09.12.2016

Legat de Uber, eu sunt ca Pristanda: Legal, nelegal, folosiți-l!

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Să vă spun cum am ajuns să mă dau prima dată cu Uber. Aseară, trebuia să ajung cu Patricia mea cea minunată la doctor. Și am încercat să chem un taxi prin Star Taxi. De trei ori. Fără rezultat. Moment în care Cristi Florea zice ”măh, dar de ce nu încerci și la Uber?”. Aveam contul făcut de ceva vreme, doar că am avut, cu niște luni în urmă (Uber a intrat în România în februarie 2015), două tentative să chem mașină prin Uber, dar nu am găsit nici una, așa că am uitat să mai încerc. Dar ieri, în lipsă de variante, am intrat pe Uber. Supriză: am găsit imediat mașină. Care urma să vină în 6 minute.

Era un Hyundai i30. De vreo 4 ani. Curat, elegant, aer condiționat. Un șofer cam pe la 40 de ani, foarte amabil (chiar și-a cerut voie la un moment dat să răspundă la telefon ”mă scuzați, vă deranjează dacă răspund la telefon, chiar trebuie să vorbesc? Nu. Mulțumesc”). Eu, în ideea să aflu mai multe de la el, făceam pe prostul, zicând că nu înțeleg care-i faza cu Uber. Și omul mi-a explicat cum funcționează, ce câmpuri trebuie să completez, mi-a spus că lor le intră banii miercuri sau joi, în fiecare săptămână și că el este foarte mulțumit că își rotunjește veniturile. L-am întrebat dacă face asta constant. Nu, doar de câteva ori pe săptămână și doar vreo 2 ore pe zi, când are vreme.

După ce am terminat faza cu doctorul, am comandat din nou Uber. Vine mașina în 4 minute. Un Golf 5, de vreo 5 ani. Reiau discuția cu șoferul, tot cam pe la 40 de ani, eu tot făcând pe prostul. La fel, amabil, îmi explică ce și cum. Și el folosește serviciul doar în timpul liber, a început prin a-l testa și a văzut că merge, așa că vreo 10 ore pe săptămână face niște bani în plus.

Azi dimineață, după ce am dus-o pe Patri la grădiniță, cam pe la 8.00, am încercat din nou Star Taxi. De trei ori. Fără rezultat. Și am intrat pe Uber. Vine mașina în 3 minute. Un Opel Asta nou, nouț. Șoferul maxim 25 de ani. ”Tocmai ce am ieșit din casă să plec spre birou și am zis să deschid aplicația”, îmi spune el. Intru în discuție. ”Eu am un serviciu part time, așa că am mult timp liber și de ce să nu fac niște bani în timpul ăsta?”, îmi explică. Îl întreb cam cât face. Îmi da ca exemplu o zi de dumincă, când în 7 ore a făcut 240 lei, banii lui. Dar, de regulă, cam 3 ore pe zi plimbă oamenii prin oraș.

Hai să vă zic, în mare, care-i faza cu Uber. Mă refer la modul în care funcționează. Deși știu că mulți dintre voi știți deja. Dar zic pentru cei care încă nu știu. Uber este o aplicație de mobil, prin care chemi o mașină să te ducă unde vrei pe sistem de taxi și pentru care plătești cu cardul. Mai simplu de atât nu știu cum să vă zic. Când zic plătești cu cardul mă refer la faptul că îți bagi datele cardului în aplicație, iar Uber îți ia bani de pe card, nu că că are șoferul un cititor de carduri sau ceva. Dați și voi un google dacă vreți să aflați mai multe, eu nu insist.

I-am întrebat pe toți cei trei șoferi Uber cu care am fost până acum dacă știu ceva despre problemele de legalitate ale acestui serviciu. Toți trei știau că în Germania a fost interzis și că în România s-a schimbat legea în acest sens, doar că nu știau exact cum (sau, mă rog, nu au vrut să zică). Și că, până la proba contrarie, ei o să meargă în continuare pe mâna Uber, cum ar veni. Chiar dacă știu că există niște riscuri pentru ei.

Chestiunea cu legalitatea Uber e ciudată. Unii zic că e în afara legii, alții că e cam la limită. Așa, ca idee, esixtă și o pagină de facebook dedicată chestiunii ilegalității serviciului. Eu nu știu chichițe de astea, deci nu mă bag. Doar că, în calitate de cetățean responsabil al acestei patrii, personal mă interesează să știu că folosesc un serviciu legal. Care are și componenta de fiscalizare, adică intră niște bănuți la bugetul statului din banii pe care îi face Uber în România. Chiar nu știu cum funcționează aplicația din acest punct de vedere. Dar promit să întreb chiar la sursă și să revin cu un răspuns. Dacă îl primesc, desigur.

Până atunci, însă, chiar dacă aș păcătui masiv din punct de vedere al responsabilității civice, o să folosesc Uber. În draci. Pentru că – mai simplu de atât nu o pot zice – îmi rezolvă niște necesități. Și mi le rezolvă la marele fix. Așa că, repet, o să folosesc Uber constant. Până când o să am dovada clară că este ilegal sau că fentează bugetul statului, ca să zic așa. Bref, sunt un Pristanda din acest punct de vedere. De ce să mă dau mai Rambo decât sunt când nu e cazul, desigur. Lasă să fiți voi mai puțin păcătoși decât mine, ca să ridicați media, cum ar veni.

Vă dau trei motive mari și late pentru care o să folosesc în continuare Uber:

1. Uber este acum în România fix cum trebuie din punct de vedere al satisfacerii cererii. Căci există din ce în ce mai multe mașini în sistem (eu unul am bănuiala că sunt mulți cei care testează sistemul, treaba lor, eu zic doar că acum sunt multe mașini). Iar cererea încă nu este așa de mare. Așa că ai cele mai mari șanse, în condițiile actuale, să găsești foarte repede mașină. Ceea ce, după cum v-a raportat mai sus, atunci când pe taxiuri este bătaie mare…

2. Mașinile Uber sunt din alt film față de taxiurile de la noi. Mă refer la alea cu 1,39 lei pe km, așa cum funcționează în acest moment și Uber (când o să fie cerere mai mare, tarifele o să crească, pe baza unui sistem de cerere și ofertă, nu insistăm acum). Și vin și vă întreb: dacă pot să merg pe aceeași bani cu un Golf 5, de ce să aleg un Logan? Tot la acest punct aș zice ceva despre șoferii Uber. Care, pentru că acum sunt în perioada de ”rodaj”, cum ar veni, testând și ei sistemul, sunt nu doar amabili, dar nu te scutură și te zburtăcesc, așa cum fac unii taximetriști de pe la noi, care, firește, mai slobod și niște cantități de carne înspre ceilalți participanți în trafic, înspre cei care, desigur, au făcut fix ce a făcut taximetristul cu vreo 3 minute în urmă. În acest moment, zic, șoferii Uber sunt cum e mai bine pentru feng shuiul clientului. După ce o să intre mai bine în pită, cel mai probabil că o să devină și ei mai agitați.

3. Plata cu cardul. Parfum de parfum. Păi cât de mișto este să te dai jos din mașină, odată ajuns la destinație și să te doară la bașcheți că nu ai cash, că trebuie să mai lași vreo 2 lei în plus taximetristrului, să stai până iese bonul, alea, alea? Pentru mine, om pentru care cardul este clar prima opțiune de plată oricând asta e parfum de parfum, cum ziceam.

Cam așa arată graficul Uber pentru cursa mea de dimineață. Ca să aveți o idee mai clară despre ce vorbesc eu aici.

uber

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Cine sunt adevăratele superstaruri ale covorului roșu

Respect, Salvați Copiii România, respect!

4 comentarii

  1. vineri, 5 iunie 2015, 10:04

    […] (i)legalitatea Uber am zis deja, nu mă repet. Și rămân consecvent. Ca chinezu, cum ar veni. Despre cum mi s-a părut plimbarea […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. miercuri, 12 august 2015, 09:12

    […] Văd știrea că în Australia Uber a creat vreo 15.000 de locuri de muncă din 2014 încoace. Și mă gândesc, evidamont, cam câți șoferi Uber sunt în acest moment în România. Așa, de curiozitate. Căci oricum folosesc acest serviciu pe principiul fundamental de drept ”ce nu este interzis, este permis”. […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. miercuri, 30 septembrie 2015, 09:46

    […] în care m-am plimbat cu Uber, concluzia inițială rămâne aceeași în ceea ce mă privește: mă coafează. Doar că, pe lângă cele pe care vi le-am spus atunci, acum vin cu niște nuanțări. Căci, nu-i […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. mda
    luni, 28 martie 2016, 03:01

    SI DACA EU LUCREZ PE SKODA OCTAVIA PE TAXI LA 1,39 LEI(FIRMA CUNOSCUTA) , DE CE CLIENTUL IA DIN STATIE UN AMARAT DE LOGAN RUGINIT SI FAZA SE REPETA MEREU.?(AM ACELASI TARIF CA LOGANUL, DE CE MA OCOLESC CLIENTII? ASTA DEPINDE DE MENTALITATE, NU?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *