Dacă aș avea timp liber (adică, tradus, să am minimum 1 milion de euro în cont să nu mai trebuiască să mă agit să mănâncă gura mea o pâine :D), m-aș apuca să scriu o carte (cel puțin una, de altfel…) în care să scriu, pe stilul meu propriu și irepetabil (cu excepția momentelor când, bătrân fiind deja, mă repet ca pensionarul care își aduce aminte de momentele lui de glorie din tinerețe :D), despre următorul subiect: ce PR-iști fenomenali au fost Iisus, dar, mai ales, apostolii. Iar apoi aș trece un pic, pe același sistem, prin extraordinarul fler PR-istic al lui Iulius Cezar sau al lui Augustus, ca să nominalizez doar pe câțiva din cei despre care aș scrie în aceasă carte. Nici nu mă interesează dacă a mai scris cineva despre asta. Eu aș scrie în stilul meu, cum văd eu lucrurile, firește.
De ce vă spun astea? Din cauza părintelui Francisc Dobos, de la Facolta di Comunicazione, Pontificia Universita Santa Croce din Roma. Pe care l-am întâlnit ieri la PR and the Web, unde venise îmbrăcat regulamentar, adică în echipamentul ăla clasic negru cu chestia aia albă la gât (iertare, nu vreau să fiu nesimțit, dar zău dacă știu cum se numește…). Întâi l-am întrebat dacă face mișto sau chiar este preot. Mi-a răspuns râzând (căci, da, îmi place de el că râde mult :D) că este preot catolic și că, de fapt, stă la Roma, dar că, venit pentru câteva zile la București, a văzut o știre despre acest eveniment, i s-a părut interesant și a vrut să participe. L-am întrebat de ce, cu ce îl ajută? Mi-a răspuns ceva care pe mine, care am treaba cu religia cam cum are treabă un eschimos cu furnica tropicală, m-a lăsat contrariat și buimăcit: ”pentru că vrem să înțelegem social media și să fim și noi prezenți acolo”. Noi, adică biserica, să fim înțeleși.
Vă mărturisesc (da, știu, în acest context verbul ”mărturisesc” sună cam ciudat :D) că nici nu știu ce să mai zic. E bine că biserica (orice biserică, generic vorbind) vrea să se ”laicizeze”, să zic așa, intrând în ceea ce până acum părea domeniul mirenilor, al secularilor? Are biserica tool-urile 2.0 (Jesuuus, ce asociere bizară de cuvinte…) pentru a presta corespunzător pe bloguri, facebook, twitter, forumuri și, Doamne, iartă-mă, Hi5? Habar nu am. La urma urmei și biserica (orice biserică, generic vorbind) este un brand. Și dacă Starbucks poate, de ce să nu poată și un brand religios? Nu mă încumet (încă) să răspund la aceste întrebări. Dar ce mi se pare de apreciat este că fețele bisericești și-au dat seama că nu mai pot sta pe marginea lumii 2.0 și că nu mai trebuie să aștepte ca turma Domnului să vină la ele, ci să înceapă ele să meargă acolo unde oile rătăcite se zbenguie. Voi studia problema, căci mi se pare de urmărit.
20 thoughts on “Ce știți voi despre enoriașii 2.0?”
Se discuta, nu cu mult timp in urma, despre un Iphone App pentru spovedanie. Din nefericire, n-a avut trecere la Vatican.
Multumesc
se adaptează și ei vremurilor. biserica a fost, prin formare și răspândire, cel mai de succes „experiment” de social media din istorie. cum altcumva și-ar fi putut crește numărul de „followerși” de la o mică grupare din Palestina până la dominația imperiului roman? :)
In orice caz, onorabila intentia doipunctzeroistica a Bisericii. Acum, calculatoru e dracu’-n casa, nu TV-ul (mai ales decand cu Dansez pentru tine :D). Poate, odata cu aceasta decizie a prea-curios de fericitilor, scapam si de acest drac :).
Multumesc
Hmmm…abstract….biserica pe facebook…ca in bancul acela
Intro-o duminica dimineata se duce frumos o tanara la spovedanie:
– Parinte, eu, am cam …. si …..
– Stiu fiuca mea ce ai facut, doar suntem prieteni pe facebook, am vazut si pozele si ce ai scris pe wall… mi-a fost indeasuns.
– Si ce pot sa fac sa-mi fie iertate pacatele parinte?
– Pai trebuie sa dai LIKE la 10 manastiri
Tare asta, exact ce ne trebuie, inca mai multi bani investiti in biserica si religie. Acum serios, de ce are nevoie credinta de publicitate? O simti cumva ca pierde teren? Nu sunt crestinii in legatura cu Dumnezeu si Jesus tot timpul? Sau am inteles eu gresit?
Ar fi tare sa vad pe Facebook niste aplicatii de facut matanii si cruci. N-ar fi si mai tare sa inceapa biserica puternic in social media injurand bloggerii mari?
Hai ca m-ai amuzat tare cu articolul asta si-mi vin prea multe idei acum :).
Pana sa apara PRii pentru biserica, mai bine marii specialisti ar mai invata una-alta, ca sunt departe de perfectiune: http://bit.ly/h6s9t1
Asa ne-au spus si noua la scoala cand au inceput sa ne predea PR-ul ca printre primele exercitii de PR a fost raspandirea crestinismului.
Deci, banuiesc ca in aceeasi logica PR-istica, biserica, de vreme ce are reprezentant pe PR – banuiesc ca asta se fac oamenii care termina facultatea de comunicare la care preda parintele Francisc, trebuie sa se adapteze online-ului, asa cum face orice fel de PR, pentru a preveni posibile probleme de imagine online si pentru a rezolva eventuale crize.
Mi se pare demn de notat faptul că preotul era catolic. Nu că ar fi mult mai breaz decât reprezentanții cultului majoritar din România, însă ortodocșii sunt mai conservatori și mai radicali un pic (vezi pașapoarte biometrice sau lucrurile care se scriu în general de către preoți, pe bloguri de pe wordpress.com)
Iar în al doilea rând, biserica este în mod evident o organizație care, deși se bucură de un consilier în relații publice destul de competent (vezi cina cea de taină sau alte evenimente gen potop, înviere, apa în vin, plus Biblie) pierde totuși la capitolul imagine datorită conservatorismului, a orientării sexuale a preoților și așa mai departe, iar reacția normală e să se adapteze și să comunice la nivelul vremii dacă vrea să supraviețuiască.
În România n-au nevoie de PR, că oricum sunt plătiți din bani publici să facă campanie electorală duminica, după slujbă.
Ar merge un http://www.bisericalocala.ro , asa de evaluare.
Oricum, catolicii cu o mana de franciscani au reusit sa aiba mai multe milioane de „unici” peste tot pe glob, deci….
daca institutia bisericii indiferent de cult doreste enoriasi si sub 30 de ani, este obligata sa tina cont de astfel de transformari ,care nu sunt nici simple mofturi sau fite, ci pur si reprezinta realitatea.
p.s mie imi place faza cu milionu! ma duc sa-mi iau belet la loto…
ci pur si simplu reprezinta realitatea, am vrut sa zic
eu zic ca miscarea e chiar tarzie. sunt o multime de biserici noi , din cele neoprotestante sau si mai noi care deja sunt ani lumina in web 2.0
Eu am fost invitat la o biserica, biserica noua generatie, care au centru media. camere, filme online, Facebook, super integrati. Ca si creedinta nu ma pronunt ca nu sunt eu in masura, dar ca si marketing 2.0, sunt way ahead.
newgeneration.ro daca vrei sa vezi site-ul … nu pun link ca nu vreau sa ii promovez ci sa-i dau exemplu.
Pe mine nu mă surprinde deloc. Din adolescenţă(catolica fiind) am observat implicarea bisericii catolice în multe activităţi cu scopul de a fi mai aproape de oameni, de a’i înţelege şi susţine(sau manipula,după caz)
Să se facă biserici online, poate așa nu mai sunt „nevoiţi” conducătorii noştri să pompeze milioane din bugetul statului în biserici din cărămidă, că tare mai ronţăie biserica banii statului.
Explicația o găsiți chiar în Biblie, creștini sunt chemați să răspândească cuvântul lui Isus, acum dacă societatea evoluează de ce să nu se folosească și Biserica de instrumentele noi apărute. Ciril si Metodio mergeau pe cal și strigau: convertiți/vă, azi ar sta pe facebook :( Felicitari părintelui care sudiază la Opus Dei!!!
Sunt preotul cu pricina.
Da e adevarat: am scos capul afara din sacristie/biserica si incerc sa il tin un pic online…
Fac primi pasi.
Ma bucur tare mult ca am fost ieri la PR and the WEB.
Singura precizare pe care i-o fac lui Chinezu e ca am venit la Bucuresti de la Roma
special si numai pt evenimentul organizat de Biz.
Nu stiu ce m-a apucat…
Marti dimineata am vazut pe fluxul de la Mediafax Business stirea
si mi-am zis ca nu trebuie sa ratez evenimentul: zis si facut.
Ramane de vazut cat de mult sau bine o sa ma „incovoiez” on line fara sa fac „intindere identitara”
Ah, si inca una: nestiind cum sa sa-l abordez ieri pe chinezu
m-am dus la el si i-am zis verde-n fata ca vreau sa-l „spovedesc”.
Cine stie, poate ca sa exorcizeze teama de o astfel de abordare
a scris de „enoriasii 2.0″… sic
Domnule preot Francisc Dobos este poate cel mai intelept lucru pe care l-ati facut. Un lucrator a lui Dumnezeu are datoria de a duce mesajul lui Dumnezeu pana la marginile pamantului si cum China este o margine de lume, ati inceput bine cu chinezu’ Sa nu-l slabiti din ochi, Domnule preot, are nevoie de „dus pe la biserica’
E vorba doar de o noua metoda de comunicare. Nu-i nimic dracesc in asta…
Felicitari Cristi pentru felul in care ai abordat intalnirea.
P.S.: la chestia aia neagra….la ortodocsi se spune reverenda. La catolici banuiesc ca tot asa.
@Bass Player: De acord cu tine..