04.12.2016

Cam câţi lei cheltuiţi voi de sărbători?

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Mă uitam la ştirea de pe retail-fmcg.ro cu studiul despre cheltuielile orăşenilor din România cu ocazia Crăciunului şi a Revelionului. Când am văzut că media este de 1.541,68 lei, am ridicat un pic sprânceana. Pentru că, fireşte, aşa la prima impresie mi s-a părut mult. Dar apoi, cam la 14 secunde după prima impresia, mi-am dat seama că se adună. Se adună mâncarea (băgăm la maţ – pardon my French – la greu în perioada asta, dă-l dracu de post şi alea alea), pe cadouri (nu te poţi prezenta fără aşa ceva în faţa vecinilor de viaţă #cumarveni) şi pe – deloc de neglijat acest aspect, hai nu vă daţi loviţi – nişte chestii pe care ni le-am dorit tot anul şi acum am găsit motiv să ni le cumpărăm.

Aşa cum m-a învăţat experimentul Săptămâna bloggerului chibzuit şi aşa cum mă învaţă actualul experiment Săptămâna bloggerului sustenabil, una este ce credem noi în sinea noastră că plătim (ca să nu spun cheltuim…) şi alta este realitate, atunci când îţi notezi fiecare pas financiar #casăzicaşa pe care îl faci. De aceea nu prea mă surprind rezultatele studiului de mai jos. Doar că îmi mai dau un motiv să stau un pic colea aşa şi să mă gândesc la faptul că trebuie să fim puţintel mai atenţi cu vrutul şi pututul în aceste zile de, nu-i aşa, criză :)

Pe partea noastră, asta cu internetul, o să vedeţi în studiu că vreo 25% dintre respondenţi declară că vor utiliza internetul să cumpere cele trebuincioase (şi nu prea, desigur) de aceste sărbători. Interesant procentaj, de stat un pic şi de rumegat.

În acest an, bugetul mediu total alocat pentru Crăciun şi Revelion înregistrează o creștere comparativ cu anul anterior atingând valoarea de 1.541,68 lei (acesta a avut valoarea de 1.255,47 lei în 2012, 1.046,75 lei în 2011, 1.052,48 lei în anul 2010 și 1.523,29 lei în 2009), conform unui studiu realizat de către MEDNET Marketing Research Center.

Grafic3-1

Principalul motiv de creștere a acestui buget poate fi faptul că prețurile la majoritatea produselor și a serviciilor de pe piața românească au crescut în decursul anului. Un procent de 33,5% dintre respondenţi afirmă că acest buget este mai mic decât cel din 2012, astfel putem concluziona și de aici, că această creștere a bugetului mediu alocat pentru Sărbătorile de Iarnă constituie o creștere relativă cauzată, în primul rând, de măririle de prețuri.

Creșterea bugetului alocat pentru Crăciun și Revelion se resimte la categoria de produse alimentare (carne, cozonac etc.), bugetul mediu pe care respondenții intenționează să-l aloce pentru mâncare și băutură fiind de 600,76 lei (comparativ cu 501,04 lei în 2012, 422,27 lei în 2011, 491,54 lei în 2010 și 556,13 lei în 2009).

O creștere este înregistrată și pentru categoria de produse nealimentare. Astfel, pentru produsele nealimentare specifice Sărbătorilor de Iarnă (haine, încălţăminte, cosmetice etc.), orăşenii intenționează să aloce, în medie 498,63 lei (comparativ cu 414,08 lei în 2012, 397,72 lei în 2011, 302,07 în 2010 și 321,09 lei în 2009).

Moș Nicolae, o sărbătoare importantă pentru români, determină 81,8% dintre persoanele intervievate să ofere cadouri celor dragi, suma medie estimată a fi cheltuită în acest scop fiind de 289,57 lei. În ceea ce privește tipul cadourilor alese, respondenții vor oferi celor dragi, cu acestă ocazie, dulciuri (54,3%), articole de îmbrăcăminte / încălțăminte (41,3%), precum și jucării (36,1%).

Și în acest an, majoritatea respondenților (87,1%) intenționează să ofere cadouri celor dragi cu ocazia Crăciunului și a Revelionului. Suma medie pe care intenționează să o cheltuiască în acest an, pentru aceste cadouri este de 465,25 lei. Cei mai mulți intenționează să cumpere articole de îmbrăcăminte/încălțăminte (52,1%), cosmetice/parfumuri (35,2%), jucării (34,1%) sau ciocolată/cafea (19,8%) spre a le oferi cadou celor dragi de Crăciun și Revelion. Principalele categorii de persoane către care se vor îndrepta aceste cadouri sunt: soțul/soția, partenerul(a) (87,5%), copiii (63,8%) precum și părinții (33,7%) respondenților.

Cei care au declarat că bugetul aferent cheltuielilor ocazionate de Sărbătorile de Iarnă (Crăciun/Revelion) este mai mic în comparație cu anul anterior, au menționat ca principal motiv diminuarea bugetului, fie prin scăderea nivelului veniturilor (63,3%), fie datorită creșterii ponderii altor cheltuieli.

Un sfert dintre respondenții intervievați (25,6%) au declarat că vor utiliza internetul pentru realizarea cumpărăturilor de produse și servicii cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă. Pe primul loc între modalitățile de utilizare a internet-ului menționate de către aceștia se situează achiziționarea de diverse produse (73,7%), pe locul doi se situează căutarea de informații asupra ofertelor diferitelor magazine (42,4%), iar pe cel de-al treilea realizarea de comparații între prețurile produselor/ serviciilor.

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 21 – 27 noiembrie 2013. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,46%.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Linkurile zilei despre maimuţa carpatină, Teatrul viselor, Donator de viitor şi altele

Despre vremurile când sportul era aproape o religie

8 comentarii

  1. joi, 5 decembrie 2013, 12:51

    Cam mult 7% pentru „altceva”, nu crezi? Sau măcar ar trebui denumită altfel categoria…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. joi, 5 decembrie 2013, 13:22

    Nu vreau sa fac o socoteala :))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. joi, 5 decembrie 2013, 17:50

    Ce pacat ca nu se mai fac credite cu buletinul – mai luam un credit de Craciun, mai unul de Paste …:)
    Statistica realizata cu un anumit grup de respondenti nu prea are niciun fel de relevanta iar suma de peste 1500 lei este enorma pentru 60-70% din romani.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. joi, 5 decembrie 2013, 22:35

    Si eu cred ca nu e relevant acest sondaj. Exact cum zice si Petre, 60-70% din populatie nu castiga 1500 lei/luna.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. vineri, 6 decembrie 2013, 00:23

    Cheltuim cât avem, vorba unui prieten, mult ai, mult cheltui :D .La mine e fix invers. Multă sănătate

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. sâmbătă, 7 decembrie 2013, 16:13

    Valoarea de 1.500 lei eu o consider o valoare normala. Trebuie luat in calcul faptul ca acest buget nu este al persoanei, ci al familiei. E drept ca sunt persoane care nu castiga 1.500 lei pe luna, dar e posibil ca veniturile familiei sa depaseasca acest plafon. De asemenea, eu as include in acest buget si banii cheltuiti de black friday prin care ati cumparat cadouri de Craciun.

    Eu am inceput cheltuielile de sarbatori cu 100 lei, bradul natural, in ghiveci, inalt de 120 cm, dintr-un magazin de bricolaj.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. Alin
    duminică, 8 decembrie 2013, 17:44

    Si cica romanii n-au bani, dom’le, sunt saraci… Sunt atat de saraci incat la sate tot la a 5-a poarta vezi cate un SUV de 50.000 de euro….

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. joi, 3 iulie 2014, 08:07

    Cheltuim cât avem, vorba unui prieten, mult ai, mult cheltui…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *