05.12.2016

Voi vă implicați copiii în bucătărie?

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Eu cu bucătăria nu am legătură directă. Adică, mă rog, nu e că nu știu face o musaca absolut comestibilă (dap, mă arunc și la de astea, dar mai lejereanu, așa :D). Mă pricep cât de cât în așa hal încât, la o adică, ai mei nu mor de foame cu mine la butoanele aragazului :)) Dar departe de mine să spun că aș fi ceva mare jmeker culinar, foarte departe chiar.

Ce îmi place, însă, la bucătăreală este când facem un efort comun, cum ar veni, în familie să pregătim masa. Care ispravă, desigur, merge dincolo doar de mâncarea în sine, mult dincolo. Căci atunci când ne repartizăm sarcinile (doamna sufletului meu este șef de antrepriză, asta clar!) și ne apucăm serios de treabă, mai povestim una, alta. Și toată faza cu pregătitul mesei devine, de fapt, motiv de a fi împreună, ca familie. Iar prin asta, dragilor, bucătăria nostră devine un restaurant de vreo 789 de stele Michelin pe scara coraconului nostru :)

Bine, este drept că, mai nou, în special în ceea ce îi privește pe cei doi copii mai mari, noi, părinții, rămânem cam cu gura căscată atunci când îi apucă pe ei bucătăreala și noi stăm cuminți și îi privim. Și – ca babacii, of course – mai dăm niște indicații prețioase. Și ne topim de dragul lor :)

Foarte interesant din această perspectivă studiul Life at Home Report lansat de IKEA România, completat de un studiu calitativ recent, realizat pe mai multe focus grupuri, despre activitățile desfășurate de copii în bucătărie. Vă dau concluziile principale.

Părinții care au răspuns chestionarului cantitativ online din cadrul studiului mai sus amintit au declarat că îi implică pe copii în activități de tipul:

  • strângerea mesei (46%)
  • așezarea și decorarea mesei (46%)
  • alegerea felurilor de mâncare pentru toată familia – de la micul dejun, prânz sau cină (43%)
  • despachetarea cumpărăturilor acasă (41%)
  • cumpărături (33%)
  • spălat vase (29%)
  • pregătirea mâncării prin activități precum tăiatul legumelor, măsurare, strecurat, amestecat (28%)
  • pregătirea ustensilelor pentru gătit, alegerea ingredientelor (23%)
  • sortarea și reciclarea deșeurilor (21%)

În completarea studiului cantitativ, IKEA România a realizat și un studiu calitativ alături de copiii din magazinul IKEA din București printr-o serie de focus–grupuri sub îndrumarea Dr. Psiholog Carmen Anghelescu, desfășurate în perioada 26 – 27 februarie.

Întrebările pentru copii s-au axat pe experiența lor la pregătirea meselor în bucătărie. Astfel, cei mici au răspuns la întrebări care au vizat: tipurile de activități implicate în pregătirea mâncării (decizia asupra meniului, ingredientele necesare, listarea produselor pentru mersul la cumpărături, organizarea muncii, rutinele de igienă, regulile pentru evitarea accidentelor în bucătărie), membrii familiei alături de care lucrează de obicei, activitățile pe care le fac cel mai frecvent copiii în bucătărie.

Concluziile cercetării sunt:

  • Cei mai mulți copiii sunt implicați de către părinți la activitățile specifice pregătirii mâncării.
  • Copiilor le face plăcere să participe și știu care sunt secvențele și pașii în pregătirea mâncării.
  • Cunosc felurile de mâncare specifice pentru meniuri cotidiene și meniurile care se pregătesc pentru ocazii speciale.
  • Cunosc care sunt alimentele sănătoase și care sunt de evitat. Toți copiii știu că legumele și fructele sunt necesare pentru sănătate și că dulciurile sunt “nesănătoase”.

81% dintre copiii participanți la focus grup ajută la pregătirea mesei în bucătărie, procentaj care coincide cu cel identificat în declarațiile părinților din București, respondenți la întrebările din studiul Life at Home Report. Copiii care participă foarte rar sau niciodată la activitățile din bucătărie (19%) s-au arătat însă curioși și interesați să participe la atelierele de gătit. Mulți dintre aceștia nu ajung în bucătăria de acasă deoarece părinții  au un ritm de viață alert și copiii sunt puțin timp acasă. Ei iau masa la grădiniță sau la servicii de afterschool.

„Specialiștii în dezvoltarea copiilor recomandă ca începând de la vârste mici copiii să participe și să fie angajați în activitățile gospodărești, mai ales la activitățile din bucătărie și la pregătirea meselor. În bucătărie, copiii se inițiază în viața cotidiană a familiei, învață și își exersează abilitățile motorii, mentale și emoționale: își îmbogățesc cunoștințele, își îmbogățesc vocabularul și sistemele de relaționare socială. Copiii învață să-și focalizeze atenția pe ceea ce fac, să dezvolte planuri și strategii pentru a rezolva și efectua o sarcină (participă la decizia meniului zilei, organizează listele de cumpărături etc.). Înțeleg relațiile matematice prin măsuri și unități de măsură și operațiile aritmetice de bază. În bucătărie copiii efectuează primele experiențe legate de procesele fizice și chimice (topire, fierbere, amestecuri, reacții de combinare a substanțelor). În activitățile desfășurate pentru pregătirea meselor, copiii învață și elemente estetice în decorarea și aranjarea meselor,” a completat Dr. Psiholog Carmen Anghelescu.

*Metodologie 

Pentru studiul din România Life at Home Report, rezultatele au fost obținute prin intermediul unui chestionar online la care au răspuns 1.009 persoane cu vârste cuprinse între 18 și 60 de ani. 

Pentru focus grup: Au fost selectați copiii cu vârste între 5 – 10 ani, iar un grup a fost format din 5 -7 copii. Au fost organizate 11 focus grupuri la care au participat în total 73 de copii.

Photographer Mats Ekdahl

Photographer Mats Ekdahl

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

#CeVrăjiMaiFacBloggerii: Zolty Bogata caută oameni care vor să facă fapte bune

Am trei abonamente pentru voi la Festivalul One World România

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *