
Cu siguranta insa pentru un zbor mai lung de 3-4 ore n-as merge cu low cost.
Si in plus, in ultima vreme toate liniile aeriene au tot felul de promotii. Eu am mers cu Austrian cu 144 euro la Viena.
Cred ca ma voi orienta de la caz la caz.
@ anca a: acum poti sa mergi cu Austrian Airlines la Viena cu 79 euro.
Full-service e opusul low-cost :)
Razvan, my point exactly :)
Se pare ca visul lui Tariceanu se va implini sau cel putin o parte. Baneasa o sa devina aeroport pentru VIPuri si curse charter de lux. Low-costurile se muta pe Otopeni cu o crestere de 4,5 euro dupa Boiangiu (eu zic asa din burta ca scumpirea va depasi cateva zeci de euro). Evident ca in toata schimbarea asta calatorii nu au nimic de spus. Cum cursele alea VIP nu cred ca o sa fie prea lucrative, prevad inchiderea aeroportului mai ales ca locatarii recenti nu pot sa doarma cu toate avionele astea. Partea buna e ca taximetristi vor veni cu limuzine in fata la Baneasa ca pretul e deja la nivel de limuzina. Oricum, guvernul asta incearca din rasputeri sa ajunga la minimul de suportabilitate si vad ca sansele ii cresc pe zi ce trece.