04.12.2016

Cum nu se face o campanie pe facebook. Serios, măh…

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Later edit: Nu, campania Salvează Crăciunul nu este la fel ca cea despre care vă spun eu mai jos. Pentru că la Salvează Crăciunul sponsorii care donează 1 euro pentru un Like nu cer like-uri pentru paginile lor, ci pentru inițiativă. Aici se cer like-uri pentru a populariza inițiativa. Diferența este foarte mare. Că beneficiază și sponsorii de pe urma acestei campanii? Sigur că da, e și firesc să fie așa. Dar accentul se pune pe partea de ajutorare, nu pe partea de creșterea a brandurilor respective.

Mă știți că sunt mare fan al campaniilor în social media. Și că încurajez companiile să facă măcar niște teste, dacă nu campanii în toată regulă, în social media, cu gândul că o să prindă gustul și că se apucă apoi serios de treabă. Mi-am și furat-o de multe ori pe tema asta, cum că sunt mercantilist, și comerciant, de astea. Dar mergem înainte, că io așa cred că e bine. Și timpul va spune cine a avut dreptate.

Dar nu așa. Nici într-un caz așa cum vedeți mai jos. Adică să ceri un Like pe facebook, în contul căruia să dai un leu unei case de copii. Pentru că e very, very wrong din cel puțin 3 puncte de vedere.

1. A face campanii doar pentru a obține likeuri nu e cea mai buna strategie pe facebook. Nu are rost sa detaliem, dar trust me că așa este. Ca să nu mai zic ca dacă tu îți dai valoare de 1 leu unui Like…

2. A obține likeuri vânzând imaginea unei copii de la o casă de copii (căci asta face campania, au dat și poză cu copiii) este… mă forțez să nu caracterizez nicicum asta, mai bine nu mai zic nimic…

3. A crede ca în social media merge orice și oricum mă enervează mult mai mult decât o arată aceste rânduri.

Poate inteția companiei care a făcut campania a fost bună. Așa că nu vreau să îi fac, din această perspectivă, un reproș. Dar spun categoric că execuția a fost debilă, neprofesionistă și extrem de întristătoare.

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

În fiecare zi, 3 copii români sunt diagnosticați cu TBC

Internet banking 2 în 1. Cam cum devine chestiunea asta?

25 comentarii

  1. vineri, 16 decembrie 2011, 10:05

    A ramas perceptia gresita ca daca dau like unei pagini voi si vedea in feed mesajele de la ei…ceea ce este total gresit. Daca nu interactionezi cu pagina respectiva, se va pierde printre sutele de pagini la care….ai dat doar un like :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. vineri, 16 decembrie 2011, 10:10

    sigur vor da vina pe tipul de la IT!!! :))))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. vineri, 16 decembrie 2011, 10:12

    Mai e campania aia cu 1 euro de like oferiti de vodafone, volksbank si alico.Pentru acei copii de care are grija un preot.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. vineri, 16 decembrie 2011, 10:18

    După părerea mea, poza aia pusă acolo, evident cu scopul de a face profit de pe urma unor minori, e dezolantă.
    Oare ce crede un filantrop străin despre țara noastră când vede o asemenea pagină?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. vineri, 16 decembrie 2011, 10:23

    Pacat ca nu au completat-o si cu „trimite acest mesaj la toate adresele tale de mail”, ar fi fost aproape de perfectiune

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. vineri, 16 decembrie 2011, 10:26

    Fotografiile respective arată dezolant una lângă alta. Doi oameni îmbrăcați bine pentru iarnă și niște copii săraci care locuiesc într-un centru de plasament nu e tocmai cea mai potrivită metodă de a aduna like-uri.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. vineri, 16 decembrie 2011, 10:33

    Cristi, sunt curios daca asta ti se pare o campanie ok?
    http://salveazacraciunul.gandul.info/
    Mesajul e acelasi: „Da Like si partenerii nostri dau bani”..
    Mie mi se pare acelasi lucru, doar ca si-au pus mai multi oameni mintea la contributie si campania e imbracata mult mai misto..

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. vineri, 16 decembrie 2011, 10:38

    Cred ca e al 3-lea an cand cei de la ECCO au campania asta inainte de Craciun. Sistemul a fost acelasi de fiecar data, dar parca pana acum nu pusesera si o fotografie cu prichindeii.

    Daca stai sa te gandesti, nici suma nu e mare. Sa zicem ca vor strange 2000 de fani noi aka. 2000 de ron. La ce preturi au la incaltaminte, o asemenea donatie nu e prea generoasa…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. vineri, 16 decembrie 2011, 10:44

    Am vazut intre timp si ca ai completat cu „Later edit” dar tot nu pot fi de acord, imi pare rau.

    „Aici se cer like-uri pentru a populariza inițiativa. Diferența este foarte mare” – Aici as fi de acord cu tine numai daca in urma campaniei, pe langa aia 10 000 de EUR oferiti de parteneri oamenii aia care dau like ar mai dona si eu cate ceva…lucru de care ma indoiesc…

    Uite ce scrie Lucian Mandruta: Scrie cu CAPS sa nu doneze si lumea! :)

    „NU TREBUIE SA DONATI VOI! Like-ul nu face altceva decat sa scoata banul din buzunarul a 3 institutii partenere: Fundatia Vodafone, Alico si Volksbank. Dai un like, noi (ei) dau un euro. Fireste, ajuta si-un share. Si see you cat dam mai repede, banii ajung mai repede la ei. Multumesc, haideti sa salvam Craciunul cuiva!” (preluat de pe pagina de campanie)

    Deci cum ajuta aceasta initiativa?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. vineri, 16 decembrie 2011, 10:44

    Cum dracu sa fie un like egal cu un leu??

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  11. Vlad
    vineri, 16 decembrie 2011, 10:47

    Cristi cred ca esti putin prea dur cu ei. 90% din campaniile facute pe FB in Romania sunt similare. E putin diferta abordarea, dar pana la urma oamenii vor sa faca o fapta buna, ceea ce e de apreciat. Era mai ok daca dadeau pereche de pantofi sau un gadget sau o masa de 2 persoane la petrecerea de revelion prin tragere la sorti?

    Marea problema a campaniilor pe facebook nu e neaparat cum aduci fanii, ci follow up-ul. Oamneii se trezesc cu 20-30-100.000 de like-uri pe pagina, trag un mare check pe lista de to-do (eventual dau si o petrecere) si apoi trec mai departe, la total altceva.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  12. Ovidiu Hila
    vineri, 16 decembrie 2011, 10:50

    2 campanii — aceeasi Marie cu alta palarie. Doar ca ecco a gresit la modul cum a comunicat campania. Trebuia sa-i puna doar o alta palarie( o pagina separata care oricum duce la cea originala). Trebuiau sa fie mai inteligenti si mai eelganti.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  13. vineri, 16 decembrie 2011, 10:58

    @Robert
    Eu chiar nu inteleg ce nu intelegi… Daca nu vezi diferenta dintre cele doua, eu ma retrag din discutie, caci nu mai am alte argumente. Chiar nu mai am…
    @Ovidiu
    Pai cum e acelasi lucru cand chiar tu zici ca ECCO a gresit? :))

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  14. Irina
    vineri, 16 decembrie 2011, 11:16

    @Robert: Imi pare rau, dar nici eu nu sunt de acord cu tine! Din punctul meu de vedere, campania este meschina. De ce nu s-a facut altfel ? Uite o sa fiu constructiva si o sa incerc sa dau niste solutii la cum vad eu problema: de ce nu s-a facut un fan page pentru copii de la Casa Lidia sustinuta pro bono de Ecco ? Oare cat ar costa sa tii o pagina de Facebook un an de zile ? De ce actiunea se desfasoara pe o pagina de companie, unde vorba Ioanei Calin in comentariul de mai sus: in tab este o poza cu niste copii sarmani, iar poza de profil arata niste oameni ff bine imbracati. WTF ?

    Nu ar fi fost mai frumos, invers ? Brandul sa fie endorser pe bune, iar copii sa aiba un fan page de care sa se foloseasca pe termen lung ?

    Si mai e un aspect: de ce nu sunt mentionate nicaieri conturile in care pot sa fac donatii ? Poate eu vreau sa donez/sa fac un bine fara sa dau LIKE unei pagini sau unui post pe un fan page de companie indiferent despre ce este vorba acel post ?

    Nu mai spun ca Facebook in „Best Practice” nu vede cu ochi buni astfel de actiuni. De la mine ca om de rand pagina are un „Report page – Abuse hate speech”.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  15. vineri, 16 decembrie 2011, 11:26

    La aia cu 1 euro am dat like si share.Nu dau eu la orice, dar la asta Da.E o campanie buna

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  16. vineri, 16 decembrie 2011, 11:34

    Cristi, nu am zis ca nu vad diferenta si am inteles exact ceea ce spui dar mesajul final pentru mine personal e acelasi: da un Like, cineva da 1 LEU/1 EUR.
    Nu imi place campania de la Ecco(e penibila) si imi rezerv dreptul sa nu imi placa nici campania Gindul (poate la mine nu ajunge cum trebuie mesajul)
    In rest, toate bune si frumoase :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  17. vineri, 16 decembrie 2011, 11:42

    @Chinezu, se pare ca Askimetul m-a luat in vizor.Intru mereu in moderare in ultimul timp

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  18. vineri, 16 decembrie 2011, 12:18

    @Irina
    Nu stiu de unde ai tras concluzia ca mie imi place campania Ecco! (E absolut groaznica!)
    Eu am zis ca nu imi place nici cealalta :)

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  19. Irina
    vineri, 16 decembrie 2011, 12:33

    @Robert: am citit printre randuri atunci, iarta-ma, sunt prea inversunata! :(

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  20. vineri, 16 decembrie 2011, 15:39

    Cred ca totusi are succes campania. La momentul actual are 38,869 de like-uri, iar tu tocmai ai scris un post despre ei. Cu metoda nu sunt de acord, dar parca incepe sa fie viral…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  21. vineri, 16 decembrie 2011, 20:49

    Chiar in halul asta s-a ajuns pe Facebook?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  22. Ovidiu Hila
    sâmbătă, 17 decembrie 2011, 21:47

    Problem Statement-ul este acelasi, metodologia este „gresita” si aici gresita nu este in sensul adevarat al cuvantului. Ar fi trebuit sa fie putin mai smecheri, ca in fond, asa sunt cei cu salveaza craciunul, mai tricky, dar tot aceeasi chestie urmaresc. Stai linistit ca nu pune nici o companie gigant pe prim plan acesti copii, ei urmaresc doar sa isi faca o imagine.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  23. sâmbătă, 17 decembrie 2011, 23:24

    E de-a dreptul hilar.Nu sunt de acord cu campania lor si macar din bun simt nu lasam acea poza la profil cu cei doi zambareti si imbracati bine…

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  24. duminică, 18 decembrie 2011, 13:38

    Mi se pare o mare ipocrizie din partea celor de la ECCO sa isi asocieze imaginea cu acesti copii amarati numai din goana pt like-uri.Si sa fim seriosi cate like-uri pot primi???Acesti bani ii putea da oricum daca vroiau cu adevarat!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  25. marți, 3 ianuarie 2012, 15:41

    […] pentru prezenta pe un alt canal de comunicare. De Craciun Facebook-ul a fost locul perfect pentru a cersi likeuri. Reteta e simpla: alegi o cauza si ceri un like si spui ca oferi x lei pentru likeul respectiv. Cam […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *