05.12.2016

Până la urmă ce înțelegeți voi din CSR?

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

În urmă cu vreo 2 ani, scriam asta. Și rămân consecvent și ferm pe poziții. Cu permisiunea dumneavoastră, mă plagiez singur: ”prefer de jdemii de ori un CSR, bun sau prost, atâta vreme cât cineva câştigă ceva, cât de puţin, dintr-o astfel de campanie, decât o reclamă care, de multe ori, în afară că mă prost-dispune, altceva nu îmi aduce.”

Comisia Europeană a definit recent CSR ca fiind “the responsibility of enterprises for their impacts on society”. Mie îmi place foarte mult definiția asta. Pentru că e scurtă, concisă, dar teribil de ofertantă în ceea ce privește înțelesurile pe care această formulare le are. Și îmi mai place pentru că fiecare companie înțelege ce vrea din asta și acționează în consecință. Îmi place, zic, pentru că așa se vede cam cât contează pentru companii impactul lor asupra societății în care activează și de unde (că nu am cum să o zic altfel) își trag profitul.

Mă uitam, spre exemplu, la bilanțul celor de la Unilever la un an de la implementarea Planului pentru un Stil de Viață Durabil. De altfel, de aici mi-a venit și ideea acestei postări. Nu e campanie sau nu știu ce, doar că vreau să pornim de la un caz concret și să discutăm aplicat, nu doar cu definiții și păreri teoretice. Și vă rog să vă mai uitați o dată la ce am zis în citatul de mai sus. Căci chiar cred că ce face o companie prin politicile de CSR e muuuult mai fain decât orice altă comunicare comercială. Căci, asta trebuie stabilit din start, și CSR face parte din categoria comunicarilor comerciale. Doar că alea faine :D

Văd în bilanțul cu pricina următoarele:
• Aprovizionarea cu materii prime din surse sustenabile – 24% din materia primă din agricultură provine din surse sustenabile
• 100% din electricitatea utilizată în Europa provine din surse regenerabile

Veți spune că fazele astea două nu prea au mare legătură cu viața noastră, aia de zi cu zi, împovărată de griji. Dar ce tare v-ați înșela… Căci cele două sintagme ”surse sustenabile” și ”surse regenerabile” sunt extrem de importante pentru viitorul nostru. Chiar dacă, din păcate, mulți dintre noi alegem să nu ne intereseze. Îmi pare rău că nu pot să insist asupra acestor lucruri, dar ne-am lungi prea tare. Dar puteți ori să mă credeți pe cuvânt, ori să vă documentați singuri.

Dacă preferați chestiuni mai practice, ca să zic așa, hai să povestim despre spălatul pe mâini. Nu ridicați sprânceana, căci acestă acțiune banală este teribil de importantă în alte zone ale lumii, unde infecțiile diareice și respiratorii, cauzate și de nespălatul pe mâini, fac ravagii. Brandul Lifebuoy (este prima dată când aud de el…) derulează programul prin care îi învaţă pe copii să se spele pe mâini în momentele cheie ale zilei, în 23 de ţări, printre care Bangladesh, Sri Lanka, India, Indonezia, Africa de Sud si Ghana. Programul a atins 48 de milioane de persoane până la finalul anului 2011. Mi se pare fabulos. Știți vreo reclamă care să aibă asemenea rezultate pentru societate? Exact, nu prea.

Alt exemplu: am fost unul din cei care am susținut programul educativ „Igiena acasă și la școală”, derulat de Domestos. Pentru că am văzut cât de important este pentru un copil (care are cu totul și cu totul alte priorități decât am vrea noi să aibă) să fie informat despre cât de importantă este igiena. Poate că pare puțin lucru să zici că i-ai spus unui copil cât de important este să se spele pe mâini, dar când personalizezi și spui că i-ai spui lui Andrei asta și Iuliei și Mariei și ai văzut că au înțeles și că vor avea mai multă grijă și înmulțești asta cu câteva mii, rezultatul devine teribil de frumos.

Am dat doar câteva exemple. Mai sunt destule. Chiar vă rog să le ziceți aici, dacă le știți și credeți că sunt utile pentru discuția noastră. Pentru că am avea de învățat toți din asta. Mai ales companiile pentru care CSR e doar o pagină dintr-un manual prăfuit, uitat pe un raft și mai prăfuit de un board și mai prăfuit…

PS Am ales bilanțul Unilever ca punct de plecare pentru simplul motiv că ei mi-au trimis mail cu el. Și, de curios, l-am citit. Și, ca urmare, mi-a venit această idee de postare.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Cea mai bună cură de slăbire

Gata, mi-am luat şi eu ultrabook

7 comentarii

  1. vineri, 20 iulie 2012, 15:09

    ECO-ROM Ambalaje – Colectează selectiv, șefu’. Îmi cam place. Are toate componentele comunicării comerciale, dar are componenta comunitară corespunzătoare. Zice mintea mea.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. vineri, 20 iulie 2012, 15:15

    […] CSR, publicitate ↓ Implică-te! ↓ Îmi place să văd la Cristi China scrierea de azi despre CSR. Și, cu toate problemele domeniului, cred că e potrivit să lăudăm pe cei care fac un pic de […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. vineri, 20 iulie 2012, 16:16

    In momentul asta imi vine in minte Petrom cu Tara lui Andrei.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. vineri, 20 iulie 2012, 20:00

    Clujul are Suflet-campanie initiata de Banca Transilvania. Foarte reusita , mi-am facut licenta pe aceasta campanie.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. sâmbătă, 21 iulie 2012, 11:51

    RBS Romania.

    Si pot sa iti zic 2 campanii in care s-au implicat alaturi de AIESEC Romania (organizatia de studenti in care sunt), pe langa alte campanii cu alte ONG-uri: „Sustainability Educational Program” (Educatie pentru dezvoltare durabila) care s-a adresat studentilor si Money Sense „un program de educatie financiara adresat pe de o parte tinerilor din licee si universitati, iar pe de alta parte clientilor si, in general, oricarei persoane care are nevoie de informatii pentru a lua decizii corecte in privinta gestionarii finantelor personale si a utilizarii serviciilor bancare. Programul este derulat in parteneriat cu Fundatia CREDE, AIESEC Romania si Academia de Stiinte Economice, Facultatea de Relatii Internationale.” (de pe site-ul responsabilitatesociala.ro)

    :D Cam asta imi vine in minte acum

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. luni, 23 iulie 2012, 08:05

    Dupa succesul inregistrat prin organizarea actiunilor “Saptamana familiei, saptamana fara TV” si “Flashmob-ul copiilor”, Zibo.ro demareaza incepand cu 1 octombrie 2012 actiunea:

    Scoala pentru o Romanie Verde

    "Saptamana familiei, saptamana fara TV" – editia a III-a a avut loc in saptamana 2-6 aprilie 2012. In cadrul acestei actiuni 121.702 copii au beneficiat de BILETUL de INTRARE GRATUITA oferit de Zibo.ro la cele peste 250 de muzee, gradini zoologice si botanice.

    "Flashmobul copiilor" – a fost organizat in 1 iunie 2012. La actiune au participat peste 19.000 de copii din peste 250 de scoli, care la aceeasi ora au transmis parintilor mesajul: “Mami, tati, astazi ai timp sa petreci cu mine o ora?”
    Actiunea a fost mediatizata de Antena 1, Antena 3, Realitatea TV, Romania TV, numeroase posturi de televiziune si radio locale, presa scrisa, online.

    Va las pe voi sa decideti cat de responsabili suntem noi, cei mici de la Zibo.ro.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. miercuri, 25 iulie 2012, 06:52

    […] vazut materialul tau de pe blog cu referire la proiectele de CSR si m-am gandit sa iti povestesc despre un proiect drag, […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *