10.12.2016

Cât ne costă să gestionăm o pagină de facebook?

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Când scriu aceste rânduri, sunt la Social Media Summer Camp, unde tocmai îl ascultăm pe Alexandru Negrea cum ne spune despre facebook și prezența companiilor în această rețea socială. Una din afirmațiile lui Alex, cu care eu sunt perfect de acord, este că o companie nu are rost să se apuce de pagină de facebook, dacă nu are un buget serios de media.

Când Cristi Florea a dat pe twitter ce a zis Alex, am văzut că Loredana, Vlad și Valentin au zis că nu sunt de acord cu această afirmație. Moment în care mi-am zis că nu ar fi rău să scriu acilea la mine, mai pe larg, cum devine faza cu bugetul și, mai ales, faza cu ”nu îți trebuie buget pentru 2.0”. Și să vă explic, încă o dată (și o să vă mai zic și altă dată) că buget nu înseamnă doar bani. Și că alea care nu înseamnă ar trebui concertite, la o analiză finală, tot în bani.

Hai să le luăm pe rând. Ești companie și vrei să îți faci pagină de facebook. Pe ce cheltuiești bugetul în acest caz? Ia de mai jos:

documentare (E bine să îmi fac pagini? Nu e bine? Ce ar trebui să fac pe pagina aia? Concurența cum stă? La ce o să mă ajute pagina asta? etc. etc. etc.). Pe care le poți cheltui in house (pui departamentul de comunicare să facă asta) sau apelezi la o firmă de consultanță. În ambele cazuri așa ceva costă. Ore de muncă în cazul departamentului de comunicare (dacă aveți impresia că oamenii nu sunt plătiți pentru asta, apoi dă-i pace) și bani/servicii în cazul firmei de consultanță.

crearea paginii și customizarea ei. Nu ia mult, nu-i așa? Cât poate să dureze să îți faci o pagină de facebook? Bine, ok, dacă vreți voi, bugetați asta cu zero. Căci, nu-i așa, jumătatea aia de oră pe care ai cheltuit-o ca să faci asta înseamnă zero lei pentru tine (moment în care mă cuprinde o tristețe maximă când văd că așa îți evaluezi munca…)

planul editorial. Fără așa ceva vă rog io frumos să nu vă apucați să administrați o pagină de  facebook. Căci ați fi de o lipsă de profesionalism întristătoare. Iar ca să faci asta, costă. Parol.

administrarea paginii. Aici chiar că mi se pare inutil a insista. Căci atunci când nu îți bugetezi munca la pagina asta, înseamnă că nu ai gândire de business și că nu îți respecți munca (și nu o vor face nici alții, stai liniștit) și chiar nu mai are rost să citești mai departe.

concursuri, promotii, alea alea. Nu sunt fan de așa ceva, dar se întâmplă și companiile fac asta. Sper că nu credeți că astea sunt de gratis, vă rog eu frumos….

promovarea paginii. Dacă voi reușiți să faceți asta fără buget (de bani, de timp, de know how) atunci vă angajez în secunda 2. Oh wait, asta ar înseamnă ca dintr-o dată apare bugetul în discuție…

analiza. Degeaba prestezi pe pagina de facebook dacă nu poți înțelege ce se întâmplă acolo. Tare mult aș vrea să bugetezi orele pe care le petreci ca să analizezi asta și să tragi concluziile necesare, ca să nu mai vorbim de faptul că deja faptul că te pricepi să faci asta este bugetat implicit în această activitate. Asta dacă ești conștient că asta înseamnă valoare, iar valoarea costă.

Cam asta am vrut să vă zic. Și să insist: valorizați-vă cunoștințele și munca, nu mai tot ziceți ca astea sunt zero. Bugetați-le când aveți de gestionat un proiect, fie că e pagină de facebook sau altvceva. Pentru că doar dacă le prindeți în buget veți înțelege cu adevărat cât costă să getionezi respectivul proiect.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

Sărbătoriții zilei

Ziua de luni

30 comentarii

  1. sâmbătă, 14 iulie 2012, 09:58

    Am spus ca nu e neaparat un buget serios. Da, sunt de acord ca un buget iti trebuie. Mai mult, cred bugetul este in functie cat de mare este compania in cauza.
    Bugetul serios iti trebuie atunci cand esti un brand mare, si nu te poti prezenta pe facebook oricum.
    Oricum, faza cu social media este atat de „in ceata”, incat ne va lua ceva timp sa descoprim tot. Daca vom reusi. Inca este un mister….

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:00

      ”Buget serios” inseama nu sa ai un catralion de bani sa il arunci in facebook. Ci sa il estimezi bine pe el, pe bugetul. Si sa stii sa il gestionezi. Plus ca buget serios pentru o firma mica inseamna si 500 de euro, raportat la cifra de afaceri si la cat poate sa rupa pentru promovare. Principiul ramane acelasi: important este cum iti planuiesti banii aia si cum ii administrezi.

      Thumb up 1 Thumb down 0

      Răspunde
  2. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:05

    Bine, bine. Ne costa cat ne costa!Intrebarea e cat castig ne-aduce? Si despre ce castig vorbim de fapt?
    Am postat intrebarea asta si pe Grupul de Comert Electronic. Pe Facebook, fireste!
    http://bit.ly/Grupul-de-Comert-Electronic

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:06

    La analiza as adauga si costurile pentru instrumentele de analiza ;) Cu un instrument specializat poti avea o perspectiva mai buna asupra rezultatelor si poti chiar salva timp avand multe calcule automatizate.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:07

      Termina, mah, ca astea sunt deja fitze :))

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:10

        Uite de-asta Facebook-ul este destul de economicos. Daca vorbim de timp consumat, in loc de acest comentariu, iti dadeam pentru raspunsul asta un like si gata.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  4. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:09

    Fara bani e greu..Asta am simtit si pe pielea mea…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:16

    Aaaaa! Si eu zic c-ar mai fi ceva de bagat in lista de costuri: Timpul! Ca si timpul e bani! (sic)
    Pentru ca de-aia-i zice facebook-ului retea sociala, ca trebuie sa si „socializezi” cu fanii paginii tale. Iar asta inseamna timp. Gresesc?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:22

      Multumesc mult pentru completare. Caci am omis intentionat aceasta resurse teribil de greu de gestionat, timpul, tocmai ca sa vad daca cine spune despre asta :)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:36

        :)) Pai cine sa raspunda? Cineva care si-a facut calculele „Cat costa Facebook-ul” si careia i-a cam dat cu virgula atunci cand a incercat sa estimeze costurile de timp. Scump, frate!

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  6. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:25

    Ok. :) Iubesc polemica. Sa o luam pe rand:

    1. Documentarea. O supraevaluezi. E nevoie doar de cateva ore pierdute de omul din dep. de comunicare/marketing. Facebook Marketing e un topic atat de uzual acum incat, sunt milioane de pagini online cu tutorile, scenarii best case, tips&tricks etc. Oricand le poti adapta pentru business-ul tau.

    2. Si aici Exista foarte multe tool-uri gratis pentru construirea de tab-uri care nu necesita nici macar cunostinte de HTML&CSS. Eventual ii mananci o ora din timpul unui specialist in web design.

    3. Acelasi raspuns ca la 1. Sunt tone de template-uri si idei de planuri editoriale online. De ce sa nu profiti de know-how-ul castigat si share-uit de altii?

    4. Aici se poate si fara advertising. Incerci sa exploatezi la maxim Edgerank-ul (si aici se gasesc resurse) ca update-urile tale sa fie vazute tot timpul de cei maxim 10% dintre fani (ca asa face FB bani, pune limita la vizibilitate).

    5. https://www.facebook.com/BullGuard/app_283828964968712, costuri aproape 0, lead-uri si conversii la greu. Nu are rost sa mai argumentez.

    6. Aici poti folosi atragerea bazei de clienti existente: link-uri catre pagina de Facebook din mail-uri, site, carti de vizita, print pe produse etc. Din nou, costuri foarte mici.

    Sa nu ma intelegeti gresit, eu sunt PRO buget. Fara advertising targetat cum trebuie ai engagement limitat, dar asta nu inseamna ca nu exista.

    Repet, afirmatia „Nu vă faceţi pagină de Facebook dacă nu aveţi un buget serios de Facebook.” al lui Alex Negrea (pentru care am toata stima) este total exagerata.

    Thumb up 1 Thumb down 0

    Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:30

      Ma intristeaza cand vad ca nu ai inteles ce am spus. Caci atunci cand vad ca tu treci ”zero” la multe capitole care inseamna know howul tau si timpul tau, atunci evindent ca traim in lumi total paralele. Eu personal incrunt spranceana cand vad oameni care nu isi valorizeaza propriile abilitati cum trebuie. Si prefer sa nu lucrez cu ei. Caci am dubii ca vor reusi sa confere valoarea de care am eu nevoie pentru ce am nevoie.
      Serios, mah, cum sa zici ca toate cunostintele tale si timpul tau nu valoreaza nimic??? Pe mine ma inspaimanta asa ceva…
      In fine, e clar sa suntem din alte filme.

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:33

        Nu am zis ca nu valoreaza nimic. Dar nu intra in capitolul „buget serios”.

        Thumb up 1 Thumb down 0

        Răspunde
        • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:35

          Hai s-o lasam asa. Caci, din punctul meu de vedere, te afunzi. Caci pentru mine tocmai cunostintele si timpul meu constituie ”buget serios”, banii sunt abia dupa.

          Thumb up 0 Thumb down 0

          Răspunde
          • sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:41

            Ok. We must agree to disagree.

            Totusi, crede-ma, stiu valoarea cunostintelor si timpului meu. Dar o afacere poate exista pe Facebook si sa aiba o prezenta ok si fara ele. Din pacate sau nu, Facebook Marketing-ul e un topic destul de efemer. Nimeni nu se poate declara specialist in Facebook, atat timp cat ce stii astazi, maine poate sa nu mai fie valabil.

            Thumb up 0 Thumb down 0

            Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 20:16

      Vlad, imi pare rau sa spun asta, dar se vede treaba ca:
      1. ori n-ai lucrat mult in social media si subevaluaezi munca oamenilor care se implica serios in proiecte de genul asta
      2. ori te crezi superman.

      Orele de cercetare pentru un status, articol de blog, orele cand acestea sa fie postate, intervalul la care pui o poza pe timeline, constructia efectiva a paginii, toate acestea nu se fac dupa ureche daca esti om care se ocupa de asa ceva. Numai romaneste putem lucra astfel.
      Mai poti, desigur sa iti iei si o unealta de CRM si atunci te-ai scos, iti injumatatesti timpul. Problema e ca atunci doar postezi mecanic, fara sa interactionezi farte mult cu publicul. Nu te astepta sa obtii „fans engagement” sau recomandari, ceea ce isi doreste orice companie in ziua de azi.
      Iar daca mai aud formulari de genul ”am pierdut ore” pentru cercetarea in online, eu va propun sa nici nu mai stati in online. Orele acelea nu se pierd, se investesc cu cap in cercetare, interactiune si promovare. Dar na, nu toti ii intelegem pe „astia din social media”, nu?

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
      • duminică, 15 iulie 2012, 08:34

        Oana, in primul rand, hai sa ne nu ne dam cu parerea despre celalalt. Sa ramanem pe topic. Nu de altceva, dar as putea zice si eu ca, lucrand pentru o agentie (SimplySocial, in cazult tau), poti fi subiectiva (vezi, deja iti acord o prezumtie de nevinovatie, desi poate nu ar trebui) si supraevalua munca de Social Media Specialist.

        Vad ca toata lumea „se afunda”. Nu numai eu. :D.

        Intrebarea consta de fapt in ceea ce consta buget serios sau nu. Coborati cu picioarele pe pamant si realizati ca timpul vostru (pierdut sau investit) e cuantificat in bani de catre companie. Iar, eu, SINCER, nu cred ca acest timp se poate traduce in BUGET SERIOS. Este on investitie si atat, ca si munca de optimizare SEO, blogging-ul.

        Atunci cand se folosesc tool-uri de analiza care costa sute de euro pe luna, se face advertising de mii de euro, ai o echipa in spate (creatori de continut, specialisti social media si in web design), investesti sute/mii de euro in campanii, ATUNCI ai buget serios pentru Social Media.

        Thumb up 0 Thumb down 0

        Răspunde
  7. sâmbătă, 14 iulie 2012, 10:53

    Eu ii dau dreptate lui Alin. Ideea este urmatoarea: Facebook poate fi folosit ca o tactica din cadrul unei strategii de internet marketing, corect? Daca doar pentru Facebook va trebui sa avem un buget serios, sa ma ierte Dumnezeu, pentru o intreaga strategie de internet marketing ce include dezvoltarea si aplicarea ei, cam ce buget am avea nevoie?

    Totusi, as fi vrut sa vad niste cifre referitoare la acel „buget serios” pentru ca intr-adevar, te poate duce cu gandul mult prea departe si tinde sa se ajunga la o exagerare.

    Referitor la timpul pierdut ce nu este valorificat, trebuie sa gandim astfel: Bun, pentru acest „proiect” sa-i zicem eu pierd 20 de ore de lucru efectic. In acest timp as castiga X Euro. Daca as apela la Y firma, as plati Z suma, deci mai putin, deci as iesi cu profit. Apelez la Z firma! In caz contrar, o voi face pe cont propriu. Asta e mentalitatea.

    In prezent lucrez cu 4 business-uri si pana in prezent am lucrat cu peste 30 cred. Nu iti dai seama cat de greu este pentru un business sa aloce un buget pentru Facebook, si aici ma refer la business-urile mici sau maxim mijlocii, nu companii.

    Concluzia: Alin, si eu gandesc la fel.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • sâmbătă, 14 iulie 2012, 11:51

      Te rog io sa nu mai folosesti expresia ”am pierdut ore” cand e vorba de reseaarch si testare. Caci eu tocmai asta contest, faptul ca nu bugetati timpul si resursele cand ziceti ca nu costa nimic. Hai sa o luam altfel, legat de costuri de oportunitate. Care inseamna ca in loc sa te uiti la un film sau sa bei o bere cu prietenii, te ocupi de pagina de facebook. Io mai bine de atat zau daca stiu cum sa explic de ce ma intristeaza sa o aud pe asta cu nu costa…

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  8. sâmbătă, 14 iulie 2012, 11:00

    Alin – pentru tine poate parea simplu si necostisitor ce ai scris acolo, pentru ca esti pe …felia ta. Ca nu iti dai seama ca exact asta vinzi – know-how-ul si timpul tau – probabil se va rezolva cu timpul.
    Dar pentru ca am lucrat si la corporatie – da-mi voie sa te corectez un pic: e putin probabil ca unul din angajatii de la marketing/comunicare sa fie potrivit sa iti faca documentarea – deci trebuie sa cauti pe cineva care chiar stie ce sa caute si sa il platesti pentru asta, la fel s-ar putea sa nu ai angajat un specialist in web-design (ca doar si pagina de net ti-a facut-o o companie specializata si ai platit-o pentru asta) iar pentru punctele 4 si 6 cred ca iar nu le poti acoperi cu unul din angajatii din companie. Asta daca intr-adevar vrei o pagina de facebook de companie care sa devina cumva instrument util in strategia de marketing. Daca vrei doar o pagina de facebook, sa fie – atunci poti sa rogi si secretara sa o faca.
    Dar eu ma bucur ca tu consideri ca nu ai nevoie de buget serios (si cred ca ar trebui definit ce inseamna pana la urma „serios” in contextul asta). De ce ma bucur? Pai uite – te rog sa ma ajuti sa fac si eu o pagina de facebook. Care ar fi bugetul necesar, dupa tine? Ala neserios! :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. sâmbătă, 14 iulie 2012, 11:25

    Hmm si totusi o gramada de pagini web au ajuns „sus” din cauza originalitatii sau cum?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. sâmbătă, 14 iulie 2012, 11:27

    Sc. Vroiam sa zic, ca au ajuns GRATIS… ;)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  11. sâmbătă, 14 iulie 2012, 12:45

    buna sintetizare a ceea ce inseamna (sau ce ar trebui sa insemne) munca eficienta pe FB … multumiri :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  12. sâmbătă, 14 iulie 2012, 21:20

    Nu pot sa spun decat: CORECT!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  13. duminică, 15 iulie 2012, 13:24

    Chinezule, permite-mi te rog sa completez, pentru cei pe care ii intereseaza cam cat pot „costa” compania actiunile pe facebook facute la „impuls”, sau fara documentare & strategie: http://www.cbsnews.com/8301-505143_162-28646786/nestles-facebook-page-how-a-company-can-really-screw-up-social-media/http://prdisasters.com/?p=983http://jalopnik.com/5901091/lotus-just-turned-a-joke-into-a-pr-disaster-on-facebook
    Deci, ochii si urechile mari cand va jucati cu Fb! :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  14. luni, 16 iulie 2012, 08:27

    Nu stiu daca ai considerat ca intra la administrare, insa mi se pare ca lipseste componenta de relationare cu publicul paginii.

    Adica activitatea constanta de raspuns la ce iti spun fanii si, daca e cazul, rezolvat problemele semnalate de acestia.

    Pentru ca destul de des pagina de facebook este locul unde vei gasi plangerile cele mai dificile. Tocmai pentru ca postandu-le acolo oamenii stiu ca pun presiune pe tine ca sa le rezolvi.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
    • luni, 16 iulie 2012, 09:04

      Nu am intrat in detalii legate de administrarea paginii, caci acolo e derdelus mare :)) Dar da, era implicita chestiunea acolo :)

      Thumb up 0 Thumb down 0

      Răspunde
  15. luni, 16 iulie 2012, 13:51

    […] Azi, social media. Cum să vă explic eu mai bine, social media asta e o lume plină de creativi. Creativii ăștia generează conținut. Asta ar fi descrierea pragmatică, căci de aici încolo sunt numai brenduri, ambasadori, brend personal și așa mai departe. Nu-i așa că ai tot auzit de bugetele serioase din blogosferă și agenții? Bine, agențiile de fapt sunt mai mult prin filme, în blogosferă fiind subiect tabu. În fine, trecem peste. Ideea e că, conform mizeriei blogosferice autohtone, orice rahat e cu buget serios. Vrei să trimită careva un email – buget serios. Dacă v-ați întrebat cât plătești pentru o pagina de facebook, uite aici. […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  16. marți, 17 iulie 2012, 21:41

    […] şi care sper că vă vor convinge că merită să vă înscrieţi pentru ediţia din iarnă: Cât ne costă să gestionăm o pagină de Facebook – Cristian China Despre branding şi Social Media – Dan Dragomir Lucruri mari spuse de […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  17. miercuri, 18 iulie 2012, 12:35

    […] administreze în mod profesionist pagina și o mulțime de alte costuri detaliate bine de către Chinezu și Alex Negrea în articolele lor despre acest subiect. O parte mare din aceste costuri ar trebui […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *