24.05.2016

Ia stai, adică tu nu ai gustat niciodată un Heineken?

Ea: Genial marketing au ăştia de la Heineken, genial!

Eu: Daaaaaaa, sunt mare fan! Apropo, hai să îţi fac cinste cu un Heineken.

Ea: Ah, nu merci, eu nu beau bere, niciodată nu am băut.

Eu: Ia stai, adică tu nu ai gustat niciodată un Heineken?

Ea: Nu. Dar ce importanţă are asta cu faptul că mi se pare genial ce face brandul ăsta pe comunicare?

Eu:

Discuţia de mai sus am avut-o cu o colegă ce lucrează în PR. Şi m-a pus un pic pe gânduri. Căci, în capul meu de mare amator al acestei licori fabuloase cunoscută îndeobşte sub numele de bere, mi se părea un nonsens să îţi placă un brand, sub toate aspectele sale, fără să îl fi „consumat”. Dar, după o îndelungă cugetare, mi-am dat seama că eu s-ar putea să fiu în minoritate şi ea să reprezinte vocea majorităţii.

Analizând chestiunea ca la manual, orice activitate de marketing desfăşurată de un brand are ca finalitate obţinerea de beneficii pentru brandul cu pricina (simplificând la maximum, desigur, ca să putem discuta mai uşor). Şi, fireşte, the beneficiu of the beneficii, mama şi tata şi văru şi unchiu beneficiilor este să vândă. De unde şi iniţiala mea uşoară disonanţă cognitivă suferită în urma discuţiei pe care v-am relatat-o mai sus.

Dintre celelalte beneficii urmărite de brand (sunt multe şi mărunte, în funcţie de strategia de comunicare), m-am oprit doar la cea căreia i-am putea spune (puţin pretenţios, ştiu, dar îngăduiţi-mi) fandom. Care, tradus simplu şi direct, înseamnă că Heineken a reuşit, în timp, să creeze o bază imensă de fani, a cărei singură preocupare legată de brand este să „bea” câte o halbă din ceea ce face Heineken pe parte de promovare. Chiar dacă, precum colega de mai sus, ei nu cumpără berea. Ce beneficii are Heineken de pe urma acestui imens val de fandom creat? Haideţi, bre, că doar vă ştiu oameni bazaţi, ce rost mai are să detaliem? :D

Eu fac parte din acea categorie de oameni care cumpără Heineken la greu (beneficiul primo pentru brand), dar care şi se uită cu sprânceana ridicată la tot ce face pe partea de marketing şi – cum îmi cam place tot – sunt un „răspândac” al informaţiei respective. Şi o fac cu sentimente amestecate, un fel de „şaorma” cu entuziasm, mirare, aplauze, bucurie că se întâmplă de astea. Căci, dacă ne uităm la tot ce a făcut şi ce face Heineken pe partea de promovare, zău că nu prea găsesc motive să spun, măcar despre o ispravă de a lor, „măh, asta a cam dat cu virgulă„. Deci, da, sunt o cărămidă de bază în fandomul Heineken :D

Aşa, ca material de studiu, ca să înţelegeţi ce nebunie de marketing are Heineken, vă recomand excelentul material semnat Cristi Florea, dar şi căutările după Heineken de pe blogdebere.ro şi de pe chinezu.eu, căci am scris masiv despre acest brand în aceşti 7 ani de când hălăduiesc prin 2.0 :D

Pentru că sunt un blogger profesionist (spun mereu că am cea mai frumoasă meserie din lume!), evident că m-am întâlnit cu brandul Heineken şi pe partea de campanii. Care au fost, o zic cu mare drag, printre cele mai frumoase la care am participat :) Ultima dintre ele a fost isprava cu bărboşii. Despre care vă relatez pe larg mai jos.

Să începem cu o poză.

barba-135-2 (Medium)

Ehe, dacă aţi şti ce ne-am distrat când am făcut pozele astea… :)) Mai ales că bărbile alea nu au fost puse aşa, cum aţi crede, în 17 secunde, ci s-a muncit cel puţin 20 de minute la fiecare. Altfel spus, mai ca de la peluza unde îmi place mie să stau, am primit bărbi de profesionişti, bărbi care au jucat în nişte filme şi în nişte reclame la viaţa lor :D

Partea mai puţin plăcută a întâlnirii au fost privirile de superioritate pe care posesorii de bărbi naturale Cosmin şi Toma ni le aruncau din „tribuna oficială” a celor care nu treceau prin procesul de îmbărboşire :)) Desigur, am o vagă bănuială că cel mai tare s-au distrat Cristina şi Andra, care au fost un fel de spectatori VIP la isprava cu pricina (am zis-o elegant, căci puteam să fac o comparaţie cu cei doi moşi de la balcon, din The Muppets :D).

Ar trebui să menţionez că hăhăiala cea mai mare a fost când l-am văzut pe Manafu cu barba aia, căci şocul cultural a fost unul deplin :)) Andi, fireşte, a părut că are barbă de o viaţă, aşa natural s-a comportat şi a „binecuvântat” onorata adunare…

barba-141-2

Una din pozele din topul acelei şedinţe foto a fost cu trupa de tineri corifei ai muzicii tăcute şi necântate, căreia eu i-am spus ABarBA, din raţiuni lesne de înţeles. Dar, cum v-am provocat să daţi voi altă denumire trupei, ia vedeţi ce a ieşit, să vă râdeţi corespunzător :D

barba-155-2

Noi am făcut, practic, o adaptare românească a campaniei Odiseea bărboşilor, ultima campanie de comunicare marca Heineken. Vă dau mai jos clipul, deşi trag nădejde că până la ora la care scriu eu aceste rânduri, îl ştiţi deja. Dar lăsaţi parte cu clipul iniţial, care este aşa cum ştie să le facă Heineken pe toate. Reacţia brandului la reacţia unora la clipul iniţial este genială! Vă las să vedeţi clipul iniţial şi reacţia brandului şi apoi povestim.

Clipul iniţial

Reacţia Heineken la reacţia unora care au criticat clipul iniţial

Ei, este că trebe să fii Heineken să ai ghiduşii de astea în program! Cât de bine este făcut cel de-al doilea clip… Cât de perfect se pupă cu partea de „livrat” materiale corespunzătoare fandomului despre care spuneam mai sus… Ceea ce, evident, este încă o cărămidă pe care acest brand o pune la fundaţia (ah, ce clişeu am băgat…) apetenţei mele pentru el :D

Cam asta a fost, stimabililor, până la o nouă ispravă Heineken, să ne auzim cu bine şi să vă fie spuma spumă! Iar, dacă aveţi vreme, puteţi să vă uitaţi şi la filmul cu castingul pentru personajele care apar în clip. Este de mare angajament şi ăsta :D

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Mă ajutaţi cu informaţii despre programe MBA în România?

Căutăm bloggeri care să susţină Roots Revival România

33 comentarii

  1. vineri, 7 februarie 2014, 11:14

    Nici yo n-am baut ca nu ma lasa mama :))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 11:26

      Câta PRul pe tine… Ţi-i frică să nu se uite mama ta aici şi vrei să o faci să creadă ce băiat cuminte şi dus la biserica are, bestie care eşti… =))

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  2. vineri, 7 februarie 2014, 11:21

    Ce ai spus la inceput e la fel cu eu client de 13 ani Orange si fana a campaniilor Vodafone :)

    Thumb up 4 Thumb down 0

    Răspunde
  3. vineri, 7 februarie 2014, 11:26

    „Ea: Ah, nu merci, eu nu beau bere, niciodată nu am băut.” Problema nu e marketing-ul aici, şi nici marca de bere, ci berea în general. Adică, omul ăla nu a băut bere (cam greu de acceptat din partea mea, ce-i drept :)), dar asta este…) Promovarea, stilul, creativitatea poate să-ţi placă chiar dacă nu ai pus pic de bere în gură. Poţi să bei şi apă, că marketing-ul e la fel de plăcut pentru Heineken. :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 11:28

      Acuma, ca să ţi-o spun drept, după ce am vorbit cu colega cu pricina, mi-am dat seama că ştiu o grămadă de oameni care nu beau bere. Ştiu, a fost un şoc şi pentru mine să aud asta, dar am încercat să trec peste… :))

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  4. vineri, 7 februarie 2014, 11:27

    Scopul brandului e sa vanda, dar nu e musai ca acel cumparator sa si consume. In cazul de fata, colega ta nu bea bere, dar cand face un chef la ea acasa, isi asteapta prietenii cu Heineken in frigider. E doar unul din exemplele in care marketing-ul bate produsul.
    In rest, faina epopee barboasa ati trait; v-am urmarit pe Facebook! :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 11:34

      Corect, buna precizarea cu nu bea Heineken, dar cumpara Heineken cand are de dat bere cuiva :)) Cel mai probabil ca, cumva in doi pasi, faza cu fandomul tot vinde, asa cum ai zis tu :)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  5. vineri, 7 februarie 2014, 11:28

    Eu sunt in aceeasi situatie cand vine vorba de bomboanele M & M. Au niste reclame foarte tari, insa mie nu-mi plac bomboanele. E o chestie de gust pana la urma.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 11:36

      Tu zici că e chestie de gust şi ai dreptate. Doar parţial :D Căci eu mă refeream la mine când am scris cele de mai sus, adică la iubitorul de bere care sunt şi care, în zona mea de confort (limitată ca orice zonă de confort exagerat), credeam cu tărie că nu are cum să nu îţi placă berea şi să o şi guşti când apreciezi un astfel de brand. Lecţie învăţată, parol :D

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  6. vineri, 7 februarie 2014, 11:41

    Bunica a mers mai departe: vara trecut mi-a facut clatite cu Heineken.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. Cosminu'
    vineri, 7 februarie 2014, 13:03

    Cand esti student, cand e vara si cald… orice bere e buna! Mai ales berea care e mai ieftina.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. Corson
    vineri, 7 februarie 2014, 16:21

    Gustat, da. Cumpar (regulat), nu.
    E Heineken o bere buna? Da, printre multe altele. Multe mult mai ieftine.
    Imi plac reclamele lor? Nu. Prea lungi si prea elaborate. E doar o bere, cit o incerca sa tinteasca, pardon, targheteze, valoarea, individualitatea, superioritatea frizind snobismul.
    Cumpar o marca de bere daca-mi place reclama? Nu.
    Cumpar o marca de ceva daca isi asociaza brandul cu o persoana? Nu, mai ales daca nu percep asocierea ca fiind naturala, ci doar lucrativa.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 17:50

      Îmi scapă cam 78,54% din ce zici tu aici, recunosc. Dar importantă e discuţia, desigur :))

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
      • Corson
        vineri, 7 februarie 2014, 22:24

        Intelegi mai mult, dar te caracterizeaza modestia.
        Asa, de dragul discutiei, ABarBA e ca un tulnic. Heineken sufla pe la un capat, iar mesajul se imprastie peste munti, vai si social-media.
        „Think globally act locally”. CMO Heineken s-a gindit global la Amsterdam ca ce si cum e cu brandu lor, a trimis mail local, iar marketin managerul Heineken Romania a executat misiunea. Sa va fie de bine!
        Asa, ca idee, daca vine Stella Artois, mai spre toamna, si va propune „dragilor, ABarBA-ilor, nu vreti sa faceti pe pictorii pentru noi, ca ne-au ramas niste sevalete si basti de acum 3 ani?”, ce crezi ca vor spune colegii tai? Tu stim ca vei refuza, si nu pentru c-o sa fii adincit in module pina peste genunchi.
        (Eu n-as refuza, ca sa nu fiu ipocrit.)

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  9. vineri, 7 februarie 2014, 17:45

    Vai cât Heineken am băut la viaţa mea!! :-) Primul obiectiv vizitat în Amsterdam în 2011 a fost fabrica de bere Heineken.
    Am băut bere la 10 dimineaţa, era la discreţie proaspătă şi rece, deci eram beată la 10:30. :-)))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • vineri, 7 februarie 2014, 17:51

      Colega, ascultă al un băutor înrăit de bere: cea mai bună bere este cea de care reuşeşti să te bucuri fără să te îmbeţi. Este o regulă de aur a aprecierii beri, pe care, fireşte, am descoperit-o după ani şi ani în care nu beam, ci mă adăpam :))

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
      • vineri, 7 februarie 2014, 19:09

        d-aia nu mai beau, m-am lăsat de sportul ăsta, că mă îmbăt din 2 beri. beau fără alcool :-))

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
      • duminică, 9 februarie 2014, 14:07

        :-) asta cu adapatul e dementiala. Buna bere, oricum. M-am cam adapat si eu acum vreo 10 ani, in Grecia, cand, tin minte ca la noi era prin restaurante la 150.000. lei vechi o sticla mica.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
        • luni, 10 februarie 2014, 08:35

          Tradus, asta cu adăpatul înseamnă consum responsabil. Ţi-aş spune cât de important este acest aspect atunci când bei bere ca să te poţi bucura de ce ai în pahar, dar o să o fac doar când povestim la o bere, desigur :D

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Răspunde
  10. vineri, 7 februarie 2014, 20:32

    Cea mai buna bere e cea bauta cu prietenii. Indiferent de marca :)

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
    • Corson
      vineri, 7 februarie 2014, 20:57

      Cea mai buna bere e aia platita de altcineva. (Gratis nu se exista.)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  11. sâmbătă, 8 februarie 2014, 19:34

    Admit ca unui om de pr sa ii placa campaniile unui brand fara sa-i fie si consumator doar daca si el admite ca nu va putea simti adevaratul mesaj al campaniilor respective. Poate sa ii placa cum e transmis, dar nu poate sa-l inteleaga. Este ca si cum iti place cum e tiparita o carte intr-o limba straina, dar nu o poti citi singur indiferent cat de mult te chinui. Ca sa o citesti trebuie sa inveti limba respectiva. Traducatorii sunt subiectivi.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • luni, 10 februarie 2014, 08:37

      Exact de la ce spui tu am pornit şi eu când am zis că m-a derutat reacţia colegei. Dar acum, după ce am studiat niţel chestiunea, să ştii că înţeleg diferenţa între a-ţi place şi a consuma :)) Ca să rămân în zona cărţilor, teribil de multă lume nu l-a citit pe Cărtărescu, dar asta nu îi împiedică să spună că e un mare scriitor :D

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • luni, 10 februarie 2014, 14:20

        Ai dreptate :) daca privesti o poza / un spot cu o bere poti sa spui ca iti place poza / spotul cu berea. Dar daca mai esti si consumator de bere si vezi spotul in discutie iti lasi barba.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  12. duminică, 9 februarie 2014, 20:13

    negustat, nebaut, dar privitor al reclamelor :D

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • luni, 10 februarie 2014, 08:39

      Hmmmm, ar trebui să remediem acest aspect neîmplinit al vieţii tale de degustător al frumosului… Data viitoare când ajung în Focşani :D

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  13. duminică, 9 februarie 2014, 22:08

    Stiu cateva feminine care nu neaparat ca nu beau bere, dar nu fac diferenta intre o marca sau alta de bere. Tot al draq, zic ele, tot amara. Insa atunci cand erau reclamele Heineken cu „camera baietilor” au recunoscut ca e misto reclama. Probabil ca acea recunoastere le-a determinat alta data cand le-am spus ce bere am si le-am intrebat de care vor sa bea, sa-mi raspunda: Heineken. Asocierea mentala dintre Heineken si gust functioneaza, zic eu. Banuiesc ca este similar si in cazul celor care nu beau bere, dar n-as putea sa explic mai clar :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • luni, 10 februarie 2014, 08:39

      Aşa, aşa, îmi dai apă la moară cu ce zici! Căci asta îmi pare a fi principalul avantaj al fandom, adică să nu bei Heineken, dar să simţi lejer că e bine să o recomanzi altora, doar pentru că ţi-a intrat la coracon şi pentru că se pupă cu feg shuiul tău de nebăutor de bere :D

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • miercuri, 12 februarie 2014, 21:05

        Iti dau si apa la moara dar si o leapsa de cod… blogosferic, pe care o gasesti in link-ul de la semnatura

        Mi-ar placea sa citesc raspunsul la tine pe blog, printr-un articol, sau macar printr-un comentariu la leapsa.

        Spor!

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  14. miercuri, 30 iulie 2014, 09:14

    […] pe care brandurile au apăsat în ultimii ani este crearea de comunităţi de fani, acel fandom de degrabă dătători de Like. Numai că foarte puţine branduri (şi îmi asum masiv ce spun […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *