09.12.2016

Hai să învăţăm 2.0 împreună: despre bloggerii care susţin politicieni

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

E campanie electorală. Ştiţi deja asta. Unii bloggerii şi-au declarat susţinerea pentru unii politicieni. Pe asta o ştiţi sau nu, depinde de cât de tare vă intereseasă chestiunea şi de cât de bine staţi în legătură cu bloggerii cu pricina. Mie mi s-a părut că este un subiect bun de dezbatere, drept pentru care – pe sistemul folosit atunci când am discutat despre comentariile plătite introduse de Arhi – am zis să întreb nişte tovarăşi 2.0 care este părerea lor despre bloggerii care susţin politicieni pe bani. Sau nu, pentru că sunt şi cazuri în care îl ştii pe candidat şi îl susţii că aşa vrei tu.

Ca o punere în context, aş vrea să vă spun că nu sunt de acord cu faza „politicianul este ca un detergent şi trebuie vândut ca atare”. Sunt diferenţe atât de mari între cele două produse (dap, asta accept, şi imaginea politicianului este un produs care trebuie vândut), încât chiar nu cred că trebuie detaliat. Adică hai să vă spun doar două care îmi vin acum pe repede înainte în minte, pentru ca apoi să dau cuvântul invitaţilor mei.

Prima diferenţă este de domeniul evidenţei, adică un detergent nu are nici o şansă să se îmbete într-o noapte într-un bar şi să îi spargă faţa barmanului. I rest my case.

A doua diferenţă este că, în timp ce detergentul este vândut pentru că satisface nevoia cuiva (la modul papabil, trebuie spălate hainele, fără detergent nu se poate, se împute treaba, cum ar veni), v-aş ruga să îmi spuneţi ce nevoie acută satisface un politician (în sensul că fără aşa ceva nu poţi exista).

Bun, acestea fiind spuse, dau cuvântul invitaţilor mei. Cărora le mulţumesc că şi-au făcut timp să îmi răspundă la întrebarea de mai sus. Iar vouă vă promit că o să mai fac de astea. Pentru că am văzut că vă plac, ceea ce mă coafează decisiv :D

Cetin Ametcea, aka Arhi, este relaxat: „Un blogger e ok să facă orice dorește, pe tarlaua proprie. Nu țin minte să existe vreo reglementare în domeniu, prin care să se spună că bloggerii sunt obligați să aibă comportamentul sfinților împărați Pafnutie și Bernabeu. Nu de alta, dar ziare întregi sunt vândute anumitor partide, vezi evz și românia liberă, versus trustul intact și nimeni nu le comentează aureolele, ci fiecare rezonează cu propria sa opțiune politică.

Pe de altă parte, habar nu am cum e, pentru că nu am avut niciodată așa ceva, eu urând cu patimă pe toți actorii scenei politice rromânești. Da, am fost abordat, dar am cerut foarte mulți bani, pentru că aș fi fost plătit din bani furați tot de la mine, deci de ce nu? Din păcate, se pare că prețurile mele sunt prea mari și sunt unele partide care nu ar putea să îmi cumpere apartenența, indiferent de preț, vezi PDL sau PSD, ard, usd sau cum le mai zice, că ar face orice să își camufleze fosta identitate furăcioasă.

În momentul de față îl susțin pe Liviu Alexa, care candidează la ceva deputăție prin Cluj. Din fericire pentru mine, nu mi s-a cerut să îl susțin, nu am cerut bani pentru asta, o fac pentru că mi-e prieten, deci e pro bono, pentru că Liviu este un om care merită să ajungă acolo.

Concluzionând, da, e ok să susții pe cine vrei tu, iar cine spune că bloggerii nu au voie să se implice în politică pe bani, pentru că ei trebuie să fie îngeri imaculați… viața e trist. Din nou.

Iulian Crăciun, candidat din partea ARD la Senat, Colegiul 8 Bucureşti, spune că bloggerii sunt într-o situaţie ingrată: „Pe de-o parte, oamenii ii percep ca lideri de opinie, care trebuie sa fie impartiali, sa nu se ‘vanda’. Daca s-ar vinde, isi pierd credibilitatea. Pe de alta parte, si bloggerii trebuie sa manance. Si daca esti blogger profesionist, trebuie sa ‘vinzi’ cititorilor tai ceva. Si daca vinzi, platitorii vor sa primeasca si un “endorsement” personal de la respectivul blogger, pentru ca un text luat cu copy-paste la care mai pui si un P in cerculet nu prea ajuta la nimic. Este o balanta fina si o decizie dificil de luat”.

Victor Ciutacu, celebrul jurnalist-blogger negru rău în cerul gurii :D este categoric: bloggerii pot să susţină politicieni. „Cu minima conditie sa-si asume chestia asta (eu am facut-o, fara bani, in ziar, la tv si pe blog si nu mi-a cazut rangul) si sa nu mai faca pe fetele mari si apolitice. Da, e ok, pe de o parte, sa sustii un candidat (fara bani, daca tu chiar crezi in el ori il detesti pe contracandidatul lui), respectiv, pe de alta parte, sa iei bani de la el (daca-ti tratezi blogul ca pe un business). Cu, repet, minima conditie sa nu faci pe detasatul care priveste de sus oamenii care au pareri sau interese politice„, mai zice Victor.

Florin Grozea, proaspăt „uns” consilier al directorului general ORDA, zice că „bloggerii se diferențiază de jurnaliștii din presa „tradițională” pentru că abordează temele actuale cu subiectivism, pentru că pun suflet în articolele pe care le scriu. Dincolo de descrierea faptelor obiective, cititorii apreciază bloggerii pentru sinceritate și pentru implicarea personală. Din acest motiv cred că bloggerii trebuie să se implice în promovarea candidaților din campania electorală doar dacă susțin ideile și propunerile politice ale acestora.

Dacă greșești când lauzi un iPhone 5 în dauna unui Galaxy S2 nu faci prea mult rău nimănui… Dar politica nu e o joacă și nu trebuie luată în glumă de nimeni. Viitorul țării, al județului, al orașului tău pot depinde de un articol pe blog, așa că ai grijă ce scrii și pe cine susții”.

Tudor Popa aduce în discuţie diferenţa dintre ce zice bloggerul şi ce face el. „Dacă mă întrebi dacă mă deranjează pe mine atunci când văd publicitate electorală (bannere, articole) pe alte bloguri îţi spun că nu. Mă deranjează mai mult articolele părtinitoare neplătite dar scrise dintr-un crez politic orb. Cu toţii avem păreri şi preferaţi şi e normal să ne exprimăm susţinerea pentru un anumit om politic sau partid dar multe bloguri mă resping în perioada dinainte de alegeri pentru că îşi schimbă dramatic politica editorială pro sau contra unui partid, lucru ce nu-l vezi în mod obişnuit atunci când nu există o miză electorală.

Dacă mă întrebi dacă eu accept publicitatea electorală pe CeMerita.ro, îţi spun că nu prea. Bannere pot pune dar până să susţin declarativ pe cineva e cale lungă. Diverşi oameni politici din Sibiu încearcă de câteva luni să mă racoleze dar până acum nu am cedat insistenţelor pentru că, la fel ca şi în cazul produselor, nu recomand ceva în ce nu cred. Şi cum nu-i cunosc foarte bine pe candidaţi, mi se pare normal să refuz să scriu de bine despre ei indiferent de suma oferită. Şi că tot am amintit de bani… nu, nu aş face campanie electorală fără să iau bani buni.”

Alina Gorghiu, deputat şi candidat USL la Camera Deputaţilor, Colegiul 22 Bucureşti, întâi o dă pe glumă : „E ok atata timp cat ii sprijina numai pe unii :-))”. După care „serios vorbind, nu m-am gandit pana acum la posibilitatea asta, insa la modul cum evolueaza ideea de blog, de la pasiune spre business, nu resping posibilitatea. Sunt bloguri care au luat forma unor reale platforme de comunicare, promotoare ale diverselor campanii, cu trafic si comentatori avizati… iata cate motive pentru a fi prezent acolo, ca politician. Ma rog, nu este cazul meu, pentru ca am anticipat trendul si iata-ma si politician si mandra posesoare de blog :-)

Insa… ma gandesc ca regula nu se va aplica si relatiilor de prietenie si simpatie dincolo de politica si de bloggereala, nu? Altfel, mi-e teama ca ma voi trezi cu facturi de la tine. Privind invers lucrurile, probabil multi vor spune ca e fair-play, te gazduiesc si te laud pe blogul meu, te taxez si totul este clar, transparent si vin si bani la buget. Indiferent, insa, de perspectiva, ideea trebuie testata. Sau a fost deja? :-)

Liviu Alexa, candidat independent la Camera Deputaţilor, Colegul 1 Cluj-Napoca: „cred ca bloggerii trebuie sa devina un instrument solid de marketing politic, atata timp cat nu se dedau la calomnii, atata timp cat nu exagereaza in a descrie calitatile unui candidat. In noua lume, opinia lor este foarte importanta si poate influenta in mod decisiv felul in care cei ce stau ascunsi in spatele monitoarelor se raporteaza la politica. Da, sa ia bani pentru asta, atata timp cat nu isi vand sufletul sau atata timp cat constiinta lor ramane nepatata. Ati putea zice ca s-ar compromite scriind despre politica pe bani. V-as raspunde aratandu-va cat de partizane sunt ziarele nationale in 2012. Tot pe bani :). „

Ştefan Murgeanu, blogger şi antreprenor, zice că nu s-ar da la o parte, dar cu anumite condiţii: „Din punctul meu de vedere este OK, insa eu nu reprezint majoritatea. In cazul in care as primi o oferta de la un partid de dreapta (eu sunt de dreapta inca de la Revolutie) probabil i-as promova in campanie, dar numai contra cost, desigur. Insa, de ce spun ca nu reprezint majoritatea? Deoarece cu siguranta cititorii blogger-ilor sunt cei care probabil ar privi asta cu mai mult scepticism. Probabil inainte de a promova un partid as face un sondaj printre cititorii mei.”

Iosif Buble, jurnalist şi blogger, spune că „pana la urma se imbina fericit utilul cu placutul. E foarte bine ca un blogger sa ii ia banii uni candidat! Pana la urma omul munceste pentru imaginea candidatului si pe principiul cererii si al ofertei el este si platit. Fiecare isi negociaza individual sprijinul si deci cu cat negociaza mai bine cu atat mai multi bani incaseaza. De ce nu? Pana la urma banii pe care cineva ii incaseaza sunt ok atat timp cat omul a prestat un serviciu pentru candidat. Candidatul se foloseste de notorietatea blogului şi al blogger-ului şi acest lucru costa! De exemplu: Un jurnalist pe politic va scrie oricum despre ce se intampla in campania electorala, dar daca cineva il ma mai si plateste pentru asta e cu atat mai bine.

Inca nu pot cuantifica cat de eficienta e metoda campaniei electorale prin bloguri, dar din informatiile mele piata pe acest segment exista. Sigur ca sunt destui candidati care nu se uita neaparat la traficul blogului, desi eu cred ca asta ar trebui sa fie principalul motiv, ci si la notorietatea celui care scrie pe acel blog tocmai cu intenţia de a transfera din notorietatea autorului blogului asupra candidatului.”

Mihnea Dumitru, iniţiatorul proiectului contexpolitic.net, mi-a trimis un răspuns mai amplu, pe care l-am lăsat la final, ca un fel de concluzie: „da, este perfect ok sa sprijine bloggerii anumiti politicieni in campania electorala, atat timp cat bloggerii recunosc public treaba asta. Mi se pare o idiotenie sa faci campanie mascata unui politician, pentru ca-ti indepartezi vizitatorii. La parlamentare, de exemplu, un procent foarte mic din vizitatorii tai vor fi din acelasi colegiu cu tine, dar articolul va fi prezent pe Google si poate va fi un raspuns util intr-o cautare. In acelasi timp, vizitatorii tai obisnuiti se vor simti tradati, daca tu nu recunosti de la inceput ca-l sustii pe X, ei insisi avand parerile lor macar despre partidele din joc. Intr-o situatie foarte polarizata, ca si cea actuala, asta nu are sens.

Mai este si aspectul audientei. Se potriveste candidatul respectiv audientei tale? Aici e de finete si depinde de la caz la caz, dar in principiu, daca bula pe care-l sustii n-a pus mana pe un computer in viata lui -si la unii chiar se vede- atunci n-are sens sa-i propui nimic. Daca e deja prezent pe mediile sociale, daca are macar un blog adus la zi si are maxim 40 de ani, sa zicem ca ar avea sens sa scrii despre el sau sa-i faci campanie virtuala. Si nici n-are sens sa le spui cati unici ai, ca ei oricum merg pe auzite in pet-project-ul vreunui consilier care vrea sa se bage-n seama.

Sa primesti bani de la politician pe un articol de campanie mi se pare cam stupid. Politicienii, in cazul in care ii cunosti personal, gandesc altfel, iar banii aia vor fi vazuti drept un favor facut tie si nu drept o rasplata la reclama facuta de tine. Poti cere bani, dar e un castig pe termen scurt care nu-ti va asigura si ceva din partea lor dupa aceea. O solutie mai desteapta este trocul, adica sa le asiguri un pachet de servicii, sa le iei un interviu cat mai personal, sa le pui materialele pe blog si sa directionezi vizitatori spre comunitatea lor, ca dupa alegeri sa poti stabili un raport de colaborare cu echipa respectiva. Pana la urma, nu ei stau pe net, ci consilierii lor.

Atunci cand tragi linie, orice bucatica de expunere pozitiva pe care le-o dai politicienilor nu se justifica intr-o tranzactie de bani, ci in felul in care poti prezenta un om si candidatura lui altfel. Daca ai tupeul sau notorietatea necesara sa le propui ceva cu adevarat diferit si mai implici si cititorii intr-o treaba care sa-i educe si sa faca oamenii care stau pe net sa mearga la vot, ati castigat amandoi. Daca nu, chiar nu merita incercat si doar scoti o colaborare pe termen mediu care poate sau nu sa-ti fie de folos.”

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Recomandările zilei din blogosferă – 15.11.2012

Vă invit, cu drag, să vă bucuraţi împreună cu mine :)

34 comentarii

  1. rad_de_prosti
    joi, 15 noiembrie 2012, 08:13

    ia incearca sa intrebi la sutu si petreanu, o sa ne amuzam si mai bine
    apropos : cemerita.ro celegatura.ro are cu politica ?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 08:23

      Ia incearca sa nu mai imi traezi sarcicini, ca nu reactionez bine. Cat despre intrebarea cu Tudor, daca nu te-ai prins ca am vrut si parerea unor boggeri care stiu cat e ceasul pe zona asta nu mai are rost sa povestim, ca ne racim gurile 2.0 de pomana.

      Ma scuzi ca sunt iritat, dar asa fac eu cu anonimii. Poate ma gandesc sa nu mai las anonimi sa comenteze aici…

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 10:14

      man, citeste macar titlul articolului inainte de a comenta.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  2. joi, 15 noiembrie 2012, 08:30

    Nicuşor Dan. Sau ăla nu era politician?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 09:45

      Adica pe el simti tu nevoia sa il sprijini? Sau cum?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • joi, 15 noiembrie 2012, 10:02

        Eftimie se referea la multele articole cu și despre Nicușor Dan, multe plătite, dar neasumate ca fiind promovate pe bani, că ăsta e subiectul, nu? Cred că asta insinua.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
        • joi, 15 noiembrie 2012, 10:12

          Mah, din cate stiu eu nu s-a platit nimic. Dar, pe de alta pare, nu le stiu chiar pe toate nici eu…

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Răspunde
  3. joi, 15 noiembrie 2012, 09:01

    Interesante opiniile exprimate de invitatii tai. Am scris ceva despre prima zi de campanie in Resita :) iar la sfarsit am pus intrebarea: „Daca vi se vor face oferte de a afişa pe blogurile voastre afişe/bannere electorale, contra cost, veţi accepta ?” dar raspunsurile nu au fost prea clare.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. joi, 15 noiembrie 2012, 09:09

    Nu demult avea bannere cu USL domnul Arhi. Deci un blogger care minte nu e cu nimic mai prejos decat cei despre care spune ca sunt niste hoti.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 09:42

      esti un idiot mincinos

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • joi, 15 noiembrie 2012, 09:43

        Haide, bre, nu intra si tu in logica asta, incercam sa fim de omenie pe aici. Lasa-l sa aduca argumente. Daca nu, pa.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
        • joi, 15 noiembrie 2012, 09:56

          ce argumente poate aduce, cand afirmatia lui e ca eu am avut bannere cu USL? print screenuri? e un imbecil mincinos si cam atat

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 09:42

      Imi pare ca o regula de bun simt a unui dialog civilizat este sa aduci niste argumente, nu doar sa dai cu parul. Adica sa dai niste detalii. Cum adica minte Arhi? Cand au fost bannerele astea de care zici? Cu cine au fost? Poate erau de la google ad sense, de unde stii ca nu? :))

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • Didibao
        vineri, 16 noiembrie 2012, 12:29

        Ai dreptate. Dar banuiesc ca nu este necesara aducerea unor argumente / dovezi cand discuta niste oameni de o anumita varsta care nu au motive sa se ascunda dupa deget. In luna iulie, coloana din dreapta, banner despre referendum cu mentiunea USL in care invitai lumea sa voteze DA. Remember, arhi? Cat despre apelativul sau, ca raspuns la o afirmatie fara argument din partea mea, banuiesc ca acesta e nivelul si nimic mai mult. Week-end cat mai spre exceptional si lipsit de minciunele!

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  5. joi, 15 noiembrie 2012, 09:34

    Posesorul unui blog este, sau poate deveni, un lider de opinie (fie si numai pentru prietenii lui de la coltu’ blocului). Cu cat un blogger este mai cunoscut, cu atat mai mare este numarul celor care pot sa fie influentati de parerile expuse pe blog si cu atat mai mult de indemnurile postate.
    Un blog este o „tribuna” la care te „sui” ca sa fii auzit mai bine. Net-ul este o portavoce, ceea ce „spui” pe net poate fi auzit mult mai bine decat ceea ce spui sigur in bucatarie.
    Deci blogger-ul ar trebui sa aiba o anumita doza de responsabilitate.

    (Cred ca sunt „deplasat” cand) cred ca blogger-ii cunoscuti ar trebui sa ii prezinte PE TOTI politicienii, nepartizan. Si sa ii taxeze PE TOTI – si la propriu, si la figurat. Un blogger poate avea o pozitie vis-a-vis de un politician, de un partid, de un program, de o doctrina. Asta se va materializa cu stampila. Dar cred ca online este nevoie de altceva decat „asta-i mai destept decat alalalt”. Este nevoie de „iata ce cred ca are bun si rau asta, iata ce cred ca are bun si rau alalalt”. Iar vizitorul sa aiba si un alt punct de vedere din care sa judece singur situatia. De fapt asta fac blogger-ii buni : aduc in discutie puncte de vedere deosebite – mai ales ca valoare, de cele ale „plebei cititoare”. Ca de „Chiru’ a distrus Romania” si „Copipeist e pafarist” este plin, pentru asta este suficient sa fac un „tur” cu telecomanda, nu sa consum trafic.

    Blogger-ii trebuie sa manace – foarte adevarat. Daca ne uitam la politicieni, si astia „mananca” … si stim cu totii CE. Acum, poate ca esti invitat „la masa” si nu se face sa-i tratezi cu refuz, dar poate ca nu este cazul sa „mananci” acelasi … subiect, ci sa iti mai aduci si „pachetel” de acasa.

    De „reclama” politica are cine sa se ocupe, sunt „abonatii”, ii vedem cum se inghesuie la masa – pe scaune, in picioare, in genunchi, ii vedem cum isi indeasa in gura ce se pune pe masa, de-a valma, ii auzim cum ragaie de prea plin, cum se ineaca cu cate un zgarci, cum scuipa resturi … nu asta caut eu pe un blog.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 09:45

      Pai si daca ar candida prietenul tau cel mai bun,independent, si ai crede in ce spune si ce ar putea reprezenta? Nu l-ai sustine, sa inteleg?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • joi, 15 noiembrie 2012, 09:54

        Nu-s prieten cu sfinti … toti prietenii mei sunt oameni normali.
        As vorbi despre el frumos, dar daca a copiat in liceu, as spune – vedeti ca seamana cu Ponta … si bea mai mult ca Basescu. :)

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  6. joi, 15 noiembrie 2012, 09:37

    Eu am zis ca nu voi avea pe blog nici o reclama politica, si deocamdata ma tin de ce am zis…Dar daca as considera ca un candidat merita atunci poate m-as razgandi..

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. joi, 15 noiembrie 2012, 09:58

    Cand te decizi sa vinzi spatiu pe blog nu mai conteaza ca este detergent sau politician, ambele marfuri pot fi toxice, benefice sau neutre, etc.
    Multi blogari care sustin politicieni pe bani nu isi dau seama ca de fapt vand imagine, ei nu se identifica cu omul, asa si cu detergentul, nu vinzi saci de detergenti ci imagine.
    Blogarul care accepta sa sustina un politician ar trebui sa stie ca in acelasi moment renunta sa sustina un blogar.
    Ca sa stiti, cand adaugati un politician pe lista veti pierde un blogar din lista voastra. Adaugati mai multi politicieni, pierdeti mai multi blogari. Care este efectul ? Primesti bani de la politician dar platesti la solidaritatea de ”breasla”. Incepi sa te intrebi ce e mai avantajos ? sa faci bani in campanie sau sa ai influenta in blogosfera ?
    Daca scriu cu dovezi ca imaginea Alinei Gorghiu are zone gaunoase ce faceti ? va uitati la dovezi sau credeti ca sunt platit ?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. joi, 15 noiembrie 2012, 10:02

    Buna,

    Eu nu abordez subiectele politice.

    Recunosc ca din toti bloggeri politici imi place Victor Ciutacu

    Pentru mine e un om care gandeste si scrie cu argumente, despre optiunea sa politica.

    Restul scriu fraze din categoria ,, sa fie bine, ca sa nu fie rau.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. joi, 15 noiembrie 2012, 10:27

    Lucru ce ma deranjeaza cel mai mult e ca unii nu inteleg,ca in democratie ai dreptul la opinie si daca le zici ce culoare poiltica ai si nu corsespunde cu a lor risti sa nu mai vorbeasca cu tine.Asa se face ca multi nu fac politica pe blog tocmai din acest motiv .Dupa mine cred ca e mai cinstit sa sprijini un om politic in care crezi decit sa faci lobii pentru un produs sau campanie in care nu crezi,doar pentru bani.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. joi, 15 noiembrie 2012, 10:34

    […] blogger să susţină pe bani un anume candidat. Interviurile sunt interesante şi le puteţi citi AICI.P.S. Interesantă e şi comparaţia “politicianul nu este ca un detergent şi nu trebuie vândut […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  11. joi, 15 noiembrie 2012, 13:33

    Iata inca o idee de post de la tine, lucru pentru care iti multumesc.

    Revenind… vreau sa comentez cu liniute :).

    – Vreau sa spun (cu minima decenta) ce inteleg eu din raspunsul lui Mihnea Dumitru. Am inteles ca ar fi bine sa faci un troc cu politicianul (oricare ar fi el) ca sa obtii de la el diferite chestii ceva mai tarziu. Cu siguranta este trasa de par comparatia, dar pare un fel de „rezervare” la nepotism politic. Nu vei primi un contract pentru o autostrada, dar vei primi ceva de la cineva, dintr-o oarecare functie, doar pentru ca l-ai ajutat sa ajunga acolo (prin proiectarea in online a unei anumite imagini).
    – Cat despre diferenta dintre un politician si un detergent, sustin ca aceasta este enorma… Enorma prin prisma posibilitatii impactului negativ pe care omul politic il poate avea asupra ta. Sa ma explic: daca spui ca un detergent scoate 99 de pete (asta nu e reclama :)) e putin probabil sa verifice cineva cele 99 de pete si sa te eticheteze naspa in online. Daca omul politic pe care il sustii se face de ras (cand se imbata si se urca la volan) te trage si pe tine intr-o mocirla („brand-istic” vorbind). Poate de aici pretul urias pe care il cere Arhi pentru reclama politica; pune pret mare pe riscul de „vatamare” a imaginii personale.
    – Sustin taxarea (cu bani sau prin troc) dar nu dupa ce ajunge X in functie. Tot ce cred ca trebuie sa faci atunci cand sustii pe cineva, politic vorbind, este sa iti asumi responsabilitate. Eu voi sustine doctrine politice si nu oameni. Exceptie de la acest lucru vor face acei oameni pe care ii cunosc, dar nu de la conferinta de presa ci de la o bere.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  12. joi, 15 noiembrie 2012, 13:44

    Eu n-as sustine un politician pe care nu il stimez. Da, asa este, sunt cativa pe care chiar ii apreciez si i-as sustine cu sau fara bani.

    A sustine un politician ale carui idei sunt paralele cu cele proprii este ca si cum orbii ar face reclama la lentile de contact.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 16:52

      Pentru ca lentilele de contact pot fi purtate si pentru altceva decat imbunatatirea vederii, cred ca nu e pe deplin potrivita comparatia ta. Cred ca as putea face un orb sa poarte lentile de contact, si as si folosi orbul respectiv pentru promovarea lentilelor… si s-ar potrivi.
      Eu as compara bloggerul despre care vorbesti tu cu agentia care face spotul cu Maia Morganstein (cel cu aurul) si, in acelasi timp, pe cel de promovare a companiei Rosia Montana Gold Corporation. Cam asa cred eu ca e jurnalistul, in general, si bloggerul, in special, care vinde doar ca are spatiu disponibil.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • joi, 15 noiembrie 2012, 20:33

        Da domnule, ai dreptate. Este o prapastie intre cele doua acte, eu am scris ce mi-a venit la mana.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  13. joi, 15 noiembrie 2012, 17:16

    am scris mai multe despre aceasta practica :D http://pato.ro/2012/11/campanie-politica-pe-blog.html

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • joi, 15 noiembrie 2012, 17:59

      Cand am vazut ca ai dat link am crezut ca ai scris serios. Dezamagit putin, dar cu zambet in coltul gurii.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  14. joi, 15 noiembrie 2012, 18:49

    cah ma…
    aia imi mai lipsea. sa mai tin si partea unuia sau altuia din flegma politica.
    nu merci.
    decat sa ma implic in asemenea mizerie mai bine ma apuc de olarit.
    si zic mizerie pentru ca asta e clasa politica a romaniei, cel putin la ora actuala…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  15. joi, 15 noiembrie 2012, 22:26

    <>

    Ai dreptate, detergentul macar spala!!! :)))

    S-o faca si pe bani si pe nebani, dar la final sa-si asume responsabilitatea celor scrise nu s-o dea alba cand ea e neagra.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  16. marți, 20 noiembrie 2012, 01:12

    […] mi-a fost extrem de usor sa raspund la intrebare. De ce? Vedeti pe blogul lui. Multumesc pentru ocazia de a fi colega de vox populi 2.0 cu Arhi, Iulian Craciun, Victor Ciutacu, […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  17. miercuri, 21 noiembrie 2012, 00:37

    Daca ma uit bine la comentarii, am impresia ca nu ati citit ce le poate capul la cei 3 politicieni despre care vb Chinezu.
    Voi daca sunteti prieten cu un om care s-a „dat peste cap” pana a adus o ambulanta intr-un cartier, o parte din bani fiind ai lui, ce ai face ? Eu l-as vota sigur.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  18. Zimbrul
    duminică, 25 noiembrie 2012, 03:38

    In Romania nu prea exista notiunea de decenta, bun simt gazetaresc si asa mi departe de aia totul este permis. Banul sa iasa, convingerile se pot cumpara. Poti scrie pe bani despre toate lichelele ca sunt sfinti (teoretic se poate). Nea Costel citeste si poate crede; continuarea e in Decembrie la alegeri unde Costel voteaza cu ambele maini licheaua.
    Numai asa se explica cum in Romania indivizi cu vocabular infect gen Mircea Badea au priza la public. Si asta nu e singurul care mananca rahat pe bani. Iata si raspunsul la intrebarea din titlu: pt bani se poate orice.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *