Cei care îmi faceţi onoarea să mă citiţi constant (şi vă mulţumesc pentru asta), ştiţi deja că am făcut parte din campania de promovare a lansării Telekom Romania. Ceea ce a însemnat, fireşte, că am fost foarte atent la tot ce s-a întâmplat. Am aşteptat niţel să treacă „febra” inerentă a unui astfel de (imens!) eveniment, căci am vrut să îmi spun părerea mea personală despre cum văd eu intrarea Telekom în România în lipsa unor inervări şi enervări contextuale care, nu-i aşa, trec aşa cum trece ceaţa de dimineaţă pe Crişul Repede. Şi pentru că doar în condiţii de normalitare (mă rog, cât de normală poate fi România în această perioadă) putem discuta ca să ne înţelegem, nu doar să ne spunem unii altora vorbe.
Aşa că, mai jos, aveţi câteva considerente personale despre ce ne aduce lansarea Telekom Romania. Pe care vă invit să le comentaţi, completaţi, combateţi, ştiţi voi, 2.0 style.
Evenimentul de lansare a brandului în România – #fanmagenta – a fost unul uriaş. Am avut ocazie să mă uit un pic pe „fereastră” în bucătăria evenimentului şi am tot respectul pentru cei care au pus umărul să iasă. Pentru că: 1. aşa ceva nu am mai văzut 2. a fost o muncă teribilă, făcută de 2.000 de oameni, timp de câteva luni bune. Rezultatul: peste 50.000 de români au fost parte din lansarea brandului, prin intermediul aplicaţiei Hai!, în cadrul celui mai interactiv show din România de până acum.
Aşa, ca idee, procesul de rebranding a costat 15 milioane de euro. Iar Hans-Christian Schwingen, director de brand în cadrul grupului german Deutsche Telekom, ne promite că, pe partea de branding, urmează lucruri:
„Veţi vedea mai multe lucruri întâmplându-se în următoarele două luni din punctul de vedere al rebrandingului, sunt sute de proiecte în desfăşurare legate de acest rebranding şi mă aştept ca o parte dintre ele să fie finalizate până la sfârşitul anului“, a spus Schwingen.
Pachetul Telekom Romania este unul divers. Adică avem serviciile de telefonie mobilă, telefonie fixă, internet şi TV. Ca diversitate a serviciilor este cam cel mai bun de pe piaţă în acest moment. Cu accent pe partea de TV, care este net superioară faţă de ce oferă concurenţa. Iar aici, cred eu, se va face de multe ori diferenţa. Pe principiul „tot ce am nevoie pe o singură factură”.
Am văzut că multă lume era dezamăgită că Telekom nu a venit cu nişte oferte de alea „să spargă”, adică să fie foarte mici. Mie mi-a plăcut asta! Pentru că nu a fost (şi nu o să fiu niciodată) genul de om care să umble după chilipiruri doar de dragul de a da nişte bani mai puţini. Pentru că, în enorma majoritate a cazurilor, bani mai puţini înseamnă servicii mai proaste. Prefer – spus de la peluză – să dau atâta cât face. Adică să mă uit la calitatea pe care o primesc în schimbul acestor bani, nu la banii în sine. Iar, din ce văd până acum, raportul calitate/preţ la pachetul Telekom este corespunzător.
Intrarea Telekom în România este un semnal bun pentru piaţa internaţională. Căci – de la peluză spus – nu intră ditai brandul internaţional pe o piaţă unde nu este… piaţă. Adică, evident, Telekom nu a venit în România pe principiul „am văzut lumină şi-am intrat”, ci după nişte analize masive şi nişte proiecţii de business şi mai masive, dacă îmi permiteţi forţarea. Iar asta înseamnă că Telekom a dat, indirect, o bulină roşie economiei româneşti. Iar investitorii mari sunt atenţi la astfel de „buline”. Ceea ce este bine. Căci – presupun că suntem deja conştienţi de asta – fără branduri mari, de anvergură internaţională, prezente pe piaţa noastră nu putem vorbi despre o economie care nu neapărat să duduie (cum mai auzim din când în când), dar care măcar să calce un pic pedala de acceleraţie.
Telekom Romania pune o presiune mare pe ceilalţi jucători din piaţă. Şi aici vorbesc despre calitatea serviciilor, despre diversificarea lor, despre raportul calitate/preţ şi – căci suntem atenţi la zona asta – pe partea de marketing. Cine câştigă cel mai mult din asta? Noi, consumatorii, fireşte.
Va fi foarte interesant de urmărit cum se va dezvolta compania în România. Mai ales că, imediat după lansare, a anunţat angajări. Legat de acest aspect, va fi foarte interesant (mă repet, ştiu) de văzut cum se va implementa noua cultură organizaţională – căci Telekom vine cu alte „gânduri” şi viziuni – în ecosistemul format din peste 7.000 de oameni. Va lua ceva timp, dar cred că, în cele din urmă, acesta va unul din câştigurile pe care noi, consumatorii, le vom simţi la greu. Sigur că nu se poate face peste noapte. Adică Telekom a venit azi în România şi de mâine s-a schimabt totul. Dar, aşa cum îi spuneam unui amic mai nervos, e greu să armonizezi o echipă de 5 oameni în foarte scurt timp, darmite un asemenea colos.
Vă dau şi argumentele „oficiale” ale brandului Telekom Romania, ca să nu ziceţi că nu sunt full-service :))
19 thoughts on “Câteva considerente personale despre ce ne aduce lansarea Telekom Romania”
Sa spunem ca sunt de acord cu tine ca e normal sa platesti „cat face”. Tu chiar consideri ca cel mai ieftin abonament de telefonie fixa de la ei „face” 33.5 RON?
Iartă-mă, dar nu înţeleg ce vrei să spui… Ia-mă uşor şi detaliază :))
Aplică aceeași politică pe care au aplicat-o și Romtelecom. Profită de faptul că există un număr mare de abonați la serviciul fix, în multe zone având monopol (pe acest segment). Plus că lumea e reticentă la schimbare și numărul de fix nu-l poți porta pe mobil. De aceea, pentru că deja au un număr mare de abonați (mulți de vârsta a3a, necunoscători de alte oferte „competitive”) își permit să păstreze aceste tarife. Nu atrag clienți noi pe segmentul acesta, dar profită cât mai mult de cei deja existenți.
Caz concret: bunicii mei, mediul rural. Nu au alternativă pentru telefonia fixă. Nu vor să renunțe la un telefon fix pentru un telefon mobil pentru că pe acesta îl poți pierde, se descarcă (presupune o grijă în plus). Au altă alternativă? Cu toate că ei nu vorbesc la telefon mai mult de 15 minute pe lună (apeluri primite), trebuie să plătească cei 33.5 RON.
Cel mai ieftin produs concurent (nu dau nume, că scopul nu e să fac reclamă), costă 6 RON (cu TVA).
15 minute pe luna ? apeluri primite ? De ce nu îi suni mai des ? Cred ca merita mai mult bunicii tai …
Eu nu am renuntat la telefonul fix (desi am vrut de multe ori sa o fac) pentru ca oferta primita s-a imbunatatit constant. Acum am minute nelimitate in retele fixe si vorbesc cu mama si cu o multime de alte rude de ”varsta a treia” ore in sir…
Nu ii sun pentru ca merg sa-i vad. Oricum, ideea era ca ei primesc apeluri, nu efectueaza.
Tot nu înţeleg. Adică nu înţeleg de ce, pornind de la cazul concert cu bunicii tăi, îmi spui că pachetul despre care am spus eu ca „plateşti cât face” nu e bun. Căci eu la acel pachet m-am referit, nu doar la un serviciu din el. Şi în continuare îmi menţin părerea.
Tot ce se poate ca oferta asta să nu fie bună pentru bunicii tăi. Să aleagă alta, este piaţă liberă! Lipsa de informare nu este o scuză, pe bune acuma…
Nu e vorba de lipsa de informare, e vorba de o situatie de monopol in mediul rural pe segmentul respectiv. :)
Multumesc pentru raspuns.
La asta cu monopolul nu ştiu ce să zic… Adică nu am auzit să fie ceva probleme şi să se sesizeze Consiliul Concurenţei sau ceva. Dar, repet, nu mă pricep, aşa că nu mă bag…
Iartă-mă, dar nu înţeleg ce vrei să spui… Ia-mă uşor şi detaliază :))
De retinut ca deocamdata …. „tintesc” sa ofere cel mai bun raport „calitate/pret”. Pana vor si nimeri tinta…. mai dureaza. Pana una-alta, DIGI i-a salutat din mers !
Nu, Digi nu i-a salutat din mers, cel putin nu la mine in casa. Unde tocmai am renuntat la serviciile Digi care ma calcau pe nervi, vorbesc de telefonia fixa. Stii ce fac ? dupa 30 de minute de convorbire pe fix te deconecteaza automat !! innebuneam de fiecare data :) Ce? n-am voie sa vorbesc mai mult ?
Si operatorii de telefonie mobila te deconecteaza la 1:59:59. De aceea, reclama aceea cu recordul de vorbit la telefon… e fake. Am testat eu, fix in reteaua respectiva.
Da ?? uite, asta nu am stiut :) desi ador sa vorbesc la telefon nu am ajuns inca la recordul de 2 ore :))))
Cum nu îmi propun never ever să stau atât de la telefon, astfel de chestiuni mă lasă mai rece decât berea pe care o am în frigider :D
Asta pentru a nu se inregistra costuri enorme pentru ca ai uitat telefonul langa furca sau deschis in buzunar. Mai stiti cand sarea toata lumea in sus ca plateste enorm pt ca au sunat din greseala? ;)
Dar stiu nemtii astia, ca in prezent, in Romania, mai exista locuri unde reteaua lor de telefonie fixa, mai cuprinde cabluri de pe timpul lui ceasca, de-alea cu izolatie de cauciuc acoperita cu ata, coapta de zecile de ani, cu zapusala soarelui revarsata peste linile de alimentare ale abonatilor.Intretinuta, dupa principiul: ” Las’ca merge si-asa”, prin innadire, cand cablurile cedeaza, in zonele uitate de timp pe care le strabate.
Nu prea am citit nimic, in intentiile nemtilor, despre infrastructura refacuta in zonele unde nu s-a mai facut nimic, de-a lungul zecilor de ani de existenta.
Ce nesimtit am fost, plecatai eu din marea familie Telekom… acum realizez ca nu-s om! :))
Multumesc competitorilor pentru oferte mai avantajoase si ii astept pe cei de la telekom cu oferte mai bune la cartele, la internetul pe cartela si minutele nationale, pana atunci – Have a nice day. :D
Risc o speculaţie: ai plecat înainte de rebranding, nu? Caz în care nu ai plecat din marea familie Telekom, ci din cealalta familie, aia veche :))
Aici parerea mea despre serviciile lor…cu parere de rau..experienta personala.
http://www.eljijinews.com/2014/10/06/weekend-magenta-de-la-telekom/