27.05.2016

Hai să învăţăm 2.0 împreună: Despre limite în social media

Later edit: Ciulea spune că Gabriel a colaborat cu compania pe care acum a prins-o în offiside şi vede puţintică răzbunare în ce a făcut. Eu nu am treabă cu asta. Pentru că scopul meu a fost altul, după cum puteţi vedea mai jos. În plus, putea Gabriel să stea cu ochii pe ei ca pe butelie şi tot nu avea cu ce să îi pleznească dacă nu călcau strâmb, aşa cum a făcut. V-am dat, totuşi, acest punct de vedere pentru că, aşa cum îi spune pe bune acestei secţiuni, chiar aş vrea să îvăţăm toţi câte ceva din asta, aşa că fiecare părere trebuie cunoscută şi, în funcţie de feng shuiul fiecăruia, contestată sau aprobată.

–––––––––

Am văzut la Gabriel chestiunea de mai jos.

napoca-jazz-blues-wine1

Şi mi-am adus aminte de ce m-am întrebat cineva la o conferinţă unde am fost speaker: există nişte limite în social media care nu trebuie depăşite? Am răspuns atunci cam ce vă spun mai jos.

Limitele de comportament nu au legătură cu social media. Nu există, din punctul meu de vedere, nici o diferenţă între a fi nesimţit pe stradă şi a fi nesimţit în social media, între a fi gherţoi într-o sală de teatru şi a fi gherţoi într-un grup pe facebook, între a fi bădăran pe plajă în Corfu sau a fi bădăran pe blogul tău. Limitele (pe care ţi le autoimpui, aici e toată şmecheria, de fapt) ţin de caracaterul tău. În aceeaşi măsură în care caracterul tău este definit de multe ori de limitele în care alegi să îţi duci existenţa.

Atunci când reprezinţi un brand, limitele tale personale de comportament suferă limitarea fişei postului, ca să zicem aşa. Pe care fişă a postului tu ai acceptat-o, zău, nu te-a obligat nimeni să o faci (puteai să nu accepţi, să îi dai demisia, de astea). Şi care fişă a postului (chiar dacă nu este scrisă negru/albastru pe alb) vine cu nişte obligaţii pe care ţi le asumi, cea mai importantă dintre ele fiind să nu aduci deservicii brandului. Doar că, aşa cum am văzut uneori că se întâmplă, limitările tale personale bat la dorsal lejer limitările fişei postului.

Să luăm cazul de mai sus. Sigur că acel comentator Tudor nu a folosit cel mai elegant ton cu putinţă. Dar reacţia celei sau celui care se ocupă de pagina Festivalului a sărit limita. De fapt ambele limite: şi cea personală (a înjura aşa pe cineva înseamnă doar că, la faza asta, cel puţin, eşti total deplasat), dar şi cea a fişei postului.

Ce învăţăm noi de aici? Aştept să îmi spuneţi voi. Eu v-am spus ce cred. E rândul vostru acum.

PS Întrebare suplimentară: să zicem că încă nu te-ai hotărât dacă vrei să mergi sau nu la Festival. Şi vezi faza asta. Îţi afectează decizia sau nu?

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Reclamaţie împotriva aplicaţiei Urban Hero

Cât te costă să îţi faci o casă?

37 comentarii

  1. miercuri, 15 mai 2013, 12:20

    trebuia sa zica „de gustibus non est disputandum” si sa nu mai continue subiectul. aceste lucruri nu trebuie luate personal. parerea mea.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. miercuri, 15 mai 2013, 12:20

    E proprietarul lantului Janice/My Way/etc care asa scrie pe Facebook o data al 2 zile :)
    El raspunde asa :) e cunoscut

    Thumb up 4 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 12:22

      Alex stie! ;)

      Thumb up 2 Thumb down 0

      Răspunde
  3. miercuri, 15 mai 2013, 12:21

    Fie si in cazul in care nu as fi stiut cine se ocupa de postarile cu pricina sau de festival in sine, pornind doar de la respectivele comentarii, cu siguranta nu mai ajungeam la eveniment ;)

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Răspunde
  4. miercuri, 15 mai 2013, 12:36

    Trebui sters. Nu as permite asa ceva.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. miercuri, 15 mai 2013, 12:41

    bunul simt il ai sau nu il ai. eu asa vad. ‘domnul’ acesta nu-l are!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. miercuri, 15 mai 2013, 12:43

    Cel care se ocupa de pagina respectiva de Facebook e chiar patronul lantului Janis, cei care au organizat evenimentul cu pricina. De alfel, el se ocupa de toate paginile de Facebook ale localurile din janis group, vreo 9 la numar. Bine, el le raspunde oamenilor la comentarii, si nu pe cel mai elevat ton.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. miercuri, 15 mai 2013, 12:47

    *ale localurilor, scz de greseala.

    Ce e mai trist e ca omul nu vrea sa asculte de nimeni si o tine pe a lui. Am incercat sa-i explic ca nu e ok cum isi gestioneaza paginile de facebook, dar n-am avut cu cine povesti.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. miercuri, 15 mai 2013, 12:47

    criminal!!

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
  9. miercuri, 15 mai 2013, 13:01

    Well, that escalated quickly ! Dacă aș fi vrut să merg la festival nu cred că mi-ar fi influențat prea mult decizia. Însă, dacă vor continua în acest fel cu modul de comunicare mi-e teamă că se vor vedea consecințele în veniturile evenimentului.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. Gabi Udrescu
    miercuri, 15 mai 2013, 13:14

    dacă cel care a răspuns la acele comentarii e chiar ownerul, iar dacă faptele vorbesc de la sine (adică nu îi scade nr. de vizitatori / plătitori / clienți), cred că e fix treaba lui pe care el și-o asumă în relația cu cei care-i calcă pragul.

    da, știu, regulile de bun simț spun, etc etc. dar la finalul zilei omul trage linie: dacă vorbește urât sau frumos, îi schimbă cu ceva în rău business-ul?

    dacă da, atunci e cretin. nothing else left here to see, moving on.
    dacă nu, atunci înseamnă că deține genul acela de business al cărui client rămâi indiferent de ce ți se servește.

    gen RDS, unde oricât de slab ar fi customer-care-ul, rămâi că e ieftin. gen buticul din colț, pentru că ți-e lene să merg 2 km până la cel mai apropiat hipermarket pentru o pâine și-o apă plată.

    @Cristi: de ce n-ai făcut un poll apropos de întrebarea ta? aș fi fost curios care ar fi fost rezultatul.

    Thumb up 2 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 13:54

      Foarte bine punctat!

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 13:55

      Iti spun sigur, faptul ca vorbeste cum vorbeste in comentarii pe facebook nu-i afecteaza deloc business-urile pe care le are, nu-i scade numarul de clienti. Nimeni nu va fi influentat/a de limbajul lui sa nu mai mearga in localurile respective sau la festivalul Napoca Jazz. Hai sa fim seriosi, social media nu prea are nicio putere in Romania si ramane un domeniu mic, degeaba ne tot laudam noi ca in SM se face si se drege, se misca lucrurile.

      Janisul va detine in continuare monopolul pe tot ce tine de distractie in Cluj si cam atat, iar asta nu poate sa o schimbe nimeni, indiferent de influenta pe care o are.

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
      • miercuri, 15 mai 2013, 14:23

        Presupun ca nu vrea nimeni sa nu mai mearga businessurile lui sau ceva de genul. Ba dimpotriva, eu cand vin in Cluj-Napoca vreau sa am de unde alege cand beau berea cu pricina.
        Aici vorbim de un comportament. Care afecteaza businessul in anumite zone ale potentialilor consumatori. Eu, spre exemplu, as alege ca forma de protest sa nu ma duc la Festival. Altii ar face altceva. Aia e fain, fiecare decide cum vrea sa reactioneze la asa ceva.
        Cat despre teoria ta cu social media, in afara de a-ti spune ca, in general, nu e bine sa confuzi neputinta ta de a face ceva cu ceea ce pot face altii nu iti spun nimic.

        Thumb up 2 Thumb down 0

        Răspunde
      • Razvan
        miercuri, 15 mai 2013, 14:54

        In primul rand studentul clujean nu prea stie multe, nu prea intelege multe. Nu o sa inteleaga de ce zicem ca este un kitsch afisul, ca autorul comentariilor da o dovada de nesimtire si marlanism jegos pe facebook, ca transforma jazzul si ideea de rafinament in ceva cacacios si manelizat.

        Am urmarit evolutia si am si fost la Jazz Day tot in Cluj, bai jos palaria pentru oamenii de acolo … a fost zgomot pentru eveniment, dar nu galagie. Lumea a respectat conceptul de Jazz cat au putut mai bine.

        Sunt constantean „get beget” … dar uneori ma simt in Cluj ca in Constanta mea etern manelizata.

        Thumb up 1 Thumb down 0

        Răspunde
      • Alin Hodos
        miercuri, 15 mai 2013, 15:26

        ”social media nu prea are nicio putere in Romania si ramane un domeniu mic, degeaba ne tot laudam noi ca in SM se face si se drege, se misca lucrurile.”

        Serios? Pe ce te bazezi cand afirmi asta? Social Media nu e advertising, asa cum poate confunzi, ci este un flux de informatii ori puterea Social Media in Romania a fost dovedita de cel putin 20 de ori in ultimul an de zile! Pentru a investiga, poti incepe cu protestele de la Bucuresti din ianuarie 2012 si cum Social Media a fost principala sursa de informare pentru romani, chiar si pentru aceia ce aveau televizorul deschis in fata lor! ;)

        On-topic: -comportament de patron/ghiolban, caruia i se rupe de restul cat timp are bani in buzunar! Cand insa i se va inchide robinetul, va reveni cu picioarele pe pamant si va cere implorand, din nou atentia tuturor!

        Thumb up 1 Thumb down 0

        Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 14:19

      Nu are rost sondaj. Adica nu are rost dupa mintea mea. Focusul meu este sa incercam sa invatam ceva din asta.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  11. miercuri, 15 mai 2013, 13:50

    A facut la fara frecventa cei 7 ani de acasa. E un limbaj de mahala

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
  12. miercuri, 15 mai 2013, 14:51

    Eu când văd asemenea gesturi pe interneţii Pământului mă iau cu mâinile de cap. Ok, eşti un om care strigă ceva pe o pagină oficială despre un eveniment la care probabil ai contribuit la organizare. Nu mă interesează pe mine ca viitor om din public al festivalului/expoziţiei/concertului/altceva câte-n rufe şi în stele ai trecut tu prin discuţii cu oamenii care îţi comentează pe pagină, dar îşi pune o amprentă cel puţin apăsătoare reacţia ta faţă de fani. Mă face să mă gândesc că oricât mi-ar plăcea de mult evenimentul, ceva are să sufere la evenimentul ăsta, fie el un gust amar sau o organizare care lasă de dorit. Adică, dacă ai nişte oameni care în mod oficial se comportă aşa, ce pot să mai spun despre cât de multă muncă depui în calitatea evenimentului tău? Poate totuşi e o strategie, să merg cu aşteptări mici ca pe urmă să-mi fie depăşite, că na… Dar ce folos când tu ar trebui să fidelizezi pe o pagină de social-media, nu să stai cu bâta de baseball la poartă, chiar şi „ca între prieteni”.

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
  13. miercuri, 15 mai 2013, 15:00

    E clar că ambele părţi ar trebui tras de urechi, dar dacă ai o afacere, te poţi aştepta la reacţii care să nu-ţi fie pe plac. Şi dacă nu-i place unuia afişul nu înseamnă că are dreptul să sară la beregata lui. În tot cazul, prea mult timp şi desfăşurare de forţe pentru un caz minor.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 15:18

      Nu cred ca-i cazul sa ma urechezi. Articolul meu are ca scop o informare. Atat!
      Articolul lu’ Chinezu face studiu de caz. Atat!

      Si pentru ca aparut acel up-date, Chinezu’ ma pune in fata unui fapt implinit, fata de care nu am de gand sa ma disculp. Update-ul este eronat si eroare si-o asuma autorii. :)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  14. miercuri, 15 mai 2013, 15:10

    Frumos era sa ma intrebi daca Ciulea are dreptate inainte sa bagi up-date-ul ala! :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 15:16

      As aprecia foarte tare daca nu mi-ai spune ce sa fac, multumesc. Am decis sa pun acel later edit cu parerea lui Ciulea exact cum as face cu parerea oricui. Daca are ceva ceva de spus cu valoare adaugata, desigur. Aia e ideea, sa invatam ceva din faza asta. Inclusiv din reactiile la asa ceva.
      Am vazut ca ai zis pe blogul lui Ciulea ca tot ce ai facut a fost sa trimiti invitatii la acest eveniment unor bloggeri. Asta, atat cat ma duce pe mine capul, te califica lejer drept colaborator al brandului. Nu angajat, desigur. Dar astea sunt nuante. Care nu ma pasioneaza decisiv.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  15. miercuri, 15 mai 2013, 15:26

    Chinezule, eu nu ti-am spus ce sa faci, ti-am spus ca era frumos sa ma intrebi. Daca eu voi publica ceva despre tine, vreodata, fara sa verific putintel informatia, sunt convins ca vei avea aceasi reactie.
    Cat despre nuante, faci asa cum consideri tu. Eu n-am sa ma justific fata de fiecare reactie acum, insa in aceasta situatie ma pune later edit-ul tau.

    Mno, asta este! De acum am sa public doar fluturasi roz pe blog. ;)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 15:30

      Stimabile, hai sa derulam un pic.
      Pasul 1. Ciulea scrie la el pe blog ce scrie.
      Pasul 2. Eu pun later edit in care spun „Ciulea spune că Gabriel a colaborat cu compania pe care acum a prins-o în offiside”.
      Pasul 3. Tu confirmi in comentariu la Ciulea ca ai trimis invitatii la eveniment bloggerilor in numele brandului.
      Pasul 4. Eu trag concluzia ca ai fost colaborator al brandului, exact cum scriam eu in later edit.
      Deci?
      Cat despre faza cu rozul, daca iti place culoarea, baga mare! Eu nu ma bag sa iti spun despre ce si cum sa scrii pe blog.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  16. miercuri, 15 mai 2013, 15:39

    Personal, nu as mai merge la festival (desi, daca as fi fost la Cluj, mi-as fi dorit sa ajung). M-a dezgustat atitudinea administratorului paginii si stiu foarte bine ce inseamna sa te lupti cu hateri si troli.
    Cred ca o lista serioasa setata la rubrica profanity blocklist ar scuti pe toata lumea de multe probleme. Nu stiu de ce nu foloseste lumea aceasta optiune simpla.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  17. miercuri, 15 mai 2013, 15:52

    Chinezule, faci ce faci si ma pui sa dau o bere! ;)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • miercuri, 15 mai 2013, 15:53

      Wise words, mate. Dar mai wise e propunerea, parol :))
      PS Mah, intre timp am aflat mai multe si sa ma bata spuma berii daca ti-o fost usor…

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
      • miercuri, 15 mai 2013, 16:16

        Inc-o bere! ;)

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  18. miercuri, 15 mai 2013, 16:00

    100% nu as mai fi mers la respectivul festival, chiar daca imi place jazz-ul. Afland cine a postat, nu as mai merge in nici un local de-al lui si as indemna pe oricine sa faca acelasi lucru. Daca o sa continue asa, inevitabil isi va pierde clientii.

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
  19. miercuri, 15 mai 2013, 16:28

    […] Doua exemple recente, despre ce inseamna un flame pe social media si unde poate duce. Aici si aici. […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  20. miercuri, 15 mai 2013, 16:47

    Este clar că limbajul lui Tudor nu a fost unul foarte potrivit pentru a critica aspectul afișului ș.a.m.d , dar dacă este adevărat ceea ce se spune , că tocmai patronul de la Janis, în persoană, a răspuns la acest comentariu într-un mod atât de răutăcios ,iar reacția sa a fost extrem de urâtă, dipă cum se observă, atunci este foarte foarte trist … Totuși, sunt mai mult decât sigură că nu a pierdut prea mulți clienți prin aceste comentarii .

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  21. miercuri, 15 mai 2013, 18:17

    E clar ca la festival nu m-as mai fi dus, ba chiar m-as fi gandit de doua ori inainte sa mai intru intr-un local de-al lui.

    Nu imi place sa dau bani oamenilor de genul maretului patron despre care se discuta aici, pentru ca e ca si cum as intretine prostia si nesimtirea. :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  22. joi, 16 mai 2013, 10:19

    Am un bar. Cu siguranta am gresit uneori fata de clientii mei , dar au fost greseli neintentionate pe care le-am remediat imediat ce mi-am dat seama de ele , dar niciodata nu am jignit pe cineva pentru critici ! Dimpotriva , schimbarile pe care le-am facut pentru a imbunatati calitatea serviciilor oferite s-au bazat tocmai pe aceste critici. Sa nu realizezi ca interactiunea constructiva cu cei care iti frecventeaza localurile (ca daca nu ar fi fost interesat , Tudor nu ar fi scris acel post )este o greseala elementara in business si pierderile se vor vedea in timp .In plus de ce sa mai fii activ in social media daca nu te intereseaza feed-back-ul ?! Cat despre marlanie , aia e cu totul alta poveste…
    Si NU ! Daca vedeam un astfel de comentariu imi cautam un alt eveniment unde sa-mi cheltui banii !

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  23. joi, 16 mai 2013, 10:21

    limitele în social media sunt date de omul din spatele cuvintelor lui. suntem suma părerilor, gândurilor, cuvintelor pe care le lansăm în eter. şi cum cine se aseamănă, se adună, desigur că cine se înjură se va aduna în lista oamenilor evitaţi.
    nimic, dar absolut nimic nu justifică limbajul de mahala, nici în real şi nici în virtual. este o lipsă de respect faţă de sine şi faţă de ceilalţi.
    eu ador şi respect vorba aceasta: „dacă nu poţi spune ceva frumos despre un om, taci naibii din gură!” :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  24. vineri, 17 mai 2013, 10:18

    […] înjuratul publicului de către organizatorii festivalului de jazz de la Cluj, au scris Ciulea și Chinezu tot ce era de […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  25. vineri, 17 mai 2013, 12:02

    ca sa raspund la intreabarea lui Cristi.
    da, ar influenta decizia mea de-a merge. adica ori nu m-as duce, ori m-as duce cu inima indoita. ca daca nu moare ala dintr-un client dezamagit de comportament, nu moare nici din 20-30.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *