La sfârșitul lunii mai, am avut ocazia (și plăcerea, de ce să nu o zic :D) de a fi moderatorul, alături de stimabila și de simpatica Elvira Gheorghița, evenimentului Mediafax Talks about Technology for Social Change. Cum evenimentul a fost unul masiv, ca să zic așa, cei de la Fundația Vodafone, co-organizatori, ne-au invitat la întâlnire cu speakerii, cu câteva zile înainte. Pentru ca noi, moderatorii, să înțelegem mai bine despre ce vor povesti ei la eveniment și să intrăm mai bine în rezonanță, cum ar veni.
La acea întâlnire eu m-am dus pe stilul meu, mai cu caterincă, mai cu hlizeală, mă știți doar. Dar m-am potolit instant pentru că proiectele despre care mi-au povestit oamenii aceia mi-au închis gura. În sensul bun, desigur. Și am tăcut pentru că am vrut să aflu cât mai multe despre acele proiecte. Care sunt, din punctul meu de vedere, extraordinare pentru comunitatea căreia i se adresează.
Aceeași tăcere respectuoasă am avut-o și la eveniment. Ba chiar am primit din partea unei colege de la Vodafone un bilelțel, în care îmi zicea ”pari trist” :) Doar că nu eram trist. Eram respectuos. Eram recunoscător celor care au gândit astfel de proiecte și celor care le-au finanțat.
O să vă povestesc despre mai multe din proiectele acestea aici pe blog. Și încep cu unul care mi-a plăcut teribil din toate punctele de vedere. Și care a scorat (pardon my romglish :D) beton în carnețelul meu de note pentru că eu unul nu am auzit să se fi făcut așa ceva nicăieri în lume. Părere confirmată chiar de cei care au implementat sistemul.
Vorbim, deci, despre o premieră mondială: o soluție integrată de ghidare a nevăzătorilor în transportul public este implementată pe scară largă în București, folosind tehnologia iBeacon, soluția creată de compania clujeană Onyx Beacon.
Care-i faza, de fapt? Pe scurt: persoanele nevăzătoare sunt avertizate prin acest sistem că vine în stație autobuzul numărul X. O idee atât de simplă… Dar cât de tare!
Mai jos aveți informațiile primite de la cei de la Onyx Beacon. De fapt, de la Doru Șupeală, căruia îi mulțumesc pentru operativitate. Vă las să citiți ce și cum (chiar vă recomand, merită!), dar nu înainte de a-i felicita din toată inima pe cei de la Onyx Beacon, Tandem și pe cei de la Fundația Vodafone că fac astfel de lucruri. Respect!
Un număr de 40 de unități iBeacon din modelul Enterprise au fost montați la sfârșitul lunii mai 2015 de către echipa Onyx Beacon pe toate autobuzele și troleibuzele care circulă în București , România pe liniile de transport public 86 și 90. Acest deployment reprezintă startul primei etape de implementare în teren real a proiectului Smart Public Transport, o soluție tehnologică integrată realizată de echipa Onyx Beacon și care va ghida persoanele cu dizabilități vizuale pentru a folosi rețeaua de transport public de suprafață din capitala României fără ajutorul unui asistent personal și fără a depinde de intervenția celorlalți călători sau a personalului regiei de transport.
Bucureștiul devine primul oraș din lume care implementează oficial pe scară largă o soluție tehnologică modernă de ghidare și orientare independentă a nevăzătorilor în rețeaua de transport public de suprafață, iar soluția Smart Public Transport creată și livrată de Onyx Beacon este prima la nivel mondial care depășește faza experimentală și care se bazează pe unități hardware din categoria Bluetooth Low Energy gestionate de o platformă cloud-based și care comunică eficient și interactiv cu dispozitivele mobile prin intermediul unei aplicații dedicate, care funcționează pentru sistemele de operare iOS și Android.
Ce este „Smart Public Transport”
Proiectul Smart Public Transport se bazează pe capabilitățile și specificul tehnologiei iBeacon și este o soluție integrată realizată de echipa Onyx Beacon, în parteneriat cu Asociația Tandem a persoanelor cu deficiențe de vedere din București și Regia Autonomă de Transport București, cu sprijinul financiar al Fundației Vodafone România. Proiectul prevede instalarea unui număr total de 500 de ibeaconi pe vehiculele care asigură transportul public pe cele mai importante și frecventate linii de transport urban, care acoperă cu traseele lor principalele zone cu acces public ale Bucureștiului și asigură conexiunile necesare pentru deplasarea tur-retur către orice punct de interes din capitala României.
Smart Public Transport este o soluție de notificare și acces în mijloacele de transport și configurare personalizată a unor trasee complexe care va fi accesibilă în mod gratuit pentru toți utilizatorii serviciilor de transport public din București, dar care se adresează cu prioritate nevăzătorilor. Conform statisticilor oficiale, în București sunt înregistrați peste 7000 de locuitori nevăzători, dar dacă adăugăm la aceștia nevăzătorii neînregistrați oficial și cei aflați în tranzit, dar și categoriile persoanelor care au dificultăți de orientare și oamenii în vârstă cu deficiențe de vedere, numărul real de beneficiari direcți ai proiectului poate atinge 12.000 de persoane.
Cum funcționează concret soluția Smart Public Transport?
Soluția Smart Public Transport funcționează prin transferul de informație și interacțiunea dintre componentele hardware (iBeacons montați pe autobuzele și troleibuzele RATB), platforma cloud Onyx Beacon CMS și dispozitivele mobile de tip smartphone aflate în posesia utilizatorilor, pe care este instalată aplicația mobilă dedicată SPT. Tot procesul de comunicare este coordonat de către platforma Onyx Beacon CMS, care primește date în timp real de la dispozitivele smartphone ale utilizatorilor, care comunică și cu beaconii.
Procesul funcțional, văzut din perspectiva utilizatorului, parcurge următoarele etape:
- Utilizatorul pleacă de acasă având aplicația mobilă de pe telefon presetată cu linia sau liniile de autobuz de care este interesat, în funcție de traseul pe care și-l configurează. Smartphoneul utilizatorului are opțiunea Bluetooth Low Energy activată și acces la trafic de date.
- Autobuzul (echipat cu un iBeacon identificat unic) se apropie de stația în care se află utilizatorul. Dispozitivul iBeacon montat pe autobuz emite în mod continuu, cu o frecvență constantă, un semnal de tip Bluetooth Low Energy.
- Atunci când vehiculul se apropie la o distanță de circa 50-60 de metri (în funcție de arhitectura zonei), telefonul mobil al utilizatorului primește o notificare care îl anunță că autobuzul de care este interesat se apropie. Textul notificării este citit utilizatorului de către aplicația voice-over a telefonului.
- La sosirea autobuzului în stație, iBeaconul va emite un semnal sonor repetat de tip Beep, dacă aplicația mobilă a transmis dispozitivului, prin intermediul platformei cloud, că în stație se află un pasager interesat de respectiva linie de autobuz. Astfel, utilizatorul va putea identifica autobuzul dorit, dacă în stație sosesc mai multe vehicule simultan.
- După ce utilizatorul se urcă în autobuz, livrarea notificărilor și semnalele sonore generate de buzzer se opresc automat, până când persoana ajunge în altă stație de autobuz și comunică aplicației că așteaptă un vehicul de pe altă linie de transport public.
De la idee la implementarea completă
Proiectul Smart Public Transport a fost demarat la începutul anului 2015, când reprezentanții Asociației Tandem și ai Onyx Beacon au gândit împreună și au proiectat detaliile soluției tehnice, iar apoi au realizat prototipul aplicației mobile și testarea întregului sistem în condiții de laborator. Ideea a fost prezentată într-o competiție de proiecte sociale derulate de organizații neguvernamentale și a fost îmbrățișată cu entuziasm de Fundația Vodafone, care a decis să finanțeze această idee generoasă. Un răspuns pozitiv și un sprijin tehnic extrem de eficient a fost primit foarte rapid și de la compania de transport public RATB, care este un partener esențial și de încredere al proiectului.
În această primă fază de instalare aplicată pe toate mijloacele de transport public de pe traseele 86 și 90, în perioada iunie – august 2015 va avea loc testarea soluției în condiții reale de utilizare de către o echipă de voluntari ai asociației Tandem, care vor folosi în mod intensiv mijloacele de transport de pe cele două linii de autobuz care au fost acoperite în această etapă-pilot. În paralel, echipa Onyx Beacon va lucra la completarea capabilităților soluției tehnice și la îmbunătățirea performanțelor întregului sistem. Cele două linii de troleibuz au fost special alese pentru faza de pilotaj a proiectului fiindcă asigură transportul public în zona liceului special unde studiază elevii cu deficiențe de vedere din București, astfel că în perioada de testare vom asigura un număr mare de utilizatori și vom primi din partea acestora o cantitate importantă de informații legate de experiența de utilizare.
Observațiile și ideile de îmbunătățire colectate de la toți partenerii proiectului vor fi integrate pentru a asigura funcționalitatea deplină a soluției și pentru a livra o experiență cât mai utilă și mai precisă pentru beneficiarii reali. La finalul lunii august 2015 soluția integrată va fi pregătită pentru implementarea completă, vor fi amplasate dispozitivele iBeacon pe toate cele 500 de mijloace de transport și vor fi accesibile pentru public versiunile finale ale aplicațiilor mobile pentru iOS și Android. De la începutul lunii septembrie întregul sistem va fi complet funcțional, iar până la finalul anului se va derula campania de informare a potențialilor utilizatori asupra funcționalității și beneficiilor acestei soluții.
Cel mai puternic iBeacon de pe piață a fost creat special pentru acest proiect
Odată cu lansarea proiectului Smart Public Transport, echipa Onyx Beacon și-a fixat ca prioritate dezvoltarea unui model de iBeacon care să corespundă cerințelor speciale de utilizare specifice acestui proiect, dar care să poată acoperi cu succes și o multitudine de alte use case-uri, în diverse industrii. Ideea centrală a fost aceea a unui dispozitiv care să poată fi folosit în mediul exterior, în orice condiții climatice și care să aibă costuri de mentenanță foarte mici, adică să dispună de o autonomie energetică de lungă durată. 99% dintre modelele obișnuite de iBeacon existente pe piață sunt proiectate pentru utilizare în interiorul clădirilor, în medii protejate și au o durată de viață a bateriei de aproximativ un an.
Pornind de la aceste cerințe fundamentale, s-a ajuns la construirea modelului Enterprise Beacon, care este construit să funcționeze în condiții de mediu exterior specifice oricărei aglomerări urbane de pe planetă, are o carcasă waterproof și o autonomie energetică de până la 4 ani (în consecință, cost de mentenanță scăzut), emite semnal care poate fi recepționat la o distanță de până la 70 de metri în câmp deschis și poate fi alimentat alternativ direct de la o sursă electrică de 220 de volți sau printr-o conexiune USB. Enterprise Beacon este prevăzut cu un dublu sistem de fixare: prin prinderea cu 4 șuruburi prin orificiile special prevăzute în carcasă sau prin fixarea cu bandă dublu adezivă de tip heavy duty, modelul VHB produs de 3M.
Enterprise Beacon este singurul tip de beacon produs în prezent pe scară largă care este dotat cu buzzer, aceasta fiind o opțiune tehnică creată special pentru acest proiect. Prin emisia semnalului sonor la ajungerea autobuzului în stație, buzzerul integrat în beacon oferă un al doilea canal de comunicare cu beneficiarul, pe lângă informația livrată prin intermediul aplicației instalate pe telefonul mobil și ajută consistent la orientarea corectă a utilizatorului.
De la lansarea sa, în martie 2015, a primit deja un upgrade de software și o îmbunătățire de configurație hard, în urma testelor în condiții reale efectuate de echipa Onyx Beacon și pe baza observațiilor primite de la clienții care utilizează deja acest model de beacon. Mai multe îmbunătățiri și inovații sunt așteptate să fie operate și în perioada următoare, în urma evaluărilor săptămânale și a utilizării în condiții reale în sistemul public de transport din București. Enterprise Beacon este deja testat sau implementat pe scară largă de mai mulți clienți Onyx Beacon, care au situații de utilizare în medii industriale sau care presupun poziționarea beaconilor în exterior sau în locații greu accesibile unde mentenanța este dificilă.
10 thoughts on “Bucureștiul este primul oraș din lume. Da, există un capitol la care este primul”
Probabil suntem primii la ideea asta, dar transportul public bucurestean are ingrozitor de multe probleme, ceea ce transforma asta, mai mult, in … primitivitatea :))
Cumva, îmi pare că eu vorbesc despre mere roșii și tu vorbești de tablă zincată. Ceea ce nu prea îți stă în caracter, zic :D
Din cunostintele mele, transportul public din bucuresti este unul ce depaseste frecventa de circulatie a unui vehicul in statii decat in toata europa cu exceptia altor 4 locatii, drept urmare, zii merci ca stai doar atat in statie la 40, prin alte parti ai sta mai multicel, restul … mai tine si de oameni si nu doar de ratb.
mereu m-am întrebat dacă tu vorbești serios când scrii articolele de felul asta?
exact de asta are bucureștiul nevoie
o idee inutilă pentru care s-au încasat banii și…cam atât
Pentru persoanele cu dizabilitati este o initiativa minunata, nu mi se pare deloc o tampenie sa le faci viata mai usoara unor oameni care vor sa traiasca normal.
publicitate … :40 de unități iBeacon au fost montate… pe toate autobuzele și troleibuzele care circulă în București … wtf ? publicitate
@Ratzone @emiy M-ati intristat. Rau. Dar numai pentru vreo 3 secunde. Dupa care mi-am revenit. Si merg inainte fara efort promovand astfel de chestiuni. In care cred. Cu permisiunea voastra. Desigur.
Pingback: ONLINE: Articole pe care vi le recomand - 14 iunie 2015
trebuie sa ajutam la indepartarea dizabilitatilor indiferent de costuri !
Pingback: Video: user perspective about Smart Public Transport