07.12.2016

Ia să povestim noi un pic despre web designerii români

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Aş spune de la început că nu mă pricep la design. Adică, mă rog, mă pricep la nivelul de client, care dă brieful şi apoi îşi dă cu părerea despre ce a ieşit. Cu menţiunea – extrem de importantă în condiţiile în care mulţi clienţi sunt Becali şi ei ştiu mai bine, desigur – că îmi sparg în bucăţi obiecţiile, dar cu condiţia esenţială ca designerul să îmi prezinte argumente de ce a făcut aşa şi aşa şi, mai ales, de ce ar trebui – pardon my French – să tac dreaqu din gură şi să mă duc pe mâna lui. Iar la acest ultim aspect, incredibil de important când priveşti web designul ca business (şi freelancingul este tot business, da?), mulţi designeri o dau de gard la modul 404.

Am cunoscut designeri impecabili pe parte de desenat, cum ar veni. Cu succese masive şi pe dincolo. În faţa cărora îmi ridicam pălăria şi îi salutam cu respect. Până înţelegeam că lucrează pe nişte sume ridicole şi în condiţii contractuale mizerabile. Şi începeam o discuţie cu ei. Care, fără excepţie, se lăsa cu „eu nu mă pricep la de astea, cât ar trebui să cer, cum ar trebui să fac?„. Adică, again, partea cu businessul, căci – dacă îmi permiteţi, stimaţi creatori 2.o de frumos – ahreful nu aduce pâinea pe masă şi bani în cont, dar muşchiul pe partea de business da.

Sigur, am intrat în contact şi cu firm de design. Foarte bune. Cu o divizie de business, ca să zic aşa, beton. Doar că aici – dacă tot e să găsesc pete în soare, cum ar spune un poet care a terminat geologia – partea naşpa este că nu discuţi direct cu designerul, ci intermediat, aşa că se pierde ceva din „poezia” care ar trebui să existe în orice design web şi care poezie, cred cu tărie, trebuie „recitată” direct celui care o să o „scrie” de către cel care a „dospit-o” :)

În fine, discuţia e mult mai lungă. Dar aş scurta-o. Pentru că vreau să vă las pe voi să veniţi cu puncte de vedere. Şi aş prefera să fie cu accent pe partea de, fireşte, business. Adică de ce e importantă şi de ce e foarte importantă :)

Între timp – pentru că de la dorinţa de a anunţa Smart Web Conference 2013 acilea la mine au irumpt rândurile de mai sus – vă invit să daţi un ochi pe ceea ce va fi (dar nu mă credeţi pe cuvânt, întrebaţi şi pe alţii) cel mai important eveniment de web design al anului pe plaiurile mioritice, cu mega-invitaţi internaţionali şi cu chestii de astea gen Responsive Web Design, HTML5 & CSS3, writing CSS the right way, JavaScript, de nu îmi plac mie de nici o culoare pentru că nu le înţelege, dar tocmai de aceea vă respect pe voi cei care prestaţi în acest câmp al muncii :D

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Câteva ştiri din nesfârşita întindere a onlineului românesc

A treia licitaţie pentru o mână de copii simpatici şi cuminţi de la Casa Veronica

6 comentarii

  1. marți, 27 august 2013, 09:56

    Un web-designer, din punctul meu de vedere, este cel care pune cap la cap elementele puzzle-ului furnizate de catre colegi. El este designer. El trebuie sa cunoasca seo, pr, css si alte alea doar cat sa se poata intelege cu colegii. Calitatea elementelor din puzzle nu-i apartine designer-ului. El doar le scoate in evidenta conform fisei de lucru.

    Thumb up 1 Thumb down 4

    Răspunde
    • miercuri, 28 august 2013, 20:00

      Pe dracu’ :) Designer-ul face doar partea grafica, de ce trebuie sa stie un designer SEO sau PR? :) Daca te refereai la programator, da, ala trebuie sa aiba notiuni de baza in ceea ce priveste SEO insa doar atat, optimizarea ramane totusi pe mana specialistului.
      Sunt firme bune in RO, la fel si freelanceri…Problema e ca aia buni nu-si bat capul cu piata din Romania, se descurca pe bani frumosi platiti de straini, acolo e alta piata, alta mentalitate!

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  2. marți, 27 august 2013, 14:14

    Un webdesigner trebuie sa stie in primul rand graphic design. Daca layout nu e programeaza-l de unde nu-i. Apoi trebuie sa aibe cunostinte de UX si usability pentru un design brici. Pe langa astea mai e musai sa stie Html si CSS, ca sa transforme layout-ul din photoshop in munca pt programatori. eventual minime cunostinte de jquery (dar asta e deja treaba de programator). Orice alta treaba care implica cod sofistoc, deja nu mai e treaba lui. Se trece pe statul de plata al programatorulu. Problema la noi e ca sunt platiti prost. lumea ii vede ca niste baieti care au invatat photoshop si stiu si ei sa faca site-uri.

    Thumb up 0 Thumb down 2

    Răspunde
  3. marți, 27 august 2013, 15:43

    In mod normal este o echipa, „toti ca unul” – fiecare stie foarte bine ceva si cate ceva din ceea ce stiu ceilalti pentru a putea ajunge la o forma care sa poata fi abordata. Daca esti singur, cel mai sanatos este sa stii bine de tot grafica si programare de baza (HTML, CSS), SEO musai – ca sa nu stai la coada lui Google, accesibilitate (pe cat posibil) – gandindu-te si la cei care nu sunt ca tine, ceva jQuery cat sa te folosesti de aceasta minune (nu este cazul sa reinventezi apa de baut), ceva MySQL si PHP pentru orice eventualitate, in asa fel incat sa stii exact ce sa ceri de la tine, ce se poate si in ce nu este cazul sa te aventurezi. Iar altcineva sa se ocupe de clienti in sensul de a-i cauta, a-i cerceta, a-i „vamui”.
    Dar nu intotdeuna exista aceasta posibilitate si atunci tre’ sa iti „rupi” din timpul tau pentru a face si una si alta si exista posibilitatea de a da peste vreun figurant care sa iti omoare timpul si sa bati pasul pe loc in timp ce alt client iti spune „Imi pare rau …”. Clientii nu sunt intotdeuna foarte constienti de faptul ca net-ul are legile lui pe care nu trebuie sa le incalci si de multe ori au impresia ca se pricep mai bine si ca „si fiimiu a urcat un sait ca e digei”.

    Am vazut site-uri spectacol si site-uri penibile. Raman la parerea ca cel mai important ramane continutul. Si abia apoi se poate discuta despre forma. Oricat de spectaculoasa ar fi o realizare, daca sta rau la capitolul „continut” nu are sanse sa traiasca mult.

    Din pacate aceasta directie a valorii continutului incepe sa se schimbe, continutul cu adevarat relevant incepe sa faca loc „fortei” social-media asa ca daca foarte multi tembeli vor spune despre un gunoi ca este „cool”, apoi „cool” va fi indexat ! Asa ca dupa ce ca tre’ sa stii HTML, CSS, SEO, jQuery, PHP, MySQL, grafica, mai tre’ sa stii si cu ce se mananca Facebook, LinjedIn, Twitter, Flicr, Tumblr, Youtube, Vimeo, Digg, Pinterest, Delicious, Tehnoicrati, Stumbleupon, G+ … si altele pe care ar trebui sa le stie altcineva, altcineva sa isi bata capul cu astea iar tu sa iti vezi de grafica ta …

    E grea viata de web designer :)) … daca ar fi sa aleg, as alege sa fiu blogger !

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Răspunde
  4. duminică, 1 septembrie 2013, 12:05

    Din păcate, acum trebuie să știi o groază de programe. De aia-mi place mie să-mi modific singurel temele de la blog. În Photoshop. În rest, dacă e de mutat sau pus un bun, sunt pierdut!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. joi, 5 septembrie 2013, 16:21

    Un webdesigner trebuie sa stie din toate,seo,photoshop,css,php,java,etc. pentru ca se loveste de ele mai devreme sau mai tarziu.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *