06.12.2016

Scrisoare deschisă către presă și politicieni de bun-simț

Află cum poți să câștigi o Dacia Duster Laureate și alte zeci de premii.

Acesta este un guest post. Scris de Codruța Filip din Bruxelles. Vă las să citiți și apoi mai discutăm.

Romani, vi se mai pregateste ceva!

Ma numesc Codruta Filip, o tanara sindicalista la Bruxelles cu sange batran de asezare si inclinatie catre cei saraci. Știu ca va scriu in moment de cumpana si greutate pentru Romania, când dumneavoastra aveti indreptata atentia spre o alta batalie.

Dar, in tot acest timp, fara urma de vreo teorie a conspiratiei, ci doar ca o consecinta a globalizarii si impartirii intereselor economice, o noua napasta va sa vina pe capul romanilor. V-as ruga sa luati la cunostinta in mare graba urmatoarele si sa actionati pe cale de consecinta.

Uniunea Europeana pregateste inca din 2005 o directiva care acorda drepturi egale muncitorilor sezonieri din tarile terte. Nu voi intra in detalii tehnice, textul poate fi gasit aici.

Decoamdata se refera doar la agricultura si turism, lasand la alegerea statelor membre sa adauge si alte sectoare.

Cea mai mare parte din emigrantii nostri sunt muncitori in agricultura. Remitentele lor au sustinut familii si au asigurat viitorul copiilor lor si al tarii. Din pacate, pentru acestia nu exista o directiva care sa le asigure vreun drept.. Conditiile infernale de munca si de trai, cazurile de exploatare pana la sclavie sunt stiute, au fost scoase la iveala de presa si chiar de eurodeputati. Inca Comisia Europeana nu vede de dincolo de sticla mata a Berlyamontului.

Incurajarea unei emigratii circulare pentru lucratori vietnamezi, chinezi, etc. a caror plata, stim bine din alte experiente, este sub limita decentei, pe o piata  a muncii europene atat de subrede , nu va face nimic altceva decat sa o slabeasca si mai tare. Mai mult va periclita si venitul amarat al romanilor lucratori in agricultura din alte state. Se va desfasura un dumping social legal, pe seama celor mai saraci europeni. Din nou, romanii.

Inca Uniunea Europeana nu a ridicat un deget pentru rezolvarea problemelor muncitorilor din agricultura veniti din Romania in tari precum Spania si Italia. Si directiva vorbeste de acordarea de drepturi egale pentru lucratorii din tarile terte. Egale cu ce?

Poate par protectionista. Nu vreau sa par. Sunt. Pentru ca romanii au nevoie de protectie la fel ca orice alt cetatean european. Exact cum orice stat membru isi protejeaza cetatenii atunci când nu ridica barierele de pe piata muncii.

Inteleg puterea multinationalelor si interesele acestora de a fi competitivi, dar in realitate competitivitatea promovata de ei duce la cazuri de exploatare sociala si sclavagism modern. Cine doreste sa consume capsuni culese de vietnamezi care stau cate 15 intr-o camera, la gramada, barbati, femei, care nu isi pot contacta familia, care nu au asigurare medicala, care nu au reprezentare juridica, sindicala sau orice alt fel de ajutor? Caci in realitate asa stau lucrurile, nu cum se specifica in directiva. In asemenea situatii sindicatele nu pot actiona singure, nu au acces mereu la locurile de munca, nu pot controla situatia, nu pot interveni. Se da frau liber desfraului social.

Se ingroapa inca o parte a Romaniei. Emigratii sezonieri din agricultura risca sa isi piarda locul de munca.

Ce-i de facut?

Din punct de vedere legal, Parlamentul Romaniei trebuie sa actioneze, sa se sesizeze. Sa decida ca problema este una care tine de principiul subisdiaritatii si nu poate fi hotarat al nivel european. Statul roman trebuie sa se puna de-a curmezisul in Consiliul de Ministri si sa spuna NU acestei directive. Eurodeputatii sa nu negocieze nimic, trebuie sa spuna NU, presa trebuie sa afle, sa scrie, sa intoarca problema pe toate partile, caci sunt multe alte dedesubturi pe care eu nu le-am mai insirat aici. E bine de stiut ca sunt inca alte 7 tari care nu considera necesara o astfel de directiva. Nu este suficient. Romania in primul rand trebuie sa spuna NU. Pentru ca Romania este prima afectata. Trebuie sa cerem o directiva sezoniera comuna, pentru toti muncitorii de sezon, care sa fie cu adevarat protejati de abuzurile de pe piata muncii!

Va multumesc si va rog sa nu ezitati a in a ma intreba alte detalii,
Cu stima,
Codruta-Liliana FILIP

Despre autor: Cristian China-Birta

Blogger din 2007. Toamna :)) Antreprenor din 2009. Mândru membru al Kooperativa 2.0.

De ziua lui Make, Vlad și-a luat iPhone

Când ești prost, se cheamă că ți-o meriți. Gen io

10 comentarii

  1. sâmbătă, 30 octombrie 2010, 09:36

    Ma scuzati ca raspund la articol cu o intrebare asa cruda… II TINE CINEVA CU FORTA? Daca romanul ALEGE sa plece din tara pe un salariu BUN si sa stea in niste conditii insalubre….e vina cui?

    Se sesizeaza parlamentul ca italienii si spaniolii au si ei „managerii” lor din agricultura care sunt lacomi si au vazut Romania ca o sursa de forta de munca ieftina ?

    Doamna, fiecare tara din lumea asta are o clasa de oameni cu bani pregatita sa exploateze o alta persoana pana la limita. Si in Romania se intampla acelasi lucru sa stiti, dar la un nivel psihologic. Sunt tineri care isi mananca viata si tineretea in diverse corporatii multinationale sub iluzia succesului. Sunt cu atat mai diferiti de cei care isi mananca viata si tineretea pe camp…muncind pentru un strain?

    Fara a-mi face reclama gratuita deoarece consider ca am comentat mai mult decat relevant pe subiect, v-as ruga sa aruncati o privire AICI , asta daca sunteti interesati de ce se intampla si LA NOI, nu numai LA ALTII.

    Sa stiti ca generic vorbind corporatia si multinationala este tot un „patron strain” numai ca el activeaza pe meleagurile noastre, si este mai greu de depistat ca se ascunde in spatele unui brand.

    Si in ceea ce priveste diferenta intre munca agricola sau popular vorbind, LA CARCA mi s-ar parea o usoara forma de discriminare sa-i compatimim pe ei mai mult decat pe cei care …. IMPING HARTII.

    Inchei prin a spune. Vorbiti de sindicate si parlament. Chiar nu ati vazut in atatia ZECI DE ANI care este modul de lucru a acestor institutii? Chiar pretindem ca ele sa ne „salveze”? Putem sa asteptam asta. Eu unul am incetat sa sper in acest sistem……

    Multumesc si sper ca nu am luat-o prea mult pe aratura.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  2. sâmbătă, 30 octombrie 2010, 18:39

    deci cum ar veni: chinezii nostri sunt mai chinezi decat chinezii lor. lasa dom’le forta de munca sa circule liber, sa se regleze natural totul. si ai nostri sa mai munceasca si pe tarlaua proprie…

    domne asta da motiv de ingrijorare pentru tara!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  3. Semanticus
    duminică, 31 octombrie 2010, 13:34

    Codruta,
    sa inteleg ca euro-parlamentarii romani au fost indiferenti?nu au reactionat de nici un fel? Vorbesti in calitate privata si nu de Political Assistant to the General secretary?

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  4. Codruta Filip
    duminică, 31 octombrie 2010, 17:15

    Vlad-multumesc pentru comentariu. Las la aprecierea ta sa iei atitudine pentru alte cazuri de exploatare. Eu am scris despre acesti oameni pentru ca situatia lor imi este cunoscuta. Emigrarea este un fenomen natural si vechi de cand lumea. Pretindem a fi europeni, civilizati si liberi. Romanii sunt liberi sa alege sa plece si au dreptul de a fi tratati uman si corect. Pentru dreptul acesta trebuie sa luptam! Nu sa dam inapoi, nu sa plecam! N-ai sa vezi neamt exploatat in agricultura spaniola!
    Puck-multumesc. Precum ziceam, oamenii sunt liberi sa aleaga. Daca vor pleca cu capul plecat asa vor ramane si generatiile viitoare de romani! Problema sclaviei s-a rezolvat natural? Trebuiau sa plece in Africa oamenii ca era mai bine?
    Semanticus-multumesc. Da, eurodeputatii au cerut in nenumarate randuri o directiva sezoniera care sa asigure drepturi romanilor (inclusiv). Din pacate, inca, vocea lor nu este auzita. Jocurile si interesele angajatorilor sunt mari si departe de ceea ce „human rights” ar zice:) Dar lupta trebuie sa continue, sa se afle, sa vedem cine va lua atitudine; Daca nu se va intampla nimic, ei bine, atunci, sa vedem cum vor cantari voturile viitoare. Da, vorbesc in calitate de om.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  5. duminică, 31 octombrie 2010, 20:06

    […] Unii castiga, Stiati ca?, Despre vedete, Calator in timp, Povesti… inspiratie, Profund, Numarul 1, Monumentul de inspiratie, Real sau nu…, Antropologia si limitarea, Despre expozitii foto, O […]

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  6. Semanticus
    luni, 1 noiembrie 2010, 08:28

    @Codruta
    scuze ca mai intreb:
    – Ministerul Muncii a dat un raspuns? Ce punct de contact a fost informat?
    – presupun ca nici un sindicat de „ramura-sectorial” nu se implica? Punctul lor de contact este presupun tot tacut?
    – Perioada de consultare publica a trecut ? Cred ca da.
    Parlamentul roman este cred ultima veriga si este total blocat.
    Ma asteptam ca macar PSD sa zica ceva sau poate gresesc si nu stiu eu, insa acolo domnu Ponta nu are la inima pe muncitorii romani din strainatate tot din motive de voturi.
    De fapt voturie lor nu prea au contat nici la ultimile alegeri, sezonierii nu prea voteaza.

    Inactivismul nostru nu este nimic nou, pe langa lipsa de profesionalism apar si calculele politicianiste care ne spun ca vor lupta restul de 6 tari si pentru noi si nu trebuie sa ne exprimam oficial. La final vedem care este tabara castigatoare si ne raliem oficial.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  7. Codruta Filip
    luni, 1 noiembrie 2010, 13:22

    Buna Semanticus, din pacate nu a avut loc nicio consultare publica. Planul Comisiei de a pregati aceasta directiva este inca din 2005, deci se stia oarecum ca va sa vina. Sindicatele sectoriale din Romania sunt reprezenttae de catre EFFAT (European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Union), la Bruxelles. EFFAT a facut multe demersuri pentru a impiedica directiva, dar fara succes. Se va pregati o campanie in acest sens in saptamanile urmatoare.
    Romania insa, prin toate organele de conducere si prin presa ar putea sa puna la cale o anume presiune in acest sens. Stiu ca sunt sanse minime, inteleg ca sunt altele in atentie..
    Cat despre PSD, pot sa te asigur ca multe nume sonore, mai ales ale eurodeputatilor care sunt aproape de subiecte de gen, au luptat sa asigure o directiva pentru romani. In acest moment vor fi nevoiti sa mai ia atitudine inca o data, propunerea de directiva fiind in PE.
    Da, voturile romanilor din strainatate nu au fost favorabile dlui Ponta. Dar vezi ca PSDul a constituit in mod oficial o ramura PSD Diaspora in care activeaza deja o echipa numeroasa. Au avut loc deja vizite ale dlui Ponta in diaspora pentru asta de vorba cu emigrantii. Asteptam sa vedem rezultate:)
    Da, sezonierii nu voteaza poate si din cauza lipsei de integrare sociala pentru care o directiva ar putea sa lupte. Dar uita-te ca nu-i dam de capat!

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  8. Semanticus
    luni, 1 noiembrie 2010, 15:10

    @Codruta,
    OK, inteleg ca nu poti sa ne spui cu ce parteneri romani ai vorbit si care este pozitia lor.
    Pe substanta daca vrei sa stii pararea mea.

    Eu cred ca 20 de ani de munca sezoniera pentru romani in UE sunt mai mult decat deajuns. Probabil ca pe timpul crizei actuale ar mai merge fro 2-3 ani dar dupa nu mai merge. Punctul tau de vedere, foarte apropiat de cel la PSDului, pentru a proteja sezonierii il pot accepta numai pe termen scurt, nu cred ca Romania trebuie sa fie in 2020 acceasi tara” specializata” pe munca sezoniera. Din pacate pentru unii, vestea proasta este ca si Romania va avea nevoie/de fapt are nevoie de forta de munca sezoniera deci in cativa ani ne vom ralia Directivei din alta perspectiva pentru ca angajatorii romani sunt tot ai nostri si daca vrem si daca nu vrem. Oricum trebuie analizat atenta subcapitolul din Directiva privitor la:
    ” Articolul 4
    Dispoziții mai favorabile
    1. Prezenta directivă se aplică fără a se aduce atingere dispozițiilor mai favorabile
    prevăzute de:
    (a) dreptul Uniunii, inclusiv din acordurile bilaterale și multilaterale încheiate de
    Uniune sau de Uniune și statele membre, pe de o parte, și una sau mai multe
    țări terțe, pe de altă parte;
    (b) acordurile bilaterale sau multilaterale încheiate între unul sau mai multe state
    membre și una sau mai multe țări terțe.”

    Deci trebe sa vedem in context toate implicatii unei Directive care are elemente de flexibilitate.

    Eu cred ca interesul nostru nu este sa concuram cu rusii, chinezii, etc. la munci sezoniere ci la IT, cercetare, medicina, biznis etc. asa ca prefer descurajarea graduala a muncii sezoniere si sustinerea cu programe europene a insertiei competitive pe piata muncii europene.
    Consecitna ar fi ca as prefera ca Romania sa isi vada interesul pe termen lung si sa nu ne mandrim cu faptul ca oferim oportunitatea „unica” unui tanar roman de la tara si ca ii mai putem oferi ceva Euro in plus fata de un chinez pe o plantatie din Spania.
    In rest sunt de acord cu tine, inactivismul este cuvantul de ordine, dar, repet, nu trebuie inlocuit cu o viziune pe termen scurt.
    Sper sa receptezi mesajul meu ca raspuns la invitatia ta la dezbatere.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  9. Codruta Filip
    marți, 2 noiembrie 2010, 10:32

    Buna Semanticus, ma bucura mesajul tau. Sunt perfect de acord cu tine. Romania nu trebuie sa se identifice cu sezonierii din agricultura si sigur ca are nevoie de o viziune. Aceasta din pacate inca lipseste, nu am gasit-o punctata la niciun partid.
    Sigur ca eu sunt o apropiata a PSD:) deci nu ma pot abtine:)
    Mai departe sunt de acord cu tine ca avem nevoie de muncitori din tarile terte si ca trebuie sa le asiguram drepturi egale cu ale muncitorilor nostri. Problema pusa de mine este: cam cat de bune sunt drepturile muncitorilor nostri? In realitate avem de-a face cu o exploatare a sezonierilor romani din agricultura. Ceea ce am cerut este o directiva care sa asigure drepturi tuturor muncitorilor sezonieri. Eu totusi nu sunt sigura ca pe termen lung nu va mai fi un numar mare de muncitori romani in agricultura spaniola si italiana. Pe de alta parte, un alt mare sector afectat de directiva este cel al turismului. Si aici avem un numar mare de romani care muncesc in strainatate in conditiii nefavorabile. Si directiva lasa la alegerea statelor membre in care sectoare se mai poate extinde textul…Mi-as dori doar o directiva care sa le asigure un tratament egal romanilor cu cel al localnicilor. In felul acesta se poate forta o implementare, se poate monitoriza si sanctiona inadvertenta.
    Dar revenind la ideea ta despre competitia cu cei din IT, uita-te de curiozitate si la directiva „intra-corporate transferees” sa vezi cu cata usurinta se va putea importa forta de munca din interiorul multinationalelor din alte tari in UE. Pe aceasta directiva se poate dezvolta realmente o viziune, se pot identifica cateva provocari cheie din business. Directiva face parte din pachetul cu cea sezoniera. Se pregateste ceva pe piata muncii europene…si n-as vrea sa fim iar pe langa.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde
  10. Semanticus
    miercuri, 3 noiembrie 2010, 10:41

    @Codruta,
    da, din pacate vom fi pe langa, problemele astea nu se corecteaza cu un Parlament blocat.

    Thumb up 0 Thumb down 0

    Răspunde

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *